Fritsie's Volvo 340 GTE drifter (dikke video!)

Vertel hier alles over je project.
Rwd-student
Contacteer:

Ja, dat complete stangetje met veertje eromheen :)

Toevallig ook die 1 bar sensor/schakelaar liggen voor de ontsteking? En het halve maantje voor de turbo?

Grtz Frits

Ik heb trouwens een scheur in de turbo ondekt. Dat het slakhuis wil scheuren weten we. Maar ik heb een scheur in het oliehuis.. Wat denken jullie, verder rijden of...

[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... G_5957.jpg[/img]

[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... rturbo.jpg[/img]

En zo hangt de boel er weer bij... [img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... G_5963.jpg[/img]
Abel
Über-Spammer

waar is die 2e halvemaan die om de turbohuis zit? niet echt vreemd dan in mijn ogen dat die daar stuk gaat.. 2e halvemaan er op en door gaan
Abel
Über-Spammer

ja dat heb ik allemaal wel :wink:
Rwd-student
Contacteer:

ja, precies. Die heb ik nooit gehad. Daarom denk ik ook dat het gescheurd is. Gevolg daarvan zoek ik er nu ook één.. :)

Drop me maar een PMmetje met de prijs (Y) Versturen ok?

bvbd
-PAZ-
Über-Spammer

Ik heb evt nog wel eeen gare turbo voor je, kan je daar afhalen wat je nodig hebt.
R5GTT. Drive it like you stole it
Rwd-student
Contacteer:

Probleem is dat de scheur in het oliehuis zit. Dus als Abel mij de spulletjes (waaronder die halve maan) kan leveren dan heb ik wat ik nodig heb.

Althans, ik maak me nog wel een klein beetje zorgen om de scheur :s
Rwd-student
Contacteer:

Ik ben aan het kijken voor een toerenbegrenzer, maar ik weet niet of het goed gaat komen. Normaal gezien worden dit soort toerenbegrenzers toegepast bij auto's met een losse bobine.

Bij biesheuvel wisten ze zogauw ook niet of ik hem kon gebruiken:
http://www.biesheuvelmotorsport.com/shop/detail/13457

Wie weet er meer?
Rwd-student
Contacteer:

Ik blijf gewoon stug door posten :D

Toerenbegrenzer is wel mogelijk denk ik Ik heb een renix uit elkaar geschroeft, de min van de bobine valt wel een draad aan vast te klemmen.

Dan weer iets anders; hoe herken ik een GTT nokkenas? Mijn nokkenas ziet er perfect uit, op de aandrijving van de ontsteking en oliepomp na... :( Hij is op dat tandwieltje zeker een paar 10e mm ingelopen.

Ik heb de hoogte van de totale nok opgemeten en die vergeleken met een standaard nokkenas, tot mijn verbazing is dat precies hetzelfde. Ook de aandrijving voor de mechanische benzinepomp was op mijn GTT nokkenas aanwezig...

Wat betekend dit? Rij ik met een standaard nokkenas rond? Of zit het verschil tussen een GTT en een standaard nokkenas ergens anders?.

BVBD :)
Rwd-student
Contacteer:

canonballman schreef:Specifiek zijn alleen de zuigers, en heel misschien de oliepomp.
lagers, krukas, drijfstangen en bussen zijn hetzelfde, maar moet natuurlijk wel van een 1.4 zijn.
Ok, nokkenas staat niet genoemd, maar lijkt me dat een nokkenas dus ook standaard is? :worship: Dat gaat mij een hoop geld schelen.
Steven
Car: M536

GT nokkenstok is officieel wel anders als een atmosferische, maar ik denk niet dat het heel veel uitmaakt als je een atmosferische neemt. Hij zal wel iets meer klepoverlap hebben, maarja je hoort wel vaker dat atmosferische nokken het best goed doen op turbomotoren. Een leuke pipercam oid zal wel niet in je budget zitten, valt wel wat mee te winnen namelijk. Paz draait er 160 wielpk's mee (Y)
Rwd-student
Contacteer:

Budget is nog altijd zo hoog als m'n schoenzool... Dus idd, een dikke cam zit er nog niet in.

