Hoi Twingo technicians!
enkele vraagjes:
ik heb een twingo van begin 98 (dit was dus niet het laatste model dat eind 98 uitkwam), wel met dubbele airbags...
stuur airbag en bijrijders airbag zijn geploft....
Ik heb een compleet setje gekocht dus: stuur airbag, bijrijders airbag, en module.
1. Wie weet waar de airbagmodule van de twingo zit?
2. kan ik deze module zomaar vervangen?
3. kan ik dan daarna zo de twee airbags plaatsen en de stekkertjes aansluiten
bedankt alvast voor de info en tips
airbag module / airbagmodule twingo
je hebt dus een fase1? mijn twingo is uit 97 en ik heb ook dubbele airbags, maar waar die module zit zou ik niet durven te zeggen, weet wel dat je de stekkers van de airbags er zo uit kan halen en weer terug kan zetten in de nieuwe..
ik hoorde dat als ik dat doe, dan moet ik met mn twingo naar renault garage om de module te laten resetten...
want misschien dat de oude module niet werkt met de nieuwe airbags
wie weet dat ik wel probeer wat je net zei; gewoon verwisselen. maar ik wacht nog even, misschien komen er nog meer tips etc..
want misschien dat de oude module niet werkt met de nieuwe airbags
wie weet dat ik wel probeer wat je net zei; gewoon verwisselen. maar ik wacht nog even, misschien komen er nog meer tips etc..
ik bedoelde te zeggen dat als je oude airbags geploft zijn, je ze makkelijk kan vervangen door nieuwe, dat is gewoon stekkertje aansluiten, als je dan je auto start, zou je display vanzelf aangeven of er iets mis is met de airbags of niet...
Oh shit! dat moet ik niet hebben.
maar waar vind ik die sensor? of hoe zorg ik ervoor dat ie niet meer is ingedrukt?
maar waar vind ik die sensor? of hoe zorg ik ervoor dat ie niet meer is ingedrukt?
-
- Über-Spammer
- Car: Renault 5 GT Turbo
Ik het sowiezo maar een vreemd verhaal vind dat je zelf aan je airbags gaat lopen prutsen. Bij de dealer moeten ze officieel de airbags eerst vergrendelen voordat er iets aan gedaan kan worden en dan moet volgens mij ook het systeem nog opnieuw geconfigugeerd worden.
Als je slim bent breng je gewoon de hele meuk naar de dealer en zeg je dat jet het ingebouwd wil hebben. Niet gaan lopen kloten met je eigen veiligheid als je niet precies weet waar je mee bezig bent

Als je slim bent breng je gewoon de hele meuk naar de dealer en zeg je dat jet het ingebouwd wil hebben. Niet gaan lopen kloten met je eigen veiligheid als je niet precies weet waar je mee bezig bent

'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
ik ga er vanuit dat ie ergens achter de bumper zit, je hebt een ongeluk gehad dat ze zijn geklapt?gregsta schreef:Oh shit! dat moet ik niet hebben.
tja ik moest toen mijn dashboard demonteren ivm kunstofherstel, kon mijn airbags gewoon losklikken en later weer vast, en krijg geen storing door oidIk het sowiezo maar een vreemd verhaal vind dat je zelf aan je airbags gaat lopen prutsen. Bij de dealer moeten ze officieel de airbags eerst vergrendelen voordat er iets aan gedaan kan worden en dan moet volgens mij ook het systeem nog opnieuw geconfigugeerd worden.
Als je slim bent breng je gewoon de hele meuk naar de dealer en zeg je dat jet het ingebouwd wil hebben. Niet gaan lopen kloten met je eigen veiligheid als je niet precies weet waar je mee bezig bent![]()
![]()

-
- Über-Spammer
- Car: Renault 5 GT Turbo
Nee omdat ze bij jou niet afgegaan zijn
Ik heb het dus meer over de situatie van de topicstarter
Wat jij hebt gedaan Peter, kan inderdaad gewoon.
Trouwens...als de airbags zijn afgegaan, dan zijn de gordelspanners waarschijnlijk ook afgegaan? Die moeten dan ook vervangen worden neem ik aan? (weet ik niet 100% zeker hoor...ik hou me nooit zo bezig met schade-auto's
)

