Fritsie's Volvo 340 GTE drifter (dikke video!)

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Rwd-student
Contacteer:

Afgelopen weekend een stevige knoop doorgehakt: de volvo 343 gaat eruit.. In één weekend de turbomotor en de handbak overgebouwd in de drift-340.

Komende donderdag eerste driftwedstrijd, ben benieuwd of de volvo 340 turbo het uithoudt.

Ik heb al redelijk wat test-gereden, wat trekt dat ding hee :D Ik heb twee avonden lang met een :D rond gereden. hehe.. Driften met een handbak zal wel wennen zijn denk ik...

Dus mensen, wie donderdag overdag niks te doen heeft: Kom de GTT (in een volvo jasje) aanschouwen op de drift-paddock van circuit Zolder!

[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... 0turbo.jpg[/img]

De magische grille :] check de oliekoeler en intercooler met spanband
[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... G_5512.jpg[/img]

[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/mt125/gein.jpg[/img]
Abel
Über-Spammer

ha, tof werk. werd de 343 te duur erbij?
Rwd-student
Contacteer:

Nee dat opzich niet.

Alleen ik was twee driftauto's aan het bouwen en dat schiet simpelweg niet op. 6 Maart is de eerste driftwedstrijd, terwijl ik alleen nog een 64pk volvo had met een geschikt onderstel.

Dus nu kan alle aandacht naar één auto, zodat hij nog beter wordt. Zo, en nu alle bmw's boeken :lol:
Yde 16V
Contacteer:

Hierrrrr!!!!!!!!!!!! Hoorde het al van Paultje!

Goed bezig, Mr. Fridge! :D
:worship: (Y)
Steven
Car: M536

Nice! Houd je koeling goed in de gaten, die is bij een GT nogal gevoelig, zeker bij hoog vermogen vragen en weinig rijsnelheid, dus vol open die fans en kijk nog es voor een maatje dikkere/grotere rad :)
Rwd-student
Contacteer:

Heey Yde! ben tenminste van de straat hé :P haha thanks

@ Steven: Ik zal de koeling goed in de gaten houden. Tijdens een burnout loopt de koelwatertemp iets op (0) Olietemp blijft heel mooi op 80 graden (ofzo) Ben benieuwd wat de temp doet met het driften straks. Met lomp raggen/trappen blijft de temp exact in het midden. Met driften heb je nog wel iets rijwind, maar niet veel natuurlijk. Desnoods zet ik de kachel aan donderdag.

Kom je ook donderdag? :D
Steven

Nee helaas, zit met een gipspols en die Corolla staat ff op een laag pitje na de aanschaf van een Williams ;)
Misschien in het voorjaar eens wat actiever dat ding uit het stof trekken.

Suc6 iig!
Rwd-student
Contacteer:

Beterschap met je pols!

De eerste wedstrijd zit erop. Zie hier de uitslagen:

FINALE
1 Joost Van der Ende BMW 323 58 punten
2 Jo Lammens BMW 325 Touring Driftschool Rental Car 57 punten
3 Joey Van den Hoogen Stickerland driftteam 200 SX 57 punten
4 Frits Hendickx Volvo 340 turbo 55 punten
5 Rick Jansen Nissan S13 200 SX 49 punten

6 Frits Bikkers Subaru 35 punten
7 Pieter Van Hoorick BMW M3 34p
8 Ton Van Gorp BMW 325 33p
9 Dennis Cauberghe BMW 535 31p
10 Wytze Aalbers Nissan S13 200 SX 31p
11 Johan Vreeker BMW M3 31p
12 Marc Till BMW 325 Touring 30p
13 John Speet BMW 325 29p
14 Paul Reniers BMW 325 28p
15 Jan Lokerse BMW 323 27p
16 Mark Van Steenbergen BMW 325 24p

Een verslag van de dag staat op http://www.hendrickxmotorsport.blogspot.com
Maarten-Jan
Car: R19.R

4e dus? dat is wel netjes (Y)
Dnns

Nette vierde plek hoor ! (Y)
Rwd-student
Contacteer:

Yes.. 4e plek. Thanks. Vooral leuk om te zien wat het vermogen is tov andere auto's.

Hier een kort fimpje: http://www.youtube.com/watch?v=orTZZpJZTW4
canonballman

goed bezig!
reno 19

netjes een vierde plek vind het wel lache om te zien een driftende volvo :wink:
Steven

Heeft het motortje zich goed gehouden? Tof man, zeker die 4e plek is echt grote klasse (Y)
-Ray-
Contacteer:

wheehe goed man, een volvo tussen al die beamers (Y)
Immer wieder die verdammte Holländer
Rwd-student
Contacteer:

Dank allen!

Steven schreef:Heeft het motortje zich goed gehouden? Tof man, zeker die 4e plek is echt grote klasse (Y)
Het motortje heeft zich in die zin goed gehouden dat ik thuis ben kunnen komen en me heeft verbaasd qua souplesse. Hij pakt zo ontzettend lekker op.

