Carburateur KOELING

Stel hier je vragen op electronisch gebied, accu, startmotor, dynamo etc.
Plaats reactie
marc1966
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 2 dec 2007 20:43
Locatie: Baarn

Hallo even een vraag weet iemand hoe en wanneer de BLOWER in werking springt om de carburateur te koelen ? Ik heb de 2 draden die op het zendertje zitten (voet carburateur ) tegen elkaar gehouden en hoppa draaien maar motor is warm maar doet niks iemand een idee ? Ps ik heb hem wel gelijk zien en horen draaien met de KOELVIN van de radiateur :p maar toen ik het contact uitzetten stopte beide met draaien !!
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

Normaal gezien zou hij moeten beginnen met draaien kort nadat je de motor hebt stilgezet, tenminste dat deed ie bij mijn gtt altijd. Voordat ik dat er allemaal afgesloopt heb :wink: :p
R5GTT. Drive it like you stole it
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

By the Way, zulke vragen mag ook gewoon in ACT 5 GT Turbo. Deze zal zo wel een :slotje: :slotje: krijgen :wink:
R5GTT. Drive it like you stole it
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

hij heeft een autonoom electrisch circuit. dus contact maak niet uit. maar de fan gaat pas aan als de auto 5 minuten uitstaat. danpas is de thermo koppel warm genoeg, en dan draait hij zo'n 5 tot 10 minuten. dus ga maar een flink stukje blazen en dan niet te veel nalopen. en auto weg zetten en na een minuut of 5 weer gaan kijken.

dan nogniet, die thermo koppel vervangen
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

betreft kennelijk de 5gt turbo ?

koelvin en carburateurkoeling worden aangestuurd via een relais, zoek dit relais, hier is een aansluitfout.

carburateurkoeling hoort te draaien ook met contact uit.
marc1966
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 2 dec 2007 20:43
Locatie: Baarn

Ik heb bij de dynamo 1 relais en onder de koplamp 2 relais en bij het koelertje ook 1 relais allemaal relais 80 nummer , op de voet van de carburateur zit een zender en als ik de 2 draden eraf haal en doorverbind gaat ie draaien (kleine koeler die naar de carburateur blaast ) maar wanneer gaat dat ding zelf draaien ? en zit er soms iets verstopt wat stuk is ?
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

er af halen die bende !
eerste wat in brand vliegt is dat ding
marc1966
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 2 dec 2007 20:43
Locatie: Baarn

Wat bedoel je met eraf halen dat ding zorgt juist dat je benzine niet verdampt (koeler) of bedoel je iets anders leg het mij aub eens uit Grt Marc
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

alleen door sluiting zou brand kunnen ontstaan, een vd de draden die je doorverbind zit aan de dynamopool vast waar altijd stroom op staat, de sensor doet het want hij draait wel als de motor loopt, moet je een vd 2 relais bij het motortje de bedradingaansluiting checken.
BlackEagle
Berichten: 382
Lid geworden op: wo 21 sep 2005 19:50
Locatie: Almelo (O)

marc1966 schreef:Wat bedoel je met eraf halen dat ding zorgt juist dat je benzine niet verdampt (koeler) of bedoel je iets anders leg het mij aub eens uit Grt Marc
onzinkoeler, heb op alle 5jes die ik heb gehad hem eraf gesloopt..
De funktie is om na het trappen (en tijdens)ervoor te zorgen dat de carberateur niet te heet wordt en de benzine niet allemaal verdampt zodat je zonder problemen kunt starten...

ennuh.....renault 5jes starten altijd slecht:P
dus eraf met dat onding, en idd die relais die voor beide koelers zorgen is ook gewoon super over nagedacht door renault, en zitten daarom ook op goed toegankelijke plekken. (0)
Blue Renault 5 1.4 GTT Combat , Grey Renault 5 1.8i 16v tuned Combat ( still building ).
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

zonder deze koeling start de 5gt slecht na een iets langere stop,het zorgt tevens voor een koele luchtstroom naar het inlaattraject, de effectiviteit is voldoende.

zonder dit ding start de auto slecht, en krijgt last van vapour lock- een haperende motor bij gasgeven na een korte boodschap.
BlackEagle
Berichten: 382
Lid geworden op: wo 21 sep 2005 19:50
Locatie: Almelo (O)

pierre schreef:zonder deze koeling start de 5gt slecht na een iets langere stop,het zorgt tevens voor een koele luchtstroom naar het inlaattraject, de effectiviteit is voldoende.

zonder dit ding start de auto slecht, en krijgt last van vapour lock- een haperende motor bij gasgeven na een korte boodschap.
Zonder dit ding rijden alle 5jes die ik heb gehad perfect, en geen haperingen...
En straten doet ie zoals elke 5 dat doet met of zonder die haardroger..

Dus pure onzindingen
Blue Renault 5 1.4 GTT Combat , Grey Renault 5 1.8i 16v tuned Combat ( still building ).
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

BlackEagle schreef:onzinkoeler, heb op alle 5jes die ik heb gehad hem eraf gesloopt..

ennuh.....mijn renault 5jes starten altijd slecht:P
misschien snap je 't nu?
rev it like a rental
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Hehe :D

Hij heeft zeker wel een bepaald nut, alleen het risico dattie verneukt raakt, kortstluing maakt en in de fik vliegt is nogal groot, vandaar dat men em er vaak afsloopt.
Kep zelf eens een brandje bij de GT van m'n zus meegemaakt hierdoor en dat was voor mij reden genoeg om em eruit te kieperen. Terwijl ie bij mij altijd wel prima functioneerde.

Gewoon warme start met een beetje gas pompend erbij is meestal wel voldoende. Als je net start voordat ie aangaat start ie ook verrot, dusja beter ervanuitgaan dattie altijd moeilijk start en weg ermee. :)
marc1966
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 2 dec 2007 20:43
Locatie: Baarn

Beste mensen helaas ik SLOOP er niks af maar wil de auto zo ORIGINEEL mogelijk houden maar goed bij werkt ie wel goed ? en mag ik daar eens meten of wie kan MIJ duidelijk uitleggen hoe of wat Grt Marc
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Als ik de verhalen zo lees zou ik iig ff een zekeringetje ergens tussen zetten. Heb je 't brandprobleem ook afgevangen.
rev it like a rental
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Circuit is heel simpel, nu nog iemand die het logisch uitlegt :p

Je hebt een tempsensor in je inlaatspruitstuk zitten, deze loopt met de kabelboom om je kleppendeksel richting je dynamo, naar het relais wat tegen die plastic kap voor je dynamo zit.

Vanaf dit relais loopt een stekker onder je koplamp door naar je percolatiefan.
En 2 draden waarvan er 1 van je dynamoomgeving afkomt en een massa.


Wat Menno zegt, de + vanaf de dynamo even afzekeren met 10-15A ofzo
Zorg dat je zeker weet dat alle bekabeling nog goed is en dat de percolatiefan werkt (ff aansluiten op de accu) bekabeling ff controleren door de stekker bij het inlaatspruitstuk ff door te verbinden en die tempschakelaar ff doormeten in een pannetje warm water.


Nou duidelijk zat lijkt me nu :p
Plaats reactie