Trouwens...als de airbags zijn afgegaan, dan zijn de gordelspanners waarschijnlijk ook afgegaan? Die moeten dan ook vervangen worden neem ik aan? (weet ik niet 100% zeker hoor...ik hou me nooit zo bezig met schade-auto's

vandaar dat ik eerst de airbagmodule wil vervangen.
deze stuurt de airbags aan, en de nieuwe module is dus (nog) niet afgegaan... moet ook zo blijven...
maar als het inderdaad te gevaarlijk is dan zal ik toch maar naar de delaer moeten, maar dat wist ik dan nog niet van te voren en vandaar ik deze topic startte en om jullie hulp vroeg.
dus ik ben blij met alle posts over dit onderwerp, alle suggesties en tips zijn welkom dus twingolui laat je horen
deze stuurt de airbags aan, en de nieuwe module is dus (nog) niet afgegaan... moet ook zo blijven...
maar als het inderdaad te gevaarlijk is dan zal ik toch maar naar de delaer moeten, maar dat wist ik dan nog niet van te voren en vandaar ik deze topic startte en om jullie hulp vroeg.
dus ik ben blij met alle posts over dit onderwerp, alle suggesties en tips zijn welkom dus twingolui laat je horen
Hallo gregsta
De Airbag module zit onder het versnellingspook bakje.
Klik eerst de muntenhouder los, draai de schroef los en schuif het geheel naar achter.
Deze airbag module kan men zelf wel vervangen, maar NIET configureren en ontlocken.
Dit klusje moet door een garage met het juiste gereedschap uitgevoerd worden.
Een nieuwe airbagmodule moet namelijk eerst geprogrammeerd worden met gegevens zoals; in welk type Renault en wat de nieuwe configuratie is.
Teweten: alleen een stuur-airbag, of een met passagier airbag of een uitgeschakelde passagiers airbag (kinderzitje) of met twee extra side airbags.
Als er een airbag is afgegaan, zijn vrijwel altijd de twee gordelspanners ook afgegaan.
Dit is makkelijk te herkennen aan het feit dat het slotgedeelte aanmerkelijk korter is dan voorheen.
In de airbag module zit een versnellings sensor welke bij een bepaalde G kracht de airbags en gordelspanners afschiet. Bij de uitvoering met side airbags zijn nog twee extra (een links en een rechts) G sensoren gemonteerd, deze om een zij inpact te detecteren.
In elke airbag en gordelspanner zit kruit wat ontstoken kan worden door er een elektrische stroom van uit de module door de ontsteker te sturen.
Het uitzettende hete gas blaast de airbag zeer snel op en bij de gordelspanner drijft het hete gas een moer aan welke de kabel + gordel aantrekt.
Je begrijpt nu wel dat je heel voorzichtig moet zijn met deze dingen.
In de garage kan men met de computer het systeem op veilig locked zetten voor men er aan gaat werken.
Deze lock status wordt ook automatisch bereikt als de airbag module iets heeft afgeschoten en zal dus altijd gereset of ontlocked moeten worden in de garage.
In het Renault werkplaats handboek staat zelfs, dat de airbag module dan vernieuwd moet worden. Wat de reden is en of dat ook echt gedaan wordt weet ik niet.
Zelf heb ik thuis wel wat klusjes aan de airbags gedaan, als je de zekering er uit trekt en dan vijf minuten wacht (om alle statische lading te vereffenen), kan je veilig airbag stekkers los en vast maken. Maar voorzichtigheid blijft geboden!!
Als het contact aangezet wordt zal het airbag lampje een paar maal knipperen. Dit is eigenlijk een "zelf-test" van het systeem, is het lampje uitgegaan dan is alles okay, blijft het lampje continu aan, dan is er een probleem met de airbags, gordelspanners, module of de bedrading tussen deze onderdelen. De dealer kan het storings-geheugen natuurlijk uitlezen.
Hoop dat dit een antwoord is op jouw vragen. Succes en veilig sleutelen.
Henny
De Airbag module zit onder het versnellingspook bakje.
Klik eerst de muntenhouder los, draai de schroef los en schuif het geheel naar achter.
Deze airbag module kan men zelf wel vervangen, maar NIET configureren en ontlocken.
Dit klusje moet door een garage met het juiste gereedschap uitgevoerd worden.
Een nieuwe airbagmodule moet namelijk eerst geprogrammeerd worden met gegevens zoals; in welk type Renault en wat de nieuwe configuratie is.
Teweten: alleen een stuur-airbag, of een met passagier airbag of een uitgeschakelde passagiers airbag (kinderzitje) of met twee extra side airbags.
Als er een airbag is afgegaan, zijn vrijwel altijd de twee gordelspanners ook afgegaan.
Dit is makkelijk te herkennen aan het feit dat het slotgedeelte aanmerkelijk korter is dan voorheen.
In de airbag module zit een versnellings sensor welke bij een bepaalde G kracht de airbags en gordelspanners afschiet. Bij de uitvoering met side airbags zijn nog twee extra (een links en een rechts) G sensoren gemonteerd, deze om een zij inpact te detecteren.
In elke airbag en gordelspanner zit kruit wat ontstoken kan worden door er een elektrische stroom van uit de module door de ontsteker te sturen.
Het uitzettende hete gas blaast de airbag zeer snel op en bij de gordelspanner drijft het hete gas een moer aan welke de kabel + gordel aantrekt.
Je begrijpt nu wel dat je heel voorzichtig moet zijn met deze dingen.
In de garage kan men met de computer het systeem op veilig locked zetten voor men er aan gaat werken.
Deze lock status wordt ook automatisch bereikt als de airbag module iets heeft afgeschoten en zal dus altijd gereset of ontlocked moeten worden in de garage.
In het Renault werkplaats handboek staat zelfs, dat de airbag module dan vernieuwd moet worden. Wat de reden is en of dat ook echt gedaan wordt weet ik niet.
Zelf heb ik thuis wel wat klusjes aan de airbags gedaan, als je de zekering er uit trekt en dan vijf minuten wacht (om alle statische lading te vereffenen), kan je veilig airbag stekkers los en vast maken. Maar voorzichtigheid blijft geboden!!
Als het contact aangezet wordt zal het airbag lampje een paar maal knipperen. Dit is eigenlijk een "zelf-test" van het systeem, is het lampje uitgegaan dan is alles okay, blijft het lampje continu aan, dan is er een probleem met de airbags, gordelspanners, module of de bedrading tussen deze onderdelen. De dealer kan het storings-geheugen natuurlijk uitlezen.
Hoop dat dit een antwoord is op jouw vragen. Succes en veilig sleutelen.
Henny
Laatst gewijzigd door henny op do 13 sep 2007 9:16, 2 keer totaal gewijzigd.
hey henny, thank you!!!
ik ben nu op vakantie in portugal, maar zodra ik terug ben ga ik het proberen.
mocht ik nog op andere problemen stuiten, dan laat ik het weten
nogmaals: thanks