Maar, waar herken ik een GTT nokkenas aan tov een standaard as? Nokhoogte was gelijk met de standaard as die ik gemeten heb...

M'n oliepomp is trouwens ook naar de balle zag ik net... zucht
Steven

Hmm is een F7P conversie niet handiger?

Een GT blok is op zich wel betrouwbaar te maken om veel op z'n flikker te geven, maar d'r moet best wat geld tegenaan. Al zal een F7P conversie ook niet goedkoop zijn, er moet iig een passende inlaat gemaakt worden.

Lastig lastig....
Rwd-student
Contacteer:

Grootste probleem is dat ik dan niet op korte termijn weer kan rijden.

Ik zal eens kijken wat v Thiel (revisie) morgen van m'n oliepomp zegt. Ik vrees dat hij overleden is. Gaat weer meer geld kosten dan ik eigenlijk van plan was. (lees, dan ik heb :D )
-PAZ-
Über-Spammer

Rwd-student schreef:Budget is nog altijd zo hoog als m'n schoenzool... Dus idd, een dikke cam zit er nog niet in.

Maar, waar herken ik een GTT nokkenas aan tov een standaard as? Nokhoogte was gelijk met de standaard as die ik gemeten heb...

M'n oliepomp is trouwens ook naar de balle zag ik net... zucht

Snelle nokken-as is niet zo heel erg duur, maar als je low-budget bezig bent is het al snel duur natuurlijk.

Ik heb evt nog wel een origenele gtt nokken-as liggen die weg mag voor niet al te veel. T2 in goede staat evt ook nog maar die moet ook niet meer de hoofdprijs kosten als je de turbo toch nog wilt vervangen evt. T2 komt van mijn gtt af omdat ik er een dikke T25 op heb zitten nu.

Olie pomp zou ik effe voor moeten kijken weet niet of ik die nog heb liggen.
-jo-

als ik het zo lees zit ie constant in een te hoog toerental, ik weet niet of een nokkenas zowieso een goed idee is bij dit type motor en waarvoor hij gebruikt wordt. Je gaat het max vermogen en koppel naar een hoger toerental verplaatsen bij gebruik van een andere stok. My idea...

En wat stevo zegt klopt ook wel, een atmo stok is in de meeste gevallen iets scherper dan de meeste turbo flatliners (gtt, 21T e.a). Geen grote verschillen maar toch wel een paar graden, waardoor gelijk een iets hogere kleplift.
Rwd-student
Contacteer:

PAZ: pm

Het toerental is niet constant te hoog. Afgelopen wedstrijd is de gas blijven hangen waardoor het blok kapot gelopen is.

Ok. tijdens het driften zit je soms ook wel (te) hoog in toeren, maar een toerenbegrenzer moet dat probleem gaan oplossen. Laatste keer dat we de laptop aan de datalogger hebben gehangen tijdens het driften gingen we net iets over de 6000 tpm. Dat moet geen enkel probleem zijn.

Probleem is alleen als er bv een M3 voor me drift en ik wil hem bijhouden :D
-jo-

bij 6000 rpm ben je al een halve eeuw over het max koppel
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Steven

Dat maakt voor het driften niet uit Jo, daar gaat het gewoon om wheelspin op hoge toerentallen. En vaak is een versnelling hoger net ff een dooddoener.

