Gebroken veer: allebei vervangen?
Een maand geleden ben ik met mijn RS door een te diepe kuil gereden bij een wegafzetting. Daarbij is blijkbaar een veer (linksvoor) gebroken. Die wordt nu vervangen. Ik vroeg me af: is het raadzaam direct ook rechtsvoor te vervangen? Dat zou ik dan met name doen omdat ik niet wil dat de auto bijvoorbeeld links stijver is dan rechts. Met andere woorden: worden die veren slapper na verloop van tijd?
-
- Über-Spammer
- Berichten: 11129
- Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Locatie: Du I Ven
- Contacteer:
Ja veren worden slapper na verloop van tijd. Dus ik zou ze allebei vervangen. Mogelijk als je de auto zou willen verlagen is dit een mooi moment. 
Project: GTT Blue Sport
-
- Berichten: 428
- Lid geworden op: zo 6 okt 2002 19:55
- Locatie: Z-H
zijn ze recent al eens vernieuwd?
Bij mij is deze een keer afgebroken na 5 jaar en vervolgens heb ik ook direct de ander laten vervangen.
Bij mij is deze een keer afgebroken na 5 jaar en vervolgens heb ik ook direct de ander laten vervangen.
Verlagen wil ik niet, hij is me laag genoeg 
Dank in ieder geval. De kerel van de garage zei dat het geen kwaad kon maar 1 veer te vervangen, omdat ze dus niet slapper zouden worden. Vervangen kost per veer (incl montage) ongeveer 200 euro, dus ik weet het graag zeker.
Nee, niet onlangs vernieuwd. For all I know zitten ze er dus al vanaf 2000 onder.

Dank in ieder geval. De kerel van de garage zei dat het geen kwaad kon maar 1 veer te vervangen, omdat ze dus niet slapper zouden worden. Vervangen kost per veer (incl montage) ongeveer 200 euro, dus ik weet het graag zeker.

Nee, niet onlangs vernieuwd. For all I know zitten ze er dus al vanaf 2000 onder.
per veer incl montage ?Jaap J. schreef:Verlagen wil ik niet, hij is me laag genoeg
Dank in ieder geval. De kerel van de garage zei dat het geen kwaad kon maar 1 veer te vervangen, omdat ze dus niet slapper zouden worden. Vervangen kost per veer (incl montage) ongeveer 200 euro, dus ik weet het graag zeker.
Nee, niet onlangs vernieuwd. For all I know zitten ze er dus al vanaf 2000 onder.
damn...
voor dat geld kun je ook bijna 35 mm verlagings veren kopen...
-
- Über-Spammer
- Berichten: 11129
- Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Locatie: Du I Ven
- Contacteer:
Je moet doen waar je zelf het beste gevoel van overhoud. Voor mezelf zou ik altijd beide veren bestellen, dingen zijn ondertussen ook al 8 jaar oud
Ik weet niet bij welke garage je bent geweest, maar 200 euro voor 1 veertje vind ik nogal veel. Normaal moet je een veer binnen een uur vervangen kunnen hebben (80 euro uurloon?) dus de veren zouden dan 120 euro kosten??
Stuur een van de jongens van renault (ivo,lex, of arco) eens een PM met wat een setje RS veren kosten, evt. incl montage. VKV zit in Rotterdam dus ook nog eens redelijk dichtbij.
Succes.
p.s. als je er een ritje naar omgeving arnhem voor over hebt wil ik je evt. die veren ook nog wel voor je vervangen. Veren zelf mee te nemen, rest via PM graag.
Stuur een van de jongens van renault (ivo,lex, of arco) eens een PM met wat een setje RS veren kosten, evt. incl montage. VKV zit in Rotterdam dus ook nog eens redelijk dichtbij.
Succes.
p.s. als je er een ritje naar omgeving arnhem voor over hebt wil ik je evt. die veren ook nog wel voor je vervangen. Veren zelf mee te nemen, rest via PM graag.
Project: GTT Blue Sport
-
- Berichten: 428
- Lid geworden op: zo 6 okt 2002 19:55
- Locatie: Z-H
dan zou ik zeker beide vervangen en aan jouw de keus waarmee.
Ik heb het toendertijd laten vervangen door origineel.
Kosten weet ik niet meer.
Ik heb het toendertijd laten vervangen door origineel.
Kosten weet ik niet meer.
Sja, het is inderdaad een bak geld, vandaar dat ik een beetje twijfel. Als geld geen rol zou spelen, zou ik ze allebei vervangen, maar ja 
Ik verbaasde me er inderdaad ook over dat ze ZO duur zijn. Ach, Renault Sport waarschijnlijk, moet ik ook niet teveel over klagen. Ik vraag straks wel even aan die jongen of ie me even kan laten zien hoe duur een veer dan is, weten we dat ook gelijk.
Verlagen is niet echt een optie, ik maak vaak genoeg lange ritten en ik kan me zo voorstellen dat ie met verlagen nog een tandje steviger wordt. Bovendien: de vrouw moet er ook in rijden he
Ik vervang ze wel gewoon allebei. Even een keer slikken en ik ben het weer vergeten
Dank voor de adviezen!

