team009's circuit Clio [Foto's vrijrijden TT]

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Car: diverse
Contacteer:

Steven schreef:Een E30 325 in circuittrim is best goed te doen met rondetijdes van 2:15, met die starlet ging dat ook prima met 2:12 :p
@sorry geert stond redelijk ipv makkelijk. Mijn fout.

Steven, een E30 325 in circuittrim rijd dik maar dan ook dik onder de 2.10
De snellere rijden op toyos zelfs 2.05.
En ja die zijn standaard qua motorvermogen.
Vandaar dat ik het vroeg, als je die bij kan houden gaat die 19 echt hard.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Bart V

Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Bart V schreef:Bedoel je zo'n E30? :p

http://nl.youtube.com/watch?v=45ondnK9rQA
:lol: :lol: :lol:
In de E30 cup wordt serieus hard gereden (Y)
Martijn Kool

ik heb ze ook op zn hardst, dus helemaal ingedraaid..

heb je van bovenaf verstelbaar dan of? de mijne niet namelijk
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
TEAM009 Gert
Contacteer:

Vanaf boven instelbaar ja.
Adinsx
Car: M4 Estate GT205

Gert,

Waarom vielen jullie stil op de heuvel ná de Hugenholtz?
Was dat de dynamo??

Edit: Video'tje heb ik er zelfs van :D Kon het niet laten te tuuuteren :wink:

[img]http://i263.photobucket.com/albums/ii158/adinsx2/Circuitdag%202008%20v2/th_M2U00233.jpg[/img]
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
TEAM009 Gert
Contacteer:

Dat was idd vanwege een lege accu. Gelukkig was binnen een minuut de sleepauto er al.
Martijn Kool

TEAM009 Gert schreef:Vanaf boven instelbaar ja.
dan durf ik het niet te zeggen..
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Steven
Car: M536

TEAM009 Gert schreef:Heb de handleiding even opgezocht, maar staat voor de meest sportieve stand echt 360 graden in. En een waarschuwing dat de dempers nooit volledig mogen worden afgesteld. Maar volgende keer zet ik ze gewoon 720 open en zien we eens hoe dat gaat. Bedankt in ieder geval.
Kep ff zitten zoeken, maar hier issie weer:

Bij koni kun je alleen de uitgaande slag instellen

Wat de meesten doen is de uitgaande slag helemaal opdraaien omdat de schokdemper dan harder aanvoelt. Wat er in realiteit gebeurd is dat het wiel inveert, maar door de veel te zware demping op de uitgaande slag niet meer uitveert. Als dat een paar keer zo doorgaat sta je dus op je bumpstop.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Het zal er ook niet voor niks op staan toch?
Bij koni kan je trouwens wel shocks op maat laten maken (Y)
TEAM009 Gert
Contacteer:

Beter laat dan nooit, een compleet verslag van 28 augustus. Vrijdag 7 november gaan we weer rijden. Dan met een goede, gekoelde dynamo, en een stuurhuis dat vast zit. Tekst is van de website.

Verslag 28 augustus 2008

Ondanks alle goede voorbereidingen waren het toch weer de late uurtjes van 27 augustus die nodig waren om de auto helemaal klaar te krijgen. Daar tegenover staat dat de auto nu probleemloos moet zijn, omdat elk mogelijk storing veroorzakend onderdeel is vervangen. De afgelopen weken zijn onze uren en euro's besteed aan het vervangen van de klepstoters, de synchromesh ringen en schakelmof van de derde en vierde versnelling, de dynamo, de voorwiellagers, de fuseekogels en remleidingen naar de voorwielen. Verder is het slecht doseerbare, storingsgevoelige en veel te zware ABS remsysteem vervangen door een simpele booster met een hoofdremcilinder van een Renault Laguna (23.8mm), zijn de gaskabel vervangen en stationairregeling goed afgesteld. Ook zijn er weer de nodige kilo's verdwenen (remsysteem, onnodige bekabeling, steuntjes, originele remkracht verdeler etc.), is de ECU goed afgesteld en hebben we een fatsoenlijke einddemper in de uitlaat gezet. Als kers op de taart zijn er aan de voorkant gele koni schokdempers geïnstalleerd en is de auto nu eindelijk eens nauwkeurig uitgelijnd. 's Ochtends op het circuit is de auto zelfs nog even snel gewassen en zijn de stickers van de nieuwe sponsor (Sempergreen) op de auto geplakt.

