waarom winterbanden.....!

Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)
Plaats reactie
Gompie

[img]http://www.stunnenberg.com/images/banden/toyos952gr.jpg[/img]

Winterbanden niet alleen voor sneeuw.

Winterbanden zijn tegenwoordig niet meer alleen voor de Alpenlanden en landen als Scandinavië, daar waar de winter zich het duidelijkst liet gelden. Nee, winterbanden zijn allround geworden en kunnen tegenwoordig van november tot april goede diensten bewijzen.

Toen winterbanden nog afgestemd waren op het rijden van sneeuw en ijs hadden deze banden grote nadelen. Op een natte en droge weg hadden de winterbanden weinig grip en maakten ze veel lawaai. Dat betekende dat je ze eigenlijk alleen maar onder de auto kon monteren als er werkelijk sneeuw lag.

De bandenindustrie was echter vindingrijk en ontwikkelde een nieuwe stof om aan het rubber toe te voegen, silica genaamd. Met silica konden winterbanden veel betere allround eigenschappen krijgen, zonder dat hun prestaties op sneeuw en ijs eronder lijden. Het grote voordeel van silica is dat banden minder gevoelig worden voor de temperatuur. Een normale band gaat bij een temperatuur onder de 7° C minder presteren omdat het rubber verhardt. Dat werd voorheen gecompenseerd met de toevoeging van extra natuurrubber wat langer soepel bleef. Maar natuurrubber slijt snel en geeft op een droge en natte weg minder grip. Silica zorgt ervoor dat op een droge en natte weg een betere grip mogelijk is, zonder dat de eigenschappen op sneeuw en ijs worden aangetast. De nieuwe generatie winterbanden is daarmee ook goed bruikbaar in de herfst en in het koude deel van het voorjaar, waardoor ze ook in Nederland goede diensten kunnen bewijzen. De beste tijd om van zomer- op winterbanden over te schakelen is in november, of zoveel eerder als het al koud wortd.

Veel consumenten denken dat winterbanden duur zijn en snel slijten. Maar winterbanden zijn meestal goedkoper dan zomerbanden, omdat ze gewoonlijk langer dan 1 à 2 seizoenen meegaan, afhankelijk van het aantal gereden kilometers. En vergeet dan niet dat uw zomerbanden de gehele periode dat u met winterbanden rijdt liggen opgeslagen. Dat houd in dat ze de gehele winterperiode niets te lijden hebben. Bovendien worden winterbanden tegenwoordig ook voor hoge snelheden gemaakt.

Houd u er ook rekening mee dat winterbanden in sommige landen verplicht gemonteerd moeten zijn. Dit wordt kenbaar gemaakt met bepaalde borden langs de wegen.
Laat u goed adviseren over het gebruik van winterbanden. Probeer de winterbanden, u zult zelf merken hoeveel plezier u ervan heeft.

In de topic STILLERE BANDEN is maar één band die qua maat geschikt is voor mijn type Renault, de Vel Satis.
(er zullen meer banden zijn, maar die zijn niet beschreven)
Over deze band (maat 225/55R17 101V) wordt het volgende geschreven:

Vredestein WINTRAC XTREME

[img]http://www.vredestein.com/file_banden/2 ... design.jpg[/img]
Wintrax Xtreme

De nieuwe Vredestein WINTRAC XTREME. Agressieve, strakke lijnen geven het W-vormige profiel een krachtige uitstraling. Vredestein heeft bij het ontwerp van dw WINTRAC XTREME veel aandacht besteed aan de lamellentechnologie. De rechte lamellen, die in het middenstuk dwars op de looprichting zijn aangebracht, zorgen voor een maximale grip op de sneeuw. De speciale dunnere, zig-zag lamellen in de schoudres zorgen voor een uitstekend handling gedrag. In het loopvlakmengsel van de WINTRAC XTREME is OSP™ (Optimum Silica Processing) toegepast. OSP™ zorgt ervoor dat het loopvlakmengsel bijdraagt aan goede wintereigenschappen en aan een grotere slipweerstand op natte wegen. Bovendien ontstaat dankzij de gelijkmatige drukverdeling in de footprint een regelmatig slijtage beeld, waardoor het lage geluidsniveau gehandhaafd blijft gedurende de hele levensduur van de band. Met de snelheidscodereing H, V en W is de WINTRAC XTREME een echte high-performance winterband.