Het blijft gewoon superleuk hoe Frits toch redelijk low budget rondkomt en gewoon laat zien dat je zo'n blok echt wel max op z'n flikker kan geven. (ja dat ie volgas blijft hangen is gewoon een missertje en goed op te lossen met begrenzer).
Tis dat ik geen GT spul meer heb liggen, anders had ik het wel gratis gedoneerd met een setje clubstickers :)

Watvoor schade heb je nu precies aan het blok trouwens?
-jo-

Klopt, tis ook 1 van de weinige topics die ik nog lees.

is dat die zooi die onderaan de carb zit ? Dat heb ik ook og wel ergens liggen.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Steven

Ja loopt een stangetje vanaf de gasklep met een veertje, plastic geleidestukje en het armpje wat aan de zijkant het accelmembraanpje indrukt.

Wie doneert Frits es wat clubstickers?
Rwd-student
Contacteer:

Kapot (of gaar) =

Krukas: zwaar ingesleten op lagervlakken
Lagers krukas (dus eigenlijk ook drijfstanglagers)
Oliepomp
Nokkenas
Vliegwielbouten
turbo: gescheurd in oliehuis

Kop ligt er weer af, dus ook nieuwe koppakking nodig. Dan heb ik nog een toerenbegrenzer nodig.

Als ik even een simpele optelsom ga maken vraag ik mezelf af of ik niet beter gelijk voor meer (en betrouwbare) cc's kan gaan kijken. Voor komende wedstrijd kan ik iig weer in een gesponsorde 325i gaan rijden. Want ik wil heel graag de competitie afrijden. Maarja, hoe verder met de volvo?

Wat is wijsheid?
Steven

Een 16v sloper heb je wel voor 5 meiertjes, de vraag is alleen wat moet er aangepast worden om zo'n blok d'rin te choppen? Wil best es een keertje langsrije om dat blok hard te laten vallen zodat ie past :D

Dat blok is ws. nog beter om mee te driften ook en je kunt altijd nog leuk doortunen naar een F7R. Als je ziet waar Vernon mee kan komen met 1600cc en een stuk minder koppel, moet je toch best hoog kunnen komen.
Mappen kun je heel makkelijk zelf met de software van Fastchip, dus das ook geen probleem.

Of anders binnen volvo, de 1.7T uit de Volvo 480? Of die B23FT dingen?
Rwd-student
Contacteer:

ja, pcies. Keuze zat :D

Met een renault 16v moet je wel mee kunnen komen inderdaad.

Die Volvo redblocks zijn schijnt super betrouwbaar, maar ook wel een stuk zwaarder..
Steven

Hoeveel Kamikazes zijn er nog dit seizoen? Stuk of 3-4?

Als je dat kunt uitzingen kun je deze winter wat gaan swappen.
MartijnG
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

Die druksensor, dat is diegene in de intercoolerslang toch die je bedoelt?

Ik heb namelijk bij mij alle originele slangen eruit gedonderd ivm de FMIC, en ik kan me ergens vaag herinneren dat ik het stukkie slang met die sensor erin nog ergens heb liggen...

(kan niet meteen controleren of ik m daardwerkelijk heb, want die ligt namelijk in de loods waar ik pas over een tijdje weer ben) :wink:
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
-PAZ-
Über-Spammer

Die sensor kan je er idd ook tussen zetten, alleen begrenst die niet je toerental alleen je vuldruk boven een bepaalde druk door dan de ontsteking eraf te gooien.
Steven

Daar heb je ook nix aan omdat ie dan gelijk de hele motor stilgooit om een seconde later met een enorme knal weer aan te gaan.

Wel spectaculaire vlammentrekker, maar niet echt praktisch :D
Rwd-student
Contacteer:

@ Steven: Inderdaad nog 4 cup wedstrijden dit jaar. Ik zit er zeer sterk aan te denken om die met het GTT blokje uit te zingen. Hoewel ik ook een gesponsorde BMW tot beschikking heb (iig voor komende wedstrijd). Morgen ga ik ook langs m'n sponsor (van de Hee) om even te overleggen hoe hij erover denkt. Want driften is een bijzondere sport. Niet alleen de punten tellen, maar ook hoe je tot die punten komt (met een oud bejaardenmobiel over de snelweg heen en terug en dan ook nog goede resultaten behalen) Dhr. Coronel senior was in April tijdens Speed en Gein evenement onder de indruk. Toen had ik slechts nog maar enkele dagen gedrift. Die stijgende lijn wil ik voort zetten. Alleen hoe ik dat het beste kan doen is altijd de vraag.

