Stand-alone engine management systemen?

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Siberion24
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 16 nov 2005 19:24
Locatie: Haaltert - België

Hey,

Heb een vraagje:
heeft er iemand ervaring met stand alone management systemen (merken),
aanraders of afraders?

TIA

SiB
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

lekker voor KMS gaan
jeroen vd belt ff bellen
boneless hier op het forum
werk goed en simpel

dta is lomp meer voor autocross enzo

megasquirt is vergelijkbaar met kms
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Maus
Berichten: 4127
Lid geworden op: zo 4 mar 2001 0:00
Locatie: Zwijndrecht

Wat is het budget?
Siberion24
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 16 nov 2005 19:24
Locatie: Haaltert - België

Wel, ik zoek iets deftig voor niet te veel geld, mag 2de hands zijn.

Maximum rond de €500-€600.

SiB
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Ik heb zelf goede ervaring met dit systeem van EFI:
http://www.efitechnology.it/Euro1_It.html

Proffessioneel spul wat ook in de top van de racerij gebruikt wordt, en uitstekend geschikt is voor je renault. EFI is erg duur, maar het euro 1 systeem is de meest goedkope variant, met erg veel mogelijkheden als het puur om motormanagement gaat. Als je goed zoekt moet je een dergelijk systeem gebruikt wel kunnen vinden voor jouw budget.

Alternatief kan megasquirt zijn. Heb daar (nog) geen ervaring mee, maar ga dit zelf op mijn clio bouwen.

DTA is ook wel redelijk spul, maar moet het vooral hebben van de naam, en nou niet zozeer omdat het daadwerkelijk een geweldig systeem is.
Siberion24
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 16 nov 2005 19:24
Locatie: Haaltert - België

Heeft er iemand ervaring met Haltech?
'k Zou een ouder modelletje op de kop kunnen tikken.
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Geen ervaring mee, maar ziet er wel netjes uit allemaal. Ik zou zeggen, probeer het gewoon (Y)
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

kroonenburg motorsport !
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Sven, heb je er zelf ervaring mee? Leg eens uit waarom juist KMS?
Martijn.
Berichten: 294
Lid geworden op: ma 12 jul 2004 8:23
Locatie: Oosterwolde

Ja, waarom geen Megasquirt ?
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

ja ik heb er zelf ervaring mee
ik heb zelf ook een setje thuis liggen wat momenteel niet op een motor zit
goed te programeren ook onder het rijden met behulp van een laptop
zitten een paar zegmaar voorkeuze setups in voor als je bijvoorbeeld op 2 banen rijd en een regensetup
vrij simpel te monteren
mooie sets leverbaar
en ja jeroen waar ik mijn spul vandaan haalt , boekt er gewoon enorme successen mee

zie zijn ralley preparaties , zie de 5 van catrinus ,zie zijn oude 5 projeckt en zijn oude lancia projeckt

je hebt alleen fuel sets zonder onsteking aansturing
je hebt dan als uitbreiding ook een onstekings set
of gewoon the all in one spullen
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

wat is de rekensnelheid van zo'n KMS eigenlijk?

Hoe nauwkeurig kan hij zijn?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Sven 5 A T (VLIEGTEUG) schreef:ja ik heb er zelf ervaring mee
ik heb zelf ook een setje thuis liggen wat momenteel niet op een motor zit
goed te programeren ook onder het rijden met behulp van een laptop
zitten een paar zegmaar voorkeuze setups in voor als je bijvoorbeeld op 2 banen rijd en een regensetup
vrij simpel te monteren
mooie sets leverbaar
en ja jeroen waar ik mijn spul vandaan haalt , boekt er gewoon enorme successen mee

zie zijn ralley preparaties , zie de 5 van catrinus ,zie zijn oude 5 projeckt en zijn oude lancia projeckt

je hebt alleen fuel sets zonder onsteking aansturing
je hebt dan als uitbreiding ook een onstekings set
of gewoon the all in one spullen
Je bent er zo enthousiast over omdat je een kastje ongebruikt thuis heb liggen, en omdat je van iemand gehoord hebt dat 't goed is ? (S)

Niet dat ik 't idee heb dat 't slecht is hoor, maar ik zou ook eens naar megasquirt kijken. Voordelen: low cost, open-source, erg handige calibratie-software.
rev it like a rental
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

hahahaha nee heb het ook gebruikt maar nu niet
komt wel weer op een auto
dit setje heeft mij 200 euro gekost en heeft bij mij al op 2 motoren gedraaid
ging erg leuk
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Maus
Berichten: 4127
Lid geworden op: zo 4 mar 2001 0:00
Locatie: Zwijndrecht

Als het eenmaal ingebouwd is, wie gaat 'm dan mappen? Jijzelf, of laat je 'm mappen?