De prijs van de band is € 158,50 per stuk bij De Bandenconcurrent

Ik ben uiteraard op zoek naar een nóg goedkoper adres....... >-)
pierre

http://www.autobandenmarkt.nl is goedkoper ex montage.

trouwens een winterband heeft wat andere eigenschappen als een zomerband, en is soms niet echt zinvol in Nederland met het global warming effekt.
Duitsland of Alpen echt noodzakelijk.
Xabre
Car: 19 16V

heb ze weleens op de ebay gekocht in duitsland, nog goedkoper dan autobandenmarkt :D :lol:
Trust me. I know what I'm doing.
Gompie

pierre schreef:www.autobandenmarkt.nl is goedkoper ex montage.

trouwens een winterband heeft wat andere eigenschappen als een zomerband, en is soms niet echt zinvol in Nederland met het global warming effekt.
Ik heb toch een enorme aanrijding kunnen voorkomen dankzij mijn winterbanden (op m'n vorige wagen) hier in Nederland!
De remweg is echt S T U K K E N minder met winterbanden.

En waarom kan je bij de meeste Lease-maatschappijen de auto laten uitrusten met winterbanden? Niet voor de luxe denk ik.... :wink:
Xabre
Car: 19 16V

meer afstand houden
Trust me. I know what I'm doing.
Maarten-Jan
Car: R19.R

pierre schreef:www.autobandenmarkt.nl is goedkoper ex montage.

Klopt, er heeft toen ook zo'n test in autoweek of autovisie gestaan (weet niet meer welke), die een gemiddeld geprijsde zomerband vergeleken met allerlei winterbanden. Boven de 2 graden had de zomerband nog steeds een kortere remweg dan de beste winterband. Pas daaronder begonnen de betere winterbanden pas in het voordeel te komen.

Gezien hoe veel dagen het in nederland vriest moet je je afvragen of zo'n winterband de moeite waard is....
Riël
Über-Spammer

Ik vind van niet.

Het grootste gedeelte van de tijd dat je ze erop hebt, verslechter je de situatie.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Gompie

Het is eenieder natuurlijk vrij een eigen mening te hebben...... (0)
AUTOTRACK schreef hier in oktober 2004 al het volgende over:

[img]http://www.autoxperience.tv/filecontent ... /21304.jpg[/img]

Winterbanden hoeven helemaal geen sneeuw

Honderdduizenden monteren ander 'schoeisel' onder hun auto wanneer de R in de maand is. Vooral leasemaatschappijen hebben de winterband ontdekt.

Een enkele Elfstedenwinter daargelaten raakt ons land niet bepaald jaarlijks bedolven onder krakende pakken sneeuw. Toch groeit de belangstelling voor winterbanden gestaag. Jaarlijks worden er hier een kwart miljoen van verkocht. Een eenvoudige rekensom leert dat er dus honderdduizenden auto's op winterbanden rondrijden.

Koudweerbanden
Dat gaat dus niet alleen om de jaarlijkse wintersportreis. Steeds meer consumenten weten dat je in feite over koudweerbanden moet spreken. Onder een graad of zeven bóven het vriespunt bieden die immers meer grip. Terwijl normaal bandenrubber dan steeds meer verhardt doet het speciale rubbermengsel van een winterband nog soepeltjes zijn werk. Aangepast profiel zorgt bovendien voor een betrouwbare werking op nat wegdek, sneeuw en ijs.

Natuurlijk ontsnappen ook winterbanden niet aan de natuurwetten, maar het verschil is goed voelbaar. Zo gauw het winterjassenweer wordt, bieden ze meer tractie bij optrekken, een kortere remweg en een grotere stabiliteit in bochten. Menig leasemaatschappij begint al in oktober een deel van zijn vloot op koudweerbanden te zetten. Niet minder dan veertig procent van alle winterbanden wordt aan leaserijders geleverd. De extra veiligheid is een mooi lokkertje voor nieuwe klanten.

