ACT: 5 GT Turbo

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Kruktappen polijsten idd.

Slijpen is eigenlijk nooit goed, echte vermogenspuristen zien het ook als een soort beunen. Die werken vaak alleen met originele diameters.
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Uhmm... waarom denk je dat mijn blokkie nu weer in elkaar is gelopen. De krukas was goed. (op het oog), maar had blijkbaar toch enige slijtage (ondanks dat ie redelijk glad en mooi was) en dus ruimte op de lagerschalen....

Ach, als ik 'm wegbreng die krukas, dan hoor ik het vanzelf wel wat ze kunnen en willen doen i.c.m. nieuwe lagerschalen.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

ik heb eentje gekocht, herslepen, tot 0.25 overmaat. Das de kleinste als ik me niet vergis. Koste me 150 £. Liever dit dan een krukas waar ik geen zekerheid over heb. Een krukas mag er nog zo egaal en blinkend uitzien, dat betekent geen moer.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

sorry hoor maar mijn krukas was ook op het oog goed!

ik bracht hem voor de zekerheid naar het revisie bedrijf met de mededeling dat het een race blok werd.

is goed we meten hem wel even op werd mij verteld.

na 2 dagen telefoontje krukas vlodoet nog prima aan de toleranties , we hebben hem alleen even gepolijst (oppoetsen) haal maar weer op.

blok heeft sindsdien gigantisch veel op zijn sodemieter gehad en de krukas is nog steeds heel.

dit probeerde ik duidelijk te maken trek zelf je conclusie hoeveel geld je wilt uitgeven zou ik zeggen.
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Kijk, als het alleen bij polijsten blijft omdat de maten nog goed zijn : prima. Regelen die hap. Zou ik in 1ste instantie ook voor kiezen. (en wel uikijken of er overmaats lagerschalen nodig zijn, anders heb je nog een probleem...)

Maar zijn de tappen onvolkomen en moet er geslepen worden om de tappen wel rond te krijgen en de overmaats lagerschalen zijn leverbaar, dan zal je wel moeten slijpen lijkt mij. (een nieuwe krukas is helaas niet meer leverbaar)
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Slijpen/polijsten kost een 20-25 per tap meen ik hier. De vraag is dan nog wel of je alleen je tappen van de drijfstangen moet laten doen of alle 8. Gewoon wegbrengen die klomp ijzer en kijken wat ze er van zeggen :D
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Yeps.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Jouw geval is m.i. het hergebruiken van drijfstangen waar de lagerschalen in rondgedraaid hebben Arco? Dan heb je gewoon uitgesleten drijfstangen....

Tuurlijk moet je een krukas (laten) meten, als je dat niet doet ist ook onhandig ja. :p
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Uhmm... dat zou ook kunnen, maar had gemeten met ge-ijkte meter en maten waren van alle 4 hetzelfde... (zegt niets, weet ik)
En ja... ik had toen beter moeten weten en alles moeten opmeten/controleren... Had er alleen ff geen budget voor.
Maar dat terzijde. :p

Ik heb mijn kop i.i.g. hard gestoten. (en er niet knapper op geworden (0) )
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

:)
Sow, dacht dat zo'n krukasje wel wat meeging :) Wel een goeie, dan breng ik de mijne ook maar even langs bij de 'experts' (F)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

mark 5t schreef:sorry hoor maar mijn krukas was ook op het oog goed!

ik bracht hem voor de zekerheid naar het revisie bedrijf met de mededeling dat het een race blok werd.

is goed we meten hem wel even op werd mij verteld.

na 2 dagen telefoontje krukas vlodoet nog prima aan de toleranties , we hebben hem alleen even gepolijst (oppoetsen) haal maar weer op.

blok heeft sindsdien gigantisch veel op zijn sodemieter gehad en de krukas is nog steeds heel.

dit probeerde ik duidelijk te maken trek zelf je conclusie hoeveel geld je wilt uitgeven zou ik zeggen.
kuch.. nieuwe oliepomp he, reken maar dat dat effect heeft
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

even lui, nog niet gekeken offie al bekend was, staat er vanaf vandaag op:

http://link.marktplaats.nl/211183988
Immer wieder die verdammte Holländer
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

Zo op de foto's wel een aardig ding. :)
5 GT Turbo '88 GT5
Chris
Erelid - Moderator - RvT
Berichten: 22029
Lid geworden op: za 3 mar 2001 0:00
Locatie: NL

Als ik deze foto laat zien, dan kennen jullie hem wel;

[img]http://www.5gt.nl/images/397ee94bd3bab8 ... c-2270.jpg[/img]

Via onderstaande link nog wat oude foto's en info;

http://www.5gt.nl/image/tid/20?from=390
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Jeroen Kok, dacht ik al meteen bij het zien van die ad.
Chris
Erelid - Moderator - RvT
Berichten: 22029
Lid geworden op: za 3 mar 2001 0:00
Locatie: NL

Je bent er echt uit Steven... (S)

Die van Jeroen is zo geëindigd;

[img]http://www.5gt.nl/images/39aa3fdbe79b18 ... 8-1549.jpg[/img]

Remember?! (D)
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Hehe ja tis niet mijn ding meer, sorry...

