Priyantha's 21 Turbo

Vertel hier alles over je project.
Andrews (supercinq)

wat maakt t nou uit hoe hij aan zn rotzooi komt??

als priyantha er goedkoop mee af is dan is het toch goed??
gelijk nog een tip @priyanta
houd prijzen voor jezelf
is het te duur trek zelf je mond open tegen diegene.

nu heb je 10 man die t beter weten
en je hebt nog niks |:

@-jo-
dat tandjes tellen verhaal vind ik ook wat vreemd overkomen
jij zit toch ook in de 21t's??
mischien nog wat tips & tricks voor de man??
Priyantha
Contacteer:

Wauw -Jo- :worship:
Thx voor de zéér uitgebreide post :)

Ik weet ook niet precies hoe Jeroen, van het voormalig JL-Tuning overigens, op het tandjestellen kwam overigens.
robert001

Jo , zoals ik eerder vermeld had ik weet de historie van de auto tot 2 maanden geleden en weet dus hoe er mee om gegaan is, zoveel kan er in die tijd niet mis gaan............ maar goed als iedereen inclusief jij het zo goed weet.....

Lijkt mij voor de nieuwe eigenaar zinvoller dat i eerst even gaat kijken wat er nu eigenlijk mis is, motoren vernieuwen, demonteren is echt niet altijd nodig.
Ik weet dat die motoren honderdduizenden kilometers mee kunnen gaan.
Dit is mijn opinie en ook het laatste wat ik er over zeg.

groeten, 8)
-jo-

robert001 schreef:Jo , zoals ik eerder vermeld had ik weet de historie van de auto tot 2 maanden geleden en weet dus hoe er mee om gegaan is, zoveel kan er in die tijd niet mis gaan............ maar goed als iedereen inclusief jij het zo goed weet.....

Lijkt mij voor de nieuwe eigenaar zinvoller dat i eerst even gaat kijken wat er nu eigenlijk mis is, motoren vernieuwen, demonteren is echt niet altijd nodig.
Ik weet dat die motoren honderdduizenden kilometers mee kunnen gaan.
Dit is mijn opinie en ook het laatste wat ik er over zeg.

groeten, 8)
ik ben afgegaan op hetgeen hier neergezet werd. K'heb gewoon men mening gegeven op het voorgaande. Het is zinsloos van de koppakking en distributie te doen als ie 1000 km later weer open moet.

Verder ben ik het met je eens, kan je ook lezen in 1 van de vorige posts.
-jo- schreef:
-Ray- schreef: ik hoop dat je weet wat je doet, neem je je sleepkabel mee?

maar ach, voor dat geld kan je wel een gokje wagen. nog steeds een duur rolletje drop maar tis te overzien
als ie voorzien is van het nodige onderhoud doe je met een standaard 21T makkelijk 300000km.
Steven
Car: M536

jacob schreef:
Verder even goeie vrienden met Markie, maar dit is wel weer zoiets wat aangeeft dattie uit het eigenwijze noorden komt ;)
Het noorden wordt wel vaak met dit soort dingen bekeken. Kom eens hierheen dan kun je zien hoe heerlijk het hier is en wat hier allemaal gebeurt ook m.b.t renaultjes. En als je iets over iemand aan te merken hebt doe het dan over diegene zelf en niet over de streek waar hij of zei weg komt. Ik scheer jullie toch ook niet over 1 kam hoe jullie mentaliteit is. Sorry dat ik dit in je post zet maar dit soort dingen vind ik toch werkelijk de reinste onzin.
Sorry Roy, maar hier moet ik toch even hard om lachen zeg :lol: :klop:

Jacob kerel, ten eerste weet je wat een smiley is? Ik zit Mark te stangen, hij weet wie het zegt. Dat jij aangesproken voelt vind ik wel enorme humor, vooral dat je het nog serieus oppikt, das meer jouw probleem :p
Maargoed als je erover door wilt gaan stuur maar een PM

Kep Piri Piri gister al aan de lijn gehad en em net als Robert gezegd dat die blokken oersterk zijn en wel wat kunnen hebben. Daarbij is hier genoeg kennis, met name van Jo, dus komt allemaal wel goed. Evt. parallel een ander blokkie opknappen is ook geenmegakostenpost.
Priyantha
Contacteer:

Jups :)
Heb gisteren weer lekker aan de telefoon gehangen met verschillende RTC'ers ;)
Nog mijn dank daarvoor!

