Aandrijving 1.8 16v

Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)
Plaats reactie
Ne0nyx
Contacteer:

Mischien een domme vraag maar volgensmij klopt het niet dat er maar 1 wiel van mijn Clio 1.8 16v 1991 word aangedreven door de versnellingsbak. Als ik de auto op de brug heb en ik zet hem in zijn versnelling 1,2,3,4,5 maakt niet uit. Draaid er maar 1 wiel en dat is links voor. Rechtsvoor draait heel langzaam mee en die kan ik met de hand gewoon tegen houden. Ook als er gas bij gegeven word.

Ik vind het maar een raar verhaal en het lijkt mij niet te kloppen. Iemand een idee wat het kan zijn of hoort dit zo

(Ja er zit wel een aandrijfas aan het rechter wiel :lol: )
Tom
Moderator
Car: MB

zoek eens op differentieel hier en daar (I) (I) Is geen enkel probeel, hoort zo
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Riël
Über-Spammer

Zo werkt het tussen de 2 assen (je differentieel inderdaad:)

[img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... l_free.png[/img]

Je motor drijft de paarse aan. hoe de rest dan draait kun je mooi redeneren ;)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Tom
Moderator
Car: MB

Precies. Maakt het dus mogelijk dat in de bochten de wielen beide een andere afstand af kunnen leggen (binnenbocht is immers kleiner/korter). Een gewoon diff zonder sper geeft de krachten altijd door aan het wiel met de minste weerstand. Sta je dus met 1 aangedreven wiel in de lucht dan zal dat wiel al het vermogen krijgen. Daarom hebben off-road auto dus een difflock om in dergelijke sitaties bijv een 50/50 verdeling toe te passen om weg te kunnen komen.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Menno

Allebei de wielen krijgen altijd allebei evenveel kracht, dat is het probleem. Als een slippend wiel bijna geen kracht op kan nemen, staat op het andere wiel ook geen kracht meer. Oplossing: de CO2 sper :D
rev it like a rental
Ne0nyx
Contacteer:

Okee bedankt. Ik vond het namelijk zo vreemd dat het rechter wiel helemaal niet draaide ook niet met gasgeven (in de lucht). Maargoed nu alleen nog het probleem verhelpen van een bonkend linker voorwiel. Denk dat het het fusee is ofzo. Is in iedergeval heel erg. en het bonken blijft constant. maar daar ga ik morgen maar even naar kijken.
Iemand al enig idee wat dat zou kunnen zijn?

Nogmaals bedankt :worship:

Ooja iemand ervaring met de omlooprol vervangen van zoeen 1.8 16v uit 1991. Er zit behoorlijk speling op en je hoort hem ook geluid met draaiende motor. Naar mijn weten zit deze geperst klopt dit? en is deze redelijk makkelijk te vervangen? (is het mogelijk zonder blok uitbouwen?)

Met omlooprol bedoel ik de rol aan de voorzijde van het blok tussen het inlaatnokkenaswiel en het krukaswiel in.
Riël
Über-Spammer

Nee, is niet geperst en je moet dan de hele distributie, met spanrol, en die rol vervangen.

Je kan er zo bij, maar is wel priegelwerk.

Wat kan er nu bonken aan de fusee? Denk ook eens aan je toplagers, draagarmrubbers, of misschien gewoon de aandrijfas. Wanneer bonkt ie? Hiervoo rkun je trouwens prima de search gebruiken !
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
jacques

Distributieriem vervanvangen
Kijk even voor de handleiding op het forum van http://www.renault1916v.nl en zoek op distributieriem.
Kort samengevat:
1. Haal het rechter voorwiel eraf
2. verwijder plastic binnenscherm
3. verwijder plastic beschermkap van multiriem
4. Haal multiriem van spanning door de dynamo los te halen
5. haal spanrol van distributieriem los
7. haal de poulie, die op de krukas zit voor de multiriem eraf. Deze zit goed vast. Het beste is slagmoersleutel gebruiken.
8. vliegwiel blokkeren met pen van 8mm in gat bij de oliedrukschakelaar
9. riem kan er af, vervang ook de 2 spanrollen
10. Op de nieuwe riem staan strepen. Zorg dat deze corresponderen met de tekens op de nokkenaspoelies.
11 krukas een paar keer rond draaien.
12 achter de spanrol zit een gat met M6 draad, als je daar een lange schroef doorheen draaid kun je spanning van de riem perfect afstellen.
13. riem spanning: riem moet je 90 graden kunnen draaien met duim en wijsvinger tussen oliepomp en spanwiel.
Een en ander staat met plaatjes ook in de vraagbaak.
Succes
Plaats reactie