Tunen Megane II 1.5 dci

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Maarten Minkjan
Car: Clio IV 1.5dci Dyn.

Ik zag laatst een goede aanbieding voor chiptuning voor een Megane 1.5 dci (80 pk). Deze zou door chip tuning naar ca. 105 pk gaan en naar ca 240 nm. Nu kreeg ik daar op een ander forum de reactie: Niet doen!
De achtergrond was dat en 1.5 motor nogal een gevoelige motor is.

Heeft iemand hier ervaring met chiptunen van een 1.5 dci??

Ik heb het er ook eens over gehad met de autozaak waar ik vaak kom, hij ziet meer in het plaatsen van een powerbox.

Het begint toch steeds meer te kriebelen....Heeft iemand ervaring met het tunen van een 1,5 dci (chipt of powerbox)?? Of weet iemand wat het beste is?

Alvast bedankt.
gr. Maarten
pasqwess

een power box is NIET goed voor de motor en versnelings bak je kan beter chippen

tuningbox trekt alles kapot na een jaartje :@
Tom
Moderator
Car: MB

Waarom?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Steven(stk)

Heb op mijn clio 1.5dc ook een jaar een powerbox gehad, gaf wel iets extra (+10km top snelheid) en wat rapper optrekken naar de 100 en door naar de 120.

Verwacht er geen wonderen van, de powercurve van je motor kan er ook erg door veranderen. De mijne trok onderin een stuk slechter maar eenmaal op toeren weer een heel stuk beter.
pasqwess

Tom schreef:Waarom?
een power box verandert alles in de cpu hij gaat harder trekken en daar zijn de pakkingen niet op berekent en de rest
heb er ervaring mee met inbouwen en zie nu de klanten weer terug komen
die problemen hebben slijtage en dergelijken

sammengevat is het gewoon niet goed (wel leuk)
Tim
Car: E36 M3

En chippen is dan beter?
pasqwess

op een rare manier wel ja vraag niet warom dat weet ik niet
k weet wel dat bij ons de auto's nu terug komen met problemen :evil:
Tom
Moderator

Idd, en met chippen dan?? Als je dezelfde waardes veranderd zal het ook hetzelfde slijten lijkt me.
pasqwess

Tom schreef:Idd, en met chippen dan?? Als je dezelfde waardes veranderd zal het ook hetzelfde slijten lijkt me.
op een 1 of andere manier niet dat zijn weer andere waardes
een powerbox zorgt dat de lucht meer druk opboud en de motorin gaat
Bart V

Een powerbox veranderd enkel de informatie die de ECU ingaat, waardoor de ecu vervolgens meer brandstof zal gaan inspuiten. Dat gebeurd dus zonder dat andere belangrijke zaken zoals turbodruk, en inspuitmoment worden aangepast. Levert vaak rook op, en zoals eerder aangehaald een koppelverloop wat niet is zoals het moet zijn.

Bij goede chiptuning wordt vooral in het vollast gebied de inspuiting aangepast, en tegelijk met die inspuiting wordt in de juiste verhouiding de turbodruk verhoogd, en het inspuit moment vervroegd. Een goede tuner hanteert hier de juiste verhoudingen, zodat het verbrandingsverloop goed blijft, wat resulteert in een snelle en vooral soepele motor, zonder rook of andere narigheden. Verder zijn er nog wat leuke dingen zoals de EGR regeling die uitgeschakeld kan worden in de software :)

Conclusie: Een powerbox is een goedkope prutsoplossing. Wil je het beste voor je auto? Dan ga je voor chiptuning. Daar moet overigens wel bij gezegd worden dat de ene tuner de andere niet is. Als het goed gebeurd, en er wordt netjes met de auto om gegaan, hoeft het zeker niet ten kostte te gaan van de levensduur van de motor.

@maarten: Je hebt PM.
pasqwess

Bart V schreef:Een powerbox veranderd enkel de informatie die de ECU ingaat, waardoor de ecu vervolgens meer brandstof zal gaan inspuiten. Dat gebeurd dus zonder dat andere belangrijke zaken zoals turbodruk, en inspuitmoment worden aangepast. Levert vaak rook op, en zoals eerder aangehaald een koppelverloop wat niet is zoals het moet zijn.

Bij goede chiptuning wordt vooral in het vollast gebied de inspuiting aangepast, en tegelijk met die inspuiting wordt in de juiste verhouiding de turbodruk verhoogd, en het inspuit moment vervroegd. Een goede tuner hanteert hier de juiste verhoudingen, zodat het verbrandingsverloop goed blijft, wat resulteert in een snelle en vooral soepele motor, zonder rook of andere narigheden. Verder zijn er nog wat leuke dingen zoals de EGR regeling die uitgeschakeld kan worden in de software :)

Conclusie: Een powerbox is een goedkope prutsoplossing. Wil je het beste voor je auto? Dan ga je voor chiptuning. Daar moet overigens wel bij gezegd worden dat de ene tuner de andere niet is. Als het goed gebeurd, en er wordt netjes met de auto om gegaan, hoeft het zeker niet ten kostte te gaan van de levensduur van de motor.