Gelukkig was het vandaag droog en konden de slicks weer eens opgewarmd worden. Na de bandenspanning ongeveer goed te hebben gezet zijn we de baan op gegaan om eerst de motor goed warm te rijden en eventuele mankementen uit te sluiten. Alles bleek het prima te doen en nu de banden op temperatuur waren hebben we de spanning exact afgesteld. De baan weer op om te kijken hoe de motor bij volle belasting loopt: wat is het een beest geworden! Van onderuit al flink koppel en tot hoog (ruim 7000tpm) in de toeren duidelijk meer vermogen. Tijd om echt te gaan racen! Helaas liep het linkerwiel bij krappe bochten ergens op aan. Dit bleek een simpel steuntje te zijn, weg buigen die handel en weer rijden. Nu we het gevoel en vertrouwen weer met de auto hadden zijn we serieus gas gaan geven, helaas ging dat even wat minder goed. Met het insturen naar links van de slotemakers bocht voelt het in het stuur alsof we de grip totaal te verliezen en vol over de voorwielen wegglijden. Stuur weer recht dus en vol in de remmen om te redden wat er te redden valt, een grindbak en een slinger laten staan we gelukkig nog op de baan en is alles nog heel. Bij controle blijkt dat het gevoel in het stuur ook alleen een gevoel moet zijn geweest, de rubbers van het stuurhuis zijn verouderd waardoor het een ruime centimeter heen en weer kan schuiven. Het is niet de fraaiste oplossing maar op dat moment de enige, dus gewoon tegen je gevoel in verder insturen en gelukkig blijkt hij dan weer als een trein te lopen. Dit alles in de eerste anderhalf uur dus nog een hele dag racen te gaan!

En rijden hebben we gedaan! Wat rijdt de auto weer lekker en vooral hard. Na een tijdje rijden eens gaan spelen met de schokdempers en de bandenspanning waar nog meer winst was te halen, het begint onderhand ergens op te lijken :-). Niemand van ons heeft er helaas aan gedacht om rondetijden bij te houden, maar we hebben achteraf filmpjes gezien van mensen die 2:18 reden, die wij redelijk eenvoudig voorbij kwamen. Vooralsnog houden we het maar op een ruime 2:15, volgende keer uiteraard nauwkeurigere data. Tegen de pauze valt Johan stil langs de baan: geen spanning meer. Na meting blijkt dat ook deze dynamo is overleden, ze worden gewoon te heet. Accu dus tussen het rijden opladen aan andere auto's en niet te lang rijden. We hebben echt een fantastische dag gehad met bijzonder genoeg nauwelijks echt grote problemen. Zijn al die uren en (sponsor)geld (hartelijk dank aan Sempergreen!) toch nuttig besteedt! Tot de volgende circuitdag waar onder de 2:15 hopen te komen.
website
jacques

Geert,
Het verhaal van stuurhuis in rubbers begrijp ik niet. Ik dacht dat je met een onbekrachtigd stuurhuis rijdt en die zitten toch direct op het subframe?
Bart V

Zij rijden met een bekrachtigd stuurhuis.
TEAM009 Gert
Contacteer:

Bedankt Bart, we rijden met een bekrachtigd stuurhuis, maar hebben de bekrachtiging ervan af gehaald.
Heeft er iemand misschien een foto of een plaatje van hoe een bekrachtigd stuurhuis precies op het subframe zit? Auto staat nu in een schuur achter een heleboel hele grote appelkisten dus kan er ff niet bij.
TEAM009 Gert
Contacteer:

Heeft misschien iemand een idee met wat voor rubber bussen oid het stuurhuis van een 19 16v met bekrachtiging vast zit. Ik moet nml de maten van die bussen of wat dan ook hebben. Ik wil ze vervangen voor stalen of iig harde kunstof exemplaren.

