slecht lopen

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
clio_1.8_16v
Berichten: 36
Lid geworden op: za 11 aug 2007 21:48
Locatie: garsthuizen

hallo

mijn clio loopt stationair heel slecht.
heb een andere mappensensor erop gezet en dat helpt ook niks.
als ik het slangetje van de sensor los trek dan loopt hij beter wie weet wat het is.
dan bedoel ik dus dat hij slecht op toeren komt als de sensor aan gesloten is.

ik hoor wel van jullie
clio_1.8_16v
Berichten: 36
Lid geworden op: za 11 aug 2007 21:48
Locatie: garsthuizen

De clio loopt stationair niet slecht maar onregelmatig.
Heb er al een andere sensor op gehad maar zonder resultaat.

Dus als iemand een idee heeft wat het kan zijn hoor ik het graag.
clio_1.8_16v
Berichten: 36
Lid geworden op: za 11 aug 2007 21:48
Locatie: garsthuizen

heeft niemand een idee wat het kan zijn,wou er nl weer normaal in kunnen rijden.
Nenad1916v
Berichten: 364
Lid geworden op: di 17 apr 2007 6:09
Locatie: Hoogersmilde

beetje kansloos 2 topics te openen...
clio_1.8_16v
Berichten: 36
Lid geworden op: za 11 aug 2007 21:48
Locatie: garsthuizen

had mijn vriendin gedaan wist niet hoe het moest dus vandaar o|O
clio_1.8_16v
Berichten: 36
Lid geworden op: za 11 aug 2007 21:48
Locatie: garsthuizen

hoezo kansloos ik wil dat ding ook weer gewoon aan de loop hebben dus als jij het misschien weet
Edward
Berichten: 3930
Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
Car: Laguna RTI 2.0 S
Locatie: Hardenberg, NL
Contacteer:

Was die andere mapsensor een nieuwe, of gewoon misschien wel net zo brak als je eigen?

Is verder een best vaag probleem, daarom misschien dat je niet al te veel reply's krijgt..
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
clio_1.8_16v
Berichten: 36
Lid geworden op: za 11 aug 2007 21:48
Locatie: garsthuizen

het was wel een gebruikte maar het resultaat was dus hetzelfde.

Maar als ik het slangetje eraf haal stinkt hij vreselijk naar benzine in de uitlaatgassen, en dan gaat het weer goed met het gas geven.
Edward
Berichten: 3930
Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
Car: Laguna RTI 2.0 S
Locatie: Hardenberg, NL
Contacteer:

Klopt, dat deed mijn Mégane 1.6e toen ook, is normaal. Ik had dan achteraf een heel ander probleem, maar ik verdacht eerst de mapsensor en stappenmotor.

Daarover gesproken, heb je die stappenmotor en het gasklephuis al eens schoongemaakt? Als die vervuild en/of 'op' zijn, dan loopt ie ook slecht stationair, en zal ie neigen richting afslaan..

edit: stappenmotor regelt alleen stationair, maar als er iets mis is met het gasklephuis dan zou het volgens mij ook kunnen dat ie onder het rijden ook niet lekker meewerkt.
Laatst gewijzigd door Edward op zo 21 okt 2007 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Arjen
Berichten: 4102
Lid geworden op: di 30 jan 2001 0:00
Locatie: Tremelo, Plopsaland

Heb je al eens gekeken of je gasklephuis en je stationairregelklep niet heel erg smerig zijn? Daarvan gaat hij ook slecht stationair lopen.
clio_1.8_16v
Berichten: 36
Lid geworden op: za 11 aug 2007 21:48
Locatie: garsthuizen

ik heb mijn stappenmotor en het gasklephuis al eens schoongemaakt.
maar waar zit je stationairregelklep dan als ik vragen mag?
en waar is het rode (enkel) draadje voor op je gasklephuis?
Frits Clio 16v
Berichten: 1455
Lid geworden op: do 26 feb 2004 13:40
Locatie: Utrecht

Die stappenmotor is je stationairregelklep, cilindervormig ding naast je gasklep, die heb je dus al helemaal schoon gemaakt?
Wanneer loopt hij slecht stationair? (Koude start, warme motor, als je de koppeling intrapt tijdens rijden, of altijd?)
En wat is slecht? Klein beetje onregelmatig of zwaar schommelend en dat hij afslaat?
Loopt de motor tijdens het rijden wel gewoon goed, geen gestotter ofzo?

Heb je ook de vacuumslang van de mapsensor gecontroleerd op scheurtjes?
Tps sensor of bedrading ervan niet helemaal lekker meer? (rode ding op je gasklephuis)
Lambdasonde (-verwarming)?
Temperatuursensor voor de ecu? (witte stekker op thermostaathuis)
Ontsteking? (verdelerkap/rotor, kabels, bougies, olie in de bougiegaten?)

Laat hem anders bij reno aan de testkast hangen, dan weet je in elk geval of de sensoren goed werken.
clio_1.8_16v
Berichten: 36
Lid geworden op: za 11 aug 2007 21:48
Locatie: garsthuizen

Hij doet het eigenlijk met warme en koude motor.
Als je het gas intrapt reageert hij heel slecht op het gas.

En volgens mij loopt hij dan eerst op twee poten want we hebben de bougies eruit gehaald en er waren 2 zwart.

