Enige jaren geleden heb ik eens een gt-tje gehad met een kapotte motor. Toen ontstond al 't idee om d'r een 16V blokje in te hangen. Met een dode motor heb ik toen eens gekeken of 't pastte, (ja), maar is vanwege tijdsgebrek nix geworden. Het idee bleef me echter wel aanspreken.
Toen een renault kennis me een half jaar later een 5gtturbo met 1.8 16v motor aanbood, was de keuze snel gemaakt. Sinds 2002 ben ik dus eigenaar van deze zwarte 5
[img]http://www.rtc-upload.nl/albums/userpics/10087/5STD.JPG[/img]
Het blokje liep erg goed, en vanwege 't lage gewicht kwam ie aardig goed vooruit. Op de rollenbank kwam d'r 130 pk aan de wielen uit, niet slecht voor een 16v. Met een setje andere nokkenassen de powerband nog wat breder gemaakt, veel overbodig gewicht er uit gehaald, en langzaam maar zeker ontstond een aardig competitief karretje. Zo heb ik er ook de nodige circuitdagen mee gereden.
Om de wegligging wat op te porren, en omdat de apk vond dat m'n banden aanliepen aan de binnenkant, heb ik er een ander onderstelletje ondergeklust. Voor 7,5 cm breder, achter 3,5 cm. In combinatie met 15"past 't eigenlijk net niet in de carroserie, maar een slijptol en een hamer doen wonderen, en 't stuurt er behoorlijk goed mee.
[img]http://www.rtc-upload.nl/albums/userpic ... orvoor.jpg[/img]
[img]http://www.rtc-upload.nl/albums/userpic ... achter.jpg[/img]
Op een gegeven moment kreeg ik een telefoontje van een kennis: "F7R is toch een 2 liter?" Bij een sloperij stond zo'n blok, en de sloper dacht dat 't een 1800 was, en heb toen voor een erg zacht prijsje een lekker Williams blok opgehaald. Vervolgens het blok voorzien van ARP bouten, en ingebouwd.
[img]http://www.rtc-upload.nl/albums/userpic ... blokje.jpg[/img]
Na inbouw was de 5 toch wel erg veel sterker geworden, goed voor nog meer fun, zowel op de weg als op het circuit. Niet omdat 't niet hard genoeg ging, maar gewoon omdat 't leuk is heb ik later de kop nog bewerkt (kanalen, zittingen, erg veel vlakken, squishvlakken), en 't resultaat was heerlijk. Een motortje wat al van onderuit sterk was, en lekker toeren wilde draaien.
[img]http://www.rtc-upload.nl/albums/userpic ... tpoort.jpg[/img]
Toen de kop d'r af was, bleek het blok van binnen ook nog in superconditie, echt een goeie koop geweest dus.
[img]http://www.rtc-upload.nl/albums/userpic ... boring.jpg[/img]
De volgende stap was een setje throttle bodies. Eigenlijk 2 verbouwde carbs die ik een keer van een RTCér gekregen had. Erg veel werk, maar toen het liep, liep het ook erg lekker. Vrijdagmiddag afstellen, en hopla naar de ring, voor een weekendje probleemloos vlammen. Ook het geluid met vier van die kelken is echt helemaal te gek, em de motor pakt snel op.
[img]http://www.rtc-upload.nl/albums/userpics/10087/tb.jpg[/img]
Vergeleken met carbs start ie veel beter, en is 't koppel toch wel iets hoger en vlakker denk ik. Na al deze operaties kwam d'r ongeveer 180 pk uit, prima op de weg te krijgen, en in zo'n licht autootje goed voor 0-100 in 5,7 sec, en 80-120 in 3.6 sec. Inmiddels ook voorzien van een kooi, kuipstoelen, gordels, volledig gestript, en altijd een setje slicks op in de kelder klaarliggend, heb ik er best veel circuitdagen mee gedaan.
