Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Tino
Erelid - RvT
Berichten: 5939
Lid geworden op: do 15 feb 2001 0:00
Car: R5 Gt Turbo Phase 1
Locatie: Ouddorp

Grossie,

Naar aanleiding van ons telefoon gesprek heb ik effe met Marco (de lepelspecialist :lol: ) gesproken.

Hij adviseert om eerder het motorblok er uit te halen dan de versnellingsbak.

Waarom? Het blokje heb je er zo uit en dan kan je de aandrijfassen laten zitten en de olie erin laten zitten en zo de drukgroep vervangen. Het enige wat je nodig heb is dan een takeltje op het blok er uit te tillen.

Voor de rest niet.

Ik denk zelf ook dat dit verstandiger is.

Als je toch besluit om de versnellingsbak eruit te halen kan de motor gewoon blijven zitten maar heb je wel veel meer werk omdat je alles moet aftappen en de assen er uit moet halen en dat soort dingen.

De versnellings bak zit (niet 100% zeker) met vier bouten vast aan het blok deze heb je zo los omdat je er makkelijk bij kan.

als je nog meer wil weten you got my number :smile:
Laatst gewijzigd door Tino op ma 23 apr 2001 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Pieter
Berichten: 1700
Lid geworden op: wo 21 mar 2001 0:00
Locatie: Utrecht
Contacteer:

:o lekker ;p

Nou mensen, wat kunnen jullie voor adviezen geven, ik heb namelijk nog nooit een blokje eruit gehaald.

Zo ver ben ik:
1. alle luchtslangen intercooler/turbo en intercooler verwijderen (ook exp.vatje)-> ruimte
2. koel en olieslangen naar radiateur verwijderen (radiateur ook maar even weghalen)
3. uitlaat demonteren( hoe krijgen jullie die pijp er weer fatsoenlijk op met die veren????
4. Elektronica: bobinekabel verwijderen, bekabeling startmotor, dynamo demonteren, oliedruk -en pijlsensor,......?
5. versnellingsbak 4 bouten aan blok verwijderen en versnellingsbak goed ondersteunen
6. drie motorsteunen LV, RV, MA loshalen en
kantelsteun ffe verwijderen.
7. drukgroep losschroeven op versn.bak en vervangen

tips, adviezen, do's en vooral DON'TS, allemaal welkom.
Tino
Erelid - RvT
Berichten: 5939
Lid geworden op: do 15 feb 2001 0:00
Car: R5 Gt Turbo Phase 1
Locatie: Ouddorp

Grossie,

Zoals je weet heb ik je daarnet gesproken over dit verhaal. als ik nou dinsdag of donderdag langs kom om je een avond te helpen hebbie daar wat aan of niet? Kijk zaterdags dat kan ik niet zeggen of ik kan komen maar ik ben best bereid (kan bas je vertellen) om je te helpen. Wij gtturbo rijders moeten elkaar helpen waar we kunnen :smile:

Ik hoort het wel en dit komt best goed.
Gebruikersavatar
Bas
Bestuurslid
Berichten: 4002
Lid geworden op: ma 8 jan 2001 0:00
Car: Clio IV RS
Locatie: Om de hoek

Inderdaad, ik heb 10o al een paar keer gebeld met het opbouwen van de motor, meestal met de vraag: "waar moet dit stekkertje? En deze? En die? En..En.." :wink::wink:

Maar het werkte wel in 1x

THANX 10o!
Avant j'étais schizophrène, maintenant nous allons mieux.
'84 R11 Turbo 'KZ' | '84 R11 Turbo 'LD' | ''87 R11 Turbo 'Maxi'| '85 R11 Automatic | '03 Clio 1.5 dCi 'RS'
Pieter
Berichten: 1700
Lid geworden op: wo 21 mar 2001 0:00
Locatie: Utrecht
Contacteer:

10o,

Kun je donderdag? Dan demonteer ik vandaag en morgen wel alles dat weg moet en dan kunnen we gelijk aan de slag. Misschien is het blok er dan al wel uit.

Thnx for your help

en mensen, zijn er nog opmerkingen of toevoegingen over het lijstje dat ik hierboven heb weggezet? dan weet ik wat me allemaal te doen staat.
Tino
Erelid - RvT
Berichten: 5939
Lid geworden op: do 15 feb 2001 0:00
Car: R5 Gt Turbo Phase 1
Locatie: Ouddorp

Denk dat dat wel haalbaar gaat worden grossie.

