Ik zag laatst een goede aanbieding voor chiptuning voor een Megane 1.5 dci (80 pk). Deze zou door chip tuning naar ca. 105 pk gaan en naar ca 240 nm. Nu kreeg ik daar op een ander forum de reactie: Niet doen!
De achtergrond was dat en 1.5 motor nogal een gevoelige motor is.
Heeft iemand hier ervaring met chiptunen van een 1.5 dci??
Ik heb het er ook eens over gehad met de autozaak waar ik vaak kom, hij ziet meer in het plaatsen van een powerbox.
Het begint toch steeds meer te kriebelen....Heeft iemand ervaring met het tunen van een 1,5 dci (chipt of powerbox)?? Of weet iemand wat het beste is?
Alvast bedankt.
gr. Maarten
Tunen Megane II 1.5 dci
-
- Berichten: 349
- Lid geworden op: do 6 mei 2004 16:05
- Car: Clio IV 1.5dci Dyn.
- Locatie: Rijssen
Project: Mégane II 1.5 dci Dynamique Luxe
-
- Berichten: 1530
- Lid geworden op: di 6 dec 2005 10:40
- Locatie: r`dam
Heb op mijn clio 1.5dc ook een jaar een powerbox gehad, gaf wel iets extra (+10km top snelheid) en wat rapper optrekken naar de 100 en door naar de 120.
Verwacht er geen wonderen van, de powercurve van je motor kan er ook erg door veranderen. De mijne trok onderin een stuk slechter maar eenmaal op toeren weer een heel stuk beter.
Verwacht er geen wonderen van, de powercurve van je motor kan er ook erg door veranderen. De mijne trok onderin een stuk slechter maar eenmaal op toeren weer een heel stuk beter.
een power box verandert alles in de cpu hij gaat harder trekken en daar zijn de pakkingen niet op berekent en de restTom schreef:Waarom?
heb er ervaring mee met inbouwen en zie nu de klanten weer terug komen
die problemen hebben slijtage en dergelijken
sammengevat is het gewoon niet goed (wel leuk)
op een 1 of andere manier niet dat zijn weer andere waardesTom schreef:Idd, en met chippen dan?? Als je dezelfde waardes veranderd zal het ook hetzelfde slijten lijkt me.
een powerbox zorgt dat de lucht meer druk opboud en de motorin gaat
Een powerbox veranderd enkel de informatie die de ECU ingaat, waardoor de ecu vervolgens meer brandstof zal gaan inspuiten. Dat gebeurd dus zonder dat andere belangrijke zaken zoals turbodruk, en inspuitmoment worden aangepast. Levert vaak rook op, en zoals eerder aangehaald een koppelverloop wat niet is zoals het moet zijn.
Bij goede chiptuning wordt vooral in het vollast gebied de inspuiting aangepast, en tegelijk met die inspuiting wordt in de juiste verhouiding de turbodruk verhoogd, en het inspuit moment vervroegd. Een goede tuner hanteert hier de juiste verhoudingen, zodat het verbrandingsverloop goed blijft, wat resulteert in een snelle en vooral soepele motor, zonder rook of andere narigheden. Verder zijn er nog wat leuke dingen zoals de EGR regeling die uitgeschakeld kan worden in de software
Conclusie: Een powerbox is een goedkope prutsoplossing. Wil je het beste voor je auto? Dan ga je voor chiptuning. Daar moet overigens wel bij gezegd worden dat de ene tuner de andere niet is. Als het goed gebeurd, en er wordt netjes met de auto om gegaan, hoeft het zeker niet ten kostte te gaan van de levensduur van de motor.
@maarten: Je hebt PM.
Bij goede chiptuning wordt vooral in het vollast gebied de inspuiting aangepast, en tegelijk met die inspuiting wordt in de juiste verhouiding de turbodruk verhoogd, en het inspuit moment vervroegd. Een goede tuner hanteert hier de juiste verhoudingen, zodat het verbrandingsverloop goed blijft, wat resulteert in een snelle en vooral soepele motor, zonder rook of andere narigheden. Verder zijn er nog wat leuke dingen zoals de EGR regeling die uitgeschakeld kan worden in de software