@maarten: Je hebt PM.
wat hij zecht :lol: :lol: :lol:
Tom
Moderator

ok dan, wist ik ook niet. Dus een powerbox is gewoon zonde van je geld lijkt me.
pasqwess

Tom schreef:ok dan, wist ik ook niet. Dus een powerbox is gewoon zonde van je geld lijkt me.
ja ceker beter ff doorsparen en laten chippen
Maarten Minkjan
Car: Clio IV 1.5dci Dyn.

De meeste chipbedrijven (oa. Tunex, Ziptuning ed.) chippen gelijk naar 105 pk ofzo. Zouden zij ook programma kunnen maken zodat je rond 90 pk uitkomt?
Heb laatst in een 85pk-versie van de Megane gereden en dat rijdt al een stuk soepeler.
Tim

Zou het voor de auto nog veel uitmaken qua slijtage en dergelijke? Persoonlijk zou ik hem lekker naar de 105 PK doen :)
Gabri van der Veen
Über-Spammer

mail Fastchip gewoon eens :)
Project 21 16v
Alles past! Zolang je het maar aanpast
pasqwess

ik zou het ook gewoon naar 105 doen volgens mij maakt het niet veel uit met een chip
mtbiker

als je toch met een mazoutstoof wil rijden, stop er dan een 1.9l in ipv een 1.5l zitten te chippen.
Tim

Mazoutstoof?

Een 1.9 erin hangen lijkt me iets ingrijpender dan chippen, ook een iets ander kostenplaatje ;)
mtbiker

Tim_Coupe schreef:Mazoutstoof?
is Belgisch voor een kachel op huisbrandolie :)

Maw, het stinkt, komt zwarte zwarte rook uit en het maakt het geluid van een verkouden stofzuiger.
Tim

Diesel rocks :D :P

Voor dagelijks gebruik ;)
kris clio 16v

hela hela mazoutstoof :D :D mijn megane cc is ook een mazoutstoof 1.5dci (105pk) en weten jullie wat,dat rijd nog enorm goed vind ikzelf men vorige cc was een 1.9dci (115pk) nu moet je weten ik rij veel liever met de 1.5 raar maar waar,in Belgie is het ook voordeliger om met de 1.5 te rijden voor de jaarlijkse taks en qua verbruik zit de 1.5 op een gemiddeld van 6liter
nu de eerst volgende dyno te Goes ga ik Henk (fastchip) eens even naar de 1.5 laten kijken om te zien wat hij er meer kan uitkrijgen
dus laten we nog even afwachten
mtbiker

Kris Hilde schreef:hela hela mazoutstoof :D :D mijn megane cc is ook een mazoutstoof 1.5dci (105pk) en weten jullie wat,dat rijd nog enorm goed vind ikzelf men vorige cc was een 1.9dci (115pk) nu moet je weten ik rij veel liever met de 1.5 raar maar waar,in Belgie is het ook voordeliger om met de 1.5 te rijden voor de jaarlijkse taks en qua verbruik zit de 1.5 op een gemiddeld van 6liter
nu de eerst volgende dyno te Goes ga ik Henk (fastchip) eens even naar de 1.5 laten kijken om te zien wat hij er meer kan uitkrijgen
Ok, moet toegeven, zo een 1.5DCI rijd niet slecht ik heb een clio2 met zo een motor derin gehad en dat ding vloog zo een beetje.

Nu in men Mégane 2 toch maar een 1.6l 16V genomen, rijd leuker dan een diesel, ook geen snelheidsmonster maar wel goed voor dagelijks gebruikt, en een aanhangwagen van 2 ton verder trekken lukt :D
kris clio 16v

mtbiker schreef:
Kris Hilde schreef:hela hela mazoutstoof :D :D mijn megane cc is ook een mazoutstoof 1.5dci (105pk) en weten jullie wat,dat rijd nog enorm goed vind ikzelf men vorige cc was een 1.9dci (115pk) nu moet je weten ik rij veel liever met de 1.5 raar maar waar,in Belgie is het ook voordeliger om met de 1.5 te rijden voor de jaarlijkse taks en qua verbruik zit de 1.5 op een gemiddeld van 6liter
Ok, moet toegeven, zo een 1.5DCI rijd niet slecht ik heb een clio2 met zo een motor derin gehad en dat ding vloog zo een beetje.

Nu in men Mégane 2 toch maar een 1.6l 16V genomen, rijd leuker dan een diesel, ook geen snelheidsmonster maar wel goed voor dagelijks gebruikt, en een aanhangwagen van 2 ton verder trekken lukt :D
leuker????? een vriend van ons heeft ook een cc maar een 1.6 16v maar die kan de 1.5dci niet volgen hoor
soit als we maar gelukkig zijn hey in ons karretje :lol: :lol:
mtbiker

Kris Hilde schreef:
mtbiker schreef:

leuker????? een vriend van ons heeft ook een cc maar een 1.6 16v maar die kan de 1.5dci niet volgen hoor
soit als we maar gelukkig zijn hey in ons karretje :lol: :lol:
De rechtse pedaal dient dan ook om tot tegen de bodem te duwen en niet om je mat onder vast te klemmen :D

En idd wat je zegt, de auto van iemand anders kan me in principe niet veel schelen, ik ben happy met de mijne :p
Plaats reactie