Wat het huidige blok betreft, het blok heeft iig altijd, of lange tijd, op 20W50 gelopen, er ligt ook een bus achterin de auto met die troep.
Riël
Über-Spammer

Lekker dikke troep :p
Moet dat daarin dan?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Priyantha
Contacteer:

Riël Notermans schreef:Lekker dikke troep :p
Moet dat daarin dan?
Nogal dikke troep ja :P
En nee hoort er niet in nee ;)
mark 5t
Contacteer:

@ steven en jacob idd ik weet wie het zegt we stangen elkaar wel vaker af :D

@priyantha
zoals Jo het in de vorige pagina aangaf zo zou ik het doen en dan tevens de motor van nieuwe bussen,zuigers,veren,keerringen,pakingen lagers en oliepomp enz voorzien.
dit mede omdat je al aangeeft een goeie en sterke motor te willen voor de toekomst.
gescheurde oude bussen zit niemand op te wachten voor de toekomst dus gewoon vervangen dan weet je 100% zeker dat je een nieuwe motor hebt

en vergeet dan de bak ook niet te laten reviseren
als alles er uit is kan je erg goed bij het stuurhuis en pomp en de abs unit.

er zijn vast wel RTCers in de buurt die je hier mee willen helpen.
neem er gewoon de tijd voor.

als alles dan gereed is Menno chip er in turbodruk op 1,2 bar brandstofdruk iets omhoog en uitlaat vergroten en nergens meer aankomen.(dan heb je een probleemloze snelle 2e auto)

vervolgens genieten geblazen met de nadruk op blazen!
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Goed, dan zal ik mijn duit ook maar in het zakje doen, aangezien ik ook ooit begonnen ben zoals Priyantha.

Ik zou, voordat je eraan begint, heel goed in kaart brengen wat het gaat kosten! Hoe is de carrosserie eraan toe? Hoeveel geld gaat het blok kosten? Hoe zijn de randapparaten? Wat is je uiteindelijke doel en hoe lang wil je er ongeveer over doen?

Je verteld dat je geen ruimte hebt, geen brug, geen grote technische kennis. Heb je wel een fors salaris? ;) :P

Ik wil je niet ontmoedingen, maar ik ben op dezelfde manier begonnen als jij en zal het niet snel nog een keer doen. Het kost bakken met geld, zeker als je iemand bent die alles goed wilt hebben. Als je veel zelf kan doen, scheelt je dat enorm veel geld, maar ook daar moet je de tijd en ruimte voor hebben.

Ik zou het helemaal top vinden als je deze bak weer in orde gaat maken, maar bezint eer ge begint! Het is een project wat veel tijd en geld gaat kosten en je moet jezelf afvragen of je daar wel aan wilt beginnen. Misschien beter om een goed/beter exemplaar te zoeken?

Hou er rekening mee dat je er duizenden euro's aan kwijt gaat zijn, terwijl een goeie 21 Turbo dat misschien niet hoeft te kosten.

Desalniettemin wens ik je veel succes met je project! (Y) En houd ons vanzelfsprekend op de hoogte.

:D
DennisT
Moderator

Ja, maar het geeft toch een beter gevoel als je hem zelf in elkaar zet, ipv er een kant en klaar te kopen :wink:

Maar je bent dus zeker wel duurder uit ja :)
Bart V

Zo'n project pakt altijd duurder uit dat je had voorzien, omdat je uiteindelijk toch besluit meer te doen dan je in de eerste instantie had gedacht, of omdat je gewoon meer dingen tegen komt die wat aandacht vragen.