Zolang de motor boven de 2500 toeren draait doet hij het wel goed. (onder het rijden)

De vacuumslangen zijn nog goed.
De tps sensor weet ik niet of die goed is, hoe kan je dat testen?

De temp sensor weet ik niet of die goed is, vind dat het wel lang duurt voor de meter omhoog komt dus die is misschien niet goed meer.

En de verdelerkap + kabels moet ik nog even vervangen want de rotor heeft al aangesleten in de verdelerkap en de kabels zijn ook niet alles meer.

De lamdasonde hoe test ik die.
clio_1.8_16v
Berichten: 36
Lid geworden op: za 11 aug 2007 21:48
Locatie: garsthuizen

En waar komt reno vandaan?
Frits Clio 16v
Berichten: 1455
Lid geworden op: do 26 feb 2004 13:40
Locatie: Utrecht

Vervang dan eerst de verdeelkap, kabels en bougies maar.
Dan zal hij ongetwijfelt al beter lopen.

reno = renault = renault dealer :wink:
clio_1.8_16v
Berichten: 36
Lid geworden op: za 11 aug 2007 21:48
Locatie: garsthuizen

als ik dat wist had ik het niet gevraagd :D :D
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Telkens als ik die topictitel lees denk ik: 'Dan ga je toch fietsen?' :p
clio_1.8_16v
Berichten: 36
Lid geworden op: za 11 aug 2007 21:48
Locatie: garsthuizen

grapjas :lol:
clio_1.8_16v
Berichten: 36
Lid geworden op: za 11 aug 2007 21:48
Locatie: garsthuizen

kan ik de temp sensor van het thermostaathuis ook doormeten.
clio_1.8_16v
Berichten: 36
Lid geworden op: za 11 aug 2007 21:48
Locatie: garsthuizen

De auto is klaar.
Gisteren nog even er mee bezig en kwamen we een breuk in een kabeltje tegen.

De lambda sensor was ook nog eens kapot en de injecroren zaten waarschijnlijk ook niet goed gemonteerd.

Maar hij rijdt nu perfect alleen krijg het toerental niet lager dan 1200, weet iemand daar iets op
martijnclio
Berichten: 197
Lid geworden op: zo 5 jun 2005 13:05
Locatie: Lunteren

stationeerschroef bij gasklephuis bovenop
clio_1.8_16v
Berichten: 36
Lid geworden op: za 11 aug 2007 21:48
Locatie: garsthuizen

ben daar al even mee bezig geweest maar als je die schroef bovenop helemaal dicht draait komt hij dus niet lager dan 1200.

en als ik hem weer uitdraai gaat hij alleen maar hoger in toeren lopen.
clio_1.8_16v
Berichten: 36
Lid geworden op: za 11 aug 2007 21:48
Locatie: garsthuizen

Hij is tussendoor nog even op de testbank geweest.
Stond zelf te kijken van het resultaat, 161 pk en 213 nm
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

wat voor motor ligt erin dan? iets van achterberg of kok motorsport?
clio_1.8_16v
Berichten: 36
Lid geworden op: za 11 aug 2007 21:48
Locatie: garsthuizen

Volgens mij gewoon een standaard 1.8 16v.
Het enige wat ik heb gedaan is de motor vervangen dus het zal wel in de computer zitten.
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Dan wijkt die testbank mega af, dat kan bijna niet anders. om een 1.8 16v zo'n vermogen te kunnen laten draaien kan er eigenlijk niks meer standaard zijn aan je motor op je onderblok na :p

maargoed, heb je je gaskabel al eens wat korter in je aanslag geduwd?
RoyH
Berichten: 1467
Lid geworden op: za 28 okt 2006 15:31
Locatie: Beek

Tijdje terug zat ik mijn clio boekje te bladeren, op pagina 1 staat iets in de trant van "Als uw clio stationair onregelmatig loopt is dit geen probleem. Dit is normaal. Indien gewenst kan een Renault dealer dit probleem voor u verhelpen." :P

Maar goed dat ie weer fatsoenlijk loopt, 1200 is niet gek toch stationair?
Reno-loos
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Nou... Ik vind dat toch 400 rpm te hoog!
clio_1.8_16v
Berichten: 36
Lid geworden op: za 11 aug 2007 21:48
Locatie: garsthuizen

maar hoe krijg ik hem omlaag dan.
het schroefje op het gasklephuis is helemaal ingedraaid
Miekje16V
Berichten: 2790
Lid geworden op: do 12 jan 2006 22:02
Locatie: Zevenaar

Mijn 16V loopt standaard 1000 rpm stationair dus 400 te hoog vind ik wat overdreven Merijn :wink:
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

1000? Ik kan me herinneren dat mijn Williams toch echt onder de 1000 rpm zat, maar goed. Met 1000 zou ik niet ontevreden zijn. ;) 1200 vind ik te hoog.

Geen idee hoe je het moet oplossen, helaas. :( Misschien een keer de polen van de accu, zodat de ecu zich reset?
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

bij warme motor schommelt ie op mijn XRD tussen de 865 en 900 tpm (19 16v)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Aan je kilometertellerkabel achter je dash zit een sensor.
Deze sensor maakt massa aan een massapunt, bij je linkerbeen ongeveer als je in de auto zit.

Vaak is deze massa slecht, met hoger lopen (verhoogd stationair wanneer auto rolt). Zwart oogje meen ik.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Plaats reactie