Fritsie's Volvo 340 GTE drifter (dikke video!)

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
canonballman

Zuiger DEmonteren van een C motor, heb je weinig aan de zaak verhitten. De pistonpen wordt net zo warm als het smallend van de drijfstang, en blijft daardoor gewoon goed vastzitten.

laat heel dat verhitten dus maar zitten, en leg gewoon de zuiger onder de pers, en gebruik een persstuk wat net een beetje dunner is als de pistonpen. En Persen maar! is niet heel veel kracht voor nodig vaak, minder als een wiellager.

nadeel: je verhoert de zuiger. Wil je de zuiger hergebruiken, dan kun je beter een half rond malletje maken, waarop de zuiger rust, maar dit heb ik nooit gedaan, heb altijd nieuwe zuigers gebruikt.

maar nogmaals, wil je een tweedehands zuiger gebruiken, pak m dan gewoon compleet met (goede) drijfstang: minste werk.

Inpersen is namelijk ook lastig: smallend verhitten (tot tin erop smelt staat ergens in een boekie, inderdaad Riel), maar dan is het nog een gejong om de pen op de juiste diepte te krijgen. Zou je eigenlijk ook een malletje voor moeten hebben, want zodra je de pen in het hete smallend schuift, heb je plusminus 1 seconde de tijd om de pen op de juiste diepte te duwen, en das nie veel :p
-jo-

gewoon wossners kopen, gelagerde drijfstangetjes, super kwaliteit zuigers dikke koppakking, 1.5 bar tot 1.8 bar ingooien , klaar :lol:
canonballman

Frits!! FRITS!!

JE HEBT EEN SPONSOR!!

EEN BELG!!
Rwd-student
Contacteer:

Met grote dank aan Dhr Canonballman; zuiger en bus is geregeld.

Tevens ga ik morgen lekker aan de gang met het blokje. Motorenrevisie van Thiel in Heteren gaat me wat advies geven met het opbouwen. Onderdelen ook daar besteld, was goedkoper dan andere aanbieders:

-Nieuwe koppakkingset + onderblokpakkingset
-nieuwe drijfstanglagers
-nieuwe zuigerveren
-bussen honen

Bij MBcarperformance nieuwe bougi's bestelt.

En dan zorgen dat het blokje voor het eind van de week weer draait :D Gaat goed komen dus.
-jo-

Als je nog spullen nodig hebt moet je maar es komen neuzen. Er liggen hier nog enkele complete blokken in het wild.
Rwd-student
Contacteer:

mark 5t
Contacteer:

ik versta ook wel nederlands hoor :p

nee geintje goed bezig daar man.

denk even om de speciale koppakking en pingeldetectie met een 209 ontsteking

koppakking heeft improve tuning wel te koop van spesso.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Rwd-student
Contacteer:

Ik heb een probleempje, althans, dat denk ik. Het volgende tandwieltje wordt door de nokkenas aagedreven en drijft de oliepomp en (ontsteking)verdeler weer aan.

Bovenop zit een inkeping, waar het asje van de verdeler in valt. Het lijkt me als ik hem zomaar terugplaats, het ontstekingstijdstip niet meer overeenkomt met de nokkenas (=plaats van elke zuiger)

Hoe zit dat?

[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/mt125/Afb046.jpg[/img]

De BDP sensor geeft wel aan de ontstekingsunit door wanneer er gevonkt moet worden, maar dan kan het nog steeds de verkeerde cilinder zijn toch?
Steven
Car: M536

Normaal zet je bij een GT met de bak erop het vliegwiel op het 0-streepje in het kijkgat van de bak. Dan staat cilinder 1 op BDP.

Als cilinder 1 op bdp staat moet je dat tandwieltje erinkieperen en daarna ff de rotoras met rotor erop zetten. De rotorpunt moet dan van je blok afwijzen, dus als het blok er bij jou inzit, naar je linker veertoren toe.
canonballman

Goed bezig!

vwb de verdeler:
Koop of leen effe een manual (bibliotheek!) van elk type waar maar een c-motor inzit (R9, r11, r19, r5, twingo etc). daar staat in hoe dat ding moet zitten.
kom je nog in de buurt, kun je de mijne wel lenen.

Zal zo eens kijken hoe die inkeping moet zitten, tov zuigerstand
mark 5t
Contacteer:

wat voor koppakking heb je nu gemonteerd?
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Rwd-student
Contacteer:

Een meior geloof ik. Heeft er ook tussen gezeten, en de pakking was niet de reden dat hij open moest. Dus ik vertrouw er wel op. De vorige heeft immers een hoop misbruik doorstaan.