ik ben nu op vakantie in portugal, maar zodra ik terug ben ga ik het proberen.
mocht ik nog op andere problemen stuiten, dan laat ik het weten
nogmaals: thanks
Die nieuwe module komt ook uit een twingo.
Accu los, en dan jou meuk eruit halen en de nieuwe er in. Accu erop en als het airbaglampje gewoon uit gaat is alles goed, zo niet effe laten resetten bij de dealer. Maar misshcien niet eens nodig, gezien je er al een module bij hebt.
Echt veel voeten in de aarde heeft het niet, zo heb ik al vaker airbags vervangen.
(Naja, ik neem aan dat ze gewoon ploffen als t moet
)
Accu los, en dan jou meuk eruit halen en de nieuwe er in. Accu erop en als het airbaglampje gewoon uit gaat is alles goed, zo niet effe laten resetten bij de dealer. Maar misshcien niet eens nodig, gezien je er al een module bij hebt.
Echt veel voeten in de aarde heeft het niet, zo heb ik al vaker airbags vervangen.
(Naja, ik neem aan dat ze gewoon ploffen als t moet

wat is dit toch een fantastisch forum...
hoi Riël,
jij ook thanks voor je toevoeging en info,
ik ga het volgende week, na vakantie, proberen nav jullie tips en knowhow.
ik laat nog weten hoe het is verlopen, dat is ook handig voor alle groentjes na mij die ook met zoiets zitten.

