throttle bodies 16V

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Probleem is dat het verloop van 61 mm ovaal breed naar ongeveer 40-45 mm rond smal best lastig is om te maken in een vrij kort spruitstuk, zonder dat dit stromings verliezen met zich meebrengt. Ovale kleppen zouden zeker wel een oplossing kunnen bieden, maar dan nog moet je na de klep naar rond 45 mm voor de kelken. De vorm van de inlaatpoort bij de oude F7P/R is gewoon klote om het zomaar te zeggen :)

Bij de megane inlaatpoort is dat probleem opgelost, omdat je dan van 45 rond, naar 45 ovaal gaat.

Ik heb zelf ook al een aantal 3D modellen gemaakt voor een TB spruitstuk. Als je onderstaande afbeeldingen bekijkt zie je wat het "probleem" is met de erg brede inlaatpoort van 61 mm.

http://www.inno-racing.nl/engineering/t ... 61to45.jpg
http://www.inno-racing.nl/engineering/tbs/kanaal2.jpg
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

ziet er mooi uit die tekening. (Y)

ik ga denk ik toch maar op zoek naar een setje 45mm webers.

kort ik mijn bestaande aluminium inlaatspruitstuk wel in en las ik hem daarna weer aan elkaar.
daarna lekker de schuurtol er doorheen en klaar.

moet die van heine toch ook nog steeds een keertje doen dus 2 in 1 klap.
Xabre
Berichten: 5508
Lid geworden op: ma 17 jan 2005 20:18
Car: 19 16V

Bart V heeft een rond buisje aan 1 kant platgeslagen, kan jij ook wel Mark ;)
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

wat zou er gebeuren als je nu alleen 4 gaskleppen monteerd en de spruitstuk voor de webbers. Dus de injectoren in de orginele rail?

met natuurlijk een grote airbox. dan zou je toch je orginele computer kunnen hermappen. klaar meer lucht, beetje meer peut en klaar? ik snap dat de menging van het mengsel iets minder is maar je zou toch wel meer vermogen moeten kunnen halen?
Xabre
Berichten: 5508
Lid geworden op: ma 17 jan 2005 20:18
Car: 19 16V

ja denk het wel, injectoren op orginele plaats:
Bart V schreef:Je hoeft niet per se de injectoren op de tb's te gebruiken. De plaats van de originele injectoren is tot zo'n 7500 toeren ook prima. Kan dus schelen in de kosten bij aanschaf :)
Bart V schreef:Klopt. Bij een (extreem) hogere stromingssnelheid moet je eerder injecteren om voldoende menging te garanderen. Bij motorfietsen (en ook F1 enzo) zie je ook dat er vaak zelfs al voor de gasklep geinjecteerd wordt vanwege hoge toerentallen, en dus luchtsnelheden.
Zolang je niet veel hoger dan 8000 toeren gaat (en dat wordt erg lastig met 93 mm slag) moet het prima gaan met de injectoren op de originele plaatsen.

Edit: Steven, je was me al voor :D
Boskje
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 6 aug 2008 20:45
Contacteer:

tb's met een ovaal inlaatkanaal is heel goed mogelijk met losse tb's en een goeie flow. ik heb 45mm tb's in weber model met een inlaatspruitstuk voor carburateurs de kop is compleet met spruitstuk geflowd en op de flowbank geweest [img]http://img254.imageshack.us/img254/341/gasklep002lp3.th.jpg[/img][img]http://img83.imageshack.us/img83/5576/gasklep005ta6.th.jpg[/img]
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

wow dat ziet er top uit man!
ik bel je binnenkort even savonds.
heb je die motor thuis staan dan wil ik het erg graag eens bekijken.
groet: Mark
Boskje
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 6 aug 2008 20:45
Contacteer:

ja ik heb de motor thuis staan dus kom maar kijken
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Een vraagje: In wat voor auto hangt je motor?
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

cross volgens mij.
Boskje
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 6 aug 2008 20:45
Contacteer:

ind. een crossauto , een clio buitenkant met een buizenframe en renault 18/fuego ophanging motor in lijn geplaatst met een aangepaste un1 bak (oa r 21 turbo)
Xabre
Berichten: 5508
Lid geworden op: ma 17 jan 2005 20:18
Car: 19 16V

[img]http://www.jve-webshop.com/images/catalog/19.jpg[/img]

nog een leukere set als die engelse webshop, bovenstaande is van een nederlandse shop, is completer:

4 cilinder Race-Series throttle body Kit. Bevat:
- 2 x Race-Series throttle bodies 40 of 45mm
- 2 chrome fuel rails,
- volledige linkagekit met kabelbevestiging
- 4 x economy-series kelken.
Deze kit is verkrijgbaar in 40 & 45mm met economy series kelken. Voor 48 and 50mm moeten er Pro-serie kelken gebruikt worden. Dit kost 75 euro extra.
Exclusief: Gaskleppositiesensor, spruitstuk en injectoren.

kosten: € 754,-

bodies lijken vrij kort :)
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

"Bodies lijken vrij kort."
Let op er komt nog een spruitsuk bij. Die Enelse dingen hadden een schuif en dan een lange kelk. In denk wanneer je spruitstuk, TB en kelk bij elkaar telt je ongeveer op hetzelfde uitkomt. Langere kelken zijn altijd nog te maken op een draaibank.
Ben nog steeds benieuwd hoe dit allemaal gaat aflopen.
Xabre
Berichten: 5508
Lid geworden op: ma 17 jan 2005 20:18
Car: 19 16V

naja nog altijd korter dan die rooie jenvys,

ok nog korter:

