Brandstofprijzen

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Plaats reactie
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

-jo- schreef:afgelopen weekend was er een reportage over de brandstofprijzen in België. Blijkt dat wij 1 van de goedkoopste europese landen zijn inzake brandstof.

Kan best zijn maar als men dan smakeloos verteld dat 42% van de netto kostprijs in de zakken van vader staat verdwijnt begin ik me toch vragen te stellen. De overheid is er in ieder geval niet rouwig om dat de kostprijs schandalig blijft stijgen, integendeel ! En neen, dat heeft niks te maken met het promoten van groene energie maar puur om het winstbejag.
Bij jullie daalt de accijns toch als de kale prijs stijgt? Overigens betaal je in België 2% meer BTW (21% ipv 19%)
Riël Notermans schreef:Wat Tom zegt over gespreide werktijden is natuurlijk wel goed, maar dit heeft een compleet andere manier van leven nodig. Langere openingstijden van kantoren en winkels etc. Van 6u tot 13u en van 13u tot 20u :smoke: Relaxed! Kun je in de tweede helft van je werkdag ook nog zaken regelen.
Je ziet nu al vaak filevrije congressen: van 13.00 tot 19.00 uur. Ideaal.

Ik had laatst college van de secretaris-generaal van Verkeer&Waterstaat, over beprijzing van de mobiliteit. Uit onderzoek blijkt dat een prijs naar plaats en tijd het beste is, ondanks de hogere kosten. Goede tweede was een platte heffing per kilometer, zoals accijns. Maar in de toekomst kan dat, met alternatieve brandstoffen, geen goede basis zijn. Want elektriciteit voor je auto zal dan een ander tarief moeten hebben dan huishoudelektriciteit. Voor geïnteresseerden kan ik evt. de sheets nog wel opzoeken. :)
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
-jo-

Neen, Martijn, dat was een éénmalige toegeving van enkele jaren terug omdat toen de benzineprijs ook zo fors steeg op heel korte termijn. Nu is het gewoon een europees gegeven waar we allemaal in de klappen delen.

Ik had in 1 van de reply's gelezen dat de amerikanen 1 op 5 deden ..blablabla. Klopt ook, maar daar gaan ze echt niets aan veranderen. Kyoto was voor amerika ook vijgen na pasen en als ze daar de prijzen gaan aanpassen naar europese norm stort hun economie in. Auto-industrie, zware industrie en ga zo maar door. Zij gaan van de veronderstelling uit dat ze liever mensen aan het werk kunnen houden dan de werkloosheid de hoogte in te zien gaan door de brandstofprijzen op te trekken.
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Ah, maar dat is hier wel de gedachte.

De Amerikanen komen ook wel deze kant op. Maar zoiets moet geleidelijk, milieu is goed, maar in een klap veel werkloosheid levert ook wat problemen op.

Trouwens: vijgen na pasen :worship: (Y) Dat zou hier mosterd na de maaltijd zijn? :)
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
Riël
Über-Spammer

Martijn schreef:
Goede tweede was een platte heffing per kilometer, zoals accijns. Maar in de toekomst kan dat, met alternatieve brandstoffen, geen goede basis zijn. Want elektriciteit voor je auto zal dan een ander tarief moeten hebben dan huishoudelektriciteit. Voor geïnteresseerden kan ik evt. de sheets nog wel opzoeken. :)
Goed argument waar je mijn hele 'ideetje' inderdaad mee omver gooit. Ik ben wel geinteresseerd Martijn!
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Ik zal ze morgen even scannen.

Alvast de besparing in reistijd:
-Rekeningrijden (flexibel tarief): 55%
-Rekeningrijden (vast tarief): 40%
-Tol (6 grote steden): 15%
-Accijns: 15%
De accijns zou dan 30ct/liter op benzine/LPG en 80 ct/liter voor diesel zijn.

In ieder geval wordt er tot 2020 30 miljard geïnvesteerd in capaciteitsuitbreiding van het hoofdwegennet en 44 in het onderliggende wegennet. Met niets doen is de filedruk verdubbeld tov 2000, met alleen bouwen de helft meer, maar met bouwen en beprijzen 75%-150% van de filedruk in 2000. Dat laatste is afhankelijk van de bovenste keuzes.
Tom
Moderator
Car: MB

De argumenten op de vorige pagina mbt rekeningrijden en de foolproofheid ervan ben ik het idd ook wel mee eens. Wat dat betreft heeft rekeningrijden weer een aantal grote nadelen. Misschien is dan tol heffen op de wegen (net zoiets als frankrijk) nog niet zo gek. In mijn ogen is het een voordeel als de buitenlanders hier ook eens gaan betalen voor onze weg (en bijvoorbeeld al die polen). Nadeel is weer dat het praktisch niet echt lekker gaat lukken denk ik ivm de velen afslagen hier in ons landje. Komt nog eens bij dat je geen fatsoenlijk B-wegen in Nl hebt waardoor je meer binnendoorrijders krijgt en nog meer drempels.