Ik had het er nog met Reinier (Canonballman) over gehad toen ik daar was voor de zuiger, we kwamen iig tot de conclusie dat ik gewoon een normale terug ging monteren.

Budget liet het ook niet toe.. Tijd zal het leren...

Maar toch bedankt voor de bezorgdheid. :]
Steven

Budget liet niet toe? Een sterkere koppakking is nauwelijks duurder als een normale.

Maargoed aan de andere kant, die van Ray kon ook dit 140 wielpk draaien met 1,5 bar op een standaard pakking.
Rwd-student
Contacteer:

Maarrr.. Dan had ik nog een pakking extra moeten kopen. Deze zat bij de complete pakkingset. Bovendien had ik nu de motor dan nog niet zover klaar gehad.

Afijn, we zullen zien :p
Rwd-student
Contacteer:

Wat zelfgemaakte motorsteunen. We zullen zien of dit wel heel blijft. Originele nieuwe motorsteunen hielden het nog geen dag uit....

[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/mt125/Afb063.jpg[/img]

[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/mt125/Afb064.jpg[/img]

De koppeling die prima bevalt (SACHS)

[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/mt125/Afb065.jpg[/img]

En de motor ligt alweer in de auto.

[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/mt125/Afb066.jpg[/img]

Morgen even een time-out. Ik moet echt een dag leren voor school. Vrijdag weer verder, want dan kan ik ook gelijk vloeistoffen halen.
-PAZ-
Über-Spammer

Gaat lekker vlot hier (Y) (Y) Dan staat ie vrijdag er weer helemaal klaar voor 8) hopelijk gaat dit blok wat langer mee :wink:

Wat voor soort koppeling is dat exact??
R5GTT. Drive it like you stole it
canonballman

Gaat idd lekker snel!
Ben bang dat dat blokje wel eens lang heel gaat blijven, tenzij de turbodruk te veel oploopt :wink:

Gewoon kijken, maar aangezien je nog met standaard carb rijdt, kun je de turbodruk niet te gek maken, en houdt die standaard pakking het best. en klapt ie, dan klapt ie, en heb je binnen een uurtje of 3 een andere (evt betere) erin.

En zolang de bussen scheuren, zit de koppaking nog niet aan de grens...
Rwd-student
Contacteer:

@ Paz: SACHS race engineering. Let op, speciaal voor de volvo 340! Gekocht bij Dutch Power Trading

@ :foto: ballman: Inderdaad. Ik hoop het iig wel. Turbodruk laat ik voor wat het is. 0.7 bar onder de gasklep. De volgende keer dat ik meer vermogen voel ga ik toch eerst de boel controleren :p

Nog bedankt voor de zuiger (Y)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Car: diverse
Contacteer:

@Paz, net als Frits zegt is die koppeling een echte aanrader (Y)
Ik heb hem ook alleen dan drie ipv vier platen, is erg sterk.
Is alleen aan uit, bij mij dan tenminste, weet niet hoe de ervaring van Frits ermee is.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Rwd-student
Contacteer:

Aan/uit valt mee. Vergeet alleen niet dat ik erg slappe motorrubbers heb/had. Een cardanas met twee ruber overbrengingen en nog een versnellingsbak die ook weer in rubber hangt.
Maar hij is wel redelijk happerig. Met slip rijden is wel mogelijk.

Ik laat hem zo kort mogelijk slippen (ivm slijtage) wat resulteert in een 18 jarig meisje in lesauto wegrij stoplicht situatie :D (en dat bij mij in een volvo, kun je nagaan hoe mensen staan te kijken naar je volvo met witte wielen en jalouzieën op de achterruit) :lol:

Toen ik een originele volvo koppelingsplaat erin had zitten slipte hij simpelweg gewoon door bij boost. Deze SACHS plaat laat erg veel toe. Alleen in z'n tweede versnelling bij maximum toeren vanuit 0km/h koppeling laten knallen vind hij niet leuk. (dan slipt de plaat) (D)
-PAZ-
Über-Spammer

Luco/Alpine-racer schreef:@Paz, net als Frits zegt is die koppeling een echte aanrader (Y)
Ik heb hem ook alleen dan drie ipv vier platen, is erg sterk.
Is alleen aan uit, bij mij dan tenminste, weet niet hoe de ervaring van Frits ermee is.
De mijne kan top op heden de dik 220 nm en 160 wielpk's nog steeds goed overbrengen zonder slip, maar als er eens wat anders in gaat moet het wel sterker zijn. Alleen moet er bij mij nog wel een beetje fatsoenlijk mee op de weg te rijden zijn, is geen circuit bak eh :wink:
R5GTT. Drive it like you stole it
Rwd-student
Contacteer:

Die sinterplaten zijn ook geveerd te krijgen.
Steven

Voor straatgebruik is een sachs powerclutch ook heel aardig, die begon na 15 sprints wel een beetje te ruiken, maar kep em nooit over de zeik gekregen... En toch aardig m'nbest gedaan :D
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

En aan/uit is ff wennen bij wegrijden, maar oefening baart kunst :D
Ik krijg hem iig niet aan het slippen.

