Lamdasonde alweer stuk/verzuipende 1.7T

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Danny van Duren
Berichten: 2775
Lid geworden op: zo 7 sep 2003 18:58
Car: GTT
Locatie: grave

bij miin gte heb ik nu alweer de lamdasonde stuk?

iemand een idee waardoor dat steeds komt, dit is al de derde.
de vorige die rammelde ook beide hebben het een maand goed gedaan. en daarna stuk :(
Laatst gewijzigd door Danny van Duren op do 31 jul 2008 17:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

welke kleur heeft de sensor als je hem eruit haalt?
Als deze grijs/wit is duidt dit op een motor die olie verbrand...
Danny van Duren
Berichten: 2775
Lid geworden op: zo 7 sep 2003 18:58
Car: GTT
Locatie: grave

Maarten-Jan schreef:welke kleur heeft de sensor als je hem eruit haalt?
Als deze grijs/wit is duidt dit op een motor die olie verbrand...
hm neej dat het is het niet moter verbruikt ook niks. hij is gewoon de kleur die ie moet hebben met beetje zwart laagje
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

hoeveel draden heeft de sonde? als er verwarming op zit, dan is de draad hiervoor mischien gebroken??? dan krijg je een zwartige aanslag...
Danny van Duren
Berichten: 2775
Lid geworden op: zo 7 sep 2003 18:58
Car: GTT
Locatie: grave

Maarten-Jan schreef:hoeveel draden heeft de sonde? als er verwarming op zit, dan is de draad hiervoor mischien gebroken??? dan krijg je een zwartige aanslag...

hm bij deze niet gecontroleerd. maar bij de vorige 2 was daar niks mis mee en die zagen er ook gewoon netjes uit alleen de vorige die rammelde e was helemaal zwart geroet van de niet verbrande benzine
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

ik bedoel de bedrading vanuit de auto, naar de lambdasonde :)
Danny van Duren
Berichten: 2775
Lid geworden op: zo 7 sep 2003 18:58
Car: GTT
Locatie: grave

Maarten-Jan schreef:ik bedoel de bedrading vanuit de auto, naar de lambdasonde :)

is allemaal goed.

zou het kunnen dat ie te heet word?
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

doe je er nieuw in of gebruikt?
en weet je zeker dat je sonde stuk is?
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

hij moet juist lekker heet worden, blijft ie mooi schoon :)

voor de rest sluit ik me even aan bij sven
Danny van Duren
Berichten: 2775
Lid geworden op: zo 7 sep 2003 18:58
Car: GTT
Locatie: grave

Sven 5 A T (VLIEGTEUG) schreef:doe je er nieuw in of gebruikt?
en weet je zeker dat je sonde stuk is?
1ste was gebruikt, laatste 2 waren nieuwe, en heb alweer nieuwe liggen maar wil die niet weer stuk hebben kost genoeg geld.
lamda tester eraan en voltmeter.
hij pendelt niet en blijft continu op arm staan dit is gestest bij de ecu en bij bedrading lamdasonde

en als ik er nu die nieuwe inzet loopt ie goed
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Dat pendelen doet de ECU en niet de lambdasonde ... En te heet worden of verroeten lijkt me ook zeer onwaarschijnlijk. Weet je zeker dat ie stuk en en de ECU niet in noodprogramma loopt?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Je kan die lambdasonde gewoon netjes doormeten. Dan weet je dus of hij heel erg kapot is, of dat het allemaal wel meevalt, en er inderdaad een andere oorzaak is.

De 3-draads sonde heeft 2 witte, en 1 zwarte draad.

Wit - Voeding voorvervarming, en daar moet je 12V op meten
Wit - Massa (dus 0 ohm naar massa)
Zwart - Signaal lambdasonde, en daar moet je afhankelijk van je mengsel tussen de 200 en 800 mV (0.2 en 0.8V) meten.

