Sleepring

Post hier al je vragen over de Clio
Plaats reactie
Racer-X

Hallo allemaal,

Ff een 2-tal dingetjes waar ik wat vraagtekens bij heb. Niet echt specifieke Williams problemen omdat het elk auto wel kan overkomen.

1) Vanmorgen moest ik mn auto (Williams dus) wegbrengen voor een APK keuring. Start ik mn auto, druk mn koppeling in en tja ik krijg de pook in geen enkele versnelling. Zet ik hem in achteruit, gaat ie kraken. Dus motor uit, werkt de pook wel in elke versnelling. Dus zet ik hem in "1" en druk de koppeling in, en start de motor, gaat de auto lopen. Remmen dus. Ik zeg dan een koppelings(pedaal)probleem, of herkent iemand hier een ander probleem.

2) Niet echt een vraag, maar meer een uiting van frustatie. Vanmorgen dus de Renault dealer gebeld met mn koppeling probleem. Zouden ze een busje langssturen om mn auto naar de garage te slepen. Komt er idd een monteur langs die een sleepriem bevestigt tussen zn busje en mn Clio.
Bij de eerst de beste bocht moest de monteur even remmen voor verkeer. Daarna trok ie op (waarschijnlijk was ie vergeten dat hij een Clio op sleeptouw had) en kraaakkk. Oh nee...dacht ik dus ik toeteren en gebaren van stoppen. Hij keek in de spiegel en aarzelde stoppen of niet. Dat deed hij dus stoppen, maar plotseling gaf hij weer gas..en BAAMM daar vliegt ineens de sleepring van mn auto...aaargghh... Ik heb gekeken, maar hij is dus gewoon afgescheurd van mn voorkant. Gelukkig weinig schade aan de bumper (wat krasjes) maar geen sleepring meer !! Zou zoiets nog te maken zijn ? (eigenlijk toch wel een vraag :-)
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

1) Check de stelinrichting van je pedaal! Dat is zo enorm brak in elkaar gezet... :( Ik heb er ook een nieuwe ingezet toendertijd en ik hoorde deze week dat de nieuwe eigenaar ook alweer een nieuwe heeft laten monteren. Het zou kunnen zijn dat de tandjes afgebroken zijn en dus wordt de kabel niet netjes gespannen, met als gevolg dat je koppeling niet vrij komt. :(
Tim
Car: E36 M3

Fijne garage als je zo met je spullen omgaan... |:
Racer-X

Tim_Coupe schreef:Fijne garage als je zo met je spullen omgaan... |:
Inderdaad ik word zo gebeld. Oh wee als ze beginnen over kosten over reparatie sleepring (als het uberhaupt al gemaakt kan worden)

@ Merijn : Ok, de garage gaat er naar kijken. Thanks voor de (snelle) reply.
Is zoiets dus vrij gemakkelijk gefikst, mocht dit idd het probleem zijn.
Tom
Moderator
Car: MB

Fijne monteur als hij niet eens weet hoe je een auto moet slepen (N)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Jean-Paul-S
Über-Spammer

ja dat is inderdaad bagger. als je gesleept word zou je in zo'n geval continu je voet op de rem moeten houden om maar spanning op de kabel te houden.
Frits Clio 16v

Het sleepoog zit met een dikke bout vast door de frontbalk.
Is hij met bout en al los gerost, of is het sleepoog door midden gebroken?

Over je koppeling, klinkt alsof hij niet goed vrij komt dus check inderdaad het stelmechanisme bij je pedaal.
Een nieuw pedaal met stelmechanisme kost geloof ik rond de 30 euro.
Jean-Paul-S
Über-Spammer

wanneer alleen je oog kapot is heb ik er nog wel een voor je (Y)
Ronald1916V
Car: Renault 19 2.0 16V

Als dat sleepoog van een Willy net zo brak is als van een 19 16V is het niet gek dat hij afbreekt, die kun je beter preventief vervangen na een aantal jaar omdat die wegrotten en afbreken als je daar aan gaat slepen..

Een sleepoog weghalen en bumper strakmaken is iets wat ik nou NOOIT zou doen bij een Renault :p
Racer-X

Frits Clio 16v schreef:Het sleepoog zit met een dikke bout vast door de frontbalk.
Is hij met bout en al los gerost, of is het sleepoog door midden gebroken?