Ik heb je een mail gestuurd dus laat effe wat weten
jetab
Berichten: 679
Lid geworden op: ma 19 mar 2001 0:00
Contacteer:

<font color=blue>Om het motorblok zonder versnellingsbak eruit te halen kan je de bak laten zitten waar hij zit.

De volgende dingen moet je niet vergeten te verwijderen. (o ja met links bedoel ik de kant van de passasier en rechts de bestuurderskant waar de bak zit, ik kijk dus van voor de auto de motor ruimte in :lol: )
-motorkap (handig om hier mee te beginnen
-links zit een poelie (schijf) waar je v-snaar overheenloopt (diameter ca. 12cm) Deze moet je eraf halen anders kan je je motorblok niet uit de bak tillen. (De koppeling en vliegwiel zitten AAN je motorblok maar IN je bak, dus eerst motorblok naar links schuiven en dan omhoog tillen)
-onder de auto zie je tussen de bak en motor (bij de motorsteun aan de voorkant van de auto) een zilver kleurige plaat, deze zit op de bak geschroefd met geloof 4 boutjes. Deze plaat moet je ook verwijderen anders kan je het motorblok niet naar links schuiven (de koppeling+vliegwiel blijft anders achter deze plaat hangen)
-Het kan zijn dat als je de moeren/bouten losdraaid waarmee de bak aan de motor zit, je een stuk draadeind niet mee-uitdraaid maar alleen de moer erafdraaid. Probeer dit draad-einde eruit te krijgen (2 moeren tegenelkaar draaien (VAST) en dan de achterste los draaien) Als je het draad-einde laat zitten moet je je motorblok te veel naar links schuiven en dat is (bijna) niet mogelijk.
- DUS bak los van de motor kan je nog niet de motor omhoog tillen omdat je de motor eerst naar links (van bak af) moet schuiven! Er zitten ook bussen tussen de bak en motor, deze steken ca 5 mm uit, 5mm moet je dus naar links verschuiven en dan kan je het blok draaien, maar nog niet omhoog tillen. Hiervoor moet je de bak nog eens ca. 4 cm naar links schuiven (4cm dikte vliegwiel+koppeling)

Zo, dit schoot mij zo 1,2,3 te binnen... :evil: spreek uit ervaring)
Pieter
Berichten: 1700
Lid geworden op: wo 21 mar 2001 0:00
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Jetab,

Bedankt voor je reactie.
met die poelie, bedoel je daar de poelie van het vliegwiel mee?
Zit ik mijn berichtje terug te lezen zie ik een foutje. Ik beoel natuurlijk poelie van krukas? kan bijna niet anders, want dynamo en poelie waterpomp hebben ruimte zat

En de bak naar links verschuiven is naar rechts verschuiven als de bestuurderskant rechts is?
Laatst gewijzigd door Pieter op di 24 apr 2001 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.
jetab
Berichten: 679
Lid geworden op: ma 19 mar 2001 0:00
Contacteer:

<font color=blue>Bak niet verschuiven maar blok verschuiven. Blok naar links (naar passagiers zijde)

Poelie van de krukas ja (die zit op de deksel waarachter je distibutie ketting zit). Zet de motor in de versnelling en draai dan de moer los (als je 'm niet in de versnelling zet dan draai je de krukas en zo krijg je die moer nooit los gedraaid... 1e of de 5e versnelling... weet ik ff niet... probeer maar)

JeTab
Pieter
Berichten: 1700
Lid geworden op: wo 21 mar 2001 0:00
Locatie: Utrecht
Contacteer:

sorry, 2 keer gepost ;|
Laatst gewijzigd door Pieter op wo 25 apr 2001 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Pieter
Berichten: 1700
Lid geworden op: wo 21 mar 2001 0:00
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Ja, dat bedoel ik ook. Blok verschuiven.

Alles is inmiddels los behalve mijn twee motorsteunen, versnellingsbak en mijn krukaspoelie.

Ik krijg die poelie echt voor geen meter los. Wie heeft er tips om dat ding los te halen? eerste versnelling ok, maar ik krijg hem er gewoon niet vanaf.