[img]http://www.rtc-upload.nl/albums/userpic ... /poser.jpg[/img]
Eigenlijk ultiem tevreden over de combi van motor, remmen en wegligging, maarja, je wil toch wat hobbyen he!! Toen heb ik best lang zitten twijfelen. Atmosferisch verder opvoeren zou best prijzig worden, en veel werk voor weinig winst. Aan de andere kant: een turbomotor met heel veel slopend koppel onderin, en niet meer zo fijn toeren draaiend, dat was ook niet wat ik wilde. Idee: Als ik nou zorg dat ik een turbo- motor bouw die een stevig, maar niet absurd koppel heeft, maar erg lang vast houdt bovenin, ben ik helemaal 't mannetje. Ik kreeg toen het idee om dit te bereiken door 2 turbo's in te bouwen.
Beslissing genomen, een turbo-ombouw moet 't worden. Om te zorgen dat de motor toeren bleef draaien, had ik 't idee om 2 turbo's d'r op te schroeven. Eentje voor cilinder 1 en 4, en eentje voor 2 en 3. De uitlaatpulsen zitten elkaar dan veel minder in de weg, minder tegendruk bij hoge toerentallen *problem solved* Daarnaast klinkt 2 natuurlijk erg goed in de kroeg. Na heel erg lang kijken en meten onder de kap had ik 't idee dat 't wel ging passen, dus ben onderdelen gaan verzamelen. Geen turbo-project zonder turbo, en na wat rekenen was de keus gevallen op de T28's van een Nissan Skyline, met kogellagers en een relatief forse compressor.
[img]http://www.rtc-upload.nl/albums/userpics/10087/T28.jpg[/img]
Toen ik de turbo's eenmaal had (vanuit Japan) kon het bakken van een spruitstuk beginnen. Het blok is er 5 keer uit geweest voordat ik de definitieve posities had, en 'm kon fabrieken.
[img]http://www.rtc-upload.nl/albums/userpic ... itstuk.jpg[/img]
Nogal een gedoe om aan 2 van die apparaten een fatsoenlijke downpipe te maken. Ik wilde 't stromingstechnisc niet al te beroerd doen, en vond 't wel fraai als de wastegates een aparte uitgang hadden, om later weer samen te komen. Dat is uiteindelijk gelukt, alhoewel ie erg lastig toegankelijk was met de laspit. De afzonderlijke uitgangen zijn 60 mm, en ze komen samen in een 70 mm stortkoker.
[img]http://www.rtc-upload.nl/albums/userpic ... os%7E0.jpg[/img]
Omdat er bij de compressors wel erg weinig plaats was voor slangenbende, heb ik d'r maar een RVS kunststukje voor gefabriekt, wat samenkomt richting interkoeler. Vervolgens nog voor op de throttle-bodies een airbox gemaakt, met kelken binnenin, en d'r lag in ene een mooie verzameling onderdeeltjes.
[img]http://www.rtc-upload.nl/albums/userpics/10087/porn.jpg[/img]
Natuurlijk moest ook het onderblok aangepast worden. In Amerika mooie gesmede turbo-zuigertjes laten maken, groter dan standaard zodat 't blok opnieuw geboord kon worden, en weer helemaal als nieuw was (en 13cc winst, lol)
[img]http://www.rtc-upload.nl/albums/userpic ... zuiger.jpg[/img]
[img]http://www.rtc-upload.nl/albums/userpic ... erblok.jpg[/img]
Gelijk ook maar even de drijfstangen glad gemaakt en uitgewogen. Standaard overigens al erg netjes bij zo'n motor.
