verzuipen en raar geluidje clio 16V

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Jerome16v
Contacteer:

één goedenavond, Ongeveer een week geleden heb ik de motor van mij clio weer ingebouwd, nadat de versnellingsbak stuk was gegaan.
Heb toen een gereviseerde bak gekocht van de welbekende Maurice van dit forum, en heb toen gelijk de motor ook maar opgefrist.
Had niet de financieen om de hele motor aan te pakken, maar heb de belangrijkste dingen vervangen:

Distributieriem met spanners
Multiriem met spanner
Waterpomp
Gereviseerde dynamo
Injecoren ultrasoon laten reinigen en testen
Koppeling en drukgroep set Valeo
Div pakkingen
En uiteraard: bougies / olie / filters
overal 6 kant of inbus boutjes
nieuwe slangeklemmen :bang:

Ook heb ik alle losse aluminium delen laten glasparel stralen, en heb de overige delen gespoten of gepoetst :P

:foto:
[img]http://i131.photobucket.com/albums/p286 ... 543453.jpg[/img]

:foto:
[img]http://i131.photobucket.com/albums/p286 ... e/lkkl.jpg[/img]

Heb er nu dus al een paar dagen mee gereden, eerste dag geen echte problemen, alleen een geluid wat ik niet kan thuis brengen, het giert een beetje. en gaat met de toeren mee omhoog.
Na wat zoeken hoorde ik dat dat wel eens één van de riemen kon zijn die te strak staat.
Dus niet meer gereden, en meteen beide riemen geprobeerd losser te zetten, maar het geluid bleef, en werd ook niet minder.
Daar heb ik nu dus nog steeds last van, maar er is ondertussen alweer een ander probleem bij gekomen, wat ik eerst moet zien te verhelpen.
De motor verzuipt namelijk ineens, onzettend blauw walmen, stinken naar benzine, een verbruik van heb ik jouw daar, en bijna afslaan stationair, ook de motor onbelast op een bepaald toerental houden is moeilijk.
Ben ondertussen 2 dagen verder en heb het volgende al getest:

brandstofdruk: 2.1 bar stationair / 2.9 a 3 bar tijdens gas geven.
Motortemperatuur sensor: doorgemeten, en gereden met stekker eraf => nog beroerder.
Koude start injector mechanisch losgekoppeld.
Map sensor verwisseld
Bougies uitgewisseld met de oude exemplaren
nieuwe bougiekabels geprobeerd.

Enige wat ik nog kan bedenken is de lambda?, kon net jammer genoeg net niet de stekker van het ding los krijgen, dus morgen dat nog even proberen.
Als iemand nog goede suggesties heeft, hoor het graag.
Ronald1916V
Car: Renault 19 2.0 16V

Ik wil niet bezig blijven hoor, maar je hebt je motor er compleet uit gehad en netjes gemaakt, waarschijnlijk heb je de alom bekende drijfstanglagers en boutjes niet vervangen (want die gaan nogal eens bij de F7P's)..

Verzuipen, inhouden, roken en niet meer stationair willen draaien + vage gierende geluiden doet mij toch weer heel erg terugdenken aan een drijfstanglager die rustig je krukas aan het opeten is..

Je motor ziet er wel verschrikkelijk netjes uit overigens :)
PtrGte
Contacteer:

Ik hoop voor je dat dat stralen van dat inlaatspruitstuk een problemen gaat geven, ken iemand die dat ook eens gedaan heeft...toen kon 3 keer de motor uit elkaar...

Oh ja kijk je MAP sensor eens na, als die er niet meer aan zit heb je ook wel een lichtelijk hoog brandstofverbruik/brandstofwalm uit de uitlaat...

EDIT: een=geen :wink:
Laatst gewijzigd door PtrGte op wo 30 jan 2008 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.
jacques

Wat stralen betreft: Ook ik heb dit eens gezien bij een motorfietsblok. Ook al plug je alles af van een motorblok het straalgrid dingt toch door in je blok en sloopt je blok.
Enige oplossing is motor volledig demonteren, dan delen stralen, schoonmaken in de spoelmachine en weer assembleren. Dit is heel zuur!!

PS. Deze ellende geldt ook voor benzinetanks. Na het stralen kun je ze het beste voorzien van een inwendige coating.
Jerome16v
Contacteer:

Wat het stralen betreft, uiteraard zijn alle delen gedemonteerd voordat ze gestraald werden, ook zijn ze uitermate goed schoongemaakt voordat ze weer gemonteerd werden, lijkt me heel sterk als het daar aan zou liggen.
Had de Map sensor al gecontroleerd vanmiddag, en ook de lambda stekker heb ik los gehad met rijden, maar merkte daar niets van, met of zonder lamda hetzelfde gedrag.
Nu ik alles zo eens terug lees, bedenk ik me dat ik het waarschijnlijk al weet, de motor is gewoon stuk gelopen, Want blauwe rook is olie, zwarte rook zou brandstof zijn.
Ook een controle van de pijlstok bracht geen goed nieuws, compleet leeg.
Hij verbruiktte ook al wel olie voordat de motor uitgebouwd werd, maar ik dacht dat dit uitwendige lekkage was, aangezien hij ook nat was bij de krukas keerring.
Ben gewoon stom geweest de motor er zo weer in te zetten, heb dus nu maar besloten de motor er nogmaals uit te halen, en dit keer ook de motor zelf maar te reviseren, i.i.g. lagers en zuigerveren (mits de zuigers en bussen onbeschadigd zijn, en natuurlijk cilinderkop revisie
Misschien dat het toch nog iets anders is, maar ben er bang voor, dikke blauwe rook uit de uitlaat die ook nog eens lang blijft hangen.

Greetz
Plaats reactie