Clio 1.8 16v 1991 met raar koelprobleem

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
alexs
Contacteer:

Het betreft een auto van een vriend van me. Alles fijn en wel tot dit:

Nou en dat was mijn Clio. Koppaking naar de tyfus. Had hem uitgeleend aan mijn broer en hij belde me dat hij onder de Daalse tunnel in Utrecht stond met pech. Hij stond stationair in de file, in een keer kwam er lichte rook onder de kap vandaan en in een keer boem een hele walm rook. Ik hem met alexs opgehaald, auto weg gesleept naar huis een ff gekeken. Koelvloeistof tank was helemaal leeg, bijgevuld met water om te checken. Pijl bleef stabiel en het leek goed te gaan, totdat het water begon te koken. Dop eraf gedraaid, beetje voor beetje, want er stond veel druk op en toen in een keer sprong hij eraf en kwam er een straal van 3 meter uit.

Vervolgens weer bijgevuld met water en laten draaien met dop eraf, op een gegeven moment begon hij weer extreem te koken. Kwam er zo'n gast langs, die zei volgens mij is je koppaking lek. Hij vroeg of bij het oliepeilen de olie grijs was, dat klopte ook wel ongeveer. Een vriend gebeld die monteur is en hij bevestigde het. Reparatie kosten, 1000 tot 1500 euro. Oftewel, Clio is overleden.
De auto is bij een man geweest die een GTT en Alpine heeft als hobbie en ook vaak Clio's fixt voor kennisen. Die kon met vrijveel zekerheid zeggen dat de koppakking ok is maar dat hij gewoon een koelprobleem heeft.
Auto loopt opzich prima alleen de kleppen tikken behoorlijk (diesel style).
Het probleem nu is dat de auto al zijn koelwater uitspuugt wanneer deze op tempratuur komt, de eerste keer was via het expansievat zelf. 2e keer tijdens de testrun was het de slang die losklapte van de radiateur. Enzovoort.

Het systeem is niet verstopt, thermostaat gaat open. Fan slaat pas aan zodra het telaat is en er iets klapt, pomp slaat aan zodra het telaat is en het al geklapt is. 't rare is, zodra je de pomp handmatig met draden laat pompen pompt hij netjes maar loopt de motor nog de warmte in en klapt 't spul weer. Ik nijg zelf toch te denken aan een verstopping.. Heeft iemand hier een idee?

't betreft een Clio 1.8 16v F7P uit 91 met 2k op te teller.

koelprobleem koelwaterprobleem koel probleem koel water probleem clio 1.8 16v
Laatst gewijzigd door alexs op vr 2 nov 2007 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.
m1n1 (Jasper)
Car: R5 GT Turbo PH1
Contacteer:

Ik heb een keer met m'n 5 problemen gehad met de koeling, slang geknapt onder andere. Wat toen uiteindelijk de oplossing (denk ik) was, was een nieuwe dop op het expansievaatje. deze bleek verstopt te zitten en zo kon het systeem z'n overdruk niet kwijt.

Wie weet een oplossing...

Groeten Jasper
alexs
Contacteer:

Zonder dop borreltje hij ook over, enkel weet ik niet of die test zuiver was want hij was bij die test niet ontlucht meen ik.

[edit] Andere dop is gechecked, was 't ook niet,
Bart V

Klink alsof er een scheurtje in de kop zit, waardoor er compressie weglekt naar het koelsysteem. Ik heb het al vaker meegemaakt bij een F7P, met exact jouw klachten. Als je zeker weet dat koelsysteem in orde is, zit er weinig anders op dan de kop eraf te halen.
pierre

sensor of relais die koelvin aanstuurt is defekt.
Menno

Zou ook een waterpomp-probleempje kunnen zijn, bijvoorbeeld een losgelopen schoepenwiel. Je zou eens kunnen checken of de radiatuer wel mooi gelijkmatig warm wordt, ten teken dat alles goed rondgepompt wordt.
rev it like a rental
Riël
Über-Spammer

Hij heeft het ook over een 'pomp met draadjes'. Dit is een achterafkoelpompje, en zeker nie tde pomp die moet zorgen dat je systeem op temperatuur blijft.

