[Grotere Remmen]

Vragen en antwoorden m.b.t. het remsysteem
Plaats reactie
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Voor verlies je grip, achter niet. Is die 5 dan zo ongebalanceerd dat alle gewicht voor hangt en achter, ondanks dat beide wielen niet blokkeren, wel om gaat?

Vind ik gek :) En ja, misschien maar eens het circuit oprijden met die bak van me straks, kan ik het testen.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Door voor hard te remmen til je achter enorm op, door achter te remmen trek je de achterkant weer omlaag om zo ook druk op je achterwielen te houden.

Als je alleen voor hard remt veroorzaakt een winkelwageneffect..
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Allebei heel raar in mijn ogen :) Gewichtsverplaatsing heb je zeker, maar ik denk dat het bandcontact en verminderde grip tijdens remmen meer meewegen. Maargoed, dat is weer louter theorie.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Riël Notermans schreef:Allebei heel raar in mijn ogen :) Gewichtsverplaatsing heb je zeker, maar ik denk dat het bandcontact en verminderde grip tijdens remmen meer meewegen. Maargoed, dat is weer louter theorie.
kom maar naast me zitten, zal ik een keer remmen voor het scheivlak met bijna alle druk naar voren :lol: :D
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Maus
Berichten: 4127
Lid geworden op: zo 4 mar 2001 0:00
Locatie: Zwijndrecht

Steven schreef:Door voor hard te remmen til je achter enorm op, door achter te remmen trek je de achterkant weer omlaag om zo ook druk op je achterwielen te houden.

Als je alleen voor hard remt veroorzaakt een winkelwageneffect..
Dank voor de (duidelijke) uitleg Steef. (Y)

Bovenstaande geldt, als ik 't hier allemaal goed begrijp, alleen voor Japanse auto's en niet voor franse auto's (met in het bijzonder Renault)? (0)
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

:~
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Maus schreef:
Steven schreef:Door voor hard te remmen til je achter enorm op, door achter te remmen trek je de achterkant weer omlaag om zo ook druk op je achterwielen te houden.

Als je alleen voor hard remt veroorzaakt een winkelwageneffect..
Dank voor de (duidelijke) uitleg Steef. (Y)

Bovenstaande geldt, als ik 't hier allemaal goed begrijp, alleen voor Japanse auto's en niet voor franse auto's (met in het bijzonder Renault)? (0)
Steef, volgens mij heb jij hier niet helemaal gelijk in.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Maus
Berichten: 4127
Lid geworden op: zo 4 mar 2001 0:00
Locatie: Zwijndrecht

En wat is er volgens jou dan niet juist aan Steefs uitleg?
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Zeg Maus, gaat het je nou om partij kiezen hier?? Of wil je daadwerkelijk weten hoe het zit? Want dat laatste weet je al als je de laatste paar pagina's had gelezen :wink:

Alle feiten liggen op tafel. Trek zelf je conclusies er maar uit, want blijkbaar weet je het zelf ook prima.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Ik ben het uit ervaring iig met Steven eens.
Te weinig remdruk achter en de kont komt met hard aanremmen ook gewoon om en niet zon klein beetje ook.
Misschien rem je voor niet hard genoeg als je daar geen last van hebt?
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

das wat ik tig post geleden terug al zei. Remdrukverdeler doet wonderen. Verder hang ik der gewoon geen woorden aan want de praktijk telt hier toch niet. Als je dit topic leest als buitenstaander lijkt het wel alsof men hier "the king of the hill" is en dat met een renaultje van negentiehonderdnoah dat amper 150 pk sterk is. Veel blablabla en dikke theorie blokken posten kan iedereen maar weinigen die daadwerkeijk ook testen. De reakties die Maus krijgt zijn te gek voor woorden terwijl hij met vierdubbel zoveel auto rijd dan de meesten onder ons. Dit is ronduit achterlijk !

(S)
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Beetje redeneren kan geen kwaad. Heeft de auto geen fluit mee te maken en zijn auto is ook de laatste waar we het over hebben. Gezien de electronishe hulpjes valt ie ook al wat buiten schot.

Maus, heb je al es wat versteld dan?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Maus
Berichten: 4127
Lid geworden op: zo 4 mar 2001 0:00
Locatie: Zwijndrecht

Welke elektronische hulpjes bedoel je Riël? :)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

De nieuwste lancer heeft zover mij bekend is een fantastisch geregeld aandrijf/rem systeem voor de vier wielen. Enkele van die technieken zullen in jouw geval toch ook aanwezig zijn, al was dat weer een poos terug?
Op zijn minst ABS, en zelfs dat heeft een 5 niet waarover wij het nu hebben :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Maus
Berichten: 4127
Lid geworden op: zo 4 mar 2001 0:00
Locatie: Zwijndrecht

Voortaan toch iets beter je huiswerk doen Riël. ;)

Ook ik moet 't doen zonder ABS en andersoortige elektronische hulpmiddelen.

