Clio wordt te warm

Post hier al je vragen over de Clio
alex1971
Berichten: 317
Lid geworden op: di 28 jun 2005 8:12
Locatie: Amstelveen

ok, klinkt niet onaannemelijk.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

kortom..hij zat dus vast ;)

bij mij bleefie dicht staan,dus hij werd toen nogal heet :(
alex1971
Berichten: 317
Lid geworden op: di 28 jun 2005 8:12
Locatie: Amstelveen

geen motorschade opgelopen? Ik ben nog steeds bezig met dat el. waterpompverhaal maar kom er niet echt lekker uit. Ik weet niet of F7P's gvoelig zijn voor temperatuurswisselingen of hoge temp.

Binnenkort maar eens voeding op het circuit zetten, thermosensor en pomp ook maar vervangen denk ik.. gooi ik vooraf ff een reiniger door het systeem...
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

alex1971 schreef:geen motorschade opgelopen? Ik ben nog steeds bezig met dat el. waterpompverhaal maar kom er niet echt lekker uit. Ik weet niet of F7P's gvoelig zijn voor temperatuurswisselingen of hoge temp....
Haas heeft geen F7P :wink: Maar een 1.4
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

precies.
ben verder gereden met de motorkap open met een blik wortelen eronder, mooi kiertje, bleef hij redelijk op temperatuur...
Martijn van Leeuwen
Berichten: 5070
Lid geworden op: wo 14 apr 2004 6:52
Car: Dodge RAM
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Heb nu weer gedonder met de koeling van de Clio.

Pas geleden, maandje of 3, is het spruitstuk vervangen en de thermostaat.
Tijdens een warme dag ging de koeling aan en bleef de temperatuurwijzer netjes in het midden staan.

Gister kwam mijn vriendin me ophalen van mijn werk en stond max 5 min met stationaire motor te draaien en toen knalde al het koelvloeistof er via de bovenkant uit.

Koken die handel.
Maar de Fan slaat niet meer aan.

Koelvloeistof vervangen.

Moest naar Emmen op en neer dus ................

En in Emmen aangekomen, geen fan die aanstond.

's avond laat terug naar vleuten gereden.
Kom thuis aan, zet de motor uit.
Gaat die Fan te keer als een gek om de motor te koelen.

Nu breekt mijn klomp.

De garage heeft nu al 3 keer gekeken naar het probleem en kan maar niks vinden.

De waterpompt werkt. Anders had de motor al tijdens de rit naar emmen en terug wel problemen gegeven.

Zit er ergens een kabel breuk ? of staat die thermostaat niet goed?

Ik heb even geen idee.

Jullie suggesties ?

(Y)
I felt a disburbance in the Force... Auto: Dodge RAM, Motor: Honda VFR 800 VTEC
Alpine
Berichten: 1476
Lid geworden op: vr 13 jul 2001 0:00
Locatie: Aalten
Contacteer:

Misschien een los kontakt in de stekker van je fan?
Trek de stekker eens van je thermocontact en verbind deze 2 draden door,
je fan moet hierdoor aanslaan.

Doet ie dat niet beweeg dan de stekker op je fan,weet je gelijk of hier het probleem zit.

succes
Alpine GTA V6 Turbo Rood '86
Renault Rodeo 6 '77
Gabri van der Veen
Über-Spammer
Berichten: 12475
Lid geworden op: di 22 jul 2003 19:43
Locatie: Leeuwarden

thermocontact in de radiateur niet helemaal lekker meer?



ja of het motortje wil ruimte maken voor iets anders :p
Project 21 16v
Alles past! Zolang je het maar aanpast
Martijn van Leeuwen
Berichten: 5070
Lid geworden op: wo 14 apr 2004 6:52
Car: Dodge RAM
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Alpine schreef:Misschien een los kontakt in de stekker van je fan?
Trek de stekker eens van je thermocontact en verbind deze 2 draden door,
je fan moet hierdoor aanslaan.

Doet ie dat niet beweeg dan de stekker op je fan,weet je gelijk of hier het probleem zit.

succes
Gaat ik vanavond gelijk eens doen.

:D

err. zit me net te bedenken. De fan sloeg gisteravond wel aan.