hoi Riël,
jij ook thanks voor je toevoeging en info,
ik ga het volgende week, na vakantie, proberen nav jullie tips en knowhow.
ik laat nog weten hoe het is verlopen, dat is ook handig voor alle groentjes na mij die ook met zoiets zitten.
gordelspanners en module en stuur airbag zal me ongetwijfeld wel lukken...
maar zie onderstaande afbeeldingen, hoe monteer/installeer ik de bijrijdersairbag in het dashboard?
en wat is dan de beste volgorde om de bijrijdersarbag te monteren?
moet ik eigenlijk heel het dasboard loshalen of kan ik er op een andere manier ook bijkomen?
of is er een makkelijkere manier om deze airbag te monteren?
[img]http://www.members.lycos.nl/greg/renaul ... rzijde.jpg[/img]
[img]http://www.members.lycos.nl/greg/renaul ... aneel2.jpg[/img]
[img]http://www.members.lycos.nl/greg/renaul ... oard03.jpg[/img]
maar zie onderstaande afbeeldingen, hoe monteer/installeer ik de bijrijdersairbag in het dashboard?
en wat is dan de beste volgorde om de bijrijdersarbag te monteren?
moet ik eigenlijk heel het dasboard loshalen of kan ik er op een andere manier ook bijkomen?
of is er een makkelijkere manier om deze airbag te monteren?
[img]http://www.members.lycos.nl/greg/renaul ... rzijde.jpg[/img]
[img]http://www.members.lycos.nl/greg/renaul ... aneel2.jpg[/img]
[img]http://www.members.lycos.nl/greg/renaul ... oard03.jpg[/img]
Dat weet ik zo niet uit mijn hoofd, maar je zal het dashboard ongetwijfeld kunnen laten zitten...
Dashboard laten zitten is bijna onmogelijk om dat ding op zn plek te krijgen.
De enige mogelijkheden die je hebt zijn onderlangs (Kweet niet hoe lang je armen zijn?) of door de opening als je het middenpaneel weghaalt, daar waar je verwarmingsknoppen en asbak op/aan zitten
De enige mogelijkheden die je hebt zijn onderlangs (Kweet niet hoe lang je armen zijn?) of door de opening als je het middenpaneel weghaalt, daar waar je verwarmingsknoppen en asbak op/aan zitten

1.2 8V, 1.4T, 1.4T, 1.4T, 1.8 16V, 2.0 16V, 2.0T
thanks guys
als jullie nog op andere ideeen
komen dan hoor ik het graag
als jullie nog op andere ideeen

-
- Contacteer:
let op ten aller tijden gewoon ff je accu ontkoppelen !
daarna zet je je lichtschakelaar even een paar minuten op aan
zo is echt alle rest stroom weg
pas na alles gemonteerd te hebben doe je de accu weer vast
zo zal je geen rare dingen tegenkomen
veel monteurs zoals ik zullen de accu niet eens loshalen maargoed ..
het wordt geacht dat wij weten wat we wel en niet moeten doen
ik heb een keer iemand gesproken die even ging meten aan de airbag om zo een storing te zoeken
bij een weerstand meting plofte de losse airbag ,omdat de multimeter bij die meting een zeer geringe spanning afgeeft
erg leuk spul dus
daarna zet je je lichtschakelaar even een paar minuten op aan
zo is echt alle rest stroom weg
pas na alles gemonteerd te hebben doe je de accu weer vast
zo zal je geen rare dingen tegenkomen
veel monteurs zoals ik zullen de accu niet eens loshalen maargoed ..
het wordt geacht dat wij weten wat we wel en niet moeten doen
ik heb een keer iemand gesproken die even ging meten aan de airbag om zo een storing te zoeken
bij een weerstand meting plofte de losse airbag ,omdat de multimeter bij die meting een zeer geringe spanning afgeeft
erg leuk spul dus

en waarschinlijk is het voor beroepsmonteurs ook zo gepiept, terwijl ik de hele zaterdagochtend (en misschien ook wel de middag erbij) ermee bezig ben. maar dat geeft niet, ik vind het leuk, zo leer ik de auto steeds beter kennen, en wordt het steeds meer m'n kindje
maar heb jij ook nog tips voor wat betreft het monteren, en dan bedoel ik vooral, hoe kom ik bij de boutjes en moertjes? moet het dashboard eruit? of kan ik er ook bij als ik "slechts" kachel- en aircoregelaar eruit haal?