Signaal meten met een multimeter is niet heel nauwkeurig, omdat het signaal vaak erg verspringt. Maar het geeft je een goede indicatie of de sonde uberhaupt werkt, of dat hij echt stuk is.
Danny van Duren
Berichten: 2775
Lid geworden op: zo 7 sep 2003 18:58
Car: GTT
Locatie: grave

Bart V schreef:Je kan die lambdasonde gewoon netjes doormeten. Dan weet je dus of hij heel erg kapot is, of dat het allemaal wel meevalt, en er inderdaad een andere oorzaak is.

De 3-draads sonde heeft 2 witte, en 1 zwarte draad.

Wit - Voeding voorvervarming, en daar moet je 12V op meten
Wit - Massa (dus 0 ohm naar massa)
Zwart - Signaal lambdasonde, en daar moet je afhankelijk van je mengsel tussen de 200 en 800 mV (0.2 en 0.8V) meten.

Signaal meten met een multimeter is niet heel nauwkeurig, omdat het signaal vaak erg verspringt. Maar het geeft je een goede indicatie of de sonde uberhaupt werkt, of dat hij echt stuk is.
die metingen heb ik gedaan de lamda gaf niet meer dan 0.4V en bleef daar op hangen en zover ik geleerd heb en zoals jij zegt moet dat varieeren
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Hang hem anders eens aan een uitlaatgastester, en bekijk daar de waarden eens op. Als het CO erg pendelt/afwijkt is de ecu de weg kwijt door een ontbrekend lambdasignaal (of andere oorzaak). Is je CO redelijk stabiel, dan weet je dat de lambdasonde waarschijnlijk wel werkt, maar dat er dus wat anders aan de hand is. Dat ding berekent aan de hand van die waarden overigens ook netjes de daarbij horende lambdawaarde. Dan zie je dus direct of je mengsel een beetje klopt.
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Nie gewoon een massa probleem?
Al tov andere massa's gemeten?
rev it like a rental
Danny van Duren
Berichten: 2775
Lid geworden op: zo 7 sep 2003 18:58
Car: GTT
Locatie: grave

Menno schreef:Nie gewoon een massa probleem?
Al tov andere massa's gemeten?
alle massapunten naar moter en ecu enz zijn gecontroleerd en zijn goed.
Danny van Duren
Berichten: 2775
Lid geworden op: zo 7 sep 2003 18:58
Car: GTT
Locatie: grave

Menno schreef:Nie gewoon een massa probleem?
Al tov andere massa's gemeten?
de uitlaat moet die ook massa misschien stomme vraag?

maar kreeg vandaag mn lamdasonde weer trug van leverancier lamdasonde zou stuk zijn door slechte massa van uitlaat :s
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

Ze zullen zoiets niet voor nix zeggen lijkt me :wink:
R5GTT. Drive it like you stole it
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Heb je weleens gecheckt of er daadwerkelijk voeding en massa staat op de draden van je sonde verwarming? (de 2 witten)
rev it like a rental
Danny van Duren
Berichten: 2775
Lid geworden op: zo 7 sep 2003 18:58
Car: GTT
Locatie: grave

Menno schreef:Heb je weleens gecheckt of er daadwerkelijk voeding en massa staat op de draden van je sonde verwarming? (de 2 witten)
hij krijgt massa en plus op die kabels dat heb ik gemeten gehad

alleen viel me wel op dat ze ooit een nieuwe stekker aan die kabels gezet hebben :~
Danny van Duren
Berichten: 2775
Lid geworden op: zo 7 sep 2003 18:58
Car: GTT
Locatie: grave

maarja nieuwe lamdasonde erin en ding rijd tijdje goed. en dan begint ie weer te verzuipen bij normaal rijden, hoe je hem lekker hoog in toeren dan gaat het goed en als ie warm is en je zet hem stil en laat hem stationair lopen dan pluimt ie en geef je gas is het weg (het is geen olie en koelvloeistof)

en onder het rijden slaan af en toe er weleens vlammen achter uit de uitlaat.