Met die plaat, bedoel je daarmee de kantelsteun die in het subframe valt en die aan de voorkant op de versnellingsbak zit gebout?
Pieter
Berichten: 1700
Lid geworden op: wo 21 mar 2001 0:00
Locatie: Utrecht
Contacteer:

kan iemand mij misschien effe verder helpen? Ik heb nog twee vraagjes en dan kan ik na mijn werk weer lekker aan de slag:

1. Wie heeft er tips om die krukaspoelie los te halen (misschien linksdraaiend)
2. Moet ik mijn druklager en koppelingskabel ook vervangen en hoe moet dat?
3. Ik ben me gek aan het zoeken naar zaken die group A koppelingen leveren, maar ik kan niemand vinden. Weten jullie een bedrijf? in Nederland of Belgie?
Chris
Erelid - Moderator - RvT
Berichten: 22029
Lid geworden op: za 3 mar 2001 0:00
Locatie: NL

Grossie probeer CSP autosport eens in Nieuwegein/Utrecht, telefoonnummer :
030-2671656.

Zij hebben aardig wat Renault Spullen en misschien ook hetgeen dat jij zoekt.
Succes.
Chris
Erelid - Moderator - RvT
Berichten: 22029
Lid geworden op: za 3 mar 2001 0:00
Locatie: NL

Grossie, ik heb ze net even gebeld voor je.
Hun advies niet doen want er is niet normaal mee te rijden bij het gebruik op de normale weg.
De koppeling slipt niet meer en pakt gelijk hetgeen bij weggebruik dus erg vervelend word, en je steekas en motorrubbers zullen veel sneller kapot gaan.
Mocht je toch zo'n greop a koppeling willen dan kost het je 1500,- tot 1700,- ex BTW, het hele geheel weegt trouwens maar drie kg, zij de eigenaar.
Je moet dan trouwens ook een nieuw/ander vliegwiel gaan monteren.

Hun advies, zij kunnen voor jou een standaard koppeling voor je gaan modificeren/veranderen of ze gaan zelf koppelingsplaten maken.

Misschien kun je ze het beste zelf even bellen.

Groeten, Chris.
Pieter
Berichten: 1700
Lid geworden op: wo 21 mar 2001 0:00
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Zei die man niet:

"Dat is nou toevallig, net belde er ook al iemand met precies dezelfde vraag en ik hem precies hetzelfde verteld"

??????????:lol::lol:

Bedankt voor je moeite Chris, ik heb dus ook gebeld en die man zei hetzelfde.

Voor 90,- ex. laat je je vliegwiel balanceren en uitsteken. Dat uitsteken houdt in dat je drukgroep dichter naar de koppelingsplaat wordt gebracht. Dit heeft als gevolg dat er een veel grotere druk op je koppeling komt te staan waardoor deze ook meer koppel aankan. Dan kun je met je originele koppeling dus meer kracht opvangen.

Voordeel: minder sljtage aan motorrubbers, aandrijfassen en versn.bak en je houdt het comfort van je originele (geveerde) koppeling
Nadeel: koppelingskabel slijt (iets) sneller

Zeker wel een optie dus. Hij zei ook dat een imitatiemerk betere koppelingen maakt dan renault. Bij renault kost koppeling (drukgroep, lager en plaat) 266,- ex en de goedkoopste imitatie (Brezan) kost 289,92 ex. Dus goedkoper dan origineel zijn ze niet te krijgen. Bij CSP kost een set 427,- ex BTW. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Ben nog steeds benieuwd of ik druklager nou ook moet vervangen of niet (weet iemand dat?)
Chris
Erelid - Moderator - RvT
Berichten: 22029
Lid geworden op: za 3 mar 2001 0:00
Locatie: NL

Hahahaa!! :lol::lol:

Ik had het niet zo druk en dacht ik bel wel even voor je succes!
Arjen
Berichten: 4102
Lid geworden op: di 30 jan 2001 0:00
Locatie: Tremelo, Plopsaland

Ik zou het druklager ALTIJD vervangen. Het is een beetje sneu wanneer het lager vlak nadat je alles weer inelkaar hebt gezet kapot gaat. En zo'n lager zal wel niet zo extreem duur zijn.
Gebruikersavatar
Bas
Bestuurslid
Berichten: 4002
Lid geworden op: ma 8 jan 2001 0:00
Car: Clio IV RS
Locatie: Om de hoek

Gewoon lager was fl 55,- ex ongeveer.
Ik heb hem toch niet vervangne met die nieuwe motor, was nog goed. Maar dat kwam ook een beetje door Ome Jan, die vond hem er nog zo goed uitzien dat ie alles tegenmekaar heeft geschroefd en er weer in heeft getakeld :smile:

Ik had wel gezegd dat ie een nieuwe mocht halen, maar ja, oudere mensen bent zuunig meestal he :wink:
Avant j'étais schizophrène, maintenant nous allons mieux.
'84 R11 Turbo 'KZ' | '84 R11 Turbo 'LD' | ''87 R11 Turbo 'Maxi'| '85 R11 Automatic | '03 Clio 1.5 dCi 'RS'
jetab
Berichten: 679
Lid geworden op: ma 19 mar 2001 0:00
Contacteer:

<font color=blue>Gossie, met die plaat bedoel ik een plaat in de vorm van een halve circel. Deze zit op je versnellingsbak bij de kantelsteun die in je subframe valt.

