ACT: Renault 1916V.

Post hier al je vragen over de Renault 19
Plaats reactie
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Je zit te veel met je paling te spelen... :wink: :D
-jacco-
Über-Spammer

Nee, je bent oud (mag ik dat zeggen?) (F) :beer:

Geeft niets, het is niet 1 van de bekendste auto's hier op het forum :wink:
1.2 8V, 1.4T, 1.4T, 1.4T, 1.8 16V, 2.0 16V, 2.0T
clio_16_klapper
Contacteer:

Het stuurhuis van een 19 16v is breeder als dat van een 19 16v meen ik.
Waar zit dat dan in?
Zijn de stuurhuisen gewoon hetzelfde en zijn dan alleen de stuurstangen/kogel langer??
Maarten-Jan
Car: R19.R

ik denk dat ze even breed zijn :p :wink:

Of die breder is dan een clio 16V, lijkt me wel, de draagarmen etc. zijn ook breder.
Bart V

Verschil zit in de spoorstangen.
-PAZ-
Über-Spammer

clio_16_klapper schreef:Het stuurhuis van een 19 16v is breeder als dat van een 19 16v meen ik.
Waar zit dat dan in?
Zijn de stuurhuisen gewoon hetzelfde en zijn dan alleen de stuurstangen/kogel langer??

Stuurhuizen zijn het zelfde, zoals bart al aangeeft zit het verschil in de spoorstangen. Mocht je nog een stuurhuis zoeken, ik heb er nog 1 liggen
R5GTT. Drive it like you stole it
joeri_16V
Car: megane 2

Weet iemand het bestel nr voor de stootstrips die op de deuren en zijschermen zitten?
En is het bij alle 19's zo dat de stootstrips op de voor en achter bumper 'zacht' zijn (dus dat je ze gewoon in kan drukken) of bestaan er ook 'harde' ?
Xabre
Car: 19 16V

vandaag mogen ervaren hoe het is om met totaal versleten remblokken te rijden :P geeft een gebonk van jawelste en stinken, metaal op mataal lucht kuch*kuch
Trust me. I know what I'm doing.
mark 5t
Contacteer:

en al iemand gevonden voor het groot onderhoud?
Xabre

nee
mark 5t
Contacteer:

misschien eens bellen?
Xabre

wie bellen??
joeri_16V

joeri_16V schreef:Weet iemand het bestel nr voor de stootstrips die op de deuren en zijschermen zitten?
En is het bij alle 19's zo dat de stootstrips op de voor en achter bumper 'zacht' zijn (dus dat je ze gewoon in kan drukken) of bestaan er ook 'harde' ?
niemand?
marcel16v

joeri_16V schreef:
joeri_16V schreef:Weet iemand het bestel nr voor de stootstrips die op de deuren en zijschermen zitten?
niemand?
Zal zaterdag even kijken.
Léon16v

Ik heb even een dringend vraagje.
Ik heb gisteren het water van het koelsysteem afgelaten, en er koelvloeistof in gedaan. Nu is mijn vraag of ik ook nog ergens iets moet ontluchten en evt waar dat gedaan moet worden..
alvast bedankt!
Maarten-Jan
Car: R19.R

ontlucht zichzelf, op de bovenkant v-d radiateur zit wel een nippel,
als er een luchtbel in de radiateur zit kun je deze hiermee ontluchten.
(als de radiateur koud blijft op een bepaalde plek weet je dat er lucht zit,
pas op voor de fan).
Léon16v

aaah okee.. jah het zal wel goed zijn zo en anders draai ik die ontluchtingsdop wel eens los als het moet.
Riël
Über-Spammer

Gewoon die dop eruit draaien (blijft als t goed is aan het plastic haakje hangen) en dan bijvullen totdat er koelvloeistof uit komt.

Anders kom je maar effe langs, zag je gisteren ook al 'wie ene gek' door de straat krosse :p
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
joeri_16V

Kan iemand me vertellen hoe ik mn achterbumper loskrijg?
Ben vanmiddag bezig geweest om mn achteruitrij camera te plaatsen, maar kan nergens geen plek vinden om de kabels langs te laten lopen.

Edit: laat maar, t is al gelukt, werkt perfect :D
Xabre

weet iemand of er een handig tooltje is om een draagarm bout (om draagarm aant subframe vast te houden) er uit te jensen?

ik heb er een en die zit echt muur vast :@ krijg 'm er met geen mogelijkheid uitgeslagen
Steven
Car: M536

Ah klinkt bekend, vaak zit dan de bout vastgeroest in de bus die in het rubber zit, die krijg je ws. ook nooit meer los. Dus rammen heeft geen zin.

Enige wat helpt is met de slijptol, vlak langs die ogen van het subframe de bout afslijpen, dan met een fuseevork de ogen van het subframe ietsie openbuigen zodat het afgeslepenstuk er net tussenuit komt.

Daarna oogje weer rechtslaan en klaar.

Kep onlangs een hele PU bushingset in m'n corolla staan persen, ben dit probleem veel tegengekomen ;)
CChris

kan iemand mij in het kort vertellen wat de makkelijkste manier is om de dynamo bij een 19 16v er uit te halen? Ik heb nu al een aantal dingen los liggen, maar heel veel ruimte is er niet zeg maar........

edit: nog een vraagje, waar zit het relais van dat pompje wat door blijft draaien als je de sleutel uit het contact hebt gehaald?? die blijft namelijk een eeuwigheid (dus langer als 10 min) doordraaien, die haal ik dr maar ff af dus....
R 5 Convertible Rulezz
jacques

Relais zit op linker binnenscherm vlakbij je linker koplamp.
Xabre

Steven schreef:Ah klinkt bekend, vaak zit dan de bout vastgeroest in de bus die in het rubber zit, die krijg je ws. ook nooit meer los. Dus rammen heeft geen zin.

