pully van de dynamo vastgelopen, multisnaar stuk en vast ...

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
erenaultscenic
Contacteer:

Ik heb een Renault Megane Scenic Diesel (2002). Weet niet veel van auto's, vandaar een poging tot het krijgen van info via dit forum. Gisteravond hield de auto er na kort maar krachtig geratel mee op. De garagehouder (niet dealer) constateerde vanmiddag dat de 'pully van de dynamo vast is gelopen. Daardoor is de multisnaar beschadigd (een reepje van af), delen van de multisnaar zijn in de distributieriem terecht gekomen'. En daardoor start de auto zelfs niet meer.
Een paar andere monteurs hierover gevraagd en die hebben er nog nooit van gehoord dat door de pully de multisnaar kapot gehad.

De distributieriem is nog geen jaar oud, de multisnaar nog geen half jaar. De garage waar de auto naar toe is gesleept heeft beide geinstalleerd.

Herkent iemand op dit forum wat er hier gebeurd is of juist niet? Is het zo dat de pully en de dynamo op invloed zijn op de multisnaar?
Ik weet nog niet of de motor beschadigd is, ben nog in afwachting van dat 'vonnis'.

Ester
Bart V

waarschijnlijk zit er op de dynamo een vrijloop pully. Die gaan inderdaad wel eens stuk, met als logisch gevolg dat de multiriem er ook af loopt. Als de snaar verder nergens is tussen gekomen, zal er geen gevolgschade zijn.
Tom
Moderator
Car: MB

Bij VW gebruiken ze die pully's ook nogal vaak. En die gaan regelmatig kapot. Ik heb nooit gehad dat de riem er af loopt. Voor dat punt merk/hoor je het meestal en zie je visueel de riem flink klapperen (bij vw dan).

Is hij echt in de DR gekomen en evt van tijd geraakt, dan heb je aardig pech (en je bankrekening ook waarschijnlijk (0) )
Laatst gewijzigd door Tom op vr 15 aug 2008 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
MartijnG
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

Helaas kan ik je vertellen dat dit een geval is wat ik vaker heb gezien.

Het gebeurd inderdaad vaker dat de multiriem tussen de distibutie komt met alle gevolgen vandien. En de dynamo zou daar best een oorzaak van kunnen zijn. Ook die lopen vaker vast. Maar dat had je zeker gemerkt moeten hebben, want dat maakt echt een akelig kabaal.

Wat je zelf zegt;

Gisteravond hield de auto er na kort maar krachtig geratel mee op.

En daardoor start de auto zelfs niet meer.
Alleen deze twee zinnen zeggen al genoeg. Het geratel is waarschijnlijk te herleiden aan het raken van de zuigers tegen de kleppen. Met andere woorden; (dure) motorschade. Dat de auto daarna niet start is ook logisch, als de auto wel rondgaat maar niet start, komt dat doordat de kleppen zo krom zijn als wat. Gaat de motor niet eens rond bij het starten dat is de riem zo klem koemn te zitten dat ie alles blokkeert.

Conclusie; ga maar in je stoel zitten als je wordt gebeld voor de reparatie, want die gaat zo in de duizenden zitten ben ik bang...

Sterkte (F)

PS in welke omgeving zit de dealer die de distributie en multiriem vervangen hebben? (geen namen van dealers want dat is niet toegestaan op dit forum ;) )
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
-PAZ-
Über-Spammer

Bart V schreef:waarschijnlijk zit er op de dynamo een vrijloop pully. Die gaan inderdaad wel eens stuk, met als logisch gevolg dat de multiriem er ook af loopt. Als de snaar verder nergens is tussen gekomen, zal er geen gevolgschade zijn.
Die gaan idd erg vaak stuk, heb ze al heel veel vervangen, MB, VAG, Renault, Volvo dat zijn wel de merken die er het meeste last van hebben.

Alleen is renault wel het enige merk waarbij de riem er dan afloopt en tussen de DB riem loopt volgens mij.
R5GTT. Drive it like you stole it
MartijnG
Über-Spammer

Al zeker 5 keer meegemaakt inderdaad.