Thermostaatprobleem in het simpelste geval, heb je de dop vna het vat er eens af gehad (druk te hoog, dop gaat niet open?), maar ik zeg toch ook een defect in de kop of in de pakking. Zeker omdat het in 1x stuk ging in een file. En je olie was grijs ... ? Duidelijk toch?

En clio overleden? Nah, gewoon fixen die hap en nog veel fun beleven aan die auto (Y) !
Maarten-Jan
Car: R19.R

alexs schreef:Zonder dop borreltje hij ook over, enkel weet ik niet of die test zuiver was want hij was bij die test niet ontlucht meen ik.

[edit] Andere dop is gechecked, was 't ook niet,
@Riël :wink:
alexs
Contacteer:

Menno schreef:Zou ook een waterpomp-probleempje kunnen zijn, bijvoorbeeld een losgelopen schoepenwiel. Je zou eens kunnen checken of de radiatuer wel mooi gelijkmatig warm wordt, ten teken dat alles goed rondgepompt wordt.
Hij werd gelijkmatig warm, is gechecked.
Riël Notermans schreef:Hij heeft het ook over een 'pomp met draadjes'. Dit is een achterafkoelpompje, en zeker nie tde pomp die moet zorgen dat je systeem op temperatuur blijft.

Thermostaatprobleem in het simpelste geval, heb je de dop vna het vat er eens af gehad (druk te hoog, dop gaat niet open?), maar ik zeg toch ook een defect in de kop of in de pakking. Zeker omdat het in 1x stuk ging in een file. En je olie was grijs ... ? Duidelijk toch?

En clio overleden? Nah, gewoon fixen die hap en nog veel fun beleven aan die auto (Y) !
De man die 'm gecontrolleerd had heeft een defecte koppaking op meerdere gronden uitgesloten. Volgens hem was de olie niet echt grijzig. En een pakking vervangen doet bijna niemand bij 'n F7P die wij kennen iig. Zodra ze 't blok in de clio zien liggen knappen ze af.. ;)
Bart V schreef:Klink alsof er een scheurtje in de kop zit, waardoor er compressie weglekt naar het koelsysteem. Ik heb het al vaker meegemaakt bij een F7P, met exact jouw klachten. Als je zeker weet dat koelsysteem in orde is, zit er weinig anders op dan de kop eraf te halen.
Zou een compressietest het moeten zeggen?
Miekje16V

ff je oliepeilstok eruit halen... aansteker erbij en kijken of het gaat knetteren... Knetteren wijst op water (koelvloeistof) bij de olie en dat voorspeld meestal niet veel goeds.

Veel succes!
alexs
Contacteer:

Nou, hij rijdt, het was de sensor van de radiateur, het draad was gebroken (0).
Daardoor sloeg de fan niet aan daarnaast miste er nog 'n klem op een koelvloeistof slang waardoor deze er elke keer afknalde.
Miekje16V

Kijk dat zijn goede berichten :) Enne als ik vragen mag, wat doet die sensor van de radiateur precies? :smile:
Maarten-Jan
Car: R19.R

Ik denk dat hij het thermocontact bedoelt, deze schakelt
de ventilator in op de radiateur als het koelwater
een bepaalde temperatuur bereikt...
Jean-Paul-S
Über-Spammer

Precies, die stuurt je fan aan :)
Riël
Über-Spammer

alexs schreef: De man die 'm gecontrolleerd had heeft een defecte koppaking op meerdere gronden uitgesloten. Volgens hem was de olie niet echt grijzig. En een pakking vervangen doet bijna niemand bij 'n F7P die wij kennen iig. Zodra ze 't blok in de clio zien liggen knappen ze af.. ;)
Nou ja je hebt mensen die zijn automonteur en je hebt er die noemen zich zo. Ik draai er mijn hand niet meer voor om. En ik ben er nog niet eens een ...

Maar beter dat t opgelost is! Soms zijn dingen makkelijker dan verwacht :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Plaats reactie