@Frits, ja die rubbers zulen inderdaad wel schelen, bij mij is alles staal en dus nog directer, geen enkele beweging in blok en bak.
Steven

Ik zie bij Frits een bus nylon, dat gaat ook een hoop vibraties en herrie geven, let maar op :D

Ik had laatst ergens een mooi groot rubber gevonden van een of ander dikke diezhell die je mooi als universeel kan gebruiken, moet alleen ff kijken waar ik die ook alweer zag.
Rwd-student
Contacteer:

Dan maak ik gelijk even van de gelegenheid gebruik; verder geen problemen gehad met het stijf ophangen van de motor en bak? Niks scheuren oid?
Robke
Car: Lexus IS250

Ik had ook zo'n Sachs plaat in m'n Clio, mooi na 12.000 km de net gereviseerde bak aan stront..... Bleek dat die slappe (JC5!) bak van meneer Renault het niet zo leuk vond en de synchromesh unit, van gehard staal, had besloten om wat stukjes staal te spugen. (N)
Het reed wel erg lekker, dat wel.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Als je het als vraag bedoelde?
Nee geen last van, wat wel erg belangrijk is dat de pasvlakken goed schoon en vlak zijn zodat er geen speling in zit en alles goed vastdraaien, zit het niet goed vast gaat het onafhankelijk van elkaar trillen en dan gaat het scheuren.
Ik controleer wel regelmatig alle ophangpunten en dergelijke.
Rwd-student
Contacteer:

@ Robke; Nu je het zegt... Ik heb in twee driftdagen m'n synchromesh kapot gereden.. Maar ik had de link naar de koppeling nog niet gelegd. (hoewel die toch wel heel duidelijk aanwezig is! :p lol)

@ Luco: het was inderdaad een vraag ja. Goed nieuws dus.
Rwd-student
Contacteer:

Hij blaast weer als vanouds! Donderdag wedstrijd!

Nog wat finetuning en gaaaan :D
Steven

Knap werk Fritsie, wel leuk dat je ook zo hard werkt met een stok achter de deur. Check je die carb nog ff voor de zekerheid? ff een 1,35mm boortje erdoorheen kan nooit kwaad.

Ik ga van de week nog es hard aan de gang om de Corolla te fixxen, hij loopt iig weer, dus ik gooi het met een voorzichtige 'misschien' op de driftschool van deze maand.
Rwd-student
Contacteer:

Inderdaad, (voor de mensen die het hier niet weten) ik mocht gratizz een BMW rijden komende donderdag. Voor het geval ik de volvo niet af kreeg.

Gaat dat lukken zonder (carb) pakkingset? Anders trek ik hem morgen nog even open. Geen zin in lekkages boven die gloeiende turbo.

Ik moet ook nog de retour/brandstofdrukregelaar nakijken. Ik denk dat de retour te klein is waardoor hij verzuipt. Hierdoor heb ik afgelopen wedstrijd een stilgevalle motor gehad tijdens de finale :~

Als je naar de driftschool gaat, laat het effe weten dan! Als ik tijd heb kom ik wel even kijken en instructie geven :smoke: haha
Rwd-student
Contacteer:

donderdag 8 mei 2008
Jawel, de eerste podiumplaats is binnen!