Als je dat maar weet, en niet bang bent om je handen vies te maken moet je er gewoon voor gaan! (Y) Bovendien is zoiets enorm leerzaam.
-PAZ-
Über-Spammer

Ik zou zeggen, gewoon aan beginnen. Maar wel voor jezelf een stijdplan maken en begroting. En doe gewoon alles op het gemakje dan is het vaak ook een stuk betaalbaarder dan wanneer je alles in 1 keer doet. Aangezien dit toch een 2e auto word heb je er ook geen haast mee toch?
R5GTT. Drive it like you stole it
-jo-

als het 100% budgettair moet gebeuren, eerst compressie meten. Dan weet je al iets.
Riël
Über-Spammer

Kom je voor de komende (jaren?) niet toe met een nieuwe koppakking, fatsoendelijke APK punten en dan lekker rijden met dat ding?

Ik gooi nu een stok in een hoenderhok maar als een kas nog goed geconserveerd is waarom dat altijd die volledige 100% restauraties (die je wellicht over 2, 3 jaar ook kan doen mocht het nodig zijn).

Zo mis je 3 jaar fun aan je bak. Heb dat met de 5 ook gehad en heb gezworen zo'n oud barrel niet verder uit elkaar te draaien dan nodig :) Mijn GTE nu krijgt wat nodig is en verder alleen plankgas...

My 2 cents :)
Priyantha
Contacteer:

Het doel is iig om eerst een rijdbare 21 te hebben :)
De buitenkant is het meest belangrijke op dit moment, dat kan in principe later ook wel.
Moet natuurlijk ook rekening houden met de financiën :)
En dan vind ik veiligheid qua remmerij, blok en bak e.d toch net iets meer opwegen tegen over uiterlijk ;)

Bovendien gaat alles op z'n gemakje aangezien het een smak geld gaat kosten betekend het eerst maar eens goed sparen :)
-jo-

Riël Notermans schreef:Kom je voor de komende (jaren?) niet toe met een nieuwe koppakking, fatsoendelijke APK punten en dan lekker rijden met dat ding?

Ik gooi nu een stok in een hoenderhok maar als een kas nog goed geconserveerd is waarom dat altijd die volledige 100% restauraties (die je wellicht over 2, 3 jaar ook kan doen mocht het nodig zijn).

Zo mis je 3 jaar fun aan je bak. Heb dat met de 5 ook gehad en heb gezworen zo'n oud barrel niet verder uit elkaar te draaien dan nodig :) Mijn GTE nu krijgt wat nodig is en verder alleen plankgas...

My 2 cents :)
das ook de reden waarom de meeste GT's elke 5 minuten aan de kant staan met brokken. Zooien en beunen. Volstouwen met 2dehands tot 7dehands zooi om ze te "tunen" maar niet eens een deftige basis hebben. Maar zoals eerder gezegd, ieder zen ding. Dat zijn enkel mijn 2 centen.
Tom
Moderator
Car: MB

tja, maar dat ligt 100% aan de berijder. Een oudere reno die technisch gewoon onderhouden wordt is niets onbetrouwbaarder als een andere auto. En dan heb ik het niet over performance parts, maar gewoon originele meuk. Ik ben het wel een beetje met Riel eens. Eerst eens een tijdje met die auto rijden, dan weet je ook waar je het later (eventueel) voor doet.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-jo-

dus jullie rijden dan ergens heen, meeting of dergelijke, met de gedachte dat er wel wat stuk kan gaan ? Fijn gevoel moet dat geven, je gaat overal heen maar komt nergens.

In het geval van deze 21 weet je al dat het stuurhuis/inrichting, koppakking, rempomp gaar is. Wat moet je nog meer hebben ??

Die stuurinrichting vervangen zonder het blok eruit te halen is ook een leuke. Deze zit op het schutbord, niet op het subframe zoals bij een 5 of kliko. Je kriijgt je klauwen niet tussen het blok en hydraulische unit om erbij te komen. De mastercilinder uitbouwen is ook al zo een leuke. Bestuurdersstoel verwijderen en op je rug onder het dash.
Tom
Moderator
Car: MB

Mijn auto is technisch in een staat waar de meesten hier van kunnen dromen . Dus ik rijd met een gerust gevoel naar een meeting (en dat ding is echt niet van binnen en van buiten gereviseerd, strak gemaakt, gespoten,.........).

