koelvloeistofprobleem

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Maarten-Jan
Car: R19.R

het is wel handig om dat met draaiende motor te meten, die goed warm is :D anders heeft het weinig zin :lol: :p
Jurien

ja das de volgende stap die we weer gaan doen :) we waren op dat moment ook druk bezig met een kart die we moesten meten
--->Clio 16v Grandprix Nr. 414<---
Jurien

klopt het dat van de bovenste temperatuursensor de weerstand niet is te meten?
de middelste kon ik wel weerstand op meten.

en wie weet waar de onderste voor is in het termostaathuis? kan ik er maar niet achterkomen
--->Clio 16v Grandprix Nr. 414<---
Abel
Über-Spammer

1 is voor de temp meter op de dach, de andere is voor de computer, die dan kan zien dat de motor warm is. soort van choke functie, als die niet goed is dan loopt hij stationar te rijk lijkt me dan..

denk ik (Y)
barthdenbosch
Contacteer:

Abel schreef:ik denk dat het de thermostaat klep is, daar zit een rubber omheen, die zal wel stuk zijn. ik heb het eerder gezien dat die dan haperde met het openen. 10 euro kost zo'n ding bij de brezan. en dan ook meteen nieuw koelvloeistok kopen

al het koel water uit je blok laten lopen. bij de olie pomp zit een boutje ergens die er uit, dan loopt ook het water uit je blok.
Ik zit ook in dezelfde schuit (Clio 1.1) en dat is niet koel. Zo te lezen kan het aan multi veel dingen liggen. Ik heb ook radiator een keer doorgespoeld (tegengestelde richting niet gedaan) en de temperatuursensor vervangen (montage is toch gewoon zover mogelijk erin draaien?).

Het niveau in het vultankje varieert nu als een gek en de vloeistof raakt bij mij (nog steeds) aan de kook en ik moet langs de weg gaan staan. De fan slaat soms wel aan en vaak niet en inmiddels zet ik hem gewoon zelf aan. Aandrijfveer van de koelmotor staat strak.

Kan aan de dop van vultankje niet zien of ie kapot is. Wel de dop op de radiateur zelf lekt een klein beetje inmiddels. Oliepijl is goed, uitlaat heeft weinig condens (dus de koppakking zal nog wel goed zijn )... :~

Verder was de zekering van de kachelradiator doorgebrand, maar dat zal er wel los van staan.
Maarten-Jan
Car: R19.R

thermostaat in orde?
barthdenbosch
Contacteer:

Volgens mij is de thermostaat wel in orde. maar hoe kan ik dat zeker weten?

Ik heb de dop van het expansievat ook een nacht in sodawater gelegd omdat ik vermoede dat het systeem haar overdruk niet kwijt kon. Dat heeft veel geholpen! Het systeem raakt niet meer aan de kook. Er zaten laatst wel allemaal hele kleine belletjes in het vat, een soort schuimlaagje.

Nu doet de kachelradiator ook moeilijk. Die blaast haast niet meer en bij vlagen komt er een smeulende geur uit. De zekering ervan is niet doorgebrand.

clio - o - oh !
Riël
Über-Spammer

Koppakking?

Heb je systeem goed ontlucht?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
barthdenbosch
Contacteer:

Koppakking, maar dat zou ik dan merken aan de olie of de uitlaatgassen die dan erg wit worden, toch?

Ontluchten.. hmmm... Ik heb al die ventieltjes wel een keer open gedraaid. Ik zal het nog een keer doen. Op dit moment kan het systeem niet goed de overdruk kwijt ...

Wat is een goede manier van ontluchten?

Bart
Plaats reactie