@ MartijnG en PAZ: Die sensor/schakelaar bedoel ik inderdaad. Ik weet dat die niet mijn toerental zal begrenzen, maar aangezien ik ook al eens een blokje opgeblazen heb vanwege een gescheurde wastegateslang.... Als hij dan flink knalt weet ik waar ik moet zoeken, voordat m'n blokkie in de soep draait.

Martijn, als het goed is heeft Abel verschillende spullen liggen die ik nodig heb. Ik heb nog geen bevestiging, maar ik denk dat dat wel goed komt. Als ik die van jou nodig heb, hoor je het wel ok?

Frits
Abel
Über-Spammer

nokken as is prima, als je handig bent zet je die standaard as er in. dat levertt weer een beetje extra vermogen. standaard gt turbo nokkenassen heb ik ook nog wel. 5 euro ;)

grootste probleem is de as waar de haakzeoverbrenging van de nokken as op komt (die van de olie pomp) die is vaak zo erg versleten dat die daar op kan draaien.. en dat is echt einde oevening.

wat vaak bij een oude olie pomp wel kan helpen is het vlakken van de onderste deksel/aanzuig mond. die is vaak erg ingelopen

zoek op de sloop een willekeurige 1.4 goedkoop op en zet daar de krukas van over. die slijten echt zowat niet
Roy
Moderator

Abel schreef:
zoek op de sloop een willekeurige 1.4 goedkoop op en zet daar de krukas van over. die slijten echt zowat niet
Elke krukas slijt. Of hij nu van een gtt of een 1.4 is. Het blijft altijd een risico om een krukas zo over te zetten.

Ook als hij er op het oog nog goed uitziet. :)
5 GT Turbo '88 GT5
Steven

Right, een krukas is vele malen harder dan de lagerschalen, dus de lagers slijten veel sneller. Dus trek je een blok open en zijn de lagers nog origineel en zien er goed uit, is het risico dat de lagertappen van de krukas zijn ingesleten nagenoeg 0. Of je moet gewoon een rotte as hebben, maar dat is wat anders.

Dus doen wat Abel zegt, zoek een atmosferisch rukasje, misschien heb je er nog 1 van de originele 1.4?

Alleen.... hebben de lagers ook rondgedraaid in de drijfstangen? Dan wordt het wat vervelender verhaal want dan heb je grote kans dat die ook uitgesleten zijn en dan wordt het verhaal weer wat vervelender....
Roy
Moderator

Ik heb nu een krukas van een "gewone" 5 in mijn gtt zitten. Die as kwam uit een draaiend blok. Drijfstanglagers zagen er nog goed uit en de tappen op de kruk zagen er op het oog ook nog goed uit. Top zou je zeggen... (Y)

Totdat ik hem weer starte... :~
Weer een tikkend drijfstanglager.
5 GT Turbo '88 GT5
Steven

Tja ff nameten is wel handiger, misschien is de diameter van de tappen van de 1.4 en de GT dan toch niet gelijk? Denk eerder dat daar het probleem dan zit Roy. Heb jij bijv. de 1.4 as met GT lagers gebruikt?
-PAZ-
Über-Spammer

Dat kan je met het blote oog ook (bijna) niet zien. dat moet je echt opmeten. En ik zou een kruk-as altijd laten slijpen en dan voorzien van nieuwe lagers.
Roy
Moderator

Diameter is precies hetzelfde. Als je een krukas uit een C1J of C2J neemt tenminste. De drijfstanglagers zijn ook hetzelfde. Alleen de hoofdlagers zijn verschillend. :)
5 GT Turbo '88 GT5
Plaats reactie