Als iemand dialogys of iets dergelijks heeft voor op z'n minst de onderdeelnummers.

Mijn dank is bij voorbaat al overweldigend.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Leuk om te lezen, wij doen trouwens zaken met een concurrent van sempergreen 8)
Binder groendaken.

wat is het type van de auto?
TEAM009 Gert
Contacteer:

Volgens mij is dat niet direct een concurrent, wat ik zo zie is dat zij niet echt produceren. Sempergreen produceert alleen groendak'zoden'. Zij doen niet de aanleg. En Sempergreen zit ook is de USA, en daar gaat het heeeel erg goed. (Stomtoevallig heb ik daar de boel helpen opzetten ;-))

En hoe bedoel je type. Het is een 19 16v phase II, maar is weinig meer origineel phase II aan. Stuurhuis overigens nog wel.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

in dyalogis staan allerlei types 535a
535b enz
zonder wil die de onderdelen tekeningen niet openen.

Binder doet zaken met de marktleider in europa in groendaken, uit duitsland, binder ontwerpt en legt aan en produceert niet inderdaad.
Wel een ontwikkeling in groendaken, ik heb net een opdracht voor 1800m2 en 5000m2 mossedumdak de deur uit gedaan.
TEAM009 Gert
Contacteer:

Echt geen flauw idee welk type het is. Probeer er gewoon eens een als je wilt. Ze zullen toch niet bij elk type een andere bevestiging gebruiken? Alhoewel het wel fransen blijven natuurlijk :) .
By the way, ben vrijdag op zandvoort, er zijn nog plekken over...

En dat de groene daken booming zijn is niet echt nieuws voor mij, dat is voor mij al een jaar of 10 bekend. Maar je hebt gelijk dat het nu wel erg hard gaat. Die oppervlaktes die jij noemt zijn behoorlijk, maar bij 'ons' gaat het behoorlijk regelmatig over 'iets' grotere projecten
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Ben bang dat als ik ander nummer ingeef het niet het juiste is en dan zit je mooi mis, maar er zal vast iemand zijn die al die types wel weet.

Ja op het ogenbik is er een behoorlijke subsidie op omdat groendaken meehelpen aan het milieu en er subsidie op zit, wij trekken op het ogenblik de pot behoorlijk leeg lol
Jullie doen veel industriele daken dan?
Dan zal sempergreen ook flink sponsoren (Y) , wordt tijd om wedstrijden te gaan rijden dan (Y) (Y)
TEAM009 Gert
Contacteer:

Voor een auto als de onze en de publiciteit die we krijgen sponsoren ze verreweg van beroerd. Wedstrijden komt nog ff niet. Zijn zoveel meer kosten dan. En auto is nu aardig betrouwbaar, maar zeker niet goed genoeg voor wedstrijden. (naar mijn zin dan)
jacques

TEAM009 Gert schreef:Heeft misschien iemand een idee met wat voor rubber bussen oid het stuurhuis van een 19 16v met bekrachtiging vast zit. Ik moet nml de maten van die bussen of wat dan ook hebben. Ik wil ze vervangen voor stalen of iig harde kunstof exemplaren.

Als iemand dialogys of iets dergelijks heeft voor op z'n minst de onderdeelnummers.