Oftewel, het blijft gewoon klote. En door al die aanbestedings regels en wetten van de overheid hebben ze het zelf in de hand gewerkt En als klap op de vuurpijl dan zelf met een "act local, find local" campagne beginnen (N)
Laat ze die geprivatiseerde openbaarvervoersbende eerst maar eens fatsoeneren.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Rianne RT

Tol zoals in Frankrijk is een manier. Maar je kunt buitenlanders ook een vignet laten kopen zoals in Zwitserland...
[size=10:30bbfbe7a5][b:30bbfbe7a5]Clio RT[/b:30bbfbe7a5] & [b:30bbfbe7a5][color=darkblue:30bbfbe7a5]R5 GTE[/b:30bbfbe7a5][/color:30bbfbe7a5][/size:30bbfbe7a5]
Riël
Über-Spammer

Je zit hier in Nederland met het praktische probleem dat je elke KM een afrit en dus een tolpoort nodig hebt. Ondoenlijke zaak dus.
Tom
Moderator
Car: MB

klopt (zoals ik al zei). In dat geval is een vignet idd ook nog een aardige optie.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Riël
Über-Spammer

Ja.

Veelgebruikers gewoon een jaarvinget, een maandvinget, en de 'normale autorijder' kan op elke straathoek een dagvinjetje van 2,50 kopen.
Rianne RT

Alhoewel er dat waarschijnlijk toe zal leiden dat mensen de autosnelweg mijden en over de secundaire wegen gaan rijden, i.p.v. minder gaan rijden. Zoals bij de LKW Maut ook gebeurde.
[size=10:30bbfbe7a5][b:30bbfbe7a5]Clio RT[/b:30bbfbe7a5] & [b:30bbfbe7a5][color=darkblue:30bbfbe7a5]R5 GTE[/b:30bbfbe7a5][/color:30bbfbe7a5][/size:30bbfbe7a5]
RoyH

Het argument dat gebruikt wordt om de kosten van het autorijden omhoog te gooien vind ik een beetje onzinnig: als mensen meer moeten betalen dan gaan ze misschien minder rijden.

Ik denk dat zeker 95% van de mensen die in de spits rijden er rijden omdat ze er MOETEN rijden, niet omdat ze het willen. De enige echte oplossing die ik zie is die wat Riël aandroeg: Een complete verandering van werk- en (daarmee ook) levenswijze.

Een deel van de werknemers kan dan rond de middag naar het werk gaan en rond 8 uur ofzo weer naar huis komen. Het andere deel kan dan de "reguliere" tijden gaan aanhouden.

Echter wie zal dit gaan doen? Mensen hebben kinderen, hobbies, een sociaal leven etc. etc. Plus in veel bedrijven krijg je natuurlijk het probleem dat mensen elkaar te weinig zien waardoor ze niet goed weten wat er speelt of projecten gaan vertraging oplopen met alle economische schade als gevolg.

Daar komt nog bij dat het dan in dit land er waarschijnlijk toe leid dat er van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat files staan, alleen iets minder dan normaal.

Het perfectioneren van telewerken zou ook al kunnen bijdragen, maar dit zal toch vanuit het bedrijfsleven moeten komen.
Reno-loos
GJ
Car: Megane 4 RS

Mijn werk is van 11:00 tot 16:00. Hierdoor blijf ik redelijk buiten de spits.
Krijg ik nu korting op de benzine? :D
Jean-Paul-S
Über-Spammer

Dan springt iedereen tussen de middag in de auto :p
Arco
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

Nee. Wel reductie van je salaris.
:D
Wat zijn dat nou weer voor werktijden..... :~

Maar tja... gaat nergens naartoe met de prijzen. Diesel bereikt punt van de Euro 95 wel errg snel... :~ |:
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Jean-Paul-S
Über-Spammer

Arco schreef:Nee. Wel reductie van je salaris.
:D
Wat zijn dat nou weer voor werktijden..... :~

Maar tja... gaat nergens naartoe met de prijzen. Diesel bereikt punt van de Euro 95 wel errg snel... :~ |:
Binnenkort dus een overvolle automarkt qua dieselauto's. Enorme prijsdaling voor dit soort auto's dus :wink: Waarom zou men nog diesel rijden, dat kan enkel om het soepele rijden zijn.