Het weekend van 18/19/20 april stond in het teken van het Speed & Gein festival. Dit werd voor mij de eerste keer dat ik echt op droog kon driften, een mooie ervaring dus. Het was een super weekend met een kleine bijkomstigheid; ik had m’n motorblok opgeblazen. Door een gescheurde wastegateslang werd de turbodruk niet meer teruggeregeld waardoor de motor ging pingelen. Het gevolg was een gescheurde cilinderbus. Einde verhaal dus.
Daar stond ik dan, nog twee en een halve week voor round 3 van de kamikazecup. Gelukkig kreeg in een belletje van Autobedrijf van de Hee, Reyer wilde meehelpen zoeken naar een motorblok voor de volvo. Als ik de volvo niet op tijd af zou krijgen kon ik gesponsord in een BWM 325 rijden! Goed nieuws dus. Hoewel ik nu verzekerd was van deelname aan round 3, wilde ik toch proberen de volvo klaar te krijgen. Het zoeken naar een ander renault 5 GTT motorblok was tevergeefs, ik kon op korte termijn niks vinden, bovendien wist ik niet zeker wat ik zou kopen.
Via het HTS Autotechniek Rally Team was ik al eerder in contact gekomen met motorenrevisie van Thiel, in Heteren. Een belletje om te vragen of het een verstandig idee was om het oude blok opnieuw op te bouwen leek me niet verkeerd. Het opnieuw opbouwen van het motorblok met nieuwe onderdelen werd toch iets te duur, dat zou ik niet kunnen betalen. Zeer waarschijnlijk ging het met een groot deel gebruikte onderdelen ook wel lukken, die poging ging ik dus wagen. Via de renault tuning club kwam ik gratis aan een zuiger + drijfstang, ik had nog een oud non-turbo blokje liggen waar ik de cilinderbussen van gebruikt heb. Motorenrevisie van Thiel wilde het honen van de bussen en het vlakken van de kop sponsoren. Ook mocht ik daar terplekke mijn motorblok opnieuw opbouwen. Nieuwe zuigerveren, drijfstanglagers en een pakkingset moesten de klus gaan klaren. Uiteindelijk heb ik het blokje weer probleemloos aan de praat gekregen. De meivakantie was goed besteed….
Het oprichten van de Frits-Fans is een groot succes, nieuwe fans blijven zich melden. Daarmee heb ik de opbouw van het motorblok en een setje nieuwe Bridgetstone banden kunnen betalen. De volvo is ready to battle!!
Donderdag 8 mei, het was weer een vroege ochtend. Eenmaal aangekomen op het inmiddels vertrouwde Zolder werd al snel duidelijk dat het een tropische temperatuur zou gaan worden in de Volvo. ’s Ochtends hadden we weer een vrije training, waarbij ik m’n draai niet echt kon vinden. Waar het nou precies aan lag kan ik niet echt zeggen. De Volvo is verder verlaagd, waardoor hij voor mijn gevoel anders reageerde. Ook had ik twee dagen op droog gedrift, waarbij je een heel andere rijstijl toepast. Daarnaast kon de koeling het niet bijhouden, waardoor ik de kachel vol aan moest zetten om de motor niet kapot te laten lopen. Dit resulteerde in een bijna ondraaglijke hitte, zeker omdat buiten de zon ook flink scheen. Hoe dan ook, zo’n kwartiertje voor de middagpauze leek er weer schot in de zaak de zitten. Ik had de oude Frits (geen Bikkers) weer hervonden. De mooie lijnen, flinke hoek en foutloze rondes kon ik weer rijden. Gelukkig.
De qualificatiebattles begonnen. Omdat ik de vorige wedstrijd teveel druk (presteren) op mezelf zette maakte ik een aantal fouten. Die fouten wilde ik nu uitsluiten. Mijn strategie was om zo consequent mogelijk te rijden, geen risico’s te nemen. Een 8-8-7-7 is nou eenmaal meer waard dan een 8-9-3-7, om maar wat te noemen. Terwijl ik tegen mezelf vertelde dat er toch niks van af hing en het allemaal voor de lol was begon de eerste battle.. Prima, een 8. Zo volgde nog een aantal goede punten. Geen enkele fout gemaakt.
De uitslag werd bekend gemaakt. Ik had mezelf als 4e gekwalificeerd, waar ik gewoon tevreden mee was. Ik zat immers in de finale en de concurrentie is ontzettend sterk. We konden nog een uurtje trainen voor de finaleronde. De volvo deed het prima en ik voelde me ook goed. Ik besloot mijn consequent rijden door te zetten en tijdens de finalebattles weer geen risico’s te nemen. De battles verliepen weer foutloos en de 7’s en 8én liepen binnen. Ik had al snel door dat ik Jasper met AE86 niet kon verslaan. Ik had geen idee welke plaats ik behaald zou hebben. Voor mijn gevoel had ik het goed gedaan. Over de einduitslag was ik erg tevreden. Ik had de 3e plaats behaald!

Graag wil ik de volgende personen bedanken:
Motorenrevisie van Thiel voor de sponsoring
Nic en Sebastiaan voor de technische en persoonlijke ondersteuning
De Frits Fans voor de financiële bijdrage
Autobedrijf van de Hee voor de backup
Mobilia magazine voor het bezoek (artikel komt nog!)
De organisatie voor een superdag
En natuurlijk iedereen die ik vergeten ben

Frits Hendrickx http://www.hendrickxmotorsport.blogspot.com
Plaats reactie