Mijn dank is bij voorbaat al overweldigend.
Gert,
Ik heb het hele spul hier nog los liggen.
Rechts: diameter stuurhuis 42.0, breedte klem 43.6, binnendiameter houder 51 (ik zou groter kiezen bv. 51.5)
Links: diameter stuurhuis 47.75, breedte 47.86
Klem: 51.89 (ik zou groter kiezen), breedte 43.30 (alles in mm)

Persoonlijk zou ik de spullen erbij hebben als je wat moet draaien
TEAM009 Gert
Contacteer:

Dat is nog eens info!! Super, bedankt! Misschien heel veel gevraagd, maar zou je er een :foto: van kunnen maken, dan weet ik zeker dat ik niks verkeerd doe.
Weet je dan toevallig ook wat die dingen bij de dealer kosten?
Martijn Kool

volgens mij nog geen 2 tientjes voor beide, heb ook nog wel een setje liggen, als je ze voor orgineel vervangt gaan ze best weer een tijdje mee, op mijn ex 19 zitten ze er al weer 2,5 jaar op en er zit nog geen speling op..

is gewoon een kwaaltje van de 16v. elke 16v heeft dezelfde rubbers..
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
jacques

Volgens mijn oude nota
bestelnummers 77.00.778.304 prijs 10.70 excl en 77.00.662.571 prijs 4.73 excl. Datum factuur 9-2005.
Geert, voor foto's stuur me even een pm, dan hoef ik de foto's niet te uploaden.
TEAM009 Gert
Contacteer:

Harstikke bedankt jongens, hier moet het zeker mee lukken. Haal iig wel nieuwe rubbers bij de dealer, als ik nog tijd heb draai ik ze van kunstof. Zijn die dingen vanaf onder de auto redelijk te vervangen? Auto gaat op de brug, of moet het subframe helemaal los.
jacques

Stuurhuis vervangen. Subframe hoeft niet los! Uitlaat downpijp losmaken. Alle hydraulische leidingen op het stuurhuis los maken. Koppeling met stuurkolom losmaken (volgens mij heb ik toen de stuurkolom verwijderd). Je kunt het stuurhuis dan door het te draaien aan de linkerkant uitbouwen. Met een brug gaat het wel eenvoudiger, maar het is en blijft een hele klus. Ik weet niet zeker of je met het stuurhuis onder de auto de rubbers zo kunt vervangen. Ik heb namelijk toen het hele stuurhuis vervangen. Succes
Haas
Car: Megane RS

welke rubbers bedoel je nou precies? want ik heb het idee dat mijn 19 ook een wat losse slag heeft af en toe, maar in de stuurkolom of het stuurhuis zit het niet.
Steven
Car: M536

Stuurhuisrubbers lijkt mij...
TEAM009 Gert
Contacteer:

Inderdaad de stuurhuisrubbers. Als je aan het stuur draait zie je het stuurhuis echt een hele dikke cm heen en weer gaan.
Haas

ik heb m van een 19 niet 123 in het geheugen zitten, maar bij een clio bout je m toch tegen het subframe aan? Bij een 19 niet?
TEAM009 Gert
Contacteer:

Wat ik inmiddels heb begrepen is het dat bij een 19 het zo zit: Bij een onbekrachtigd stuurhuis zit hij gewoon aan het sub vast gebout. Bij een bekrachtigd stuurhuis hangt het stuurhuis in rubber bussen. Stuurhuis is rond, zitten rubber bussen omheen waarom een klem zit waarmee hij op het subframe zit.
[img]http://img145.imageshack.us/img145/1858 ... uisng8.jpg[/img]
Onderaan op de foto ligt een klem, en rechtsboven ligt een rubber. Credits van de foto zijn voor jacques
Haas

ow... sjenkie... das bij een Clio ook zo :bonk:

tnx!
Martijn Kool

Stuurhuis kan gewoon blijven zitten, downpijp eraf is het makkelijkst, zonder kan ook, moet je wel kleine vindgertjes hebben en fatsoenlijke sleutels.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Bart V

Ik heb het ook een keer gedaan zonder losse downpipe, en zonder kleine handen. Ik kan je melden dat ik veel nieuwe scheldwoorden heb uitgevonden toen. Weet dus waar je aan begint.
Plaats reactie