Op zich best wel wat probleempjes gehad. Maar dat waren allemaal kleine problemen vanwege de ombouw.

Halverwege de ochtend ging m'n watertemperatuurmeter kapot. Voor de zekerheid de rest van de dag met kachel vol open gereden.

Op de weg terug naar huis merkte ik een raar krakend/knarsend geluid op het moment dat boost inkwam. Ik hoorde dit geluid een enkele keer heel kort voor dat ik naar de wedstrijd ging. Ik heb tijdens het driften heeel veel toeren gemaakt, ik weet zeker dat het er teveel waren. Bepaalde bochten had ik de toeren gewoon nodig. En als je dan geen toerenbegrenzer hebt.. (Je moet wat hé, als je met 120pk al die beamers wilt verslaan)

Maargoed, ik denk iets in het blok, of de turbo. Wellicht is het iets kleins/simpels, maar ik denk van niet. Ik hoop zo, want m'n geld is echt op! (U) Ik wil de volgende wedstrijd ook weer rijden.

Edit: en heeft een renix 209 toevallig wel een toerenbegrenzer?
Steven

Hehe hier hou ik van, non-nonsense vol op z'n flikker geven dat ding! 8)

Kraken bij inkomen boost? Ik denk dan aan een rotte turbo die langs het compressorhuis schraapt. Je kunt ff kijken of je enorme slijtsporen ziet.
Of het is pingelen, het krakende zakje chips. Das wel vervelend, dan moet je toch die ontsteking en carb es nakijken en hopen dat je zuigers niet al te erg geput zijn.

Verder blijft het blokje toch redelijk hufterproof hoor, ik maakte in volle sprints met 1,3 bar ook wel eens richting de 7000 toeren. Zolang je rond de 2500-3000 toeren geen vreemde ratel (knikkers in carter) hebt zou ik me niet zo'n zorgen maken. Wel kan het zijn dat de stoterstangen kromgeslagen zijn boven de 7000rpm, is simpel te checken door caterklep eraf te halen en ze ff te draaien en met een zaklampie kijken.
Je kunt ze in principe gewoon weer rechtslaan, al is het mooiste ff een set nieuwe scoren.

Check je mengsel en scoor een goeie ontsteking en een pingelsensor. (kan op 208 en 209). Verder bestaan er geen toerenbegrenzers :)
DennisT
Moderator

Een toerenbegrenzer is toch gewoon simpel te maken lijkt me? Vroegàh hadden we toch ook zo'n ding op de brommer/scooter zitten :wink:
mark 5t
Contacteer:

postma motorsport levert die dingen volgens mij ook voor weinig
hebben wel een website.

7000 rpms draai ik af en toe ook wel eens met dat ding van mij :D

tot nu toe no problemos

als ik je verhaal zo hoor denk ik pingelen.
Steven

Ik denk dat de acceleratiesproeier misschien niet helemaal jofel meewerkt.

Carb ff goed schoonmaken met een vers pakkingssetje van MBcarperformance kan nooit kwaad. 209 met pingelsensor ertegenaan en gaan maar weer.
Als het motortje verder nog wel normaal loopt zou ik gewoon lekker doorknalle.
mark 5t
Contacteer:

ik ook idd en wat steeffie zegt een 209 erop met sensor en doorblaffen :D
Rwd-student
Contacteer:

Bedankt voor de reacties allemaal weer (Y)

Eigenlijk moet ik voordat ik me eigen druk ga lopen maken eerst de boel opentrekken. :D Maar het feit dat het eerst maar zeer minimaal/een enkele keer was, en nu constant duidelijk hoorbaar... Betekend dat niet dat de boel al behoorlijk stuk is?

Nu eerst weer druk met school, maar zodra ik tijd heb trek ik de boel open.
Steven

Ik zou de motor zelf nog even dichtlaten, eerst die eventuele pingel wegwerken en dan kijken of het motortje nog een beetje leeft.
Menno

Dat geluidje zal wel pingelen zijn. Heel erg mee oppassen, kan een motor niet zo heel lang tegen. Maar hij is pas kapot door pingelschade, als ie 't niet meer doet. Beter kan je de oorzaken wegnemen, ipv uit elkaar halen.
rev it like a rental
Rwd-student
Contacteer:

Ok, dan is hij nog zeker niet kapot. Want hij loopt als een tiet :p
Florus

Als ie pingeld, loopt ie juist als 'n tiet, meetsal duurt dat jammergenoeg niet zo heel lang :p :lol:
Rwd-student
Contacteer:

Maar hij staat nog op originele druk afgeregeld, ik bedoelde eigenlijk dat hij verder gewoon goed loopt. Als je dat vergelijkt met een standaard volvo loopt hij als een tiet (D)
Menno