Is er niemand die het Audi magazine heeft? Daar stond een eigen ontwikkelde (synthetische) diesel in die 90% minder co uitstoot gaf. Is dit dan ooit de oplossing om toch diesel te blijven rijden, of zijn de belangen van de oliemaatschappijen + accijns innende regeringen belangrijker :~ ?
Riël
Über-Spammer

Diesel wordt gewoon duurder in productie, dat is het punt.

Trouwens, in Duitsland is diesel al duurder dan de 95 hoor.

Maargoed, van mij mogen ze die diesel rustig afschaffen :p :p
Jean-Paul-S
Über-Spammer

Mwah,

qua verbrandingseigenschappen kun je diesel volgens mij makkelijker namaken dan benzine. Of vergis ik me dan? Het is zeker interessant wanneer ze die 90% in elke auto zouden halen (Y)

Daarbij zijn de rijdeigenschappen van een diesel beter dan van een benzine, althans ik vind het fijner rijden...
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Ik heb er geen verstand van, maar mij is altijd verteld dat de productie van Diesel juist makkelijker is dan benzine... Niet dus??
Jean-Paul-S
Über-Spammer

is het ook, maar doordat in de toekomst minder diesel geproduceerd zal worden word de prijs per liter hoger. Diesel is eigenlijk ook van oudsher de prut die overblijft van het maken van bezine etc toch?

Bedoel je dat soms Riël?
Merijn
Über-Spammer

Riel zegt dat het duurder is qua productie... Dus ik ben ook wel benieuwd. :)

Waarom wordt er minder geproduceerd in de toekomst?

Volgens mij is het gewoon allemaal grote bullshit en zijn er een aantal mensen/bedrijven die extreem hun zakken aan het vullen. De marktwerking op de oliemarkt is volledig naar de klote, aangezien het allemaal in handen is van een kleine groep mensen. Die kunnen dus lekker doen wat ze willen. :)
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Is dat laatste niet het geval bij LPG? Dat wordt anders afgefakkeld.
Jean-Paul-S
Über-Spammer

Merijn schreef:Riel zegt dat het duurder is qua productie... Dus ik ben ook wel benieuwd. :)

Waarom wordt er minder geproduceerd in de toekomst?

Volgens mij is het gewoon allemaal grote bullshit en zijn er een aantal mensen/bedrijven die extreem hun zakken aan het vullen. De marktwerking op de oliemarkt is volledig naar de k*%$e, aangezien het allemaal in handen is van een kleine groep mensen. Die kunnen dus lekker doen wat ze willen. :)
Ik dacht heel simpel: dure wegenbelasting door diesels leid tot minder mensen die diesel rijden, dus is er ook minder diesel nodig...

Daardoor zal de prijs per liter duurder worden, omdat alle maschines etc toch betaald moeten worden? of is dat soms erg kort door de bocht :p

Dat mensen hun zakken vullen is allang duidelijk, maar je kunt er zo weinig aan doen. Pak jij de fiets elke dag? ik niet :wink:
Steven
Car: M536

En dat terwijl jij fietsenmaker bent :p

Btw Sjeppie, waar blijft m'n stuff of wacht jij eerst op m'n geld? :D
Merijn
Über-Spammer

Als ik met de fiets of het OV kon, had ik het gedaan... 75 km met de fiets vind ik een beetje teveel van het goede en hier stopt volgens mij niet eens een bus. :S Laat staan een trein... Misschien moet ik een baan dichterbij huis gaan zoeken. :)

Ik denk dat met jouw gedachte de Diesel goedkoper zou moeten worden. Minder vraag = lagere prijs en vice versa.
Jean-Paul-S
Über-Spammer

Ik heb je stuff vanmorgen bijeengeraapt. On tha way dus :p

Fietsen doe ik voor de fun, maar niet veel meer :p Of als er dikke remmen of andere onderdelen nieuw komen, dan ben ik wel te vangen voor een rondje 8)
RoyH

GJ schreef:Mijn werk is van 11:00 tot 16:00. Hierdoor blijf ik redelijk buiten de spits.
Krijg ik nu korting op de benzine? :D
Ik moet van 10.00 - 16.00uur bij klanten zijn maar aangezien zo ongeveer alles buiten Limburg is zit ik even hard vol in de spits helaas :(