Over je koppeling, klinkt alsof hij niet goed vrij komt dus check inderdaad het stelmechanisme bij je pedaal.
Een nieuw pedaal met stelmechanisme kost geloof ik rond de 30 euro.
Hij is met bout en al losgerukt. Geen leuk gezicht :-( De garage heeft gebeld en aangegeven dat ze de sleepoog opnieuw gaan bevestigen en dat er geen kosten worden berekend. Hij gaf toe dat het hun schuld is en niet de mijne.
Over de koppeling (tja ben nou eenmaal een leek) dat wordt een geheel nieuwe koppeling volgens de Renault garage. Probleem is namelijk dat ik hem niet vaak gebruik. Komt doordat ik ook nog een leaseauto heb die ik dagelijks gebruik. De Renaultgarage heeft aangegeven dat het een flinke kostenpost word en ongeveer 1000 euro totaal zal kosten. Hij vroeg of ik dit wou laten doen, ja of nee. Heb gezegd dat ik nog even over na moest denken.

@ J-P-S : ik heb inderdaad continue met mn voet op de rem gehouden. Was nl. ongeveer 10 km van mn huis naar de garage, en dat over een provinciale drukke weg. t is best lastig zonder rembekrachtiging te remmen. De sleepriem is vervolgens vastgebonden aan de draagarm. Dat ging goed, alleen is de afstand tussen mn auto en het busje kleiner, dus tricky om op tijd te remmen
Merijn
Über-Spammer

Ik zou effe voor de second opinion gaan en als je het al laat maken, zou ik het niet bij de dealer laten doen. Maar goed, ik heb het geluk dat ik een goed universeel autobedrijf ken waar het uurtarief ongeveer de helft is van dat bij de dealer.
Racer-X

Bedankt Merijn, goed punt. Zal er nog even over nadenken. Blijft een feit, dat ik mn Williams (inmiddels al weer 10 jaar in bezit) nog langer wil houden. Is een afweging of zo'n (weliswaar dure, maar enigszins garante) reparatie het waard is.
Merijn
Über-Spammer

Die reparatie is het zeker waard! :) Maar waarom veel meer geld uitgeven dan nodig? Er is genoeg vaklui aan het werk buiten de Renault dealer, die iets schappelijker zijn met hun tarieven. Ik zou de beunhaas in dit geval effe overslaan. :)
Paramike

Racer-X schreef: @ J-P-S : ik heb inderdaad continue met mn voet op de rem gehouden. Was nl. ongeveer 10 km van mn huis naar de garage, en dat over een provinciale drukke weg. t is best lastig zonder rembekrachtiging te remmen. De sleepriem is vervolgens vastgebonden aan de draagarm. Dat ging goed, alleen is de afstand tussen mn auto en het busje kleiner, dus tricky om op tijd te remmen
Waarom zonder rembekrachtiging remmen? Het was toch een koppelingsprobleem, gewoon de bak in zijn vrij houden en de motor laten draaien. Dan heb je mooi je rembekrachtiging en (evt) stuurbekrachtiging.

Groeten,

Michiel
Racer-X

Paramike schreef:
Racer-X schreef: @ J-P-S : ik heb inderdaad continue met mn voet op de rem gehouden. Was nl. ongeveer 10 km van mn huis naar de garage, en dat over een provinciale drukke weg. t is best lastig zonder rembekrachtiging te remmen. De sleepriem is vervolgens vastgebonden aan de draagarm. Dat ging goed, alleen is de afstand tussen mn auto en het busje kleiner, dus tricky om op tijd te remmen
Waarom zonder rembekrachtiging remmen? Het was toch een koppelingsprobleem, gewoon de bak in zijn vrij houden en de motor laten draaien. Dan heb je mooi je rembekrachtiging en (evt) stuurbekrachtiging.

Groeten,

Michiel
Klopt, had ik kunnen doen. Zal ik volgende keer aan denken :-) Hoop alleen dat er nooit een volgende keer komt..haha
Dennis_16v

Je hebt 2 sleepogen aan de voorkant zitten he ;)

Ik heb nl. 2 dagen geleden hetzelfde meegemaakt.. autopech.. slepen en boem.. sleepauto rukt t complete sleepoog incl. hele ijzer mee :lol:

Maar rechtsvoor onder je auto.. zit er nog 1.. deze zit aan het chassis vast, en is naar mijn mening een stuk steviger :D
'91 Renault Clio 1.8 16v "Streetfighter Edition" work is still in progress
Racer-X

Haha...ok Dennis_16v, dat wist ik dus niet en blijkbaar de monteur ook niet haha... Maar je zegt rechtsvoor, dat is helaas waar mijn sleepoog nu niet meer zit :-(
Gelukkig heeft de Renault dealer zijn fout toegegeven. En wordt de sleepring opnieuw aangezet.
Jean-Paul-S
Über-Spammer

dennis bedoelt onderaan je subframe. al is dat ook een verbinding die nogal eens buigt en wellicht stukgaat. heb ik al eens gezien bij een 16v dat die er niet meer aanzat. nee, dat was niet de mijne :wink: :)
Plaats reactie