Florus schreef:Als ie pingeld, loopt ie juist als 'n tiet, meetsal duurt dat jammergenoeg niet zo heel lang :p :lol:
pingel geeft minder prik als het optimale punt hoor. Maar je zit dan iig wel aardig in de buurt :D
rev it like a rental
Steven

Hoe meet jij die druk? Als je onder de gasklep iets van 0,6 bar meet lijkt dat origineel, maar normaal is 0,6 bar oven de gasklep. En met originele venturi scheelt dat 0,2-0,3 bar

Ik gooi het iig op de carb die bij de acceleratie de verrijking niet helemaal goedkrijgt. Dus maak die es echt goed schoon (evt. ultrasoon?) en regel wat verse pakkinkjes. En kijk het accelpompsysteempje ff na, dat met dat veertje. Check ook f fde bougies op kleur en of ze uberhaupt zelf wel goed zijn.

En als je ergens nog wat geld in een ouwe sok hebt liggen, laat em reviseren en ombouwen naar 'groep A'-spec, dan wordt ie nog fors sneller boven de 5000rpm ook :)
Rwd-student
Contacteer:

Dan zit ik nog eerder in het illegale toerengebied :p

Nee, geintje steven. Ik waardeer je tips en expertise echt enorm! Echt super! :worship:

Ik ga die oude sok opzoeken en zorg dat er 3 april weer een blazende 340 aan de start van driftronde 2 staat! :smoke: uche, laat ik het maar bij banden roken houden..

Edit: 0.6 bar onder de gasklep op de equus meter trouwens. Dus ik draai 0.9 bar @ the moment? :D
Laatst gewijzigd door Rwd-student op zo 9 mar 2008 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Riël
Über-Spammer

Even voor de voorstelling, bij die turbo zou je die toeren toch niet nodig hebben voor te driften? Is dat niet meer een 'feeling' die je hebt van atmosferische auto's, terwijl je met die GT motor rond de 4000 toeren koppel zat te pakken hebt? Accelereren doe je toch niet? Kan me dan voorstellen dat op die 4000 toeren driften niet goed voelt, maar het wellicht wel goed functioneert?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Rwd-student
Contacteer:

Ik begrijp heel goed wat je bedoeld Riël en ik vind het ook goed dat je het opmerkt. Het geeft mij de kans uit te leggen dat ik niet een volledig doorgeslagen bewust alles slopende euh.. tja Frits ben.

De vergelijking met NA driften gaat niet op omdat de vario niet meer dan 4500 toeren kon maken. (ik heb incl die wedstrijd pas 4 keer gedrift)

Bij de turbo heb je inderdaad de toeren niet nodig om te kunnen driften. Als het puur om de hoeveelheid koppel zou gaan, zou je inderdaad rond de 4000 toeren kunnen blijven. (wat bv bij een rontonde zou kunnen)

Op het volgende punt heb je het helemaal mis (niet verkeerd bedoeld hoor! :) ) Je accelereert wel degelijk tijdens driften. En niet zo'n beetje ook, daar krijg je juist (jury) punten voor. Het is een gevariëerde baan, dus sommige bochten langzaam en andere sneller.

Om even een situatieschets te maken van afgelopen donderdag: De eerste bocht was een erg lastige bocht op zeer lage snelheid. Vanuit die bocht (in de 2e versn) maak je één lange driftende doorsteek door naar de volgende op hogere snelheid liggende bocht. Om tijdens die lange doorsteek de wielspin en drift vast te kunnen houden heb ik de toeren nodig. Zeker met een (nog steeds) underpowered driftauto moet je het onderste uit de kan halen. Toeren maken dus.

Overigens, een 16v waarbij ik lekker tegen de 8000 tp/m in de toerenbegrenzer zou kunnen hangen zou mijn rijstijl niet misstaan.... "Droomt weg..." (S)
Riël
Über-Spammer

Aha :)

En onder t driften n gangetje opschakelen heb je niets aan ? :p
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Steven

Aan de ene kant maakt Riël wel een punt aan de andere kant merk je dattie nooit gedrift heeft, 'ff' een versnellinkje omhoog is bij underpowered ook meteen doodvallen. Daarom kies je er vaak voor om wat langer door te gaan in toeren (vaak ook in begrenzer) om zo de volgende bocht te kunnen halen.

En tja daar is het antieke C-motortje niet zo sterk in. Maar er is wel wat van te maken. Begin maar even met een groep A carb bij MB-carperformance en dan ws. heel snel op zoek naar een andere turbo en wat grotere IC. Dan moet je toch wel richting de 160 krukaspk's met een dikke 200+ aan Nm's

Laaddruk op 1,2 bar en dan kun je rustig overschakelen om in de volgende versnelling vol door te blaffen. Iets kortere eindvertanding erin en gaan :)

Een F7P is nix, zoek dan meteen ene F7R, dat moet echt een perfecte driftmotor wezen als ik em zo voel in m'n Williams...
Plaats reactie