maar heb jij ook nog tips voor wat betreft het monteren, en dan bedoel ik vooral, hoe kom ik bij de boutjes en moertjes? moet het dashboard eruit? of kan ik er ook bij als ik "slechts" kachel- en aircoregelaar eruit haal?
Ik geloof niks van dat ploffen.
Wij hebben een gordelspanner en een airbag proberen te laten ploffen voor de fun, en vol 12v erop met de accu werkte nog niet eens meteen. Moesten echt paar keer tikken.
Wij hebben een gordelspanner en een airbag proberen te laten ploffen voor de fun, en vol 12v erop met de accu werkte nog niet eens meteen. Moesten echt paar keer tikken.
-
- Contacteer:
ja ja riel we weten dat het bij jou helemal uitgeschreven moet staan met de berekening ennzo erbijRiël Notermans schreef:Ik geloof niks van dat ploffen.
net als een kapotte bdp sensor enzo
neem maar eens wat aan van iemand die al meer dan 12 jaar in een werkplaats rondhangt ok
Pfff jij bent ook elke keer weer iemand die zich om een of andere reden stoort aan een post van mij
Ik neem van veel mensen wat aan, maar geen dingen die ik voor mezelf al weet en bewezen acht. Bovendien twijfel ik ook niet aan mijn nodige portie autotechnische kennis, ook zonder 12 jaar werkplaats.

Ik neem van veel mensen wat aan, maar geen dingen die ik voor mezelf al weet en bewezen acht. Bovendien twijfel ik ook niet aan mijn nodige portie autotechnische kennis, ook zonder 12 jaar werkplaats.
-
- Contacteer:
ja en waarom doe ik dat riel?
omdat je altijd weet te vertellen dat het niet zo zou zijn omdat jij het anders ervaren hebt of geen geschreven bewijs van hebt
ik doe het ook niet volgens de regels
maar als ik verders wat vertel dan kom jij er meestal met een post achter aan van nou dat zal wel niet zo zijn .....
omdat je altijd weet te vertellen dat het niet zo zou zijn omdat jij het anders ervaren hebt of geen geschreven bewijs van hebt
ik doe het ook niet volgens de regels
maar als ik verders wat vertel dan kom jij er meestal met een post achter aan van nou dat zal wel niet zo zijn .....
Probeer er dan niet op te letten, het is echt niet van ah ik ga die Sven-bewering eens ontkrachten 
Verder reageer ik ook echt alleen maar als ik bijna zeker weet dat ik gelijk heb
Maar, excuus als t verkeerd valt.

Verder reageer ik ook echt alleen maar als ik bijna zeker weet dat ik gelijk heb

Maar, excuus als t verkeerd valt.

-
- Contacteer:
ja ok maar bekijk het eens van de andere kant ..
iemand anders die het leest denkt ...
hmmm de een zegt dit de ander dat ...
wie verteld er nou de waarheid
2 mensen met verstand van auto's en een hoop pratijk ervaring die elkaar steeds tegen spreken
dat helpt niet
dus lees even goed en als je vragen hebt over hoe ik het doe ..
eerst vragen van joh hoe zie jij dat ... zonder het openlijk te ontkrachten
iemand anders die het leest denkt ...
hmmm de een zegt dit de ander dat ...
wie verteld er nou de waarheid
2 mensen met verstand van auto's en een hoop pratijk ervaring die elkaar steeds tegen spreken
dat helpt niet
dus lees even goed en als je vragen hebt over hoe ik het doe ..
eerst vragen van joh hoe zie jij dat ... zonder het openlijk te ontkrachten
Waarom vraag jij mij dan niet joh, wat zou jij zeggen?
Nee, grapje.
Maar ik zeg ook nergens dat ie het niet moet doen, ik zeg alleen dat men niet al te bang moet zijn met een ploffende airbag. Ik zeg ook nergens laat de accu fijn aangesloten. Dus ik ontkracht jouw stelling al zeker niet, ik voeg er alleen wat aan toe .
Dus, samengevat, zeg ik alleen dat je niet als een nerveuze henkie eraan hoeft te sleutelen, want hij knalt echt niet zomaar.
Verder voegt iedereen vanalles toe aan het topic. Vat niet elke post als een offensief op, da's echt niet mijn bedoeling.

