Gebroken veer: allebei vervangen?

Post hier al je vragen over de Clio
Plaats reactie
Jaap J.

Een maand geleden ben ik met mijn RS door een te diepe kuil gereden bij een wegafzetting. Daarbij is blijkbaar een veer (linksvoor) gebroken. Die wordt nu vervangen. Ik vroeg me af: is het raadzaam direct ook rechtsvoor te vervangen? Dat zou ik dan met name doen omdat ik niet wil dat de auto bijvoorbeeld links stijver is dan rechts. Met andere woorden: worden die veren slapper na verloop van tijd?
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Ja veren worden slapper na verloop van tijd. Dus ik zou ze allebei vervangen. Mogelijk als je de auto zou willen verlagen is dit een mooi moment. :wink:
Dimitri2.0

zijn ze recent al eens vernieuwd?

Bij mij is deze een keer afgebroken na 5 jaar en vervolgens heb ik ook direct de ander laten vervangen.
Jaap J.

Verlagen wil ik niet, hij is me laag genoeg :)

Dank in ieder geval. De kerel van de garage zei dat het geen kwaad kon maar 1 veer te vervangen, omdat ze dus niet slapper zouden worden. Vervangen kost per veer (incl montage) ongeveer 200 euro, dus ik weet het graag zeker. :)

Nee, niet onlangs vernieuwd. For all I know zitten ze er dus al vanaf 2000 onder.
Ferdy
Über-Spammer

Jaap J. schreef:Verlagen wil ik niet, hij is me laag genoeg :)

Dank in ieder geval. De kerel van de garage zei dat het geen kwaad kon maar 1 veer te vervangen, omdat ze dus niet slapper zouden worden. Vervangen kost per veer (incl montage) ongeveer 200 euro, dus ik weet het graag zeker. :)

Nee, niet onlangs vernieuwd. For all I know zitten ze er dus al vanaf 2000 onder.
per veer incl montage ?
damn...
voor dat geld kun je ook bijna 35 mm verlagings veren kopen...
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Je moet doen waar je zelf het beste gevoel van overhoud. Voor mezelf zou ik altijd beide veren bestellen, dingen zijn ondertussen ook al 8 jaar oud :wink: Ik weet niet bij welke garage je bent geweest, maar 200 euro voor 1 veertje vind ik nogal veel. Normaal moet je een veer binnen een uur vervangen kunnen hebben (80 euro uurloon?) dus de veren zouden dan 120 euro kosten??

Stuur een van de jongens van renault (ivo,lex, of arco) eens een PM met wat een setje RS veren kosten, evt. incl montage. VKV zit in Rotterdam dus ook nog eens redelijk dichtbij.

Succes.

p.s. als je er een ritje naar omgeving arnhem voor over hebt wil ik je evt. die veren ook nog wel voor je vervangen. Veren zelf mee te nemen, rest via PM graag. :wink:
Dimitri2.0

dan zou ik zeker beide vervangen en aan jouw de keus waarmee.

Ik heb het toendertijd laten vervangen door origineel.
Kosten weet ik niet meer.
Jaap J.

Sja, het is inderdaad een bak geld, vandaar dat ik een beetje twijfel. Als geld geen rol zou spelen, zou ik ze allebei vervangen, maar ja ;)

Ik verbaasde me er inderdaad ook over dat ze ZO duur zijn. Ach, Renault Sport waarschijnlijk, moet ik ook niet teveel over klagen. Ik vraag straks wel even aan die jongen of ie me even kan laten zien hoe duur een veer dan is, weten we dat ook gelijk.

Verlagen is niet echt een optie, ik maak vaak genoeg lange ritten en ik kan me zo voorstellen dat ie met verlagen nog een tandje steviger wordt. Bovendien: de vrouw moet er ook in rijden he ;)

Ik vervang ze wel gewoon allebei. Even een keer slikken en ik ben het weer vergeten ;)

Dank voor de adviezen!
Hardcore RS

geloof dat ik origienle veren op marktplaats had gezien :beer:
jacques

Ik heb het ook gehad met de Ford Focus. Een veer vervangen.
Kosten veer 89 Euro excl. BTW. De totale kosten (veer+montage) 200 Euro inclusief BTW.