Op dit moment staat er een Laguna binnen met hetzelfde probleem. Multiriem tussen de distributie. Geen idee of de dynamo daar mee te maken heeft hoor. Ding is ook niet meer rond te krijgen (draaien aan de krukaspoelie) dus staat te wachten om te kop eraf te trekken :S
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
-PAZ-
Über-Spammer

Wij hebben het 2 keer gehad dat de multie riem kapot liep bij een renault en 2 keer was er schade aan de kleppen. Bij andere merken komt het ook wel eens voor dat de riem eraf loopt of breekt maar nooit met motorschade tot gevolg.
Tom
Moderator

Moraal van het verhaal. Wordt tijd dat ze bij reno leren hoe ze de DR af moeten schermen in geval van......
Laatst gewijzigd door Tom op vr 15 aug 2008 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Bart V

Dat gedeelte van ratelen en afslaan had ik niet gelezen :(
Ik hoop voor je dat het meevalt, maar waarschijnlijk is dan wel de multiriem tussen de krukaspully gekomen, met als gevolg een gebroken D-riem.
Michel D.

Ik heb een Laguna gehad met hetzelfde probleem. Tijdens optrekken poulie abrubt vast en idd multi tussen DB-riem geslagen (reed op dat moment 50 a 60 km/uur). Het gevolg (in mijn geval) was een rekening van 3600 eurie en dat door een onderdeel van net 60 eurie. Is k..te geld. Mijn DB was ook nog geen half jaar ervoor vervangen... Ik hoop voor je dat de schade in jouw geval meevalt, maar hou je hart vast...
TV-XR-89 & RR-JL-96 & JX-JZ-22
Ronald1916V
Car: Renault 19 2.0 16V

De vrijloop zit in de dynamopulley inderdaad en als die wat weg slijt dan komt de pulley verder richting dynamo, uiteindelijk raakt hij dus de dynamo en loopt dus vast, riem slipt door... verbrand,vliegt in stukken, komt tussen de DB-riem en dan is het feest meestal wel over..

Succes en ik hoop dat het meevalt :)
erenaultscenic
Contacteer:

Dank aan allen voor de reacties! Ik wacht nog steeds op het oordeel van de garage (omgeving Nieuw Amsterdam trouwens). Hoop na het lezen van jullie mailtjes tegen beter weten in dat de schade toch nog zal meevallen. Op het moment dat het gebeurde reed ik niet meer dan 30 want ik moest in een woonwijk afslaan, maar of dat de schade beperkt heeft??

Ester (stoel bij de hand)
Tom
Moderator

Als de DR nog heel is moet hij normaal gesproken gewoon rond lopen zonder MR (eventueel met de hand rondgooien). Als hij niet meer loopt kun je er wel vanuit gaan denk ik dat je schade aan de kop hebt.
-PAZ-
Über-Spammer

erenaultscenic schreef:Dank aan allen voor de reacties! Ik wacht nog steeds op het oordeel van de garage (omgeving Nieuw Amsterdam trouwens). Hoop na het lezen van jullie mailtjes tegen beter weten in dat de schade toch nog zal meevallen. Op het moment dat het gebeurde reed ik niet meer dan 30 want ik moest in een woonwijk afslaan, maar of dat de schade beperkt heeft??

Ester (stoel bij de hand)
Snelheid of toerental maakt niet zo heel veel uit, al loopt de Distributie riem kapot als de motor stationair loopt dan heb je ook nog schade aan de kop helaas.
Haas
Car: Megane RS

vriendin van me heeft exact hetzelfde gehad bij haar Clio II Dci. Dynamo pully afgebroken (?!), multiriem geknapt en tussen de distributieriem gekomen. Gelukkig voor haar, was de distributieriem alleen beschadigd en niet van tijd geraakt oid. Toch nog een reparatie voor vervangen van Driem en toebehoren, multiriem en teobehoren, dynamo en waterpomp. Ben blij dat ik zelf de rekening niet heb hoeven betalen.....

sterkte!
Hessel
Über-Spammer
Car: renault 5gt turbo
Contacteer:

t wordt een vervelende lijst met posts ester, maar ook ik heb t meegemaakt met de 1.9 dci in mijn megane.......€ 3600,- schade.
Laatst gewijzigd door Hessel op do 21 aug 2008 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Hessel; trotse oom van Fedde van Dreveldt
Tom
Moderator

Dus gewoon 1x per maand bandenspanning controleren dynamo poulie wisselen :lol: :lol:
Hessel
Über-Spammer
Contacteer:

:lol: :lol:
MartijnG
Über-Spammer

Hoeft niet altijd de dynamo te zijn, Vandaag hadden we er één met een vastgelopen aircopomp...

