[Grotere Remmen]

Vragen en antwoorden m.b.t. het remsysteem
Plaats reactie
antoine
Car: Renault Clio III RS

Tom schreef:ik bedoelde eigenlijk met andere klauwen erbij. En origineel is echt niet voldoende als je een potje gaat sturen of het circuit op wil gaan.
Jij had toch ook de 'mabo' klauwen Tom?!
Steven
Car: M536

Op wie geef je nu eigenlijk af Jo? Ik had de set van JL en dat waren precies dezelfde brackets als van K-tec alleen dan met TXI schijven. En kep die set van K-tec eens op een clio geprobeert, dat haalde het in de verste verte niet bij Jeroen's samengestelde set.
En die alu brackets krijg je echt niet stuk hoor, die zijn dikker als menig bracket die ik heb gezien.

En idd serieuze remmen kosten geld, maar een big brake is een leuke goedkope oplossing.
jacques

Ik heb hele goede ervaring (15000 km) met clio RS remmen op een 19 16V cabrio.
De auto weegt 1170 kg en kan betere remmen goed gebruiken.
Met de RS remmen hebben de wielen tot nu toe (voornamelijk op droog wegdek) nog nooit geblokkeerd.
Mij heeft het ongeveer 400 Euro gekost. Dit is remklauwen/blokken/schijven, andere hoofdremcilinder, adaptor platen van Bart. Het frezen van de fusees was gratis. Zie eventueel mijn artikel in renault1916V. Ik kan het iedereen aanraden. Het remt super! Ik weet ook wel dat er nog mooiere remmen te koop zijn, maar laten we eerlijk zijn, De grote BMW's 7-serie hebben ook meestal gewoon een-zuiger remklauwen voor en dat remt ook hard.
Voor hen die goedkoop nog harder willen remmen is de remklauw van peugeot 406 misschien wat. Die heeft zelfs een zuiger van 57mm.
Tom
Moderator
Car: MB

antoine schreef:
Tom schreef:ik bedoelde eigenlijk met andere klauwen erbij. En origineel is echt niet voldoende als je een potje gaat sturen of het circuit op wil gaan.
Eigenlijk geen idee. Ik heb de set tweedehands maar ongebruikt gekocht van Dennis een paar jaar geleden. En ooit opgehaald bij Menno. Het zijn klauwen (enkele zuiger) met een grotere diameter. De set bevalt mij prima en heeft zo gek veel niet gekost
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Maus

Waarom kijkt men niet eerst naar setje goede schijven en dito blokken op de OEM klauwen?
De originele schijven / blokken op de EVO zijn ook niet om over naar huis te schrijven. (Terwijl dit toch ook al van Brembo is.)
Ik heb er nu andere (betere) schijven en blokken onder zitten en de remcapaciteit is stukken verbeterd. In het begin zelfs nog beter, maar helaas voor straatgebruik niet te doen vanwege het overmatig piepen van de blokken.

Een BBK-kit is voor de meesten hier gewoon overkill, een enkeling nagelaten.
Bart V

Het aanspreek gedrag van grotere remmen is vele malen comfortabaler dan de standaard remmen. Dit verbeter je niet of nauwelijks met andere schijven en betere blokken op het OEM systeem, omdat zuigerdiameter en schijfdiameter ongewijzigd blijven, waardoor je remmmoment en remkracht gewoon niet toeneemt. Je verbeterd enkel de wrijvingscoefficient.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Car: diverse
Contacteer:

Steven schreef:Op wie geef je nu eigenlijk af Jo? Ik had de set van JL en dat waren precies dezelfde brackets als van K-tec alleen dan met TXI schijven. En kep die set van K-tec eens op een clio geprobeert, dat haalde het in de verste verte niet bij Jeroen's samengestelde set.
En die alu brackets krijg je echt niet stuk hoor, die zijn dikker als menig bracket die ik heb gezien.

En idd serieuze remmen kosten geld, maar een big brake is een leuke goedkope oplossing.
txi schijven met de rs klauwen werkt perfect
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Gast

en daarmee is alles gezegd: RS klauwen !