Trend

Als grootste winterbandenmerk van ons land speelt het Enschedese Vredestein nadrukkelijk in op de trend. De nieuwe Wintrac Xtreme mikt op de snelle limousines die de zakenman veelal rijdt. Designhuis Giugiaro tekende de agressief ogende profielvorm en de prestaties zijn bijpassend exotisch. De Xtreme is de eerste winterband waarmee je zelfs snelheden zou mogen rijden tot 270 kilometer per uur.

Ook rustiger rijders plukken daar vruchten van. De brede bouw van de band betekent veel rubber op het wegdek en een nieuw ontwikkeld loopvlakmengsel biedt volgens de fabriek ruim tien procent meer grip bij regen. Bovendien is de tractie bij vrieskou enkele procenten opgewaardeerd. Tijdens een 'natte' slalomproef en een rit bovenop een gletsjer constateerden we dat de Wintrac Xtreme heel vertrouwenwekkend aanvoelt. Ook onder de meest gespierde automodellen.

Wel veroorzaken de tweeduizend minuscule inkepingen in het loopvlak op droge weg een licht roffelend geluid wanneer je hard remt. De adviesprijs van de Vredestein Wintrac Extreme ligt afhankelijk van de bandenmaat tussen de 200 en 400 euro. In de praktijk kunt u daar al gauw vijftig tot honderd euro van aftrekken.
Maar er zijn natuurlijk ook nog andere banden dan alleen deze van Vredestein (I)
Riël
Über-Spammer

Onder een graad of zeven bóven het vriespunt bieden die immers meer grip.
Niet waar dus en uiteraard wil de bandenbranche omzet zien.
Laatst gewijzigd door Riël op ma 15 okt 2007 17:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gompie

Ik lees dus 7 graden Celcius en minder.......

Wat lees jij dan? (0)
Tim
Car: E36 M3

Gompie schreef:Ik lees dus 7 graden Celcius en minder.......

Wat lees jij dan? (0)
Hij heeft het niet over dat stukje ;) Maar hoe het volgens hem zit :)
Maarten-Jan

Maarten-Jan schreef:
pierre schreef:...
Klopt, er heeft toen ook zo'n test in autoweek of autovisie gestaan (weet niet meer welke), die een gemiddeld geprijsde zomerband vergeleken met allerlei winterbanden. Boven de 2 graden had de zomerband nog steeds een kortere remweg dan de beste winterband. Pas daaronder begonnen de betere winterbanden pas in het voordeel te komen.

Gezien hoe veel dagen het in nederland vriest moet je je afvragen of zo'n winterband de moeite waard is....
Of dit stukje :wink:
Gompie

8)

Ach, het is maar wat je ervan wil oppakken.

Ik kan me nog vaag de discussies herinneren rond het dragen van autogordels, derde remlicht, noodzaak van airbags......

Gelukkig leven we in een land waar nog wél (enigzins) te kiezen is.
Tom
Moderator
Car: MB

ik vind winterbanden maar ruk. Enkel als het spekglad is of als er een pak sneeuw ligt is het leuk maar verder rijden ze gewoon voor geen meter. Wegligging verslechterd echt enorm vind ik! Onder mijn auto zul je ze niet vinden (zeker niet aangezien ik al niet zo heel veel km's maak)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Riël
Über-Spammer

Ik ben inderdaad van mening als je je bij gladheid wat meer aanpast aan de omstandigheden dan normaal, wanneer je gewone banden hebt, is het nóg veiliger dan denken dat je met winterbanden wél stil komt :)
mike16v

ik heb wel goede ervaringen met winterbanden ook zonder sneeuw. doe het nu 3 jaar dat ik wissel en bevalt goed.
Chris@R5

Winterbanden hoef ik nooit weer. Ik heb ze gehad van Pirelli onder een vijfje. als het ook maar wat warmer werd waren die dingen levensgevaarlijk door de waardeloze wegligging. Als het enorm hard sneeuwt ga ik of niet de weg op óf ik rij wel rustiger aan.
-PAZ-
Über-Spammer

Het lijkt me toch logisch dat je je rijstijl aanpast aan de omstandigheden, ongeacht met wat voor banden je rijd. Is het ook niet zo dat de waterafvoer vanm winterbanden vaak beter is dan bij zomerbanden, dat is dat ook weer een voordeel in de winter.

