Maarten-Jan schreef:hoeveel draden heeft de sonde? als er verwarming op zit, dan is de draad hiervoor mischien gebroken??? dan krijg je een zwartige aanslag...
hm bij deze niet gecontroleerd. maar bij de vorige 2 was daar niks mis mee en die zagen er ook gewoon netjes uit alleen de vorige die rammelde e was helemaal zwart geroet van de niet verbrande benzine
Sven 5 A T (VLIEGTEUG) schreef:doe je er nieuw in of gebruikt?
en weet je zeker dat je sonde stuk is?
1ste was gebruikt, laatste 2 waren nieuwe, en heb alweer nieuwe liggen maar wil die niet weer stuk hebben kost genoeg geld.
lamda tester eraan en voltmeter.
hij pendelt niet en blijft continu op arm staan dit is gestest bij de ecu en bij bedrading lamdasonde
Dat pendelen doet de ECU en niet de lambdasonde ... En te heet worden of verroeten lijkt me ook zeer onwaarschijnlijk. Weet je zeker dat ie stuk en en de ECU niet in noodprogramma loopt?
Je kan die lambdasonde gewoon netjes doormeten. Dan weet je dus of hij heel erg kapot is, of dat het allemaal wel meevalt, en er inderdaad een andere oorzaak is.
De 3-draads sonde heeft 2 witte, en 1 zwarte draad.
Wit - Voeding voorvervarming, en daar moet je 12V op meten
Wit - Massa (dus 0 ohm naar massa)
Zwart - Signaal lambdasonde, en daar moet je afhankelijk van je mengsel tussen de 200 en 800 mV (0.2 en 0.8V) meten.
Signaal meten met een multimeter is niet heel nauwkeurig, omdat het signaal vaak erg verspringt. Maar het geeft je een goede indicatie of de sonde uberhaupt werkt, of dat hij echt stuk is.
Bart V schreef:Je kan die lambdasonde gewoon netjes doormeten. Dan weet je dus of hij heel erg kapot is, of dat het allemaal wel meevalt, en er inderdaad een andere oorzaak is.
De 3-draads sonde heeft 2 witte, en 1 zwarte draad.
Wit - Voeding voorvervarming, en daar moet je 12V op meten
Wit - Massa (dus 0 ohm naar massa)
Zwart - Signaal lambdasonde, en daar moet je afhankelijk van je mengsel tussen de 200 en 800 mV (0.2 en 0.8V) meten.
Signaal meten met een multimeter is niet heel nauwkeurig, omdat het signaal vaak erg verspringt. Maar het geeft je een goede indicatie of de sonde uberhaupt werkt, of dat hij echt stuk is.
die metingen heb ik gedaan de lamda gaf niet meer dan 0.4V en bleef daar op hangen en zover ik geleerd heb en zoals jij zegt moet dat varieeren
Hang hem anders eens aan een uitlaatgastester, en bekijk daar de waarden eens op. Als het CO erg pendelt/afwijkt is de ecu de weg kwijt door een ontbrekend lambdasignaal (of andere oorzaak). Is je CO redelijk stabiel, dan weet je dat de lambdasonde waarschijnlijk wel werkt, maar dat er dus wat anders aan de hand is. Dat ding berekent aan de hand van die waarden overigens ook netjes de daarbij horende lambdawaarde. Dan zie je dus direct of je mengsel een beetje klopt.
maarja nieuwe lamdasonde erin en ding rijd tijdje goed. en dan begint ie weer te verzuipen bij normaal rijden, hoe je hem lekker hoog in toeren dan gaat het goed en als ie warm is en je zet hem stil en laat hem stationair lopen dan pluimt ie en geef je gas is het weg (het is geen olie en koelvloeistof)
en onder het rijden slaan af en toe er weleens vlammen achter uit de uitlaat.
en als je dan kap opentrekt kun je ook niks vastpakken is allemaal behoorlijk warm.
welk deel van de kabel zit er een nieuwe stekker op?
zit dit gesoldeerd?
klinkt heeel raar maar bij dit soort type sondes komt er lucht door de isolatie ..
de sonde zuigt alsware lucht door de kabeltjes aan
is dit ergens door een soldeer verbinding geblokkeerd krijg je ook narigheid
voorbeeld
de mercedes c klasse type 203 2000 tm 2006
bekend probleem is dat daar de lambda sondes van stuk gaan
als de de stekker losneemt zie je olie in de stekker ...
waar komt dit vandaan?
uit de ecu !!!
uit de ecu ??? jaaa uit de ecu ..
hoe komt het daar?
van af de nokkenas verstelling die olie zweet komt er door die kabel tussen de nokkenas versteller en de ecu - door de zuigende werking van de lambda sonde - olie in de ecu - en dat wordt vrolijk door gezogen
oplossing is een speciale tussenkabel voor de nokkenas versteller
klinkt ziek !!
maar heb het helaas al zooooo vaak gezien !!