Al bericht van de garage gehad?
-PAZ-
Über-Spammer

Die lopen idd ook nog wel een stuk, maar alleen niet zo vaak als dynoma. En meestal hoor je de aircopomp dan ook wel flink te keer gaan :wink:
erenaultscenic
Contacteer:

De auto is gemaakt, de eindpost is bijna 1000,- Euri maar daar heb ik nog 'geluk' mee gehad want het had dus veel erger kunnen zijn.
De monteur legde uit dat het allemaal begonnen is door de vastgelopen dynamopoeli, dat heeft een kettingreactie veroorzaakt:
vastgelopen poeli, multiriem kapot, tussen de distributieriem klem gaan zitten (DR is niet geknapt ofzo) met als gevolg dat er een nieuwe spanrolset, multiriem, DR moesten komen. Ook de electronica (van de pomp? ik snapte het niet helemaal) was ontregeld en moest ge-reset worden.

Maar ik rij weer!! En wat rijdt mijn Megane scenic een stuk lekkerder dan de Ford Fusion waar ik ondertussen in gereden heb;-)

Bedankt voor al de feedback!

Ester :worship:
MartijnG
Über-Spammer

Mooi dat ie weer rijdt!! De kosten vallen *kuch* nog best mee in dit geval *kuch*. Het blijft veel, maar het had dus erger af kunnen lopen.
Roy
Moderator

Kan je in zo'n geval niks van coulance ofzo verwachten van een dealer? :)
Omdat het wel vaker voorkomt?
5 GT Turbo '88 GT5
Hessel
Über-Spammer
Contacteer:

hoor t echt van alle kanten dat t vaak voor komt...is er nou echt niemand die iets kan ontwerpen/ construeren....ik ruik geld :D

maar goed, blij dat je weer rijdt ester!
Laatst gewijzigd door Hessel op do 21 aug 2008 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Steven
Car: M536

Is Ester niet een vrouw? :p
Hessel
Über-Spammer
Contacteer:

|: |: |: edit...ik word oud!!
-jacco-
Über-Spammer

Das morgen pas (0) :wink:
1.2 8V, 1.4T, 1.4T, 1.4T, 1.8 16V, 2.0 16V, 2.0T
Steven
Car: M536

Waar is Sfen die weer om fotos en lichaamsmaten moet vragen? :D
Hessel
Über-Spammer
Contacteer:

ester zet eens een foto online!!!
Maarten-Jan
Car: R19.R

Hessel schreef:hoor t echt van alle kanten dat t vaak voor komt...is er nou echt niemand die iets kan ontwerpen/ construeren....ik ruik geld :D

maar goed, blij dat je weer rijdt ester!
Wat is vaker? 1% van alle verkochte auto's? 2%? 10%?
Hessel
Über-Spammer
Contacteer:

vraag me niet naar procenten maar heb van verscheidene renault monteurs gehoord dat t vaak voorkomt, :(
erenaultscenic
Contacteer:

tja, de garagehouder vond ze al coulant, zei 'ik heb het onder de 1000 Euro kunnen houden'.

Leuk gezegde trouwens over die beschermengel, een Harley in het bezit soms? Heb zelf een HD softail classic......

Ben toch nog van plan om eens met Renault van gedachten te wisselen over de frequentie van wat er met mijn auto gebeurd is.

Foto? Ik zie geen foto's. Maar ik zou natuurlijk een foto van miss Piggy kunnen uploaden.
Maarten-Jan
Car: R19.R

Hessel schreef:vraag me niet naar procenten maar heb van verscheidene renault monteurs gehoord dat t vaak voorkomt, :(
Vaak is een relatief begrip, dus zolang er geen cijfers bekend zijn kun je er maar weinig over zeggen vind ik... het blijft natuurlijk wel klote en waardeloos dat het uberhaupt kan gebeuren!
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

nou ik moest even reageren?
esther we schijnen benieuwd te zijn naar je hoe of wat en waar en waarom
dus natuurlijk willen we een foto met zo min mogelijk kleding en in een zo verleidelijk mogelijke pose ;)
zie babe topic

maar om een terug te komen op het probleem
renault hanteerd :
120 d km of 5 jaar distributie vervangen gelijk ook de loop en spanrollen en waterpomp vervangen
daarbij ook de multie snaar en de bijbehorende loop en spanrollen

ik werk zelf ook als monteur alleen niet bij renault
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
canonballman

En ik wil wel een foto van je megane zien Ester!
Plaats reactie