en als je dan kap opentrekt kun je ook niks vastpakken is allemaal behoorlijk warm.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

welk deel van de kabel zit er een nieuwe stekker op?
zit dit gesoldeerd?
klinkt heeel raar maar bij dit soort type sondes komt er lucht door de isolatie ..
de sonde zuigt alsware lucht door de kabeltjes aan

is dit ergens door een soldeer verbinding geblokkeerd krijg je ook narigheid

voorbeeld

de mercedes c klasse type 203 2000 tm 2006
bekend probleem is dat daar de lambda sondes van stuk gaan
als de de stekker losneemt zie je olie in de stekker ...
waar komt dit vandaan?
uit de ecu !!!
uit de ecu ??? jaaa uit de ecu ..
hoe komt het daar?
van af de nokkenas verstelling die olie zweet komt er door die kabel tussen de nokkenas versteller en de ecu - door de zuigende werking van de lambda sonde - olie in de ecu - en dat wordt vrolijk door gezogen
oplossing is een speciale tussenkabel voor de nokkenas versteller

klinkt ziek !!
maar heb het helaas al zooooo vaak gezien !!

bij bosch ook het gegeven
solderen geen garantie
ze hebben een gepattendeert klem/stekker systeem voor reparatie sondes
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Danny van Duren
Berichten: 2775
Lid geworden op: zo 7 sep 2003 18:58
Car: GTT
Locatie: grave

Sven 5 A T (VLIEGTEUG) schreef:welk deel van de kabel zit er een nieuwe stekker op?
zit dit gesoldeerd?
klinkt heeel raar maar bij dit soort type sondes komt er lucht door de isolatie ..
de sonde zuigt alsware lucht door de kabeltjes aan

is dit ergens door een soldeer verbinding geblokkeerd krijg je ook narigheid

voorbeeld

de mercedes c klasse type 203 2000 tm 2006
bekend probleem is dat daar de lambda sondes van stuk gaan
als de de stekker losneemt zie je olie in de stekker ...
waar komt dit vandaan?
uit de ecu !!!
uit de ecu ??? jaaa uit de ecu ..
hoe komt het daar?
van af de nokkenas verstelling die olie zweet komt er door die kabel tussen de nokkenas versteller en de ecu - door de zuigende werking van de lambda sonde - olie in de ecu - en dat wordt vrolijk door gezogen
oplossing is een speciale tussenkabel voor de nokkenas versteller

klinkt ziek !!
maar heb het helaas al zooooo vaak gezien !!

bij bosch ook het gegeven
solderen geen garantie
ze hebben een gepattendeert klem/stekker systeem voor reparatie sondes
dit is gedaan aan de kant van de kabelboom aan de ecu,

de zwaarte draad daar hebben ze amptje aan gedaan
en aan de witte kabels hebben ze de nieuwe bosch stekker aangemaakt nog niet gekeken hoe, alleen gemeten dat er + en massa opkwam.

dus er is niks aan het gedeelte wat aan de sonde zit gedaan
Danny van Duren
Berichten: 2775
Lid geworden op: zo 7 sep 2003 18:58
Car: GTT
Locatie: grave

Danny van Duren schreef:maarja nieuwe lamdasonde erin en ding rijd tijdje goed. en dan begint ie weer te verzuipen bij normaal rijden, hoe je hem lekker hoog in toeren dan gaat het goed en als ie warm is en je zet hem stil en laat hem stationair lopen dan pluimt ie en geef je gas is het weg (het is geen olie en koelvloeistof)

en onder het rijden slaan af en toe er weleens vlammen achter uit de uitlaat.