bij bosch ook het gegeven
solderen geen garantie
ze hebben een gepattendeert klem/stekker systeem voor reparatie sondes
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Sven 5 A T (VLIEGTEUG) schreef:welk deel van de kabel zit er een nieuwe stekker op?
zit dit gesoldeerd?
klinkt heeel raar maar bij dit soort type sondes komt er lucht door de isolatie ..
de sonde zuigt alsware lucht door de kabeltjes aan
is dit ergens door een soldeer verbinding geblokkeerd krijg je ook narigheid
voorbeeld
de mercedes c klasse type 203 2000 tm 2006
bekend probleem is dat daar de lambda sondes van stuk gaan
als de de stekker losneemt zie je olie in de stekker ...
waar komt dit vandaan?
uit de ecu !!!
uit de ecu ??? jaaa uit de ecu ..
hoe komt het daar?
van af de nokkenas verstelling die olie zweet komt er door die kabel tussen de nokkenas versteller en de ecu - door de zuigende werking van de lambda sonde - olie in de ecu - en dat wordt vrolijk door gezogen
oplossing is een speciale tussenkabel voor de nokkenas versteller
klinkt ziek !!
maar heb het helaas al zooooo vaak gezien !!
bij bosch ook het gegeven
solderen geen garantie
ze hebben een gepattendeert klem/stekker systeem voor reparatie sondes
dit is gedaan aan de kant van de kabelboom aan de ecu,
de zwaarte draad daar hebben ze amptje aan gedaan
en aan de witte kabels hebben ze de nieuwe bosch stekker aangemaakt nog niet gekeken hoe, alleen gemeten dat er + en massa opkwam.
dus er is niks aan het gedeelte wat aan de sonde zit gedaan
Danny van Duren schreef:maarja nieuwe lamdasonde erin en ding rijd tijdje goed. en dan begint ie weer te verzuipen bij normaal rijden, hoe je hem lekker hoog in toeren dan gaat het goed en als ie warm is en je zet hem stil en laat hem stationair lopen dan pluimt ie en geef je gas is het weg (het is geen olie en koelvloeistof)
en onder het rijden slaan af en toe er weleens vlammen achter uit de uitlaat.
en als je dan kap opentrekt kun je ook niks vastpakken is allemaal behoorlijk warm.
met dat alles warm worden bedoel ik dan ook alle inlaat slangen ook die tussen interkoeler en inlaatspruitstuk is behoorlijk warm en inlaatspruitstuk is gloeiend, dat zou toch niet mogen of het ik dat mis
zo net even een massakabel aan de uitlaatgemaakt
bekabeling van de lamdasonde nog een keer gechecked , was goed.
verder accupool halfuurtje los gehad en gestart lamda regelt/reageerd veel sneller. effe rondje gereden daarna 10min stationair laten lopen en geen pluim morgen neem ik hem maar mee naar mn werk en kijken wat ie doet hopelijk goed. en dan zaterdag naar de achterhoek.
zo vandaag mee naar het werk genomen alles perfect.
dacht ik na het eten effe rondje toeren en ja hoor sta bij stoplichten fan slaat in. rijd weg en een knal in de uitlaat en hij begint weer te verzuipen en lamda reageert alleen nog op gas in en gas los bij en pendelt verder niet meer.
effe langs de kant van weg massaklem los 10min gewacht erop en jahoor lamdasonde pendelt weer en de wagen rijd weer goed
het is net of dat een bepaalde waarde buiten het goede gebied raakt ofzo, maar alles wat je na meet is goed ik snap der geen hol mee van
Laatst gewijzigd door Danny van Duren op vr 1 aug 2008 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert" Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc" 5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit" Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire" Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise" Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert" Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc" 5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit" Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire" Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise" Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Arco schreef:Dat je waarschijnlijk het prbleem heb opgelost.
edit.
Zie dat je er een regel 2 heb bijgeplaatst.
Nog niet goed dan ??
tja als ik accupool los gegooid heb gehad is het evengoed en na een tijd je heel wat km`s dan verzuipt ie weer en doet de lamda zowat niks meer, en ploft ie in uitlaat en komen er steekvlammen erachteruit
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert" Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc" 5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit" Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire" Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise" Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
die ligt onder de vloermat die van de injectie en de andere ligt in dashbordkastje. maar als die te heet worden dan zou ie als ie afegkoeld is toch weer goed moeten doen, en dat is niet het geval. en als ik accupool los haal is alles weer tijdje goed. totdat het onderkap weer allemaal goed warm is geweest. dan begint ie weer te verzuipen.
het rare is dat ie met die vorige lamdasonde 1 maand probleemloss gereden heeft.
sieger everts schreef:heb je de juiste ecu er wel opzitten?
ik heb een complete 1.7T gekocht gehad dus alle elektra komt daaruit op de door nieuwe dele vervangen ondelen. heb toen met die wagen niet kunne rijden door erg groot gat in versnellingsbak