Nee, grapje.
Maar ik zeg ook nergens dat ie het niet moet doen, ik zeg alleen dat men niet al te bang moet zijn met een ploffende airbag. Ik zeg ook nergens laat de accu fijn aangesloten. Dus ik ontkracht jouw stelling al zeker niet, ik voeg er alleen wat aan toe .
Dus, samengevat, zeg ik alleen dat je niet als een nerveuze henkie eraan hoeft te sleutelen, want hij knalt echt niet zomaar.
Verder voegt iedereen vanalles toe aan het topic. Vat niet elke post als een offensief op, da's echt niet mijn bedoeling.
Afgelopen zaterdag heb ik in mijn Twingo Bouwjaar 2000 (dus een iets ander dashboard dan die van jouw) de passagier airbag weer gemonteerd.
Waarschijnlijk had de vorige eigenaar een kinderzitje op de passagier stoel daar er een afdekplaat gemonteerd was ipv een airbag.
Ik heb het eerst vanaf boven geprobeerd daarna vanaf onder, maar helaas dat werkt niet echt. Dus toen het dashboard maar losgemaakt. achteraf gezien niet veel meer werk. Stuur+airbag, de bekleding van de stuurkolom, paneel bij kachel knoppen, breed paneel bij voorruit en wat stekkers en schroefjes waren geen probleem. Kort-om, JA het dashboard moet los.
Tip 1; gebruik altijd het zelfde airbag onderdeel-nummer als welke origineel gemonteerd was. Sommige lijken sterk op elkaar maar zijn niet het zelfde.
Tip 2; Als je bedrading gaat doormeten, haal altijd de stekker van de airbag, gordelspanners en airbag-module los. Meet nooit door deze units heen. Als de stekker op de module los genomen is, zal in deze multi stekker de bedrading naar de airbag kortgesloten worden. (dit om potentiaal verschillen te vorkomen) Denk dus niet dat er een sluiting is!
Tip 3; check even http://youtube.com search for "airbag explosion" of "airbag test" en zie met welk grof-geweld een airbag "af" kan gaan!
Succes en veilig sleutelen
Henny
Waarschijnlijk had de vorige eigenaar een kinderzitje op de passagier stoel daar er een afdekplaat gemonteerd was ipv een airbag.
Ik heb het eerst vanaf boven geprobeerd daarna vanaf onder, maar helaas dat werkt niet echt. Dus toen het dashboard maar losgemaakt. achteraf gezien niet veel meer werk. Stuur+airbag, de bekleding van de stuurkolom, paneel bij kachel knoppen, breed paneel bij voorruit en wat stekkers en schroefjes waren geen probleem. Kort-om, JA het dashboard moet los.
Tip 1; gebruik altijd het zelfde airbag onderdeel-nummer als welke origineel gemonteerd was. Sommige lijken sterk op elkaar maar zijn niet het zelfde.
Tip 2; Als je bedrading gaat doormeten, haal altijd de stekker van de airbag, gordelspanners en airbag-module los. Meet nooit door deze units heen. Als de stekker op de module los genomen is, zal in deze multi stekker de bedrading naar de airbag kortgesloten worden. (dit om potentiaal verschillen te vorkomen) Denk dus niet dat er een sluiting is!
Tip 3; check even http://youtube.com search for "airbag explosion" of "airbag test" en zie met welk grof-geweld een airbag "af" kan gaan!
Succes en veilig sleutelen
Henny
hoi iedereen die een bijdrage heeft geleverd aan deze topic.
bij deze allemaal onwijs bedankt
voor jullie adviezen en tips. Ik durf het nu aan om komend weekend eea te gaan monteren.
het blijft natuurlijk een risico voor een amateur maar ik zal zo veilig mogelijk sleutelen. Ik zal naderhand mn ervaringen in deze topic posten, dus wens me succes.
bij deze allemaal onwijs bedankt

het blijft natuurlijk een risico voor een amateur maar ik zal zo veilig mogelijk sleutelen. Ik zal naderhand mn ervaringen in deze topic posten, dus wens me succes.