Beter laat dan nooit, een compleet verslag van 28 augustus. Vrijdag 7 november gaan we weer rijden. Dan met een goede, gekoelde dynamo, en een stuurhuis dat vast zit. Tekst is van de
website.
Verslag 28 augustus 2008
Ondanks alle goede voorbereidingen waren het toch weer de late uurtjes van 27 augustus die nodig waren om de auto helemaal klaar te krijgen. Daar tegenover staat dat de auto nu probleemloos moet zijn, omdat elk mogelijk storing veroorzakend onderdeel is vervangen. De afgelopen weken zijn onze uren en euro's besteed aan het vervangen van de klepstoters, de synchromesh ringen en schakelmof van de derde en vierde versnelling, de dynamo, de voorwiellagers, de fuseekogels en remleidingen naar de voorwielen. Verder is het slecht doseerbare, storingsgevoelige en veel te zware ABS remsysteem vervangen door een simpele booster met een hoofdremcilinder van een Renault Laguna (23.8mm), zijn de gaskabel vervangen en stationairregeling goed afgesteld. Ook zijn er weer de nodige kilo's verdwenen (remsysteem, onnodige bekabeling, steuntjes, originele remkracht verdeler etc.), is de ECU goed afgesteld en hebben we een fatsoenlijke einddemper in de uitlaat gezet. Als kers op de taart zijn er aan de voorkant gele koni schokdempers geïnstalleerd en is de auto nu eindelijk eens nauwkeurig uitgelijnd. 's Ochtends op het circuit is de auto zelfs nog even snel gewassen en zijn de stickers van de nieuwe sponsor (Sempergreen) op de auto geplakt.
Gelukkig was het vandaag droog en konden de slicks weer eens opgewarmd worden. Na de bandenspanning ongeveer goed te hebben gezet zijn we de baan op gegaan om eerst de motor goed warm te rijden en eventuele mankementen uit te sluiten. Alles bleek het prima te doen en nu de banden op temperatuur waren hebben we de spanning exact afgesteld. De baan weer op om te kijken hoe de motor bij volle belasting loopt: wat is het een beest geworden! Van onderuit al flink koppel en tot hoog (ruim 7000tpm) in de toeren duidelijk meer vermogen. Tijd om echt te gaan racen! Helaas liep het linkerwiel bij krappe bochten ergens op aan. Dit bleek een simpel steuntje te zijn, weg buigen die handel en weer rijden. Nu we het gevoel en vertrouwen weer met de auto hadden zijn we serieus gas gaan geven, helaas ging dat even wat minder goed. Met het insturen naar links van de slotemakers bocht voelt het in het stuur alsof we de grip totaal te verliezen en vol over de voorwielen wegglijden. Stuur weer recht dus en vol in de remmen om te redden wat er te redden valt, een grindbak en een slinger laten staan we gelukkig nog op de baan en is alles nog heel. Bij controle blijkt dat het gevoel in het stuur ook alleen een gevoel moet zijn geweest, de rubbers van het stuurhuis zijn verouderd waardoor het een ruime centimeter heen en weer kan schuiven. Het is niet de fraaiste oplossing maar op dat moment de enige, dus gewoon tegen je gevoel in verder insturen en gelukkig blijkt hij dan weer als een trein te lopen. Dit alles in de eerste anderhalf uur dus nog een hele dag racen te gaan!
En rijden hebben we gedaan! Wat rijdt de auto weer lekker en vooral hard. Na een tijdje rijden eens gaan spelen met de schokdempers en de bandenspanning waar nog meer winst was te halen, het begint onderhand ergens op te lijken

. Niemand van ons heeft er helaas aan gedacht om rondetijden bij te houden, maar we hebben achteraf filmpjes gezien van mensen die 2:18 reden, die wij redelijk eenvoudig voorbij kwamen. Vooralsnog houden we het maar op een ruime 2:15, volgende keer uiteraard nauwkeurigere data. Tegen de pauze valt Johan stil langs de baan: geen spanning meer. Na meting blijkt dat ook deze dynamo is overleden, ze worden gewoon te heet. Accu dus tussen het rijden opladen aan andere auto's en niet te lang rijden. We hebben echt een fantastische dag gehad met bijzonder genoeg nauwelijks echt grote problemen. Zijn al die uren en (sponsor)geld (hartelijk dank aan Sempergreen!) toch nuttig besteedt! Tot de volgende circuitdag waar onder de 2:15 hopen te komen.
website