Fritsie's Volvo 340 GTE drifter (dikke video!)

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

Nou, laat maar horen als je zin hebt in een potje twindriften, alleen wil ik de uiterlijke modificaties wel achterwege laten :D

Zo, de uitlaat:

[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... at3432.jpg[/img]

[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... aat343.jpg[/img]

Ik wil de voorpijp en de demper nog kunnen demonteren, dus daar ga ik die inschuifstukken voor gebruiken.


De 340 heb ik inmiddels voorzien van 100% sper, morgen nieuwe boutjes in de aandrijfassen en ik kan gaan testdriften. Dan weer verder met het onderstel. Dit is hoe het er de laatste keer uitzag op het RDW-circuit, daar moet dus verandering in komen:


[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... 340rdw.jpg[/img]
Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

Gisteren naar Niederrhein geweest om te driften. Was echt super leuk:

http://www.hendrickxmotorsport.blogspot.com

[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... 40side.jpg[/img]

Vandaag aan de gang gegaan om de uitlaat van voor tot achter te gaan lassen. Alles op maat zagen etc. Binnenkort weer foto's
Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

Effe aan de slag gegaan met de uitlaat. De downpijp is af. De middenpijp nog niet, ik had 1 bocht te weinig besteld :p

[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... npijp3.jpg[/img]

[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... npijp2.jpg[/img]

[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... npijp1.jpg[/img]

Middenpijp

[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... enpijp.jpg[/img]

Einddemper

[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... emper2.jpg[/img]

[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... demper.jpg[/img]

[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... odyrol.jpg[/img]


Alles komt zo hoog mogelijk te hangen, zodat hij niet de grond gaat raken indien hij straks 6 cm verlaagd is :D
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

Heb je ook nog ergens een flexibele verbinding in 't uitlaat systeem gemaakt?, of heb ik er omheen gekeken? :)
Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

Steven heeft me verteld dat het bij lengte geplaatste blokken niet persee nodig is.
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Alleen moet je wel zorgen dat de motor niet teveel kan torderen, anders help je alsnog de uitlaat om zeep. Dus zorgen dat die motor lekker strak in de auto ligt, desnoods een extra steuntje ergens fixen.
Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

Ja, originele motorrubbers zijn al niet zo sterk. Dus daar komen zoiezo nieuwe in. Ik zat er aan te denk om trillingsdemper oid bij te plaatsen. Maar of dat genoeg is?
Hessel
Über-Spammer
Berichten: 12383
Lid geworden op: do 29 jul 2004 13:52
Car: renault 5gt turbo
Locatie: Zevenbergen
Contacteer:

kijk kijk work in progress, goed bezig (Y) .....zie ik overigens bij die derde foto in de serie, op de achtergrond een "gesponsorde" achterdemper? :D
Hessel; trotse oom van Fedde van Dreveldt
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Hehe scherp Hessel...

Ouwe mafkees ;)
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Wat kost dat nou, zo'n driftcursus? Ik kan onderhand al wel aardig rotondes rond driften maar kan er geen genoeg van krijgen! :bang:
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

http://www.driftforum.nl

Driftdaggie kost zo rond de 125-175 scheuro ex je materiaal uiteraard.
Waarmee veeg je, beamer zeker?
Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

Op een georganiseerde dag driften is echt een aanrader.
Ff rekenvoorbeeldje wat ik in totaal op niederrhein kwijt was:

Inschrijfgeld Niederrhein (1 auto, 2 bestuurders): 190 euro
Benzine (incl heen en terugreis): 85 euro

Totaal 275 euro. We waren met 2 man om de kosten te delen. Dus 137pp voor de hele dag incl alles. Dan moet je uiteraard wel je auto aan iemand anders toevertrouwen. Banden krijg ik gesponsord. Verder heb ik geen schade gereden.

Niederrhein is echt vet, maar als je nog beginnend bent, kun je beter op het rdw gaan driften. Dat is goedkoper en er wordt een vergelijkbare beginnersbaan uitgezet.
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Thx (Y) Alleen jammer dat een dagje driften even duur is als de aanschaf van de auto :lol:
Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

Vandaag na het uitslapen tot 11 uur weer actief bezig geweest :D

De eerste turbo was volledig vastgelopen. Ik had juist een slechte turbogepakt voor het oefenen met het draaien van de huizen. Waarschijnlijk is het oliehuis veel te heet geworden, waardoor de lagers en keeringen kapot zijn gegaan.