Wij leggen op mijn werk ook op veel auto's winterbanden en 90% van de klanten zegd dat ze het verschil goed merken zonder dat er sneeuw valt.
R5GTT. Drive it like you stole it
Siempie

-PAZ- schreef: Wij leggen op mijn werk ook op veel auto's winterbanden en 90% van de klanten zegd dat ze het verschil goed merken zonder dat er sneeuw valt.
Ik heb ze ook weer onder mn auto gezet. Nu is er nog niet heel veel voordeel, maar over een paar weekjes wanneer het toch weer rond de 10 graden gaat zitten en het wegdek langer nat/vochtig blijft heb je echt veel voordeel van winterbanden. Water afvoer is veel beter, minder last van aquaplaning.

Je moet wel je rijstijl aanpassen, even vol over een rotonde heen resulteert toch in iets meer glijden dus dat moet je gewoon niet meer doen.
Gompie

De meningen verschillen en dat is natuurlijk ieders goed recht :smoke:

Ik kan me goed voorstellen dat als je veel stadsritjes maakt of sowieso wienig rijdt die kosten onevenredig zijn (dus te duur).

Maar als je zoals ik zo'n 30000 km rijdt, waaronder 1 keer een wintersporttrip, per jaar dan ligt de behoefte natuurlijk anders.

Het gaat me wél wat kort door de bocht als er vanuit gegaan wordt dat de commercie erbij gebaat is (natuurlijk verdienen ze er aan).
Dat is volgens mij niet houdbaar die stelling.
Ja, je hebt 2 sets nodig, maar je doet er ook twee keer zo lang mee.....
(mits je wel een extra set velgen hebt, anders zit je 2 x per jaar aan zo 'n € 60,- á € 80,- kosten m.b.t. het op en afwisselen, montagekosten en balanceren en dan ben je duur uit).

En ik heb geen enkel belang in de bandenbranche hoor ........ >-)
Ik ben ook maar consument.
Derby

En dan te bedenken dat ik drie jaar geleden met Speedie een heftige discussie heb gehad over het nut van winterbanden en dat iedereen mij voor gek verklaarde dat ik winterbanden onzin vond...Leuk om te zien dat men nu toch anders is gaan denken 8)

En natuurlijk zijn er mensen die meteen met een verhaal op de proppen komen dat zij het wel nodig hebben gehad. Daar kan ik tegen overzetten dat ik ze nog nooit nodig heb gehad. En dat de lease maatschappijen over stag gaan voor de winterbanden, misschien is dat terug te voeren op het publiek wat een lease auto heeft en het gevoel van "het is mijn auto niet". Zo wordt er althans wel mee omgegaan. En dat reflecteerd op het rijgedrag. (Ik weet dat ik nu generaliseer, maar mensen die van zichzelf weten dat ze niet zo rijden weten dat ze zich niet aan gesproken hoeven te voelen.)

Ik heb nog nooit winterbanden nodig gehad, maar waarschijnlijk rij ik ook niet onverantwoord genoeg. Die opmerking van meer afstand houden vind ik dan ook meer dan een goed advies.
Ik blijf het een commercieel truukje vinden (voor in Nederland dan). In Noorwegen rijdt men rond deze tijd met spikes. Dat helpt.