En misschien ook niet geheel onbelangrijk; wat moet 't systeem aan gaan sturen?
Siberion24
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 16 nov 2005 19:24
Locatie: Haaltert - België

Ik wil em zelf mappen.
Systeem moet minstens injectie en ontsteking aansturen.

Na het bekijken van MegaSquirt moet ik zeggen dat die toch wel interessant is.
Weet iemand een verdeler in belgië?
mdmx
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 6 okt 2002 19:55
Locatie: Waal x A2 ;-)

Ik moet mijn megasquirt nog ophalen, maar ondertussen aan het twijfelen of de rtuner niet gwoon veel handiger is voor mijn clio...
m.a.w. misschien wil ik deze wel doorverkopen?!
Siberion24
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 16 nov 2005 19:24
Locatie: Haaltert - België

Is het een kit of al geassembleerd?
Aan hoeveel dacht je?
Vinnie_86
Berichten: 583
Lid geworden op: zo 30 sep 2007 23:01
Locatie: Houten (UT)
Contacteer:

wat is hier eigenlijk het voordeel van?
zelfde als chippen?

ik wil mijn rsi laten chippen maar als ik dil lees is dit 100% beter en kan je met de apk de setting terug draaien voor het goede co2 gehalte
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Dit is voor als je een motor bouwt waar je eigenlijk geen standaard systeem op hebt, of zoveel componenten veranderd dat je met het standaard systeem niet uit de voeten kunt. Of als je een freak bent en graag zelf de boel aan de praat wil krijgen. Of je er op een originele motor voordeel mee haalt: kan, maar niet meer als met n aangepaste chip.

Bij veel (nieuwe) renaults is het aan te raden je originele systeem te houden, deze heeft zeer veel aanpasmogelijkheden (zie wat fastchip ermee doet).

En hard gaan en CO- en APK-eisen gaan niet hand in hand. Dus het een of het ander. Over het algemeen moet je er lak aan hebben :smoke:
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

ja dat kan dus met systemen als kms wel want dan kan je er ook een arm programma (genoeg ) voor de apk draaien
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

daar zijn ook zat foefjes voor met een gewone chip :)
Als je daarvoor dit systeem installeert --> om het voor de apk terug te kunnen draaien |: |:
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

nee doevus
en vertel mij wat voor apk foefjes
ik ben apk keurmeester
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

iets met een weerstand ipv de lambda sonde meen ik ooit ergens gelezen te hebben?
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Sven 5 A T (VLIEGTEUG) schreef:nee doevus
en vertel mij wat voor apk foefjes
ik ben apk keurmeester
Nee, om m armer te krijge nmoet je een hoog singaal van die lambdasonde krijgen. Kan wel maar krijg je met weerstand niet geregeld.

Naja bijtrekken van valse lucht is wel easy. Maar volgens mij heb je sowieso net zo makkelijk de originele chip weer gemomnteerd als een ander programma in je ecu geladen. Hoef je ook niet dat kabelwerk opnieuw te doen. Trek je de lambda uit gaat ie ook al niet bijregelen.

Verder heb ik alle auto's door die (mijns inziens waardeloze) co-test gekregen, als dat hét probleem was? Zelfs het uittrekken van een injector gaf al een heel aardig resultaat ;) Volgens mij is de eis, dat ie alleen maar stationair hoefde te lopen. Enfin, wil zeggen, dat is echt het grootste probleem niet van een auto chippen, toch? Dat moet jij toch ook wel snappen.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
mdmx
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 6 okt 2002 19:55
Locatie: Waal x A2 ;-)

Nou was ik eindelijk klaar om toch maar de r-tuner te kopen van Fastchip, blijkt het niet meer leverbaar te zijn |: , heb ik te lang gewacht met bedenken wat ik nou wilde....
Dus maar de megasquirt kit opgehaald, levert wel een paar aanstuur of iinput puntjes op;
- stationair regelaar
- klop sensor
- ontsteking
- trigger patroon van f7p heel apart (voor mij en MS dan) :wink:

Zijn er mensen op dit forum die hier ervaring mee hebben, de combi ms en f7p..

Haske
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

Hee is het niet zo dat een Volvo vliegwiel iets van 60 - 2 tanden heeft in plaats van de 60 - 1 van Renault vliegwielen?