Ik verbaasde me er inderdaad ook over dat ze ZO duur zijn. Ach, Renault Sport waarschijnlijk, moet ik ook niet teveel over klagen. Ik vraag straks wel even aan die jongen of ie me even kan laten zien hoe duur een veer dan is, weten we dat ook gelijk.
Verlagen is niet echt een optie, ik maak vaak genoeg lange ritten en ik kan me zo voorstellen dat ie met verlagen nog een tandje steviger wordt. Bovendien: de vrouw moet er ook in rijden he

Ik vervang ze wel gewoon allebei. Even een keer slikken en ik ben het weer vergeten

Dank voor de adviezen!
-
- Berichten: 464
- Lid geworden op: di 16 jan 2007 16:17
- Locatie: Leende NB
geloof dat ik origienle veren op marktplaats had gezien 

Ik heb het ook gehad met de Ford Focus. Een veer vervangen.
Kosten veer 89 Euro excl. BTW. De totale kosten (veer+montage) 200 Euro inclusief BTW.
Bij Ford zitten er stalen bouten in een gietijzeren fuseehuis getapt en dat zat muurvast. Dus heb ik het uitbesteed. Je ziet dat jouw 200 Euro reeel zijn. Heb er geen spijt van dat maar een veer is vervangen. Dit is nu ca 25000 km geleden. Je hebt best wel gelijk dat het goedkoper kan als je het zelf doet en een tweede hands veer koopt, maar soms heb je de tijd of zin niet en dan moet je even financieel pijn leiden.
Kosten veer 89 Euro excl. BTW. De totale kosten (veer+montage) 200 Euro inclusief BTW.
Bij Ford zitten er stalen bouten in een gietijzeren fuseehuis getapt en dat zat muurvast. Dus heb ik het uitbesteed. Je ziet dat jouw 200 Euro reeel zijn. Heb er geen spijt van dat maar een veer is vervangen. Dit is nu ca 25000 km geleden. Je hebt best wel gelijk dat het goedkoper kan als je het zelf doet en een tweede hands veer koopt, maar soms heb je de tijd of zin niet en dan moet je even financieel pijn leiden.
Net terug van de dealert 
Een veer kost 164 euro (da's geen tiepfout, da's RS-tarief). Installeren kost dus ongeveer een uur, als ze er twee doen is het wat goedkoper.
Hoe dan ook: ik was te laat om de tweede ook te bestellen, dus ik kijk het even aan met een. Als het me stoort, laat ik de tweede ook doen.
En inderdaad: af en toe kost het wat centen. Maar dan stap je wel iedere dag met een lach in je auto. Ook wat waard

Een veer kost 164 euro (da's geen tiepfout, da's RS-tarief). Installeren kost dus ongeveer een uur, als ze er twee doen is het wat goedkoper.
Hoe dan ook: ik was te laat om de tweede ook te bestellen, dus ik kijk het even aan met een. Als het me stoort, laat ik de tweede ook doen.
En inderdaad: af en toe kost het wat centen. Maar dan stap je wel iedere dag met een lach in je auto. Ook wat waard

-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Ik zou zeker 2 veren vervangen. Wil je niet lager dan koop je gewoon bij de automat. zaak 2 veren voor je RS en heb je waarschijnlijk voor 120-150 euro 2 veren. Dan effe eronder zetten en je bent klaar.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Jaap J. wil niet verlagen dat zegt ie toch.
alleen vervangen wat nodig is, maakt echt niet uit, zelf ook slechts 1 vervangen.....tip, koop veer niet bij renault, het is bekend dat deze steeds breken, Russisch staal ofzo, verkeerde legering.
alleen vervangen wat nodig is, maakt echt niet uit, zelf ook slechts 1 vervangen.....tip, koop veer niet bij renault, het is bekend dat deze steeds breken, Russisch staal ofzo, verkeerde legering.
Met een goede set hoeft / is dat helemaal 't geval niet hoor.Jaap J. schreef:Verlagen is niet echt een optie, ik maak vaak genoeg lange ritten en ik kan me zo voorstellen dat ie met verlagen nog een tandje steviger wordt. Bovendien: de vrouw moet er ook in rijden he
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Ik ben wat dat betreft misschien een zeikerd maar met onderstel zeg ik altijd twee kanten gelijk pakken. Je weet dan zeker dat het goed is en in veel gevallen zijn onderstel onderdelen aan slijtage onderhevig. Oftewel, als de ene kogel gaar is heeft de andere ook geen eeuwig leven meer. In zekere zin hetzelfde als met banden, die pak je ook voor 1 as ineens.pierre schreef: alleen vervangen wat nodig is, maakt echt niet uit, zelf ook slechts 1 vervangen....
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Ik wil hem inderdaad niet verlagen, ik vind het goed zoals het is.
Voorlopig vervang ik dus maar een veer: ik was te laat met het bestellen van die tweede en anders moest ik weer een nieuwe afspraak maken. Maar gevoelsmatig zou ik ze ook liever allebei tegelijk doen. Ik kijk het even aan, als ik verschil merk (of denk te merken) doe ik die andere ook nog. Gelijk een mooi experiment dus.
Voorlopig vervang ik dus maar een veer: ik was te laat met het bestellen van die tweede en anders moest ik weer een nieuwe afspraak maken. Maar gevoelsmatig zou ik ze ook liever allebei tegelijk doen. Ik kijk het even aan, als ik verschil merk (of denk te merken) doe ik die andere ook nog. Gelijk een mooi experiment dus.
Zeker als een veer al wat ouder is begint ie een beetje door te zakken, das over de eerste paar jaar niet zo extreem, maar na 5 jaar toch wel dus je kunt dan uberhaupt hoogte verschillen gaan krijgen.
En hoe hebben ze die veer op haarscheuren gecontroleerd? Durf te wedden dat ze em visueel bekeken hebben en de coating gewoon hebben laten zitten. Een echte controle op haarscheurtjes is nog veel duurder als een nieuwe veer monteren
En hoe hebben ze die veer op haarscheuren gecontroleerd? Durf te wedden dat ze em visueel bekeken hebben en de coating gewoon hebben laten zitten. Een echte controle op haarscheurtjes is nog veel duurder als een nieuwe veer monteren