Over dat je er twee maal zolang mee doet, in de meest ideale situatie wel. Maar met het wisselende weer in Nederland kan het ook op een goede winterdag nog 12 tot 15 graden worden. En dan zijn je winterbanden en gevaarlijk en slijten onaangenaam snel. Daarbij heeft een winterband gemiddeld ook maar 8 mm profiel en zijn ze op bij 4 mm (volgens de bandenfabrikanten) waar een zomerband tot 2 mm profiel verantwoord is. Ook een nieuwe zomerband of vier seizoenen band heeft 8 mm profiel, daarbij slijt een zomerband minder snel (iets hardere compound). Alles bij elkaar opgeteld vind ik de stelling dat met een set winterbanden daarom twee maal zolang met de twee sets gedaan kan worden zeker aan te vechten. (damn wat een tang constructie). Mijn mening. Ik sta altijd open voor een andere visie.

Just my two cents.

Derby
Gompie

De persoonlijke omstandigheid maakt dat er verschillend mee omgegaan kan worden. Bovendien zitten we hier in Nederland met het zeeklimaat nét op het randje van wel of niet die Winterbanden aan te schaffen.
Alle argumenten zijn dan ook discutabel of tweeërlei uitlegbaar.

Ik heb de keuze gemaakt voor de maximale veiligheid.
De reden is niet zozeer de veel beterere grip van de winterbanden (meningen verschillen op dit punt) hier in Nederland, maar wel de noodzaak deze banden te hebben in Duitsland en Oostenrijk (of andere wintersportlanden).
Dat is één reden.
De grootste reden (voor mij) is, dat ik tracht alle voorkomende risico's te willen vermijden met de wegligging (voorzover ik daar iets mee kan doen).
Dit komt door een keerpunt na een dubbele nekwerveloperatie van mijn vrouw (nu ong. 1,5 jaar geleden waarbij alles gelukkig weer is goed gekomen).
Ik wil echt sindsdien alle risico van een aanrijding beperken.
Mede op grond van dit gegeven rijdt ik nu een Vel Satis (ABS, EPS, 8 airbags, en nóg een reeks aan veiligheidsmaatregelen in die Vel Satis).

En o ja, ik ben (als mijn vrouw meerijdt) een zeer voorbeeldige chauffeur t.o.v. alle verkeersregels en medeweggebruikers, hoor.....
Ook wat betreft de afstand tot voorliggers

:wink:
Laatst gewijzigd door Gompie op vr 19 okt 2007 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Riël
Über-Spammer

Snap ik wel.
Maar ik ben nog van mening, dat het grootste deel van de tijd, winterbanden minder veilig zijn. Die 2 dagen in extreme kou zouden ze dan boven zomerbanden staan, maar moet ik daarvoor de halve milde winter op minderwaardige banden rijden?
Overigens is mijn opmerking nergens bewezen, maar ik zie het zo.
Maarten-Jan

Derby schreef:En dan te bedenken dat ik drie jaar geleden met Speedie een heftige discussie heb gehad over het nut van winterbanden en dat iedereen mij voor gek verklaarde dat ik winterbanden onzin vond...Leuk om te zien dat men nu toch anders is gaan denken 8)
Die is dan ook ontzettend eigenwijs met een uitgesproken mening :lol:
Tom
Moderator
Car: MB

overigens kunnen de meesten mensen ook niet echt een goed verglijk maken volgens mij. Enkel als je overgaat van nieuwe zomerbanden op nieuwe winterbanden lijkt me het een (redelijk) eerlijk vergelijk. Vaak hebben mensen echter een setje gebruikte zomerbanden en gaan ze over op nieuwe winterbanden
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
pierre

ik wel, ik heb toen nieuwe zomerbanden noodgedwongen vervangen door nieuwe winterbanden in maart 2005 toen er 50 cm sneeuw viel en ik niet meer weg kon komen.

werkte perfekt, maar een week later op nat wegdek was de grip ver te zoeken, ( marshal winterband )
Riël
Über-Spammer

Waar, bij sneeuw op de weg bieden ze zeker wel meer grip.
Maarja, daarvoor bestaat in nederland een prima strooisysteem en sneeuwschuivers :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Gompie

Nu we het toch over banden hebben...... :wink:

Zo worden ze gemaakt:

FILM 1

FILM 2

FILM 3

FILM 4

FILM 5

FILM 6

FILM 7