Hai,
Ik heb mijn motor van mijn R5 GTT volledig gereviseerd. Toen bleek dat de krukas was ingelopen dus ikke ruilkrukas gekocht, maar mijn oude was gemerkt hoe het vliegwiel erop moest komen en natuurlijk nietmeer aan gedacht.
Dus nu probleem nummer 1: Hoe kan ik nu nog mijn vliegwiel juist afstellen?
Probleem 2: Ik heb nu een regelbaar nokkenas-tandwiel geplaatst, maar nu zou het correct moeten afgesteld worden. Is dit een moeilijke karwei of valt het goed te doen? Ik heb hier een meetklok ter beschikking.
Als er iemand tips over moest hebben???
thnx Koen
Problemen met Vernierpoelie
Voor het afstellen van de nokkenas neem ik aan dat je een andere nokkenas hebt? Dan zou je daarbij de afstelgegevens moeten hebben van de duratie etc.
Oftewel een kaart bij hoeveel graden je hoeveel mm lift moet hebben, dan moet je dus een gradenmeter op je blok zetten em op 0 stellen, dan de krukas op X-aantal graden zetten en van een bepaalde klep de lift meten en zo de nokkenas bijdraaien tot je die voorgeschreven lift hebt.
Dit soort fijnafstellingen zijn wel redelijk diepgaand en imho een beetje nutteloos op zo'n prehistorisch blok als de C-motor van de GT.
Oftewel een kaart bij hoeveel graden je hoeveel mm lift moet hebben, dan moet je dus een gradenmeter op je blok zetten em op 0 stellen, dan de krukas op X-aantal graden zetten en van een bepaalde klep de lift meten en zo de nokkenas bijdraaien tot je die voorgeschreven lift hebt.
Dit soort fijnafstellingen zijn wel redelijk diepgaand en imho een beetje nutteloos op zo'n prehistorisch blok als de C-motor van de GT.

http://www.youtube.com/watch?v=RAt_A6Ve ... re=related
vanaf 4.25 gaat het over poelie stellen voor de nokkenas
vanaf 4.25 gaat het over poelie stellen voor de nokkenas
Hehe bekend filmpje van die supratwins, die zwerft ook nog wel ergens op m'n pc rond.
En het is leuk om de laatste 10-20 pk op je 600pk monster eruit te vissen op zo'n manier, maar dat type finetunen is onlogisch op een verder standaard GT motortje uit het jaar kruik. Zeker als de nokkenstok nog origineel is.
Tis misschien leuk als je em helemaal blueprint, alles netjes hebt uitgewogen, kop uitlitert etc. dan kun je bij elkaar misschien nog wel wat % extra vermogen persen, maar enkel zo'n nokkenastandwiel schiet je geen bal mee op.
En ookal zou je dat doen, dan spoor je nognie dat je zoveel geld steekt in zo'n ouderwets blok. Wel ff reeel blijven he
En het is leuk om de laatste 10-20 pk op je 600pk monster eruit te vissen op zo'n manier, maar dat type finetunen is onlogisch op een verder standaard GT motortje uit het jaar kruik. Zeker als de nokkenstok nog origineel is.
Tis misschien leuk als je em helemaal blueprint, alles netjes hebt uitgewogen, kop uitlitert etc. dan kun je bij elkaar misschien nog wel wat % extra vermogen persen, maar enkel zo'n nokkenastandwiel schiet je geen bal mee op.
En ookal zou je dat doen, dan spoor je nognie dat je zoveel geld steekt in zo'n ouderwets blok. Wel ff reeel blijven he

Is dat de vraag wat gesteld wordt?
hoi mannen,
Ik ben al heel blij dat het vliegwiel maar op een manier past! Kunnen we dit al niet verkeerd zetten.
En voor de nokkenas, welke klep moet je dan meten? de in en uitlaat van de eerste cilinder? Voor alle duidelijkheid BDP is piston 1 en 4 boven, wright? Lijkt vrij makkelijk op het filmpje. Maar dan doe je de bout van de tandwiel los en verdraai je gewoon het nokkenastandwiel tot je de juiste graden bereikt?
Al heel hartelijk bedankt!
Koen
Ik ben al heel blij dat het vliegwiel maar op een manier past! Kunnen we dit al niet verkeerd zetten.
En voor de nokkenas, welke klep moet je dan meten? de in en uitlaat van de eerste cilinder? Voor alle duidelijkheid BDP is piston 1 en 4 boven, wright? Lijkt vrij makkelijk op het filmpje. Maar dan doe je de bout van de tandwiel los en verdraai je gewoon het nokkenastandwiel tot je de juiste graden bereikt?
Al heel hartelijk bedankt!
Koen
Ahja de blok is helemaal nietmeer standaard hoor!
Kop is netjes uitgelitert, drijfstangen op gewicht gebracht en alles laten balanceren. Verder stage 3 revisie van maurice en dan nog een hoop nieuwe onderdelen. Cilinderkop is geflowed. Alles netjes zuiver gemaakt en nu terug in elkaar steken.
Koen
Kop is netjes uitgelitert, drijfstangen op gewicht gebracht en alles laten balanceren. Verder stage 3 revisie van maurice en dan nog een hoop nieuwe onderdelen. Cilinderkop is geflowed. Alles netjes zuiver gemaakt en nu terug in elkaar steken.
Koen
Ja die gegevens heb ik, 112°
Maar als die graden nu verkeerd zijn, wat doe ik dan? De 5 inbusboutjes losdoen en ermee draaien of de centrale bout waarmee de poelie vast staat? Ik denk enkel de inbusboutjes niet? En dan natuurlijk opnieuw meten en weer wat bijregelen indien nodig of ga je zo best niet te werk?
Maar als die graden nu verkeerd zijn, wat doe ik dan? De 5 inbusboutjes losdoen en ermee draaien of de centrale bout waarmee de poelie vast staat? Ik denk enkel de inbusboutjes niet? En dan natuurlijk opnieuw meten en weer wat bijregelen indien nodig of ga je zo best niet te werk?
I'm with stupid
net wat steven zegt denk ik ook. Word een mooi blokje dus.
je draait idd de nokken as door na het stellen de boutjes van de verstelling los te draaien en vervolgens de nokkenas op de juiste positie te draaien. dit doe je pas als de krukas op 112graden staat. Wel uitzoeken welke klep dat dan is he.. maurice ff bellen dan maar.
net wat steven zegt denk ik ook. Word een mooi blokje dus.
je draait idd de nokken as door na het stellen de boutjes van de verstelling los te draaien en vervolgens de nokkenas op de juiste positie te draaien. dit doe je pas als de krukas op 112graden staat. Wel uitzoeken welke klep dat dan is he.. maurice ff bellen dan maar.
Nog even een klein vraagje, misschien wel een domme maar toch van groot belang.
Wie kan me even in het kort vertellen wat BDP(of TDC) is.
Ik bedoel technisch dan. (Die pistons boven, die klep open, die op tuimelen,...)
Al heel fel bedankt, het zal zeker wel gaan lukken
thnx Mannen
Wie kan me even in het kort vertellen wat BDP(of TDC) is.
Ik bedoel technisch dan. (Die pistons boven, die klep open, die op tuimelen,...)
Al heel fel bedankt, het zal zeker wel gaan lukken

thnx Mannen
als je er een bak achter hangt dan zet je het streepie van je vliegwiel
gelijk met het nul streepje van je bak.
voila !! TDC
gelijk met het nul streepje van je bak.
voila !! TDC