Stevo, ik geef het op niemand af. Ik had het "big brakes topic", dat gesloten werd, vluchtig doorgelezen en vandaar ik hier en daar wat gequoted had.

Kvind al dat gezwam en gedoe leuk praten voor aan de toog, maar als we spreken over een degelijk remsysteem hoort het clio of 19 gedoe daar niet bij.

Bart heeft het niet beter kunnen verwoorden.
Steven

Toch is die 285 kit een hele simpele, goedkope en een echte bang for bug upgrade. En het kost maar een fractie meer als een EBC set met van die bling gegroefde schijven met greenstuff blokken (N) Dan praat je pas over troep.

Tuurlijk is er veel beter en ik zou ook een RS set nemen of iets 4-pots, maar met die 285 en DS2500 kon ik zo serieus hard remmen dat ik na 2x 200-100 echt koppijn kon krijgen, nou dan trek je wel aardig wat G's hoor.

Maargoed op mijn corolla komt straks 260 mm met 4 pots alu RX7 klauwen en op een mooi gefreesde alu bracket :p

Btw past een RS schijf met klauw toevallig in 1x op een Laguna 1? Ik rijd nu nog met 260mm's rond (remt wel goed overigens).
Gast

dan moet je eens naar de offset van de schijf zelf kijken, of aan arco de maten vragen van beiden :wink:
antoine
Car: Renault Clio III RS

Tom schreef:
antoine schreef:
Eigenlijk geen idee. Ik heb de set tweedehands maar ongebruikt gekocht van Dennis een paar jaar geleden. En ooit opgehaald bij Menno. Het zijn klauwen (enkele zuiger) met een grotere diameter. De set bevalt mij prima en heeft zo gek veel niet gekost
Dan zullen het wel de zelfde zijn (Y)
Willem-Jan
Bestuurslid
Car: Megane RS Grand Tour

Ik zet het hier maar even neer, al weet ik dat het er niet hoort. Ik heb een probleem. Zoals een paar van jullie weten ga ik meedoen met de Amsterdam-Dakar Challenge. Ikdoe mee met een Isuzu Trooper. Maar nu heb ik een probleem met het remsysteem.

Als ik rem, dan heb ik de eerste keer dat ik de rem intrap, weinig tot geen pedaaldruk en druk ik pedaal tegen de bodem. Als ik dan nog een keer trap heb ik wel remdruk. De auto remt wel bij de eerste keer trappen(dus zonder remdruk). We hebben het systeem al meerdere malen ontlucht, dus daar kan het niet aan liggen. Wat zou het kunnen zijn?
Ik hoop dat jullie wat weten. Alvast bedankt!
Gast

ontluchten met een degelijk aparaat :smoke:
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

paar keer pompen en het pedaal een nacht onder druk zetten, dan komen de hele kleine luchtbelletjes die er nog inzitten vanzelf naar boven
Gast

ik meen het serieus, vorige week heb ik hetzelfde ondervonden. Dan heb ik de elektrische ontluchter erbij gehaald en op 10 minuten was de klus geklaard. Komt nog bij dat ik meer druk dan ooit op het pedaal heb.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

ja jo maar niet iedereen heeft zon mooi apparaat (Y)
de manier die ik omschrijf duurt langer maar werkt ook goed
Gast

in principe heeft elke degelijke garage zoiets in huis Luco. Ik weet wat het is om remmen en koppeling te ontluchten en na 10 minuten wederom met een plat pedaal te staan... :gun:
Riël
Über-Spammer

Toch moet het makkelijk te bouwen zijn, zo'n remmen ontluchter.

Dop nemen van een vaatje, slang erop fixen goed afsluitend, iets construeren waar je druk op kan zetten met remvloestof erin en kraantje, barretje druk erop zetten en ontluchten maar...?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Gast

dat heb ik eerst gehad, probleem is dat je bij het opdrukken van het vaatje wederom luchtbellen creërt. En dat was geen zelf fabrikage maar eentje van bendix.
Steven

Die isizu zal wel gewoon een lekke hoofdremcilinder hebben, dat is geen gewone lucht in je systeem.
Ga maar vast langs de automatzaak of de sloop...