[img]http://www.gg-motorsport.homepage.t-onl ... 40kurz.jpg[/img]
Gebruikersavatar
Daan2D
Berichten: 2250
Lid geworden op: za 14 apr 2007 13:06
Car: M2GTRS + R25 + C3RS
Locatie: Limburg

Hier word druk gepraat en gezocht naar een set Throttele bodies voor een F7P en F7R, erg intressant dus. Maar er zijn toch al mensen die zoiets op hun blok hebben/hadden,..zoals menno en christiaan als ik me niet vergis :~

Hoe hebben hun het dan passend gekregen/of waar kant en klaar gekocht?
en misschien beschikken ze over wat meer foto info ervan :wink:
leeroy
Berichten: 527
Lid geworden op: zo 5 nov 2006 15:59
Locatie: brabant

Xabre schreef:[img]http://www.jve-webshop.com/images/catalog/19.jpg[/img]

nog een leukere set als die engelse webshop, bovenstaande is van een nederlandse shop, is completer:

4 cilinder Race-Series throttle body Kit. Bevat:
- 2 x Race-Series throttle bodies 40 of 45mm
- 2 chrome fuel rails,
- volledige linkagekit met kabelbevestiging
- 4 x economy-series kelken.
Deze kit is verkrijgbaar in 40 & 45mm met economy series kelken. Voor 48 and 50mm moeten er Pro-serie kelken gebruikt worden. Dit kost 75 euro extra.
Exclusief: Gaskleppositiesensor, spruitstuk en injectoren.

kosten: € 754,-

bodies lijken vrij kort :)
misschien was het al bekend maar ik heb eens geeinformeerd bij dit bedrijf en ze kunnen een spruitstuk erbij leveren voor 300 incl btw die 40mm dik is, hij vertelde me dat idd voor de meeste setups de originele injectoren gebruikt kunnen worden zou dit dan misschien wat zijn? of zijn er nog verdere dingen voor nodig gasklep pos sensor b.v
Xabre
Berichten: 5508
Lid geworden op: ma 17 jan 2005 20:18
Car: 19 16V

naja spruitstuk heb ik al, voor 175 euri van ebay :P

zie er geen vacuumaansluitingen enzo opzitten, zal daar ff over mailen :)
Christian
Berichten: 4046
Lid geworden op: wo 19 jun 2002 13:30
Locatie: Oldenzaal (Twente)

ik reed met de rode tb`s

en paste in een clio . wel even de radiator naar onderen werken en gassen :)

mijn blok staat tekoop het met tb`s en niet los :)
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

fotos of link van je advertentie?
hoeveel pk draaide die motor en met wat voor setup ECU enz?
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Is dit nog wat heren?
http://www.jve-webshop.com/?page=catalo ... t_id=8&p=2

zie "throttle plate 45mm DCOE x 25mm dik" Zit nog wel wat huiswerk in, koppeling tussen de 2 tb's, synchroniatie mechanisme en inlaatkelken.
Xabre
Berichten: 5508
Lid geworden op: ma 17 jan 2005 20:18
Car: 19 16V

ok bovenstaande set van 754 euro heeft geen vacuumaansluitingen en geen schroefjes voor stationair, een set die dat wel heeft is 100 euro duurder (pro-street serie, ipv pro-race)
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

vacuum zit bij mark in het spruitstuk.

en een stelschroef voor de stationaire instelling lijkt me ook niet echt moeilijk
Xabre
Berichten: 5508
Lid geworden op: ma 17 jan 2005 20:18
Car: 19 16V

http://www.tweakit.net

deze shop verkoopt exact dezelfde spullen als JV-Engineering van dat spulletje hierboven, klein tikkie goedkoper alleen
leeroy
Berichten: 527
Lid geworden op: zo 5 nov 2006 15:59
Locatie: brabant

en die vacuum aansluiting is neem ik aan voor de rembekrachtiger of zo? en wat voor een brandstof computer zou er bij nodig zijn of kan het bestaande systeem aangepast worden..
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Bestaande systeem kan gewoon aangepast worden, evt. grotere injectoren en een remap. Alleen voor een goed mapsignaal zijn nog wat truukjes, maar dat staat verder los van het management.
leeroy
Berichten: 527
Lid geworden op: zo 5 nov 2006 15:59
Locatie: brabant

ok dus een goeie remap zou voldoende zijn, nu zei de man van jv engineering dat hij met die set de standaard injectors zou gebruiken of is dat uitgaande van een standaard motor ofzo?
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ja, in die injectoren zit ook nog wel iets aan reserve en anders ga je over op 21T injectoren.

De aanschaf van de TB's zelf zijn ongeveer 80-90% van de kosten grofgezegd.
leeroy
Berichten: 527
Lid geworden op: zo 5 nov 2006 15:59
Locatie: brabant

aha nou dan weet ik ongeveer wat ik ga bestellen.. nog effe doorsparen een maandje :D
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

De Engelse pond is momenteel onder de €1,1

Dus op zich als je bij een engelse toko nu iets leuks kunt vinden ist wel de tijd om wat te kopen (Y)
leeroy
Berichten: 527
Lid geworden op: zo 5 nov 2006 15:59
Locatie: brabant

ik had bij prima racing wel een leuke set gezien maar dat waren weer carberateurs en ik heb toch liever injectie.. maaruh het is hier vrij stil mensen hard aan het sparen (0) of geen interesse meer :p
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

mij wordt het voorlopig te duur idd
ik ben 80% zeker dat ik voor carbs ga.
leeroy
Berichten: 527
Lid geworden op: zo 5 nov 2006 15:59
Locatie: brabant

dubbele webers oid?
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

webers rulennnnnnnnnnnnnnnnnn (Y) (Y)
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

yep in overleg met meerdere tuners en hoofdzaakelijk de Luco wel bekende Peter.
Plaats reactie