Aan de voorkant van je auto in het midden van je subframe zit die kantelsteun/motorsteun, hier zit die plaat in de buurt, zo niet dan kan JIJ dus je vliegwiel van onder de auto zien, normaal gesproken kan dit niet...

Waarom krijg je die poelie er niet af? Draait de motor mee als je aan de bout draait? Zet dan de auto op de grond op de handrem en in de versnelling (1e of 5e weet ik niet) draai aan de bout... als het goed is moet je hem zo los krijgen!

JeTab
Pieter
Berichten: 1700
Lid geworden op: wo 21 mar 2001 0:00
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Ik snap nou welke plaat je bedoeld en hij is eraf.
Poelie is ook los (na heel veel olie en kracht)

Morgen komt 10o helpen en dan tillen we hem er even uit.

Volgende week laat ik mijn vliegwiel afdraaien en uitsteken en koop ik een nieuwe koppeling en drukgroep en maak ik mijn blokje en motorruimte op mijn gemak heel mooi schoon en kijk alles na.

Dan blijft er nog 1 vraag over: welke moeilijkheden kan ik bij het vervangen van mijn druklager verwachten? Ik heb dit nog nooit gedaan

Dan hoop ik toch wel 6 mei klaar te zijn
Laatst gewijzigd door Pieter op wo 25 apr 2001 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.
jetab
Berichten: 679
Lid geworden op: ma 19 mar 2001 0:00
Contacteer:

<font color=blue>Gossie,

Moeilijkheden bij het vervangen van je druklager?

Geen moeilijkheden, piece of cake!

JeTab
Pieter
Berichten: 1700
Lid geworden op: wo 21 mar 2001 0:00
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Mooi zo,

dat wilde ik horen. Ik zou het namelijk niet weten
Tino
Erelid - RvT
Berichten: 5939
Lid geworden op: do 15 feb 2001 0:00
Car: R5 Gt Turbo Phase 1
Locatie: Ouddorp

Grossie hebbie het spul al of nog niet.

nou vanavond kom ik effe helpen bij je dan tillen we dat blokkie er effe uit en dan lopen we het samen effe na.

Als je nou kan regelen dat je alles heb vanavond dan zorgen we ervoor dat je vanavond weer rijdt toch :grin:

En dan fokken we hem gelijk effe op :lol:
Pieter
Berichten: 1700
Lid geworden op: wo 21 mar 2001 0:00
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Ik heb het spul nog niet in huis. Ik ga volgende week naar csp-autosport om mijn vliegwiel te laten balanceren. Volgende week maak ik gelijk de beslissing welke koppeling ik ga nemen.

Ik dacht: vanavond blokje eruit en helemaal nalopen. Van de week schoonmaken (hogedrukreiniger en alles netjes oppoetsen waar ik anders nooit bij kan komen. Beetje rustig aan doen en niet haasten. Ben volgende week hele week vrij en mijn ouders zijn op vakantie, dus ik heb een andere auto tot mijn beschikking (het gele pausmobiel:lol: )

Volgende week zondag naar Nijmegen, motorkapje open doen en iedereen dan verblinden met al dat schone nette spul.
Laatst gewijzigd door Pieter op do 26 apr 2001 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Chris
Erelid - Moderator - RvT
Berichten: 22029
Lid geworden op: za 3 mar 2001 0:00
Locatie: NL

Grossie, ik zie dat je dus wat aan mijn tip hebt gehad, succes vanavond.

CSP heeft erg veel in de Renault Racerij gedaan, dus zij weten errug veel.
Groeten.
Pieter
Berichten: 1700
Lid geworden op: wo 21 mar 2001 0:00
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Ja, inderdaad Chris, bedankt voor de tip. Die man aan de telefoon klonk heel kundig en geduldig. Zo wil ik graag behandeld worden en daar heb ik ook echt wel een paar tientjes extra voor over.

Ik zit alleen een beetje te redeneren over die modificatie en ik kom ergens niet uit. Misschien dat iemand mij effe kan helpen.

Die modificatie aan het vliegwiel (zie hierboven) zorgt ervoor dat de drukgroep dichter tegen de koppelingsplaat aan komt te liggen.

