De auto is bij een man geweest die een GTT en Alpine heeft als hobbie en ook vaak Clio's fixt voor kennisen. Die kon met vrijveel zekerheid zeggen dat de koppakking ok is maar dat hij gewoon een koelprobleem heeft.
Nou en dat was mijn Clio. Koppaking naar de tyfus. Had hem uitgeleend aan mijn broer en hij belde me dat hij onder de Daalse tunnel in Utrecht stond met pech. Hij stond stationair in de file, in een keer kwam er lichte rook onder de kap vandaan en in een keer boem een hele walm rook. Ik hem met alexs opgehaald, auto weg gesleept naar huis een ff gekeken. Koelvloeistof tank was helemaal leeg, bijgevuld met water om te checken. Pijl bleef stabiel en het leek goed te gaan, totdat het water begon te koken. Dop eraf gedraaid, beetje voor beetje, want er stond veel druk op en toen in een keer sprong hij eraf en kwam er een straal van 3 meter uit.
Vervolgens weer bijgevuld met water en laten draaien met dop eraf, op een gegeven moment begon hij weer extreem te koken. Kwam er zo'n gast langs, die zei volgens mij is je koppaking lek. Hij vroeg of bij het oliepeilen de olie grijs was, dat klopte ook wel ongeveer. Een vriend gebeld die monteur is en hij bevestigde het. Reparatie kosten, 1000 tot 1500 euro. Oftewel, Clio is overleden.
Auto loopt opzich prima alleen de kleppen tikken behoorlijk (diesel style).
Het probleem nu is dat de auto al zijn koelwater uitspuugt wanneer deze op tempratuur komt, de eerste keer was via het expansievat zelf. 2e keer tijdens de testrun was het de slang die losklapte van de radiateur. Enzovoort.
Het systeem is niet verstopt, thermostaat gaat open. Fan slaat pas aan zodra het telaat is en er iets klapt, pomp slaat aan zodra het telaat is en het al geklapt is. 't rare is, zodra je de pomp handmatig met draden laat pompen pompt hij netjes maar loopt de motor nog de warmte in en klapt 't spul weer. Ik nijg zelf toch te denken aan een verstopping.. Heeft iemand hier een idee?
't betreft een Clio 1.8 16v F7P uit 91 met 2k op te teller.
koelprobleem koelwaterprobleem koel probleem koel water probleem clio 1.8 16v