Verder ontlucht ik nog steeds met 2 man en met alle autos die ik tot nu toe gedaan heb nooit problemen gehad. Zo'n zelfbouw druksysteempje heb ik ook wel es gehad, maar vooral voor de achterkant is dat veel te traag. Gewoon ouderwets pompen, systeem op druk zetten en zo de boel eruit spuiten.
Rem een nacht lang onder druk laten staan duurt ook natuurlijk veel te lang :p
Gast

bij een 21 lukt dat dus niet Steve (handmatig pompen)
Steven

Nee maar jij hebt het over de koppeling toch?

Weet best dat er systemen zijn waar het echt niet gaat, maar die Isizu is zo goed als duidelijk gevalletje lekke HRC. Durf ik wel een krat bier op in te zetten.

Verder is elke doorsnee reno hier prima op de ouderwetse manier te ontluchten, daar heb je echt geen funky systemen voor te hebben.
Riël
Über-Spammer

Ik doe het niet meer zonder, ik gebruik zo'n groot vat, zet m aan, en is ontlucht en ververst tegelijk, alleen nippels open draaien.

Sneller gaat echt niet.
Bart V

Ik had laatst een espace die ik niet handmatig ontlucht kreeg. Toen toch maar het apparaat erop gezet, en toen had ik het zo voor elkaar. Voor mij de eerste keer bij een reno dat ik het niet handmatig voor elkaar kreeg.
Tom
Moderator
Car: MB

je hebt toch al van die apparaatjes op lucht voor een tientje of 5 ofzo. Weet eigenlijk niet of dat goed werkt.....
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Willem-Jan
Bestuurslid
Car: Megane RS Grand Tour

Bedankt voor alle tips (Y) Kan ik ook testen of de hoofdremcilinder kapot is, of gewoon andere halen, monteren en kijken of ie beter remt?
Ik zal eerst Luco's manier even proberen. Ff een nachtje flink op druk.
Allemaal bedankt!
Xabre
Car: 19 16V

ik heb hier wel zo'n ontluchtingssetje liggen, werkt echt super, kan je supersnel in je eentje de remmen in 1x goed ontluchten (Y) slechts 3 tientjes bij de brezan
Riël
Über-Spammer

Je moet er een hebben met veel remvloeistofvoorraad.

Alleen lucht is ook kut, omdat je wanneer je de boel ververst, tochvergeet het niveau te checken.

Dat is ook klote,a ls je het handmatig doet. Pomp pomp 'los' pssjj 'vast' pomp pomp etc etc en dan moet mannetje nummer 3 kijken of t vaatje niet leeg is (N). Wat n ge-eikel :lol:
Xabre
Car: 19 16V

heb er eentje waar 1 liter in kan, prima voor 1x alles verversen bij de 19
Trust me. I know what I'm doing.
Gast

even verder over de remmen. Ik heb dus zeer binnenkort dit, de nummers kan je terug vinden in het cupboek. Volgens mij geen verschil met de standaard nummering.

Clio RS remmerij

klauw links: 77 111 55 291
klauw rechts : 77 111 55 290
schijven L&R 280/24 : 77 111 55 586
Blokken DS2500 : 77 111 29 522

Nu wil ik even vragen of die RS schijven kant en klaar op de 5,clio's,19's passen ?

Indien niet is het nutteloos ze mee te brengen.
Marcel J.

Rs is toch vijf gaats terwijl de 5, 19 enz vier gaats is. Of vloek ik nu in de kerk :D
GJ
Car: Megane 4 RS

Marcel J. schreef:Rs is toch vijf gaats terwijl de 5, 19 enz vier gaats is. Of vloek ik nu in de kerk :D
De RS is ook gewoon 4 gaats. De V6 is 5 gaats.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Xabre schreef:heb er eentje waar 1 liter in kan, prima voor 1x alles verversen bij de 19
net een setje van midlock gehaald
flesje met allerlei slangetjes enzo
morgen maar eens lezen hoe dat werkt
Steven

Post eens fotos van die dingen? Zal ik em hier ook eens op the wishlist zetten.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

ik zal morgen (ALS IK TIJD HEB) mijn setje ff posten en de gebruiksaanwijzing proberen te scannen (Y)
Plaats reactie