Bij Ford zitten er stalen bouten in een gietijzeren fuseehuis getapt en dat zat muurvast. Dus heb ik het uitbesteed. Je ziet dat jouw 200 Euro reeel zijn. Heb er geen spijt van dat maar een veer is vervangen. Dit is nu ca 25000 km geleden. Je hebt best wel gelijk dat het goedkoper kan als je het zelf doet en een tweede hands veer koopt, maar soms heb je de tijd of zin niet en dan moet je even financieel pijn leiden.
Jaap J.

Net terug van de dealert :)

Een veer kost 164 euro (da's geen tiepfout, da's RS-tarief). Installeren kost dus ongeveer een uur, als ze er twee doen is het wat goedkoper.

Hoe dan ook: ik was te laat om de tweede ook te bestellen, dus ik kijk het even aan met een. Als het me stoort, laat ik de tweede ook doen.

En inderdaad: af en toe kost het wat centen. Maar dan stap je wel iedere dag met een lach in je auto. Ook wat waard ;)
Tom
Moderator
Car: MB

Ik zou zeker 2 veren vervangen. Wil je niet lager dan koop je gewoon bij de automat. zaak 2 veren voor je RS en heb je waarschijnlijk voor 120-150 euro 2 veren. Dan effe eronder zetten en je bent klaar.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-PAZ-
Über-Spammer

Waarom niet gelijk een setje verlagings veren eronder??
R5GTT. Drive it like you stole it
pierre

Jaap J. wil niet verlagen dat zegt ie toch.

alleen vervangen wat nodig is, maakt echt niet uit, zelf ook slechts 1 vervangen.....tip, koop veer niet bij renault, het is bekend dat deze steeds breken, Russisch staal ofzo, verkeerde legering.
Abel
Über-Spammer

was het maar russisch staal, dan zouden ze nooit breken. Geen gein dat is pas taai spul
Maus

Jaap J. schreef:Verlagen is niet echt een optie, ik maak vaak genoeg lange ritten en ik kan me zo voorstellen dat ie met verlagen nog een tandje steviger wordt. Bovendien: de vrouw moet er ook in rijden he ;)
Met een goede set hoeft / is dat helemaal 't geval niet hoor.
Tom
Moderator

pierre schreef: alleen vervangen wat nodig is, maakt echt niet uit, zelf ook slechts 1 vervangen....
Ik ben wat dat betreft misschien een zeikerd maar met onderstel zeg ik altijd twee kanten gelijk pakken. Je weet dan zeker dat het goed is en in veel gevallen zijn onderstel onderdelen aan slijtage onderhevig. Oftewel, als de ene kogel gaar is heeft de andere ook geen eeuwig leven meer. In zekere zin hetzelfde als met banden, die pak je ook voor 1 as ineens.
Jaap J.

Ik wil hem inderdaad niet verlagen, ik vind het goed zoals het is.

Voorlopig vervang ik dus maar een veer: ik was te laat met het bestellen van die tweede en anders moest ik weer een nieuwe afspraak maken. Maar gevoelsmatig zou ik ze ook liever allebei tegelijk doen. Ik kijk het even aan, als ik verschil merk (of denk te merken) doe ik die andere ook nog. Gelijk een mooi experiment dus.
pierre

gewoon lekker doorrijden en vooral niet extra gaan opletten of nog erger alles gaan nameten.

een nieuwe auto is ook nergens iets gelijk, alleen let je er dan niet op.
jacques

Voor mijn Focus is er een identieke veer gemonteerd (zie kleurcode op veer) en is ook de andere kant gecontroleerd op eventuele haarscheuren in de veer. Waarom dan 2 veren vervangen.
Steven
Car: M536

Zeker als een veer al wat ouder is begint ie een beetje door te zakken, das over de eerste paar jaar niet zo extreem, maar na 5 jaar toch wel dus je kunt dan uberhaupt hoogte verschillen gaan krijgen.

En hoe hebben ze die veer op haarscheuren gecontroleerd? Durf te wedden dat ze em visueel bekeken hebben en de coating gewoon hebben laten zitten. Een echte controle op haarscheurtjes is nog veel duurder als een nieuwe veer monteren :lol:
pierre

is niet zo duur, keertje de poortjes bij schiphol passeren is ie meteen gekeurd, in 1 koffer kunnen wel 4 veren......
Tom
Moderator

iedereen doe maar lekker waar hij zin in heeft :wink: . Maar ik blijf erbij. Als er zoiets met mijn auto was dacht ik er niet eens over na. Gewoon twee zeiden tegelijk pakken.
Plaats reactie