[r5gtt]Water op kachel verkeerd aangesloten. Kachel stuk?

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
tyberium
Contacteer:

Dit weekend de waterslangen van m'n 5 vervangen met SFS slangen.
Auto liep eerst goed en pompte goed rond. Heb er 10 minuten mee rondgereden en het water kwam goed retour in het vaatje.
Vandaag nog eens mee rondgereden en hoorde wat plonsen onder m'n voeten (de horror!).

Tot mijn schrik zag ik dat ik de kachelslangen (die boven elkaar op schutbord zitten) verkeerd om gemonteerd had;
boven moest onder en onder moest boven |:

Heb ik de kachel nu onherstelbaar gemold of kan ik de slangen omwisselen en kom ik er met een milde hartverzakking en een nat tapijt van af?
Martijnberk
Contacteer:

volgens mij kan je die kachel echt niet mollen door de slangen verkeerd om te monteren, het water kan allebei de kanten opstromen en er zit naar mijn weten geen terugslagklep op.

er zal een slangenklem niet vast zitten ben ik bang
BlackEagle

slangenklemmen zitten in het motorruim, en niet in de auto, dus de nattigheid even volgen, even de aansluitpunten van de kachel checken.

Indien deze goed zijn gemonteerd dan zou de kachel wel overleden zijn..
Blue Renault 5 1.4 GTT Combat , Grey Renault 5 1.8i 16v tuned Combat ( still building ).
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Van verkeerd om aansluiten gaat de kachel niet kapot. Kan hooguit wat minder werken en ruisen. De aansluitingen zijn ook hetzelfde.

De afdichting tussen motorruimte en interieur is niet heel goed, als er langs de aansluitingen water komt, kan dat beste de auto in komen. Of door het gerommel aan de aansluitingen is de kachel zelf lek gegaan.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
BlackEagle

kost zo'n radiatorretje eigenlijk tegenwoordig..

iig een dag werk, das zeker..
Weet ik nog dat ik hem heb vervangen in die zw/gl , das toch al wat jaren geleden, dus kan maar zo dat ie nu stuk is..

Dat wordt 2 vervangen ray :( :( die van jou, en die van ellen....zucht...

Altijd voor de winterrrrrrr
Blue Renault 5 1.4 GTT Combat , Grey Renault 5 1.8i 16v tuned Combat ( still building ).
Florus

Kachelrad. kost i/d vrije handel ergens rond de 38 euro bruto!

Ik heb dat rottige klussie ook gepland staan rond de kerst (N) ,bij mij geeft ie weinig warmte meer af..... :@
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Ik heb voor de kachelradiateur die ik laatst gekocht heb nog geen 30 euro incl. BTW betaald. Gewoon Valeo van de lokale automaterialenboer.

Artikelnummer: 883790 (veel zaken gebruiken dezelfde nummers).

Koop alleen de Valeo! Betere kwaliteit en bij mij pastte de andere gewoon niet. Was 2 mm te lang en pastte daardoor niet in de behuizing.
Steven
Car: M536

Vroeger kon je ook kleinere radiateurtjes krijgen, als je de ouwe dan gemolt had kon je er een iets kleinere indoen die je er zo inschoof.
Zeker als ze dan nog eens stuk gingen kon je er zo weer zon kleine inschuiven zonder al dat extra ge-etter van de originele.

Uit m'n hoofd werden die geleverd door garage auto-citrus in Den Haag oid.
Al die hagenezen hadden het erover.
Jochem de Haas
Über-Spammer
Contacteer:

En ze zijn 4 bar bestendig :lol: ...sorry heel flauw grapje
Steven

Klokje rond, hehe...
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Steven schreef:Vroeger kon je ook kleinere radiateurtjes krijgen, als je de ouwe dan gemolt had kon je er een iets kleinere indoen die je er zo inschoof.
Zeker als ze dan nog eens stuk gingen kon je er zo weer zon kleine inschuiven zonder al dat extra ge-etter van de originele.

Uit m'n hoofd werden die geleverd door garage auto-citrus in Den Haag oid.
Al die hagenezen hadden het erover.
Die waren toch niet kleiner? Ik herinner me iets over afschroefbare pijpjes.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
Steven

Goof schreef:HO STOP!!

Voordat je je een hoop ellende op de hals haalt; voor de normale kachel radiator moet idd je gehele dasboard eruit.
Maar onze vrienden van Auto Citrus (in Den Haag) hebben een kleinere kachel radiator, waarvoor niet je gehele dash er uit hoeft.
Verwijderen van pedalen (en middenconsole) zou voldoende moeten zijn om de kachelradiator kapot te trekken, in 2 delen zodat ie er uit kan.
Vanuit deze beperktere ruimte kan dan de kleinere kachelradiator gemonteerd worden :):)

Dus..... voor geinterreseerden;

Auto Citrus
Sinaasappelstraat 179
Den Haag 070-3239511

Florus

Maar als tie kleiner is dan blaast ie toch i/h kachelhuis de lucht erlangs?, dan kan ie toch nooit goed afsluiten?