en als je dan kap opentrekt kun je ook niks vastpakken is allemaal behoorlijk warm.
met dat alles warm worden bedoel ik dan ook alle inlaat slangen ook die tussen interkoeler en inlaatspruitstuk is behoorlijk warm en inlaatspruitstuk is gloeiend, dat zou toch niet mogen of het ik dat mis
Danny van Duren
Berichten: 2775
Lid geworden op: zo 7 sep 2003 18:58
Car: GTT
Locatie: grave

zo net even een massakabel aan de uitlaatgemaakt :~
bekabeling van de lamdasonde nog een keer gechecked , was goed.
verder accupool halfuurtje los gehad en gestart lamda regelt/reageerd veel sneller. effe rondje gereden daarna 10min stationair laten lopen en geen pluim :) morgen neem ik hem maar mee naar mn werk en kijken wat ie doet hopelijk goed. en dan zaterdag naar de achterhoek.
Danny van Duren
Berichten: 2775
Lid geworden op: zo 7 sep 2003 18:58
Car: GTT
Locatie: grave

zo vandaag mee naar het werk genomen alles perfect.

dacht ik na het eten effe rondje toeren en ja hoor sta bij stoplichten fan slaat in. rijd weg en een knal in de uitlaat en hij begint weer te verzuipen en lamda reageert alleen nog op gas in en gas los bij en pendelt verder niet meer.

effe langs de kant van weg massaklem los 10min gewacht erop en jahoor lamdasonde pendelt weer en de wagen rijd weer goed

het is net of dat een bepaalde waarde buiten het goede gebied raakt ofzo, maar alles wat je na meet is goed :~ ik snap der geen hol mee van :~
Laatst gewijzigd door Danny van Duren op vr 1 aug 2008 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

(Y)
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Danny van Duren
Berichten: 2775
Lid geworden op: zo 7 sep 2003 18:58
Car: GTT
Locatie: grave

Arco schreef:(Y)
???
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Dat je waarschijnlijk het prbleem heb opgelost. :wink:

edit.

Zie dat je er een regel 2 heb bijgeplaatst.

Nog niet goed dan ??
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Danny van Duren
Berichten: 2775
Lid geworden op: zo 7 sep 2003 18:58
Car: GTT
Locatie: grave

Arco schreef:Dat je waarschijnlijk het prbleem heb opgelost. :wink:

edit.

Zie dat je er een regel 2 heb bijgeplaatst.

Nog niet goed dan ??
tja als ik accupool los gegooid heb gehad is het evengoed en na een tijd je heel wat km`s dan verzuipt ie weer en doet de lamda zowat niks meer, en ploft ie in uitlaat en komen er steekvlammen erachteruit :~
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Wordt je ECU dan niet te heet ??
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Danny van Duren
Berichten: 2775
Lid geworden op: zo 7 sep 2003 18:58
Car: GTT
Locatie: grave

Arco schreef:Wordt je ECU dan niet te heet ??
die ligt onder de vloermat die van de injectie en de andere ligt in dashbordkastje. maar als die te heet worden dan zou ie als ie afegkoeld is toch weer goed moeten doen, en dat is niet het geval. en als ik accupool los haal is alles weer tijdje goed. totdat het onderkap weer allemaal goed warm is geweest. dan begint ie weer te verzuipen.

het rare is dat ie met die vorige lamdasonde 1 maand probleemloss gereden heeft.
sieger everts
Berichten: 1742
Lid geworden op: di 29 mar 2005 14:42
Locatie: Assen
Contacteer:

heb je de juiste ecu er wel opzitten?
Danny van Duren
Berichten: 2775
Lid geworden op: zo 7 sep 2003 18:58
Car: GTT
Locatie: grave

sieger everts schreef:heb je de juiste ecu er wel opzitten?
ik heb een complete 1.7T gekocht gehad dus alle elektra komt daaruit op de door nieuwe dele vervangen ondelen. heb toen met die wagen niet kunne rijden door erg groot gat in versnellingsbak
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Allereerst de misvatting rechtzetten:

Je LAMBDASONDE PENDELT NIET
dat doet je ECU, doordat ie een signaal van die sonde krijgt.

ALs hij dus ineens ophoudt met PENDELEN zou je het niet direct bij de lambdasonde moeten zoeken ;)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Plaats reactie