Dus de fan werkt dus wel..
I felt a disburbance in the Force... Auto: Dodge RAM, Motor: Honda VFR 800 VTEC
Johan_16v
Berichten: 393
Lid geworden op: do 12 jan 2006 20:41
Locatie: Maaseik (BE)
Contacteer:

hoe kan je checken of hoe merk je dat de elektrische pomp het niet meer doet ?
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

dit is btw een goeie vraag, want die van mij doet het ook al jaren niet (volgens mij dan) en direct accu erop werkt de pomp wel. Maar denk dat hij pas aangaat bij echt extreme temperaturen. Me fan staat soms wel een 5 tot 10 min na te blazen als ik hem wegzet terwijl ie nog goed warm is.

maakt het btw uit waar je auto geleverd/gemaakt is? bv tropen landen ofzo?
Martijn van Leeuwen
Berichten: 5070
Lid geworden op: wo 14 apr 2004 6:52
Car: Dodge RAM
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Dan zou garage Stam onder de category: Tropen Expertische vallen :P
I felt a disburbance in the Force... Auto: Dodge RAM, Motor: Honda VFR 800 VTEC
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

Johan_16v schreef:hoe kan je checken of hoe merk je dat de elektrische pomp het niet meer doet ?
die draait soms na alsie warm is. Als je de tempsensor in je thermostaathuis die schuin naar achter staat doorverbind met een paperclip oid, zou hij aan moeten slaan..........
Martijn van Leeuwen
Berichten: 5070
Lid geworden op: wo 14 apr 2004 6:52
Car: Dodge RAM
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Haas schreef:
Johan_16v schreef:hoe kan je checken of hoe merk je dat de elektrische pomp het niet meer doet ?
die draait soms na alsie warm is. Als je de tempsensor in je thermostaathuis die schuin naar achter staat doorverbind met een paperclip oid, zou hij aan moeten slaan..........
Waar kan ik die precies vinden ?
I felt a disburbance in the Force... Auto: Dodge RAM, Motor: Honda VFR 800 VTEC
Alpine
Berichten: 1476
Lid geworden op: vr 13 jul 2001 0:00
Locatie: Aalten
Contacteer:

Johan_16v schreef:hoe kan je checken of hoe merk je dat de elektrische pomp het niet meer doet ?
Die draait bij een Clio toch gelijk met de fan?
Bij een 19 is het geschakeld dmv een relais,die draait elke keer als je de sleutel van het contact haalt.
Alpine GTA V6 Turbo Rood '86
Renault Rodeo 6 '77
Pascal-X
Berichten: 247
Lid geworden op: di 6 mar 2007 13:28
Locatie: Nuenen
Contacteer:

ff een misschien domme antwoord maar heb je je koelvloeistof peil al wel nagekeken :D

dan ken je doen wat je wilt maar als er geen koelvloeistof in zit zal ie inderdaad erg warm worden :lol:
Martijn van Leeuwen
Berichten: 5070
Lid geworden op: wo 14 apr 2004 6:52
Car: Dodge RAM
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Pascal-X schreef:ff een misschien domme antwoord maar heb je je koelvloeistof peil al wel nagekeken :D

dan ken je doen wat je wilt maar als er geen koelvloeistof in zit zal ie inderdaad erg warm worden :lol:
Koelvloeistof vervangen.

Het enige wat ontbrak is dat dit 3 liter is geweest.
I felt a disburbance in the Force... Auto: Dodge RAM, Motor: Honda VFR 800 VTEC
Jurien
Berichten: 169
Lid geworden op: zo 17 sep 2006 20:09
Locatie: Emmeloord

Hallo mensen,

ik heb een soort gelijk probleem,
ik rijd een clio 1.8 16v gp uit 96.

Van het weekend reed ik met mijn clio naar spa en weer terug naar huis en kwam tot de ontdekking dat mijn motor erg snel warm werd.
voorheen als ik reed kwam mijn meter net over het eerste streepje (bij uitzondering op de helft tussen het eerste en 2e streepje) en als ik nu rijd dan staat het metertje bijna tegen het 2e streepje aan, en als ik dan ook maar even stil sta dan schiet ie omhoog. ik vind het vreemd omdat ik dit eerst niet had,

wat is hier het probleem???
mijn koelvloeistof is goed op peil en mijn fan slaat ook netjes aan
--->Clio 16v Grandprix Nr. 414<---
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

warmere buitentemperatuur? of eventueel een stervende thermostaat...
Jurien
Berichten: 169
Lid geworden op: zo 17 sep 2006 20:09
Locatie: Emmeloord

ok, dus ik kan op z'n minst even de thermostaat vervangen en dan kijken of het probleem is opgelost, de buitentemp heeft er niet veel mee te maken omdat ik ook al s'nachts heb gereden en overdag en dan is het hetzelfde
--->Clio 16v Grandprix Nr. 414<---
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

dan zou t je thermostaat kunnen zijn. Spoel meteen je systeeem overmatig door met water uit de tuinslang. Vergeet de verwarming van je interieur niet, je zult versteld staan hoeveel zooi eruit komt.......
desnoods ff een flushje erin gooien (Y)
Jurien
Berichten: 169
Lid geworden op: zo 17 sep 2006 20:09
Locatie: Emmeloord