Die 5 kachels geven al zo veel warmte..... :p
tyberium
Contacteer:

Even een update:

Ik he de slangen weer in de juiste om gezet. Volgens mij lekt er nu geen vloeistof meer weg. Heb er net een uur mee rondgereden.

Wellicht heb ik mazzel gehad. Eerst maar eens dat dempingsmateriaal uitknijpen dat onder de vloerbedekking ligt. Zit nogal wat koelvloeistof in.

Blijft toch vreemd dat ie blijkbaar kan gaan lekken als je m verkeerd om aansluit. Zit er geen terugloop in ofzo?
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Florus schreef:Die 5 kachels geven al zo veel warmte..... :p
Vind je die zo slecht? M'n 5 doet het niet slechter dan de Laguna.
BlackEagle

vind die kacheltjes zowieso prut...

Waarom nu geen pasklare elektrische kachel erin, en gelijk die stappenschakelaar meuk eruit, is ook troep...

Rammelt altijd en de inblaas die je ervan krijgt is ook ronduit te weinig..

Iemand al eens wat anders ingebouwd ? Elektrische kachel, en een andere fan ofzo ?

BEn zeer benieuwd
Lex
Über-Spammer
Contacteer:

Florus schreef:Maar als tie kleiner is dan blaast ie toch i/h kachelhuis de lucht erlangs?, dan kan ie toch nooit goed afsluiten?

Die 5 kachels geven al zo veel warmte..... :p
Gelukkig geeft de turbo nog een beetje warmte af :p
Renault 5 GT Turbo Orange '86 / Clio 1.8 16v Black '92
BlackEagle

hadden ze beter de warmte van de turbo op een of andere manier weer naar binnen kunnen sluizen..
Steven

Vroeger ging de verwarming altijd via een dubbel stuk van de uitlaat, alleen beetje naar als je uitlaat daar net daar lekgaat :p

Verder is een kachelradiateur een onderdeel van je koelsysteem, zeker bij een GT op hete dagen met ene rondje circuit ofzo, kan het nog wel es handig zijn om je motortje wat extra te koelen.
Electrisch verwarmen kost echt veel vermogen en is nog storingsgevoeliger dan gewoon je koelsysteem gebruiken.

Anders waren alle autos wel met electrische kachel uitgevoerd...
Duupke (Ronald)
Contacteer:

tyberium schreef:Even een update:

Ik he de slangen weer in de juiste om gezet. Volgens mij lekt er nu geen vloeistof meer weg. Heb er net een uur mee rondgereden.

Wellicht heb ik mazzel gehad. Eerst maar eens dat dempingsmateriaal uitknijpen dat onder de vloerbedekking ligt. Zit nogal wat koelvloeistof in.

Blijft toch vreemd dat ie blijkbaar kan gaan lekken als je m verkeerd om aansluit. Zit er geen terugloop in ofzo?

Ik heb afgelopen week het kacheltje van de Clio van mijn vrouw gerepareerd. Volgens mij hadden daar de pijpjes verschillende diameters. Het scheelde niet veel maar de slangen konden er iig. maar op 1 manier op.
Once upon a time, you tref het verkeerd!!!
BlackEagle

Steven schreef:Vroeger ging de verwarming altijd via een dubbel stuk van de uitlaat, alleen beetje naar als je uitlaat daar net daar lekgaat :p

Verder is een kachelradiateur een onderdeel van je koelsysteem, zeker bij een GT op hete dagen met ene rondje circuit ofzo, kan het nog wel es handig zijn om je motortje wat extra te koelen.
Electrisch verwarmen kost echt veel vermogen en is nog storingsgevoeliger dan gewoon je koelsysteem gebruiken.

Anders waren alle autos wel met electrische kachel uitgevoerd...
Het koelwater gaat ten alle tijde door de radiator, enigste wat je doet is de schuif open zodat er warme lucht in je auto komt...

Dus extra koelen klopt, echter krijg je het dan wel warm in de auto :D

Op de blauwe is de radiator niet eens opgenomen in het koelsysteem, en koelproblemen....moa...niet echt last van...

Alleen wel koud met dit weer :smoke:
Duupke (Ronald) schreef:
tyberium schreef:Even een update:

Ik heb afgelopen week het kacheltje van de Clio van mijn vrouw gerepareerd. Volgens mij hadden daar de pijpjes verschillende diameters. Het scheelde niet veel maar de slangen konden er iig. maar op 1 manier op.
Kan dus bij de 5 op 2 manieren, echter wat ik denk dat er is gebeurt, dat er idd 2 verschillende diameters zijn, en de slang niet goed heeft afgedicht, terwijl het op eerste instantie wel zo leek, alleen bij opbouwen van de druk zal er bij de aansluitingen bij de kachel wel wat naar binnen zijn gelekt door die "super" afdichting
Plaats reactie