Enige wat helpt is met de slijptol, vlak langs die ogen van het subframe de bout afslijpen, dan met een fuseevork de ogen van het subframe ietsie openbuigen zodat het afgeslepenstuk er net tussenuit komt.

Daarna oogje weer rechtslaan en klaar.

Kep onlangs een hele PU bushingset in m'n corolla staan persen, ben dit probleem veel tegengekomen ;)
thanks, tis al gelukt, heb hele draagarm aan gort geragt met de flex :p hup nieuwe arm ertussen met powerflex bussen, zit als gegoten :bang:
Slebber

CChris schreef:kan iemand mij in het kort vertellen wat de makkelijkste manier is om de dynamo bij een 19 16v er uit te halen? Ik heb nu al een aantal dingen los liggen, maar heel veel ruimte is er niet zeg maar........

edit: nog een vraagje, waar zit het relais van dat pompje wat door blijft draaien als je de sleutel uit het contact hebt gehaald?? die blijft namelijk een eeuwigheid (dus langer als 10 min) doordraaien, die haal ik dr maar ff af dus....
Je vaatje van de stuurbekrachtigingsolie even losmaken en naar beneden brengen. Als je de beugel die om de dynamo heengeklemd zit losmaakt, kun je de dynamo zo via de linkerkant (als je ervoor staat) eruit halen! In mijn haynes staat dat je de dynamo via het gat van de koplamp eruit moet halen, maar dit hoeft dus niet (spreek uit ervaring :P)
CChris

Slebber schreef:
CChris schreef:kan iemand mij in het kort vertellen wat de makkelijkste manier is om de dynamo bij een 19 16v er uit te halen? Ik heb nu al een aantal dingen los liggen, maar heel veel ruimte is er niet zeg maar........

Je vaatje van de stuurbekrachtigingsolie even losmaken en naar beneden brengen. Als je de beugel die om de dynamo heengeklemd zit losmaakt, kun je de dynamo zo via de linkerkant (als je ervoor staat) eruit halen! In mijn haynes staat dat je de dynamo via het gat van de koplamp eruit moet halen, maar dit hoeft dus niet (spreek uit ervaring :P)
lol, dat kan dus niet omdat er zo'n lelijke irritante zwarte beugel voor zit als je hem er links uit zou willen halen.
Heb nu de radiateur er uit gehaald en wat beugeltjes aan de rechterkant (als je er voor staat) weggehaald. Via deze kant de dynamo dr uit gekregen.........wat een @#$@#% die dat ontworpen heeft zeg!

Enne die koplamp kreeg ik er sowieso niet uit want de boutjes draaien door (N)
R 5 Convertible Rulezz
Slebber

CChris schreef:
Slebber schreef:

lol, dat kan dus niet omdat er zo'n lelijke irritante zwarte beugel voor zit als je hem er links uit zou willen halen.
Heb nu de radiateur er uit gehaald en wat beugeltjes aan de rechterkant (als je er voor staat) weggehaald. Via deze kant de dynamo dr uit gekregen.........wat een @#$@#% die dat ontworpen heeft zeg!

Enne die koplamp kreeg ik er sowieso niet uit want de boutjes draaien door (N)
Die beugel kan je zo los halen hoor ;) Als je het truukje eenmaal doorhebt is die dynamo eigenlijk best wel makkelijk te vervangen.
CChris

ok, dan mag jij me vertellen hoe de bout los moet die achter de poelie van de stuurbekrachtigings pomp zit los moet........ :wink:
Dop past er niet tussen, steeksleutel ook niet en een ringsleutel ook niet.
Zal morgen wel ff een foto maken van welke beugel ik bedoel
R 5 Convertible Rulezz
paulvanrooij
Car: Twingo GT
Contacteer:

die bout kan je vanaf de kant vna je oliefilter net ver genoeg terug draaien om de steun weg te kantelen, dan past ie er net tussendoor..
maar een gefrot is t!!
Xabre

i.v.m. met vervangen fusees heb ik voor het gemak die hele veerpoot er ff onderuit gehaald, nu doe ik 'm weer terug maar als je bovenop de veertoren kijkt (onder de motorkap dus) die je 4 boutgaatjes zitten waarvan je er 2 gebruikt.... nou is de vraag hoe zat het orgineel ook alweer? kan op 2 verschillende manieren
Bart V

Ik weet niet welke gaatje ze oem zitten, maar ik zou zeggen zet ze in de achterste. Levert je net wat meer caster op, en dat wil je graag (Y)
Xabre

ok, heb ik nu ook gedaan, viel me alleen wel op de er een kier zit waardoor je zo naar onderen kunt kijken

bestuurderskant zitten ze ook op de achterste gaatjes, alleen daar geen kier :P
jacques

draagarm.
Even gekeken: Ja de achterste gaten, en ja er zit een kiertje waar je door naar beneden kunt kijken.
CChris

ik heb mn dynamo pasgeleden vervangen en de 19 doet het weer, alleen zit ik nu met het volgende probleem.......dat electrische waterpompje blijft nog steeds doordraaien. Het relais heb ik inmiddels gevonden, hoe kan ik makkelijk en snel testen of ie werkt?
R 5 Convertible Rulezz
Bart V

Dat pompje hoort zo'n 15 min na te draaien. Hij moet gaan draaien zodra je contact aan en uit geweest is. Waaschijnlijk wist je dat al (?)

Als hij constant blijft draaien is je tijdrelais stuk. Controleren of het werkt kan het beste gewoon door hem te verwisselen met een andere. Ze gaan vaker stuk, dus je kan er van uit gaan dat dit ook de oorzaak is.
Plaats reactie