In het oosten van het land is het godzijdank nog normaal rijden (muv die k#t tunnels!) maar zo gauw ik de A2 op moet......
Reno-loos
Hessel
Über-Spammer
Car: renault 5gt turbo
Contacteer:

@ Jean Paul: dit bedrijf is opgezet door een vriend van mij

http://www.ageratec.com/index.asp?lang=EN

veel leesplezier
Laatst gewijzigd door Hessel op wo 4 jun 2008 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Hessel; trotse oom van Fedde van Dreveldt
Riël
Über-Spammer

Biodiesel is het ook niet.
Wil je enkel nederland op biodiesel laten rijden moet je de maan volplanten met plantjes om het te produceren (Y).

@merijn
http://www.gva.be/nieuws/economie/defau ... 915670C827
Ik had het elders al eerder gelezen, maar dit stukje vond ik ook met google.
Overigens liggen die praktisch gelijk aan benzine, maar gaan wel stijgen.

Maar waarom toch die diesel?? Als iemand dat lekkerder vind rijden ... tja da's een kwestie van smaak, ik vind t maar niks. Verder pretendeert het schoon te zijn (jaja, zelfs de top 5 bekleed) alleen hoeven diesels maar 100.000km aan de eisen te voldoen. Goh ... je maakt me niet wijs dat die zwarte wolken schoon uitlaatgas zijn...
Daniël W.
Car: 5TL-T

Gewoon een zuinige auto kopen;

1:13, Euro95 á 1,60 betaal je € 0,123 per km
1:16, Euro95 á 1,60 betaal je € 0,100 per km

Bij 3000 km per maand bespaart je dat in dit geval €69,-.

Om met 1:13 even duur te rijden als 1:16 met e95 van 1,60, moet de brandstof ~€1,30 kosten :p Als je dan ook nog rekening houdt met het feit dat zuinigere autos vaak lichter en goedkoper zijn, scheelt dat in je wegenbelasting en verzekering ook nog eens; al zullen de meeste zo'n auto naast de huidige auto nemen. Ik rij nu in een 1.4 TR'tje 1:18 op euro 95, i.p.v. m'n turbo 1:13 op 98MVV. Scheelt mij ruim 100e per maand, all in (Y)

Ga er maar vanuit dat de brandstof alleen maar duurder wordt, en wij alleen maar ernstiger genaaid gaan worden door o.a. Wouter Windvaan en cornuiten (nog bedankt voor het tegenstemmen), dat er niks aan de files wordt gedaan, en iedereen in 2010 massaal voor de PvdA, CDA en VVD gaat kiezen (S)
Riël
Über-Spammer

:p

0,089 euro per kilometer 1:7,5 heh
Daniël W.
Car: 5TL-T

Wat betaal je aan wegenbelasting? Verzekering? :p (Y) LPG FTW! :lol:
Merijn
Über-Spammer

€0,070 per kilometer bij 1:20 (en dat haal ik redelijk makkelijk met mijn Corsaatje. :) )
Geert
Contacteer:

Merijn schreef:€0,070 per kilometer bij 1:20 (en dat haal ik redelijk makkelijk met mijn Corsaatje. :) )
ik rij dagelijks in een r19 1.4 die is verzekerd door me pa voor 12 euro per maand en met 1 op 16 een stuk goedkoper dan een willie, daarmee is het veel te verleidelijk om het gas diep in te trappen en dat doe ik dan ook bijna constant
Hessel
Über-Spammer
Car: renault 5gt turbo
Contacteer:

Riël Notermans schreef:Biodiesel is het ook niet.
Wil je enkel nederland op biodiesel laten rijden moet je de maan volplanten met plantjes om het te produceren (Y).

@merijn
http://www.gva.be/nieuws/economie/defau ... 915670C827
Ik had het elders al eerder gelezen, maar dit stukje vond ik ook met google.
Overigens liggen die praktisch gelijk aan benzine, maar gaan wel stijgen.

Maar waarom toch die diesel?? Als iemand dat lekkerder vind rijden ... tja da's een kwestie van smaak, ik vind t maar niks. Verder pretendeert het schoon te zijn (jaja, zelfs de top 5 bekleed) alleen hoeven diesels maar 100.000km aan de eisen te voldoen. Goh ... je maakt me niet wijs dat die zwarte wolken schoon uitlaatgas zijn...
afvalstoffen! zijn ook uitermate geschikt Riel (Y)
Hessel; trotse oom van Fedde van Dreveldt
Plaats reactie