Zie http://www.myevo.com/E6Spec.htm en dan ff 't rijtje van de RS2 bekijken.
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

Evo forum?

We praten over evo's op een renault forum?
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

ja.... so ? Mag er dan enkel over renault gepraat worden mssn ? Begin dan maar met de helft van de topics te sluiten :lol:
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ferdy Kool :D

Tja ik ben ooknie zo van die oogkleppen mentaliteit.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Maus schreef:Voortaan toch iets beter je huiswerk doen Riël. ;)

Ook ik moet 't doen zonder ABS en andersoortige elektronische hulpmiddelen.

Zie http://www.myevo.com/E6Spec.htm en dan ff 't rijtje van de RS2 bekijken.
Excuus :) Dan nog, is een gt-turbotje met basic setup nog net andere koek. Maar Jo, ik kan theoretisch toch een heleboel benaderen.

Vaak is het zo dat de praktijk anders uitpakt, maar dan doe je in sommige gevallen toch ook wel wat fout :)

Ik doe een algemene stelling over de remkarakteristieken, waarbij bij sommige auto's wel ander gedrag bij remmen gebeurt. Maar dit kan net zo goed komen door schokdempers/vering, stijfheid en anti-rollgebeuren achter, bandenkeus, gewichtspunt, wagenhoogte etc :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

heb je helemaal gelijk in, maar laat ons eerlijk zijn, elke wagen heeft een andere setup. De theorie klinkt leuk maar kan in de praktijk héél anders uitdraaien. Testen is de boodschap, als je dat gedaan hebt kan je je punt verdedigen. Puur een discussie aangaan op theoretische gegevens is de reinste onzin. Tis extreem, maar kijk eens naar de rally. Die gasten doen hele dagen niet anders dan spelen met banden en remmen (druk). Kan me niet voorstellen dat ze het voor de fun doen. :wink:
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Nou .... :p
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

-jo- schreef:heb je helemaal gelijk in, maar laat ons eerlijk zijn, elke wagen heeft een andere setup. De theorie klinkt leuk maar kan in de praktijk héél anders uitdraaien. Testen is de boodschap, als je dat gedaan hebt kan je je punt verdedigen. Puur een discussie aangaan op theoretische gegevens is de reinste onzin. Tis extreem, maar kijk eens naar de rally. Die gasten doen hele dagen niet anders dan spelen met banden en remmen (druk). Kan me niet voorstellen dat ze het voor de fun doen. :wink:
Dat zeg ik al de hele tijd, als je met een vijf te weinig remdruk achter hebt komt de kont gewoon om als je niet voor 1000% recht staat, en waarom, dan wil de achterkant de voorkant voorbij.

Heb je teveel remdruk achter dan blokkeert die achter en kan je kont ook zomaar omslaan.
Geubeurd in het filmpje toen ik de eerste keer ging rijden met de vijf op zolder met Menno(die kon niet van die knop afblijven :lol: :lol: )
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

Steven schreef:Ferdy Kool :D

Tja ik ben ooknie zo van die oogkleppen mentaliteit.
tsja, denk laat ik t eens proberen ;p.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

had em net gepost in act clio RS, maar leek me wel van toepassing hier ook even neer te zetten.

Clio RS fussees (GrN) + clio V6 AP racing's: plug and play !
Schijven kunnen dusdanig genomen worden van een 406 V6 (300-310mm en 4x100)

[img]http://i224.photobucket.com/albums/dd11 ... ing044.jpg[/img]

[img]http://i224.photobucket.com/albums/dd11 ... ing046.jpg[/img]

[img]http://i224.photobucket.com/albums/dd11 ... ing047.jpg[/img]

[img]http://i224.photobucket.com/albums/dd11 ... ing048.jpg[/img]

[img]http://i224.photobucket.com/albums/dd11 ... C05817.jpg[/img]

[img]http://i224.photobucket.com/albums/dd11 ... C05822.jpg[/img]
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

kga ze dadelijk adverteren ook :lol:
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Kijk, dat is pas een remmenupgrade (Y) (Y) (Y)
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

oei, der loopt weer wat fout met de volgorde van de postings
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Hoe bout je dit vast Jo? Dus de klauw aan de fusee? Zoals het op de foto ligt heb je de klauw toch aan de verkeerde kant zitten dan standaard?? Of kijk ik niet goed?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Die Gr.N - fusee's zijn goud waard. :grin:
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

De klauw ligt er verkeerd om bij. Op de foto waar de klauw erbij vastgehouden wordt, staat het wel goed.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Volgens mij niet Martijn, aangezien er geen draad in de busjes van de klauw zit.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

De draad zou in de fusee moeten zitten, op die foto had de klauw achter de fusee gehouden moeten worden. Maar ik zie in de fusee ook geen draad!?
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Precies, dat viel mij dus ook op.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

int fusee zit draad ;)

de fotos zijn enkel maar om aan te tonen dat het plug and play is.

@Arco, kopeuh ?
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Ok :beer: . Ziet er wel uit als een mooi serieus setje!
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Plaats reactie