Een diafragmaveer(drukgroep) heeft volgens mij een karakteristiek met twee parabolen en dus twee pieken (hoogste druk) als je de druk over de afstand (lees:slijtage koppelingsplaat) uitzet. Dit heeft tot gevolg dat een koppeling niet steeds meer gaat slippen naarmate de plaat slijt, maar steeds harder wordt aangedrukt. Als je zo gaat redeneren heeft een modificatie waarbij je drukgroep dichter tegen je koppelingsplaat aan ligt geen strakker aangedrukte koppeling tot gevolg. Ik zal het wel verkeerd hebben, maar als iemand dit weet, kan je het me dan effe uitleggen?
Pieter
Berichten: 1700
Lid geworden op: wo 21 mar 2001 0:00
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Ik kreeg vanmiddag dit mailtje terug van improve-tuning. Ik ben benieuwd wat jullie ervan denken. Ga voor de modificatie, of ga voor deze combinatie. Misschien heeft iemand van jullie hier ervaringen mee?
Een racekoppeling icm een normale drukgroep geeft ook nog niet het volle
rendement. Wat u beter zou kunnen doen is het installeren van een SACHS
powerclutch deze heeft o.a. een versterkte drukgroep en is qua prijs /
kwaliteit zeer zeker een zeer goed alternatief, ik heb trouwens ook nog
geen slechte ervaringen opgedaan met deze set.
- Gehele set (drukgroep, platen en lager) SACHS Powerclutch, onze prijs
fl. 599,--.
Anonymous

waar zit dat bedrijf improve-tuning.
of heb je er een tel nr van
lijkt me wel een goed set van SACHS
ik hoorde dat dat in de raceserij ook veel gebruikt wordt
Chris
Erelid - Moderator - RvT
Berichten: 22029
Lid geworden op: za 3 mar 2001 0:00
Locatie: NL

Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

hee grossie ik ken henny (DE MAN VAN CSP )al heel wat jaren ,schrik niet als je er binnen komt echt hij verstaat zijn vak , hij is eerlijk vooral als je om zijn eigen mening vraagt . dan trekt ie echt geen merk naar voren wat ie niet kent of geen ervaring mee heeft gehad . hij heeft zijn eigen denkwijze
en lult niet mee met de verkopende rest hij geeft aan wat het beste voor je auto is en meer niet.
Pieter
Berichten: 1700
Lid geworden op: wo 21 mar 2001 0:00
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Nou,

:lol: 10o, die startmotor hebben we er mooi even uitgehaald :lol:

Geintje. Blok is eruit. Moet wel zeggen dat het niet echt makkelijk ging. Mijn auto stond op blokken en daardoor moesten we dat blok wel erg ver omhoog halen. Hij staat nu mooi op de oprit te pronken.

Nu moet ik toch echt gaan kiezen wat ik moet gaan doen met mijn koppeling. Wat zouden jullie doen? Ik ga kiezen uit de volgende opties.

1. Modificatie CSP-Autosport met normale koppeling van Sachs
kosten: fl 107,10 + fl 508,13 = fl 615,23
2. Zwaardere koppelingsset Improve-Tuning(wat ik overigens een duister bedrijfje vind) van Sachs
kosten: fl. 599,-
3. Originele koppelingsset Renault
kosten: 316,54
Laatst gewijzigd door Pieter op vr 27 apr 2001 8:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Anonymous

Modificatie CSP-Autosport met normale koppeling van Sachs
daar zou ik persoonlijk voor gaan ik ken henny van csp en die verkoopt geen zooi
het is wel weer een uitgave natuurlijk maarja:smile: ik ga het over een maandje ook doen ik laat het ook bij henney(CSP) doen
Tino
Erelid - RvT
Berichten: 5939
Lid geworden op: do 15 feb 2001 0:00
Car: R5 Gt Turbo Phase 1
Locatie: Ouddorp

:lol: :lol:

Ja die startmotor was een eitje toch...

Ik lig helemaal open. Ik heb een ei op mijn arm van het klem zitten. Maar we hebben hem er uit dat is het belangrijkste.

Wanneer wil je alles weer terug bouwen?

Maxxy : Ga je het LATEN doen heb jij de lotto gewonnen ofzo????
Anonymous

was het maar waar :smile:
wat ik bedoel met het laten doen = het vliegwiel aflaten draaien zodat die drukgroep verder naar de koppeling toe komt
en het vliegwiel gelijk effe laten afvallen:smile:
en balanceren
Plaats reactie