Conclusie: Een powerbox is een goedkope prutsoplossing. Wil je het beste voor je auto? Dan ga je voor chiptuning. Daar moet overigens wel bij gezegd worden dat de ene tuner de andere niet is. Als het goed gebeurd, en er wordt netjes met de auto om gegaan, hoeft het zeker niet ten kostte te gaan van de levensduur van de motor.
@maarten: Je hebt PM.
wat hij zechtBart V schreef:Een powerbox veranderd enkel de informatie die de ECU ingaat, waardoor de ecu vervolgens meer brandstof zal gaan inspuiten. Dat gebeurd dus zonder dat andere belangrijke zaken zoals turbodruk, en inspuitmoment worden aangepast. Levert vaak rook op, en zoals eerder aangehaald een koppelverloop wat niet is zoals het moet zijn.
Bij goede chiptuning wordt vooral in het vollast gebied de inspuiting aangepast, en tegelijk met die inspuiting wordt in de juiste verhouiding de turbodruk verhoogd, en het inspuit moment vervroegd. Een goede tuner hanteert hier de juiste verhoudingen, zodat het verbrandingsverloop goed blijft, wat resulteert in een snelle en vooral soepele motor, zonder rook of andere narigheden. Verder zijn er nog wat leuke dingen zoals de EGR regeling die uitgeschakeld kan worden in de software
Conclusie: Een powerbox is een goedkope prutsoplossing. Wil je het beste voor je auto? Dan ga je voor chiptuning. Daar moet overigens wel bij gezegd worden dat de ene tuner de andere niet is. Als het goed gebeurd, en er wordt netjes met de auto om gegaan, hoeft het zeker niet ten kostte te gaan van de levensduur van de motor.
@maarten: Je hebt PM.



-
- Berichten: 349
- Lid geworden op: do 6 mei 2004 16:05
- Car: Clio IV 1.5dci Dyn.
- Locatie: Rijssen
De meeste chipbedrijven (oa. Tunex, Ziptuning ed.) chippen gelijk naar 105 pk ofzo. Zouden zij ook programma kunnen maken zodat je rond 90 pk uitkomt?
Heb laatst in een 85pk-versie van de Megane gereden en dat rijdt al een stuk soepeler.
Heb laatst in een 85pk-versie van de Megane gereden en dat rijdt al een stuk soepeler.
Project: Mégane II 1.5 dci Dynamique Luxe
-
- Über-Spammer
- Berichten: 12475
- Lid geworden op: di 22 jul 2003 19:43
- Locatie: Leeuwarden
mail Fastchip gewoon eens 

-
- Berichten: 587
- Lid geworden op: ma 17 nov 2008 18:04
- Locatie: (Pijpelheide) Booischot
hela hela mazoutstoof
mijn megane cc is ook een mazoutstoof 1.5dci (105pk) en weten jullie wat,dat rijd nog enorm goed vind ikzelf men vorige cc was een 1.9dci (115pk) nu moet je weten ik rij veel liever met de 1.5 raar maar waar,in Belgie is het ook voordeliger om met de 1.5 te rijden voor de jaarlijkse taks en qua verbruik zit de 1.5 op een gemiddeld van 6liter
nu de eerst volgende dyno te Goes ga ik Henk (fastchip) eens even naar de 1.5 laten kijken om te zien wat hij er meer kan uitkrijgen
dus laten we nog even afwachten


