Metertjes aansluiten in mijn R5GTT...

Stel hier je vragen op electronisch gebied, accu, startmotor, dynamo etc.
Plaats reactie
Jan Theeven
Berichten: 283
Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
Locatie: Sittard

Gutentag Leute! Ik ben bezig met het opleuken van mijn R5 GTT. Het project "onder de kap" is bijna afgerond, maar er moeten nog een hoop andere dingen gebeuren. Het volgende sub-projectje is dit: ik heb in de VS bij Nordskog 3 digitale metertjes besteld, incl. zenders. Eentje voor watertemperatuur, eentje voor olietemperatuur en eentje voor de air/fuel ratio. Bij die laatste heb ik uiteraard ook een wideband lambdasonde gekocht, zodat ik mijn carburateur precies op het juiste lucht/brandstof mengsel kan instellen. Vette shit :D! De sensor voor de olietemperatuur heb ik in de carterpan laten solderen en voor de watertemperatuursensor heb ik schroefdraad in de cilinderkop laten tappen. Nu ben ik alleen niet zo'n held in het hele elektrische gebeuren in een auto, dus durf er zelf niet goed aan te beginnen... vooral het installeren en calibreren van die lambdasonde. Is er iemand die me kan helpen?? Riël, als je dit leest: je hebt al zoveel voor me gedaan dat ik het gewoon niet kan maken om je hier ook voor te vragen! :wink: You da man! :worship:
Jan Theeven
Berichten: 283
Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
Locatie: Sittard

Helemaal niemand??
sieger everts
Berichten: 1742
Lid geworden op: di 29 mar 2005 14:42
Locatie: Assen
Contacteer:

zo moeilijk kan het toch niet zijn? hoog uit een plus en min en een signaaldraad en die sonde kun je gewoon gaan calibreren als je met de auto op de bank gaat (I)
Glenn
Berichten: 115
Lid geworden op: ma 1 dec 2003 19:33

De + kan je aftappen van de sigaretten aansteker :)
De - gewoon ergens aan een carosserie punt knopen.

Verder heb je inderdaad alleen maar signaal draadjes.
Vaak is dat maar één draadje.

Weet niet precies wat er onder calibratie bedoeld word, maar Air/fuel meter meet puur de spanning die van een lambda afkomt. Valt niet veel aan te calibreren volgens mij.
Jan Theeven
Berichten: 283
Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
Locatie: Sittard

Oké dan... tot zover bedankt! Ik ben gewoon niet zo'n held als het om elektriciteit gaat ;)
Glenn
Berichten: 115
Lid geworden op: ma 1 dec 2003 19:33

geeft niet, iedereen heeft zo sn specialiteiten :p
Jan Theeven
Berichten: 283
Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
Locatie: Sittard

En als ik dat + draadje van bijv. de sigarettenaansteker heb gevonden, hoe maak ik daar dan de + draadjes van de metertjes aan vast? (het zijn er in totaal 3) Kan ik dan gewoon ergens middenin dat aanstekerkabeltje een stukje strippen en op die plek de 3 draadjes van de metertjes eraan knopen, zodat je een soort t-splitsing krijgt? Of kan dat zo niet... (ik heb echt geen clue)
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Solderen.....
Jan Theeven
Berichten: 283
Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
Locatie: Sittard

Robke schreef:Solderen.....
Da's wel heel summier ;) Waar moet ik ze dan aan solderen?
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Niks summiers aan, maar als je niet eens weet hoe je een draad aan elkaar moet solderen, moet je het misschien maar aan een vriend van je vragen ofzo....
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Wat ben je weer lekker bezig, Rob... We zijn hier om elkaar te helpen. :)
Jan Theeven
Berichten: 283
Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
Locatie: Sittard

Ja ik weet wel hoe ik moet solderen... mijn vraag was WAAR...
Glenn
Berichten: 115
Lid geworden op: ma 1 dec 2003 19:33

heb het even zo getekent..


weet niet hoe het bij een 5je is, maar bij een clio staat er spanning op de sigaretten deel alleen als je de sleutel op contact heb staan.

Als dit niet zo is moet je toch ergens anders kijken waar je de stroom vandaan kunt halen.

[img]http://img511.imageshack.us/img511/3307/meterqm9.jpg[/img]
Jan Theeven
Berichten: 283
Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
Locatie: Sittard

Kijk eens even... daar heb ik wat aan! Geweldig! Hartstikke bedankt man! :worship:
Jan Theeven
Berichten: 283
Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
Locatie: Sittard

Nou het is me gelukt... samen met mijn broertje gefikst vandaag (Y)

Betere foto volgt morgen...

[img]http://i54.photobucket.com/albums/g88/j ... 102008.jpg[/img]
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Netjes. (Y)
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Jan Theeven
Berichten: 283
Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
Locatie: Sittard

Thanks...
En o o o wat loopt ie nu mooi en hard! Hè Riël? ;)
:bang:
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

:gitar: :gitar:
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Jan Theeven
Berichten: 283
Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
Locatie: Sittard

:lol:
Wouter
Über-Spammer
Berichten: 14527
Lid geworden op: zo 21 aug 2005 19:50
Locatie: Nieuw Vennep
Contacteer:

Erg netjes Jan,
Ik heb de draden al getrokken, nu de metertjes nog in mn GT.
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Jan Theeven schreef:Thanks...
En o o o wat loopt ie nu mooi en hard! Hè Riël? ;)
:bang:
metertje tuning minstens 15PK er bij tellen

:lol:

(F)
Jan Theeven
Berichten: 283
Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
Locatie: Sittard

Plaats reactie