Zat nadat ik op submit drukte alweer te twijfelen :p
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

wijf ;)
Gebruikersavatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Berichten: 5611
Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Locatie: Opeinde

Ik post het hier even, want ik kon geen geschikt topic vinden.
Ik wil even zeker weten of ik op een goede manier denk:
met een grotere turbo krijg je bij een lagere turbodruk een hogere vuldruk in je cilinders als bij een kleinere turbo bij dezelfde turbodruk.
Oftewel, een grotere turbo is pas nodig als je aan de maximale druk van de turbo zit(T2 1.2 bar toch).
Klopt dit verhaal zo?
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Nee. De vuldruk en turbodruk is vrij gelijk, dat heeft niks met de grootte te maken.


Een grotere turbo levert een hoger rendement over het algemeen (zomaar groter kan niet, maar de juiste maat zal met minder toeren dezelfde druk leveren, koudere lucht, minder energie vreten), maar spint wel langzamer op. Doordat hij meer toeren over heeft kun je meer druk draaien.

Een originele T2 levert op 1 bar doorgaans meer piekvermogen dan op 1.4 bar.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Gebruikersavatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Berichten: 5611
Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Locatie: Opeinde

Dankje Riël (Y)
Jan Theeven
Berichten: 283
Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
Locatie: Sittard

Mochten er mensen geinteresseerd zijn in de werking en het optimaliseren van de R5GTT carb (Solex 32DIS), check dan het topic waar ik net een half uur op heb zitten typen: ;)

http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... highlight=
Gé GTX/GTT
Berichten: 87
Lid geworden op: di 11 mar 2008 20:09
Locatie: Venlo
Contacteer:

Kan iemand mij vertellen of ik de cilinder kop van mijn gtt zo aan moet trekken als wat in de vraag baak geschreven staat eerst aan trekken en dan warm laten lopen en dan weer los en weer aan trekken.
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

Dat klopt, al moet je hem wel weer laten afkoelen ( 3 uur minimaal ) nadat je hem warm hebt laten draaien.
R5GTT. Drive it like you stole it
Gé GTX/GTT
Berichten: 87
Lid geworden op: di 11 mar 2008 20:09
Locatie: Venlo
Contacteer:

-PAZ- schreef:Dat klopt, al moet je hem wel weer laten afkoelen ( 3 uur minimaal ) nadat je hem warm hebt laten draaien.
Dan moet ik dat niet vergeten leg namelijk het blok later in de auto dan dat het blok klaar is.
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Das toch die wagen die eerst een andere kleur had en aardig vaak van eigenaar gewisseld is de laatste 2 jaar?
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Die blauw was eerst bedenk ik mij opeens...
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Wouter
Über-Spammer
Berichten: 14527
Lid geworden op: zo 21 aug 2005 19:50
Locatie: Nieuw Vennep
Contacteer:

hij was idd eerst blauw.

Auto is hier volgens mij al eens besproken, vooral het crea slijpwerk

[img]http://www.robdeesautobedrijf.nl/compon ... 041624.jpg[/img]
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Rara waar is dat schutbord? :)
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Hehehehhe.... Jaja. Dat is 'm. (I) |:
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Allartino
Berichten: 1147
Lid geworden op: vr 21 mar 2003 18:13
Locatie: Utrecht

zal wel lekker stinken in de auto tijdens het rijden!
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

wat een idioot die dat gedaan heeft.. wat zou het idee er achter zijn geweest?? gewicht besparing?

echt debiel. wat een lawaai en een stank in je auto |:
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Wat een sukkel, luchtfilter en expansievaatje wisselen en je hebt een stuk minder werk en herrie :D :D
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-jacco-
Über-Spammer
Berichten: 13268
Lid geworden op: za 8 nov 2003 1:59
Locatie: Heukelum-City

1.2 8V, 1.4T, 1.4T, 1.4T, 1.8 16V, 2.0 16V, 2.0T
Plaats reactie