[img]http://www.rtc-upload.nl/albums/userpic ... tangen.jpg[/img]
In het onderblok moest nog een olieretour. Ook weer zo'n priceless moment, met je motorblok onder de kolomboor hannessen, en d'r vervolgens een tentstok in trekken (sorry Pa)
[img]http://www.rtc-upload.nl/albums/userpic ... retour.jpg[/img]
Een goeie turbo-ombouw valt of staat met alle randapparatuur. Omdat ik niet wilde dat 't daarop mis zou lopen hier ook maar flink aan 't verzamelen geslagen. 570cc injectoren (standaard 180cc) Een forse benzinepomp, goeie leidingen, 2.5 bar mapsensor, MSD ontsteking, boostcontroller, dumpvalve, chargecooler, gek op hardware

[img]http://www.rtc-upload.nl/albums/userpic ... ctoren.jpg[/img]
[img]http://www.rtc-upload.nl/albums/userpics/10087/msd.jpg[/img]
Vervolgens alles in elkaar geklust, en toen aan de lastigste uitdaging begonnen, de definitieve inbouw. Dit was echt heel veel passen en meten.
[img]http://www.rtc-upload.nl/albums/userpic ... kaging.jpg[/img]
Vooral alle leidingen aan de achterkant van het blokken waren lastig. Je kan op de foto's zien dat 't best een gedoe is.
[img]http://www.rtc-upload.nl/albums/userpic ... achter.jpg[/img]
[img]http://www.rtc-upload.nl/albums/userpic ... ruimte.jpg[/img]
Ook de bak moest er aan geloven. De JC5 voorzien van een nieuw bakhuis met stalen plaat, en vol medelijden weer in elkaar geschroef. Tevens heb ik de sinterkoppeling die er al in zat voorzien van een versterkte drukgroep.
[img]http://www.rtc-upload.nl/albums/userpic ... akhuis.jpg[/img]
Toen alles er in zat was de uitlaat aan de beurt. Omdat er standaard niets naar wens te krijgen was heb ik 'm maar zelf gemaakt, van 70mm RVS, van voor tot achter. Past allemaal net, maar iig zeker dat dit nooit de beperkende factor zal zijn. Om 'm toch stil te krijgen een enorme einddemper van een BMW V8 gebruikt, met een subtiel eindpijpje.
[img]http://www.rtc-upload.nl/albums/userpics/10087/70mm.jpg[/img]
[img]http://www.rtc-upload.nl/albums/userpic ... erkant.jpg[/img]
Na al het bouwen en inbouwen was het eigenlijk starten/lopen. Een deel van de afstelling (injectoren,sensoren, etc) had ik al gedaan voor de ombouw, dus hij kon zo naar de keuring, en ingereden worden.
Inmiddels heb ik er een paarduizend kilometer mee gereden, en kan maar 1 ding zeggen: brilliant! Het heeft aardig wat moeite gekost, maar het resultaat is er ook naar. De turo's beginnen vanaf zo'n 2000 toeren heel geleidelijk op te spinnen, en houden niet meer op. Totaan de begrenzer io 7500 toeren blijft 't gewoon gaan, heerlijk. Vermogen heb ik nog niet kunnen meten. Een poging op de rollenbank mislukte vanwege tractieproblemen, iets wat op de weg ook nog weleens gebeurt. Sinds 2 weken zit er een sper in, en gaat het wel iets beter, maar nog steeds niet probleemloos. Toen het blok er toch uit lag gelijk het hele uitlaatgebeuren ingepakt.
[img]http://www.rtc-upload.nl/albums/userpic ... atwrap.jpg[/img]
[img]http://www.rtc-upload.nl/albums/userpic ... bonnet.jpg[/img]
Vorige week heb ik de vuldruk verhoogd van 0.7 bar naar 1 bar, en ook dat verschil is goed te merken. Daarmee heeft ie ook het ringweekendje overleefd, en de nodige verbaasde blikken opgeroepen.
Wat nog te doen: nog wat kleine frutseldingetjes verbeteren voor de betrouwbaarheid, nokkenastiming eens uitzoeken/verbeteren, en misschien nog eens een keertje wat meer vuldruk