ok, bedankt voor je reactie, zal het van de week meteen gaan doen, maar hoe spoel je je verwarming van je interieur eigenlijk dan door?
--->Clio 16v Grandprix Nr. 414<---
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

die slangen lopen vanaf je motor naar je interieur. Onder de sluiting van je motorkap onder je voorruit zitten twee slangen die naar je motor lopen. Achter je dashboard zit dan het verwarmingselement. haal die slangen ff van het motorblok af en spoel m beiden kant op door. Wel ff opletten dat het water niet overal over de motor heen dondert, dus t handigste is met een oud stuk tuinslang die bestaande slangen wat verlengen om t mooi naar beneden te geleiden (Y)
Jurien
Berichten: 169
Lid geworden op: zo 17 sep 2006 20:09
Locatie: Emmeloord

Ik hoor nu 2 verschillende verhalen :(
haas zegt dat het zou kunnen dat mijn thermostaat kapot is,
spreek ik net een maat van me (is monteur bij Spyker)
als je thermostaat kapot is dan word ie helemaal niet snel warm

wie kan mij opheldiring geven????
--->Clio 16v Grandprix Nr. 414<---
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Als je thermostaat open blijft staan, wordt het boeltje niet warm inderdaad.
Als de thermostaat dicht blijft staan, wordt de motor te warm.

Dus ze hebben beide gelijk, het kan allebei.
Jurien
Berichten: 169
Lid geworden op: zo 17 sep 2006 20:09
Locatie: Emmeloord

ok het is weer helmaal helder voor me, :)
bedankt voor de reactie
--->Clio 16v Grandprix Nr. 414<---
Jurien
Berichten: 169
Lid geworden op: zo 17 sep 2006 20:09
Locatie: Emmeloord

ok het is weer helmaal helder voor me, :)
bedankt voor de reactie
--->Clio 16v Grandprix Nr. 414<---
Vojnar
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 19 aug 2007 17:48
Locatie: Amersfoort

kan iemand me vertellen hoe je het koelsysteem het best kan doorspoelen? speciaal goedje bijvoegen bij de koelvloeistof is dat voldoende??

merci
Jurien
Berichten: 169
Lid geworden op: zo 17 sep 2006 20:09
Locatie: Emmeloord

als je een paar posts naar boven gaat dan word het door haas uitgelegd hoe je dat het beste kan doen
--->Clio 16v Grandprix Nr. 414<---
Jurien
Berichten: 169
Lid geworden op: zo 17 sep 2006 20:09
Locatie: Emmeloord

Ik zit net op hbase.nl en wie kan mij uitleggen wat een
TEMPERATUURZENDER doet en een THERMOSCHAKELAAR
--->Clio 16v Grandprix Nr. 414<---
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

temperatuurzender geeft de waarde door aan de meter in het interieur, of naar de computer

thermocontact zit in de radiator voor de fan.

ik heb vorigjaar gehad dat als ik had gereden met de gt, de auto parkeerde en 10 minuten later weer weg wou dat de meter boven in stond en dat het rode lampje brande. Meerdere keeren gezien.
toen heb ik als eerste de tempsensor vervangen, en ik heb het nooit meer gezien..
Jurien
Berichten: 169
Lid geworden op: zo 17 sep 2006 20:09
Locatie: Emmeloord

Nou ik heb mijn thermostaat en thermoschakelaar vervangen.
maarrrrrrr..... het probleem is hierdoor niet opgelost :(
net ff een stukje gereden en zodra ik heuvel af gaat dan loopt de meter op en rijd ik weer een heuvel op dan zakt mijn metertje weer.

wie weet wat hier aan de hand is?

ik heb zon idee dat de koelvloeistof niet lekker word doorgepompt,
alle slangen worden wel warm, hoe kan je checken of je waterpomp het nog goed doet?

en wat zijn al die sensoren op je thermostaathuis, zijn er 3 als ik me niet vergis
Jurien
Berichten: 169
Lid geworden op: zo 17 sep 2006 20:09
Locatie: Emmeloord

heb vandaag nog wat dingen gecheckt en kwam tot de ontdekking dat mijn radiateur bovenin helemaal niet warm word. gewoon koud.

duid dit op een verstopping of is het totaal iets anders. ik kom er zelf niet meer uit
--->Clio 16v Grandprix Nr. 414<---
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

kan zeker een verstopping zijn ja :)

boel al doorgespoeld en een flushje gegeven?
Jurien
Berichten: 169
Lid geworden op: zo 17 sep 2006 20:09
Locatie: Emmeloord

ik heb de boel al doorgespoeld met veel water, maar een flushje kan ik nog proberen.
--->Clio 16v Grandprix Nr. 414<---
Plaats reactie