Ik had nog een goede turbo liggen, zonder speling. Daar ben ik vandaag mee in de weer geweest. Eerst proberen het uitlaat deel eraf te krijgen zonder warm te maken. Dit lukte echt niet, totaal geen beweging. Vervolgens besloten om de oliekamer en de waterkamer af te vullen. Als het water dan gaat koken weet ik dat het oliehuis 100 graden wordt.
Voorzichtig begonnen met verwarmen en ik kon hem mooi draaien. Water is niet aan de kook geweest, dus ik denk dat het nou wel goed gegaan is.

De dag was alweer bijna voorbij toen ik hiermee klaar was. Dus de "nieuwe" turbo eropgezet. Nu eentje met waterkoeling, dus ik moest nog wat extra waterslangen aanleggen. Vervolgens de 343 voorzien van een spinternieuwe accu, zodat ik tenminste gewoon kan starten zonder gekloot.

De dumpvalve voorzien van een vacuumslang. De wastegateactuator ook aangesloten. Nu werd het tijd voor het eerste ritje onder boost. Ik heb alleen in z'n 1 en 2 gereden, bij ons op het eigen erf. Man! Wat een power! :D Alleen maar wielspin, en dat niet eens bij volgas.

Nog even een foto hoe de (rommelige) motorruimte er nu bij staat:

[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... 43af-1.jpg[/img]

[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/mt125/343af2.jpg[/img]

Voorlopige aandachtspunten voor nu:
-volgens mij doet de acceleratiesproeier niks (heb geen verstand van carburateurs :D) Hij houdt in als je vanaf stationair toeren wil gaan maken. Met een beetje gasgeven kun je hem wel op toeren krijgen, en dan gaat hij ook als een banaan.

-Olietemperatuur meter doet nog niks

-Turbodrukmeter geeft alleen nog vacuum aan (0) sukkel

-uitlaatspruitstuk gasdicht maken. volgens mij is hij net zo dicht als een vergiet (0)

-remmen nakijken, remt enkel wanneer pedaal onderin is. Eerst maar eens ontluchten die hap

Ohja, ik heb ook nogeens gekeken naar de beweging van de uitlaat toen te turbo eraf was (ivm het ontbreken van een flexibel deel), maar ik kan hem allerlei kanten op bewegen, dus beweging zat denk ik.

Grtz!
Hessel
Über-Spammer
Berichten: 12383
Lid geworden op: do 29 jul 2004 13:52
Car: renault 5gt turbo
Locatie: Zevenbergen
Contacteer:

goed productief hier :worship:

@ Steven: bril en of lenzen :worship: :biertjuh:
Hessel; trotse oom van Fedde van Dreveldt
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

acc. sproeier: plastik ding eraf halen (van de carb), en in de kelk kijken. Dan met de hand, en NIET lopende motor (met mag eigenlijk ook, maar hoeft niet) een paar keer de gasklep vol open en dicht bewegen. Zi ergens een dun metalen buisje (2 mm dik ofzo), en daar moet peut uitkomen als je de gasklep vol open doet.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Hessel schreef:goed productief hier :worship:

@ Steven: bril en of lenzen :worship: :biertjuh:
Ray... eh Hessel :D


@340-Opa, wat Cannonball zegt klopt idd, denk dat je het beste de carb ff uit elkaar moet vissen en met remmenreiniger door moet spuiten.
Handigste is dan ff een vers pakkingsetje van MBcarperformance ertussen frotten, die ouwe meuk is vaak zo hard als plastic.

Edit: Oja de acceleratiesproeier wordt aangestuurd door door dat stangetje wat onder je carb doorloopt en met een veertje een armpje op de zijkant aanstuurt die een membraanpje aanduwt. Dat veersysteempje blijft ook wel es hangen.
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Vet dat ie loopt (Y) Ik wacht alleen nog op de filmpjes :D
Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

Rwd-student schreef:Hij loopt!!!! Zonder uitlaat lol!

http://s94.photobucket.com/albums/l114/ ... I_5180.flv
5 december fimpje gepost :wink: Ik heb nog wel een flimpje, maar dat is echt het kijken niet waard! :lol: Ik moet zsm apk hebben, dan krijg je tenminste een indruk

Hier is trouwens ook goed te horen hoe hij inhoudt. Ik moet wel zeggen dat hij nu (oa. draaien aan de CO schroef) al een stuk beter loopt. Zit ook een werkende turbo op nu (0)

Ik zal de carb eens gaan checken. Kijken of die acceleratiesproeier werkt.
Steven, (noem me geen opa ja! :lol: ) dat stang met veertje systeem dat je noemt... Hangt met tyrips aan elkaar :D Maar hij beweegt wel.

