tik in motor R19 16v

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
anco
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 31 dec 2007 17:08

zit sinds gister avond met het probleem dat me auto ineens op 3 poten liep.. bougiekabels, rotor, en verdeler vervangen, bougies verwisseld..
loopt nou wel weer op 4 poten maar tikt al onderin toeren..
vanaf 1500-2500 hoor je em keihard tikken daarna hoor je em ff niet meer en vanaf 4500-6000 toeren hoor je em minder hard tikken..
het tikt keihard, hoor hem haast boven de uitlaat uit, vooral laag in toeren..

wat kan er allemaal stuk zijn?? ik vermoed een lager of kantelende zuiger..
blok is trouwens gechipt door menno met begrenser op 8000rpm en er word wel eens net niet in de begrenser gereden...
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Klinkt als een verrot drijfstanglager.
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Ik ga met Bart mee.. ik zet in op een verrot drijfstanglager..
anco
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 31 dec 2007 17:08

is daar bij te komen zonder dat het blok uit de auto hoeft? want heb geen zin om et blok eruit te halen..
anco
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 31 dec 2007 17:08

heb zonet ff met stationair draaiende motor geluisterd, dan hoor ik niks, ook niet als ik heb snel of langzaam op toeren jaag...
kan het zijn dat er iets met de aandrijving mis is.. want het getik is voornamelijk bij het vol op het gas bij laag toeren.. en hij loopt nog steeds op 3 poten...
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

Een gaar drijfstang lager zou je normaal gezien ook gewoon horen als de auto draait en niet rijd. Dus zou in dit geval best zo kunnen zijn dat er heel iets anders aan de hand is omdat je het alleen maar hoort tijdens het rijden
R5GTT. Drive it like you stole it
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Krukaslager bij vol op t gas, bij deellast drijfstanglager.

In ieder geval lukt het wel met de motor er nog in, dus haal die carterpan er maar onderuit en kijk de boel na.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
anco
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 31 dec 2007 17:08

ok, hij staat al op de brug dus zal de olie er eens uit laten lopen en lagers gaan bekijken..
anco
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 31 dec 2007 17:08

zit met het volgende probleem... carterpan wil er niet af... hij blijft hangen op die 3 onderste bouten van de versnellingsbak en heb te weinig ruimte om het blok naar boven te duwen..
heeft iemand nog een handige tip om de carterpan eraf te krijgen?? of moet ik wel de motor liften?
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

subframe iets zakken?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
anco
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 31 dec 2007 17:08

motor hangt aan me subframe... ik haal alle motorsteunen wel los en takel het blok stukje omhoog..
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

oja, een 19 heeft een staande motor. Dan toch even de takel er aan boven denk ik. Met een takel moet het niet zo'n kunst zijn.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

De bouten moet je er gewoon uit kunnen krijgen. Heb dat al meerdere malen probleemloos gedaan met ingebouwde motor.

De motor hoef je pas op te takelen als je de carterpan zelf eronder vandaag wilt halan (als hij al los is), omdat je anders niet genoeg ruimte hebt. Enkel de motorsteun rechts-voor losmaken van het subframe is dan voldoende. De moer van de baksteun links-voor moet je losdraaien, maar net niet eraf. Dan moet het precies lukken als je de motor omhoog takelt aan het takeloog rechts-achter.
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

Indien je lagers versleten zijn heb ik evt nog een 16v blok te koop met maar 130.000km en net nieuwe distributie riem en rollen. Als je interesse hebt moet je maar een pm sturen
R5GTT. Drive it like you stole it
anco
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 31 dec 2007 17:08

ben ff langs de garage gereden.. daar vermoeden ze dat cil 1 en 2 slechte compressie hebben, aangezien ze toen ze de bougiekabels eraf trokken weinig verschil in toeren was.. bij cil 3 en 4 kon je het duidelijk horen dat de motor in toeren zakte.. wss is het getik dan een paar kromme kleppen die tegen de zuigers aan rammellen... zal eerst es de compressie meten..

