Winterbanden niet alleen voor sneeuw.
Winterbanden zijn tegenwoordig niet meer alleen voor de Alpenlanden en landen als Scandinavië, daar waar de winter zich het duidelijkst liet gelden. Nee, winterbanden zijn allround geworden en kunnen tegenwoordig van november tot april goede diensten bewijzen.
Toen winterbanden nog afgestemd waren op het rijden van sneeuw en ijs hadden deze banden grote nadelen. Op een natte en droge weg hadden de winterbanden weinig grip en maakten ze veel lawaai. Dat betekende dat je ze eigenlijk alleen maar onder de auto kon monteren als er werkelijk sneeuw lag.
De bandenindustrie was echter vindingrijk en ontwikkelde een nieuwe stof om aan het rubber toe te voegen, silica genaamd. Met silica konden winterbanden veel betere allround eigenschappen krijgen, zonder dat hun prestaties op sneeuw en ijs eronder lijden. Het grote voordeel van silica is dat banden minder gevoelig worden voor de temperatuur. Een normale band gaat bij een temperatuur onder de 7° C minder presteren omdat het rubber verhardt. Dat werd voorheen gecompenseerd met de toevoeging van extra natuurrubber wat langer soepel bleef. Maar natuurrubber slijt snel en geeft op een droge en natte weg minder grip. Silica zorgt ervoor dat op een droge en natte weg een betere grip mogelijk is, zonder dat de eigenschappen op sneeuw en ijs worden aangetast. De nieuwe generatie winterbanden is daarmee ook goed bruikbaar in de herfst en in het koude deel van het voorjaar, waardoor ze ook in Nederland goede diensten kunnen bewijzen. De beste tijd om van zomer- op winterbanden over te schakelen is in november, of zoveel eerder als het al koud wortd.
Veel consumenten denken dat winterbanden duur zijn en snel slijten. Maar winterbanden zijn meestal goedkoper dan zomerbanden, omdat ze gewoonlijk langer dan 1 à 2 seizoenen meegaan, afhankelijk van het aantal gereden kilometers. En vergeet dan niet dat uw zomerbanden de gehele periode dat u met winterbanden rijdt liggen opgeslagen. Dat houd in dat ze de gehele winterperiode niets te lijden hebben. Bovendien worden winterbanden tegenwoordig ook voor hoge snelheden gemaakt.
Houd u er ook rekening mee dat winterbanden in sommige landen verplicht gemonteerd moeten zijn. Dit wordt kenbaar gemaakt met bepaalde borden langs de wegen.
Laat u goed adviseren over het gebruik van winterbanden. Probeer de winterbanden, u zult zelf merken hoeveel plezier u ervan heeft.
In de topic STILLERE BANDEN is maar één band die qua maat geschikt is voor mijn type Renault, de Vel Satis.
(er zullen meer banden zijn, maar die zijn niet beschreven)
Over deze band (maat 225/55R17 101V) wordt het volgende geschreven:
Vredestein WINTRAC XTREME
[img]http://www.vredestein.com/file_banden/2 ... design.jpg[/img]
Wintrax Xtreme
De nieuwe Vredestein WINTRAC XTREME. Agressieve, strakke lijnen geven het W-vormige profiel een krachtige uitstraling. Vredestein heeft bij het ontwerp van dw WINTRAC XTREME veel aandacht besteed aan de lamellentechnologie. De rechte lamellen, die in het middenstuk dwars op de looprichting zijn aangebracht, zorgen voor een maximale grip op de sneeuw. De speciale dunnere, zig-zag lamellen in de schoudres zorgen voor een uitstekend handling gedrag. In het loopvlakmengsel van de WINTRAC XTREME is OSP (Optimum Silica Processing) toegepast. OSP zorgt ervoor dat het loopvlakmengsel bijdraagt aan goede wintereigenschappen en aan een grotere slipweerstand op natte wegen. Bovendien ontstaat dankzij de gelijkmatige drukverdeling in de footprint een regelmatig slijtage beeld, waardoor het lage geluidsniveau gehandhaafd blijft gedurende de hele levensduur van de band. Met de snelheidscodereing H, V en W is de WINTRAC XTREME een echte high-performance winterband.
De prijs van de band is 158,50 per stuk bij De Bandenconcurrent
Ik ben uiteraard op zoek naar een nóg goedkoper adres.......