nu de eerst volgende dyno te Goes ga ik Henk (fastchip) eens even naar de 1.5 laten kijken om te zien wat hij er meer kan uitkrijgen
dus laten we nog even afwachten
Ok, moet toegeven, zo een 1.5DCI rijd niet slecht ik heb een clio2 met zo een motor derin gehad en dat ding vloog zo een beetje.Kris Hilde schreef:hela hela mazoutstoof![]()
mijn megane cc is ook een mazoutstoof 1.5dci (105pk) en weten jullie wat,dat rijd nog enorm goed vind ikzelf men vorige cc was een 1.9dci (115pk) nu moet je weten ik rij veel liever met de 1.5 raar maar waar,in Belgie is het ook voordeliger om met de 1.5 te rijden voor de jaarlijkse taks en qua verbruik zit de 1.5 op een gemiddeld van 6liter
nu de eerst volgende dyno te Goes ga ik Henk (fastchip) eens even naar de 1.5 laten kijken om te zien wat hij er meer kan uitkrijgen
dus laten we nog even afwachten
Nu in men Mégane 2 toch maar een 1.6l 16V genomen, rijd leuker dan een diesel, ook geen snelheidsmonster maar wel goed voor dagelijks gebruikt, en een aanhangwagen van 2 ton verder trekken lukt

-
- Berichten: 587
- Lid geworden op: ma 17 nov 2008 18:04
- Locatie: (Pijpelheide) Booischot
leuker????? een vriend van ons heeft ook een cc maar een 1.6 16v maar die kan de 1.5dci niet volgen hoormtbiker schreef:Ok, moet toegeven, zo een 1.5DCI rijd niet slecht ik heb een clio2 met zo een motor derin gehad en dat ding vloog zo een beetje.Kris Hilde schreef:hela hela mazoutstoof![]()
mijn megane cc is ook een mazoutstoof 1.5dci (105pk) en weten jullie wat,dat rijd nog enorm goed vind ikzelf men vorige cc was een 1.9dci (115pk) nu moet je weten ik rij veel liever met de 1.5 raar maar waar,in Belgie is het ook voordeliger om met de 1.5 te rijden voor de jaarlijkse taks en qua verbruik zit de 1.5 op een gemiddeld van 6liter
nu de eerst volgende dyno te Goes ga ik Henk (fastchip) eens even naar de 1.5 laten kijken om te zien wat hij er meer kan uitkrijgen
dus laten we nog even afwachten
Nu in men Mégane 2 toch maar een 1.6l 16V genomen, rijd leuker dan een diesel, ook geen snelheidsmonster maar wel goed voor dagelijks gebruikt, en een aanhangwagen van 2 ton verder trekken lukt
soit als we maar gelukkig zijn hey in ons karretje


De rechtse pedaal dient dan ook om tot tegen de bodem te duwen en niet om je mat onder vast te klemmenKris Hilde schreef:leuker????? een vriend van ons heeft ook een cc maar een 1.6 16v maar die kan de 1.5dci niet volgen hoormtbiker schreef:Ok, moet toegeven, zo een 1.5DCI rijd niet slecht ik heb een clio2 met zo een motor derin gehad en dat ding vloog zo een beetje.Kris Hilde schreef:hela hela mazoutstoof![]()
mijn megane cc is ook een mazoutstoof 1.5dci (105pk) en weten jullie wat,dat rijd nog enorm goed vind ikzelf men vorige cc was een 1.9dci (115pk) nu moet je weten ik rij veel liever met de 1.5 raar maar waar,in Belgie is het ook voordeliger om met de 1.5 te rijden voor de jaarlijkse taks en qua verbruik zit de 1.5 op een gemiddeld van 6liter
nu de eerst volgende dyno te Goes ga ik Henk (fastchip) eens even naar de 1.5 laten kijken om te zien wat hij er meer kan uitkrijgen
dus laten we nog even afwachten
Nu in men Mégane 2 toch maar een 1.6l 16V genomen, rijd leuker dan een diesel, ook geen snelheidsmonster maar wel goed voor dagelijks gebruikt, en een aanhangwagen van 2 ton verder trekken lukt
soit als we maar gelukkig zijn hey in ons karretje![]()

En idd wat je zegt, de auto van iemand anders kan me in principe niet veel schelen, ik ben happy met de mijne