Bedankt voor alle aandacht he :worship:
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ach oud wordt je vanzelf...

Als het met taj-reppers aan elkaar hangt zit daar je probleem.
Origineel duwt het stangetje een veertje in, wat vervolgens wat gelijkmatiger je acceleratie membraanpje indrukt met dat hefboompje.
Doet ie een seconde of 2 over als je in 1x gasgeeft.

Bij jou duwt ie ws. dat membraan in 1x in, waardoor ie em eerst verzuipt en vervolgens te arm laat lopen. (of hij perst alles weg).
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Ja dat filmpje had ik gezien, maar wil hem rijdend zien :) Ik zou gewoon een carb rivisie setje bestellen, weet je zeker dat het goed zit (Y)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Daar zit dat veertje etc. niet bij hoor :p
En als een carb eenmaal goed loopt, nix meer aan doen!
Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

Vreemd genoeg loopt hij al een stuk beter. Ik heb er niks aan veranderd (0) (mischien roet het uitlaatspruitstuk ook nog wel dicht :D )

Alle gekheid op een stokje, de boostmeter is gefixt. Hij gaat tot 0.5 / 0.6 bar (onder de gasklep) De wasgatestang is niet verdraaid. Ik heb ook nog niet fatsoenlijk kunnen meten, want zie in dit filmpje de ruimte voor mijn testmeters (D)


http://s94.photobucket.com/albums/l114/ ... I_5403.flv

Zo, de twee schatjes naast elkaar :]

[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... n340-1.jpg[/img]
Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

Jaaa! Ik heb m'n driftlicencie gehaald!

Spruitstuk is ook gasdicht nu, opspoelen/reactie van de turbo is echt bizar.. Paar keer gasgeven resulteerd in maximaal turbodruk, onbelast! Dacht dat een 5 GTT dat niet zo doet.... Mja, ik ben ook niks gewens natuurlijk :D

Paar laatste dingetjes voor de apk klaar maken nu..
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Kom met dat ding naar de voorjaarsmeeting, wil em wel es zien die sissende ouwe knar :D
Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

Waar en wanneer is dat? En ben ik überhaupt wel welkom? :D
SasjeSuper5
Berichten: 608
Lid geworden op: wo 18 mei 2005 14:20
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Wahaa die Frits!!!
Kom nou es met dat hok naar arnhem blasten joh (F)
Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

Hee Sassie,

Als hij APK heeft rij ik er regelrecht mee naar Arnhem! :wink:

Ben nu bezig om apk op de 205 diesel te krijgen, wat een gedoe!
draagarm, stuurhuis, banden, remmen, verschillende verlichting, motorkapbevestinging, allemaal afkeur (U) Maar hij is bijna klaar, echt een übercheap bakkie, zodat straks nog meer geld richting de volvo's kan :D
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Rwd-student schreef:Ben nu bezig om apk op de 205 diesel te krijgen, wat een gedoe!
draagarm, stuurhuis, banden, remmen, verschillende verlichting, motorkapbevestinging, allemaal afkeur (U) :D
ach, total loss die Peus dan? :wink:
Tja, stuurhuizen en draagarmen van Volvo zijn wel wat degelijker :p

p205 heeft ook geen draagarmen. Zijn ijsco-stokjes, die DIENEN als draagarmen.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Met afgewerkte condomen als draagarmrubbers die er in no time weer tussenuitglijden...
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Kom Steven, NOU ga je overdrijven :p
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Nou die draagarmrubbers is een serieus kwaaltje van de peugies... Had het toen ook met die 309...

@Fritzio, openingsmeeting is gewoon open voor alles. En ik kijk liever bij jou ff onder de kap dan een geplastificeerde clio 1.2 :p
SasjeSuper5
Berichten: 608
Lid geworden op: wo 18 mei 2005 14:20
Locatie: Arnhem
Contacteer:

als frits gaat kom ik ook kijken 8)
Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

Maar ik rij altijd heel rustig, dus het blijft wel heel :wink:

About de meeting, ik hou het in de gaten. Lijkt me zeker leuk om te komen.

Gisteren twee zijschermen opgehaald, effe omwisselen voor de apk en dan moeten ze weer terug. Draagarmen ed. zijn allemaal in orde :p
Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

Sh!t... Openingsmeet valt samen met de volvo elandrun slalom... Aangezien ik al beloofd heb een aantal concullega's te gaan verslaan kan ik niet wegblijven natuurlijk (0)

Ik beloof dat ik één van de volgende meets wel m'n turbo kom showen.
Plaats reactie