Ik heb zo'n ding liggen hier en volgens mij was dat een verschil...en ja, vliegwiel van Volvo komt dan weer van een verwante F motor van renault, dus dat past wel lijkt me...

misschien een optie om te bekijken...
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Riël Notermans schreef:En hard gaan en CO- en APK-eisen gaan niet hand in hand. Dus het een of het ander. Over het algemeen moet je er lak aan hebben :smoke:
Onzin. Het maakt voor de presaties toch geen fuck uit hoe je je stationair afstelt. Gewoon netjes schoon stationair, zuinig deellast, en max vermogen bovenin. Daar heb je geen truuks of 2 maps voor nodig, gewoon netjes afstellen. (anders wordt het als d'r geen kat op zit, te wilde nokkenassen, management waar je niet in kan, etc.)
rev it like a rental
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Vinnie_86 schreef:wat is hier eigenlijk het voordeel van?
zelfde als chippen?

ik wil mijn rsi laten chippen maar als ik dil lees is dit 100% beter en kan je met de apk de setting terug draaien voor het goede co2 gehalte
Vrij programmeerbaar systeem is vooral handig als je echt spannende dingen met je motor qua hardware gedaan hebt, vaak wijzigingen uit wil voeren, of als het standaard systeem echt door niemand te wijzigen is.

Niet onaardig bedoeld hoor, maar als je het verschil tussen CO en CO2 niet kent, mis je misschien toch een paar basics om zelf een motormanagement in te regelen.
rev it like a rental
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

PtrGte schreef:Hee is het niet zo dat een Volvo vliegwiel iets van 60 - 2 tanden heeft in plaats van de 60 - 1 van Renault vliegwielen?

Ik heb zo'n ding liggen hier en volgens mij was dat een verschil...en ja, vliegwiel van Volvo komt dan weer van een verwante F motor van renault, dus dat past wel lijkt me...

misschien een optie om te bekijken...
Renault vliegwielen hebben 44 tanden, met 2 keer een onderbreking, op 90 graden tov BDP. Megasquirt kan hier gewoon mee overweg, no problem. De nieuwere (dizzyless) Renaults hebben volgens mij nog steeds 44 tanden, maar nu met maar 1 onderbreking (logisch).
rev it like a rental
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

mdmx schreef:Nou was ik eindelijk klaar om toch maar de r-tuner te kopen van Fastchip, blijkt het niet meer leverbaar te zijn |: , heb ik te lang gewacht met bedenken wat ik nou wilde....
Dus maar de megasquirt kit opgehaald, levert wel een paar aanstuur of iinput puntjes op;
- stationair regelaar
- klop sensor
- ontsteking
- trigger patroon van f7p heel apart (voor mij en MS dan) :wink:

Zijn er mensen op dit forum die hier ervaring mee hebben, de combi ms en f7p..

Haske
- De renault stationairregelaar kan je zo niet direct gebruiken. Je kan een andere regelaar scoren, of met een invertertje en eindtrap het signaal omklussen zodat ie wel te gebruiken is.
- klop sensor zit er bij mijn weten niet in, zou zowiezo vrijwel ondoenlijk zijn om goed te calibreren, als hobbyist. Zorg gewoon voor een veilige afstelling, ook op slechte benzine.
- Voor de ontsteking gebruik je niet de VB921, maar stuur je de originele renault bobine met +5
- Vliegwiel is 44, met 2keer onderbreking, op 90 graden. Vanaf codeversie 2.8 wordt dit ondersteund.
rev it like a rental
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

"iets van 60 - 2" klopt dus wel... :lol:
mdmx
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 6 okt 2002 19:55
Locatie: Waal x A2 ;-)

haha, nou Menno, hierbij dank ik je hartelijk, ik dacht al eens gelezen te hebben dat je weleens zoiets aan de praat had gekregen. Hier heb je een emmer oplossingen! :worship:
Ook Patrick natuurlijk :wink: :worship:
mdmx
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 6 okt 2002 19:55
Locatie: Waal x A2 ;-)

aha,vakantie, dus internet graafdag vandaag.
De zogenaamde Renix 44-2-2, en inderdaad, voor mijn MS1+extra ondersteund volgens volgend document:
http://www.mad-professor.co.uk/Misc/Meg ... 0table.pdf

En Menno, wat bedoel je met sturen met +5, zijn dat volts?
Ik leer graag meer, en hou me aanbevolen...

Voor de klop input, zou dit moeten kunnen;
http://www.extraefi.co.uk/Drawings/PDF_ ... Wiring.pdf
Plaats reactie