Maar Jo, als je die punten die jij noemt aanpakt is het toch weer goed? Dus wat ik zeg, je moet ze technisch in orde maken maar niet teveel preventief gaan vervangen als het budget dat niet toelaat.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-jo-

Tuurlijk moet je die punten aanpakken, maar wat ik bedoel is heel simpel.

Naar mijn mening moet je het blok er zowieso uithalen om deze punten degelijk te herstellen. Stel dat je dit doet en niks meer.

1000 km later heb je motorproblemen en moet ie er weer uit ? Tis geen blokje van een 5 waar je heel je loods mee rondloopt.

Dan heb je een koppakking en riem gestoken die dan weer rijp zijn voor de vuilbak. Dubbele kost.

Ideetje van zo een "blokje" ?

[img]http://i224.photobucket.com/albums/dd11 ... 004558.jpg[/img]
Steven

Naja voordeel is dat Piri Piri niet zo'n enorme grote dikkop is, dus die kan overal nog wel bij ;)

Op zich heeft Jo wel gelijk aan de andere kant hoef je bij een koppakking niet meteen het hele blok te reviseren. Dattie misschien wat lekt is wat minder mooi, maar hij gaat er niet direct stuk van.

Dus ff luisteren of de lagers niet al te extreem ratelen, koppakking verversen, kop netjes schoon laten maken en checken. Alle sappies vers, ook de bakolie dus samen met een dope erdoorheen. Nou dan moet je toch wel ff rond kunnen karren om vervolgens bijv een 2e blok+bak te zoeken en die netjes op te knappen.

Alleen dat stuurhuis is misschien ff naar, maar misschien kom je er beter bij met het blok iets te liften? In Amsterdam zijn er wel sleutelgarages te vinden.
-jo-

daar kom je echt niet tussen , mag je nog babyhandjes hebben.

Stuurinrichting zit onder de complete unit, die je langs de binnenzijde eruit moet slopen. Langs de motor zelfs kom je er niet bij. Verdelerkap eraf geeft je "iets meer" ruimte maar nog niet voldoende om deftig te werken. De stuurinrichting zit ook nog vastgeschroeft op de veerpootkoker in een driehoek aan de bestuurderskant.

hieronder moet je wezen :D
[img]http://i224.photobucket.com/albums/dd11 ... C06051.jpg[/img]
-jo-

bij Pri loopt die gevlochten goodridge in de vorm van een plastic leiding achter het remoliereservoir naar beneden, die zit ook nog es in de weg.
Priyantha
Contacteer:

Nou het is heel simpel ;)
Het complete blok gaat er sowieso uit, dat was sowieso al de bedoeling, niet alleen voor het stuurhuis, maar ook meteen om te bekijken of alles wat daaronder zit niet aan het doorrotten is.
Dus het blok gaat er toch al uit :)

Bas, van het 19 16v forum, heeft zijn hulp daarvoor al toegezegd om het blok eruit te gaan takelen :) En er aan te gaan sleutelen.
mark 5t
Contacteer:

@steven eigenwijze snotaap :p

ik ga in dit geval ook helemaal met Jo mee.
en Priyantha gelukkig ook. (Y)

alles er uit halen das echt het beste.
Steven

Ja als je anders niet bij het stuurhuis kan, kun je het maar beter goed doen.

Al zou ik eerst wel de compressie meten, als die nog knap is kun je de bussen nameten en wie weet is een flexhoon+nieuwe zuigerveren genoeg, scheelt toch weer een hoop in kosten en je hebt toch weer redelijk vers blok met nieuwe lagertjes, pakkinkjes etc.
Menno

Volgens mij is het allemaal heel simpel, repareren wat kapot is, vervangen wat versleten is, en vooral niet 'preventief' opleuken van dingen die nog goed zijn. Maar daar kom je allemaal wel uit (Y)
rev it like a rental
Priyantha
Contacteer:

Menno schreef:Volgens mij is het allemaal heel simpel, repareren wat kapot is, vervangen wat versleten is, en vooral niet 'preventief' opleuken van dingen die nog goed zijn. Maar daar kom je allemaal wel uit (Y)
Jups dat is precies het doel ;)
En als dat allemaal gedaan is neem ik nog contact met je op ivm die rem installatie die jij nog had, en misschien ook nog voor een speciaal 'menno kuurtje' :lol:
PtrGte
Contacteer:

nou en ik heb nog wel een kopset van een 21 T liggen die je voor veel te weinig over mag nemen vanwege "overstock" :wink:
Priyantha
Contacteer:

PtrGte schreef:nou en ik heb nog wel een kopset van een 21 T liggen die je voor veel te weinig over mag nemen vanwege "overstock" :wink:
Dat vind ik nog eens cool van je :)
Thx :worship:
Riël
Über-Spammer

-jo- schreef:dus jullie rijden dan ergens heen, meeting of dergelijke, met de gedachte dat er wel wat stuk kan gaan ? Fijn gevoel moet dat geven, je gaat overal heen maar komt nergens.

He Jo, dat bedoel ik niet. Maar een verschil tussen in orde maken en restaureren. Je moet niet met een gaar barrel gaan rijden, ik wil alleen zeggen, hoever wil je m opknappen. Tuurlijk kun je er bakken geld tegenaansmijten. et ging hierboven over nieuwe bussen en zuigers en weet ik niet wat allemaal :) En dan heb je een nieuwe. Wil je dat? Sommigen wel, misschien pryantha ook wel.

Ik zeker niet.

Mijn GT heeft mij nog nooit laten staan hoor al is ie niet nieuw :)

Het gaat in ieder geval om Pryantha zijn 21 en die is wél gaaf dus wat je er ook mee doet, succes (Y) :smoke:
Priyantha
Contacteer:

Riël Notermans schreef:
-jo- schreef:dus jullie rijden dan ergens heen, meeting of dergelijke, met de gedachte dat er wel wat stuk kan gaan ? Fijn gevoel moet dat geven, je gaat overal heen maar komt nergens.

He Jo, dat bedoel ik niet. Maar een verschil tussen in orde maken en restaureren. Je moet niet met een gaar barrel gaan rijden, ik wil alleen zeggen, hoever wil je m opknappen. Tuurlijk kun je er bakken geld tegenaansmijten. et ging hierboven over nieuwe bussen en zuigers en weet ik niet wat allemaal :) En dan heb je een nieuwe. Wil je dat? Sommigen wel, misschien pryantha ook wel.

Ik zeker niet.

Mijn GT heeft mij nog nooit laten staan hoor al is ie niet nieuw :)

Het gaat in ieder geval om Pryantha zijn 21 en die is wél gaaf dus wat je er ook mee doet, succes (Y) :smoke:
Nou geld is altijd een issue natuurlijk :)
Zeker als je er nog een relatief duur rijdende Laguna naast heb en relatief duur woont.
Dus alles gaat lekker op z'n gemakje.
Het eerste doel is de auto gewoon betrouwbaar te krijgen, dus motorisch, remmen en bak e.d gewoon goed te krijgen.
Wil de auto gewoon zo zien te krijgen dat die goed rijdbaar is, betekend dus dat iig het blok eruit gaat bak eruit en dus het stuurhuis e.d en remmerij wordt vervangen :)
De buitenkant krijgt gewoon lagere prioriteit.

Het doel is wél uiteindelijk om de auto in 'nieuwstaat' te brengen, maar alles stap voor stap dus ;)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Car: diverse
Contacteer:

Probleem is vaak als je het blok eruit haalt en je gaat beginnen met de kapotte delen/onderdelen, je vaak ook delen/onderdelen tegenkomt die net wel of net niet aan vervanging toe zijn.
Waar stop je dan he dat is vaak lastig te beoordelen en voor je het weet ga je verder dan gepland.
Maar een 21T is echt een gave wagen (Y)
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
robert001

Deze auto in nieuwstaat brengen is gekkenwerk, zou ik niet doen.Je moet m gewoon technisch in orde maken en mee gaan rijden zoals Menno aangeeft, by the way het stuurhuis kan er best uit zonder de motor te demonteren.
Plaats reactie