@ -paz-, ik heb je al eens naar dat motorblok gevraagt en vond em te duur..

als de motor wel kromme kleppen heeft dan maak ik me gtt klaar, die staat ook al jaartje in de tuin en is op een klein stukje laswerk en uitlaat terug hangen ook klaar voor apk.. dan zie ik wel of ik de 19 klaarmaak of dak em naar de sloop breng..
anco
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 31 dec 2007 17:08

net compressie gemeten..
cyl1 5bar
cyl2 10bar
cyl3 34bar
cyl4 38bar

ff gevraagt bij de garage wat het allemaal kan zijn, kunnen kromme kleppen, versleten zuigerveren of een gescheurde koppakking zijn..
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

wat?!
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

38 BAR? :)

Volgens mij klopt hier echt helemaal niks van. :P
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

zal wel een dieselkaartje inzitten :lol:
anco
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 31 dec 2007 17:08

volgens de monteur moest hij richting de 40 gaan dan was het goed...
weet er verder ook niks vanaf... weet wel dak de 19 aan de kant heb gezet en de gtt vrijdag maar voor de apk laat gaan..
ik kijk wel een keer weer als ik tijd heb naar de 19, dan draai ik de kop er wel af..

topic kan wat mij betreft wel op slot..
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ik gok je koppakking of scheurtje in kop. Kromme kleppen heb je alleen als je distributie verspringt.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
anco
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 31 dec 2007 17:08

jah oke, maar is er dan ook een verklaring voor het getik bij vollast? en stationair niet!

versnellingbak was wel wat ruw volgens monteur tijdens apk keuring vorige week..
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

dan moet je hem opschuren (0)
Wat is nou weer een ruwe bak? Lekker vaag. Hij zal de 1 of de achteruit wel niet lekker in hebben kunnen leggen. Een proefrit maken is meestal namelijk niet nodig voor een apktje.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
anco
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 31 dec 2007 17:08

versnellingsbak hoor je vanaf een 85á90 km/h beetje zingen..
maar dat was al zo dat ik em kocht
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

anco schreef:jah oke, maar is er dan ook een verklaring voor het getik bij vollast? en stationair niet!
Ja.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Tim
Berichten: 7604
Lid geworden op: wo 24 jan 2007 0:05
Car: E36 M3

De bak joelt/fluit bedoel je?
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Tim_Coupe schreef:De bak joelt/fluit bedoel je?
Zal wel het druklager zijn.
anco
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 31 dec 2007 17:08

Tim_Coupe schreef:De bak joelt/fluit bedoel je?
jah idd, klinkt beetje als een wiellager, maar dan pas vanaf 85 km/h
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

anco schreef:
@ -paz-, ik heb je al eens naar dat motorblok gevraagt en vond em te duur..
Vraag maar eens prijs op voor een revisie motor :wink: :p

anco schreef:
Tim_Coupe schreef:De bak joelt/fluit bedoel je?
jah idd, klinkt beetje als een wiellager, maar dan pas vanaf 85 km/h
Druklager zou je altijd moeten horen, en weg gaan als je de koppeling intrapt. Kan ook heel goed dat er een lager in de bak gaar is en dat een bijgeluid veroorzaakt
R5GTT. Drive it like you stole it
Alpine
Berichten: 1476
Lid geworden op: vr 13 jul 2001 0:00
Locatie: Aalten
Contacteer:

Hey Anco.

Dat heb je snel voor elkaar,toch niet koud in de software van Menno gezeten hè?
Compressie is nog gemeten voor de auto werd verkocht,
alle 4 tussen de 12.5 en 13.5 bar.
Ben benieuwd wat de oorzaak is.
Alpine GTA V6 Turbo Rood '86
Renault Rodeo 6 '77
Plaats reactie