Auto gaat niet sneller dan 160

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
redpearl
Berichten: 23
Lid geworden op: do 19 jul 2007 11:21

Ik heb een Renault 19 1.8 16V maar ik zit met een probleem.

De auto trekt in alle versnellingen hartstikke goed behalve in de 5e versnelling.
Tot 140 gaat alles lekker snel maar dan gaat het langzaam naar de 160 toe, daar blijft ie hangen op toeren. Hij heeft pk's zat, trekken doet ie als een gek maar de topsnelheid is niet om over naar huis te schrijven.

Wie oh wie kan mij vertellen wat het waarschijnlijk kan zijn.

Vorige week maandag (11 juli is er een nieuw oliefilter en nieuwe olie op gekomen 10W40).
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

en is het probleem er sinds de oliewissel?
redpearl
Berichten: 23
Lid geworden op: do 19 jul 2007 11:21

Nee niet dat ik weet...

ik heb hem voor die tijd nog niet op top uitgeprobeerd.

de vorige eigenaar zei dat ie met gemak over de 200 loopt.

of er zit iets verstopt....of het blok is gewoon op...
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Hij trekt dus in alle andere versnellingen lekker door tot de begrenzert? (alleen als ie goed warm is... :) ).

Dan lijkt het mij eerder in de bak te zitten dan in de motor. :S
redpearl
Berichten: 23
Lid geworden op: do 19 jul 2007 11:21

dat kan het ook zijn...

als ik 160 gereden heb en ik rem af om weer terug te schakelen naar de 4e versnelling dan gaat ie wat stroef maar niet idioot zwaar.

er zit ook een open uitlaat systeem onder misschien dat het daar ook nog mee te maken kan hebben... dat ie geen tegendruk krijgt.

een monteur zei tegen me dat het ook wel aan het brandstoffilter kan liggen dus daar ga ik zo ff naar kijken.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

hoeveel toeren loopt je motor als je 160 rijd?
redpearl
Berichten: 23
Lid geworden op: do 19 jul 2007 11:21

hij zit op toeren iets tegen de 5000 toeren aan en hij kan tot en met 7500 toeren.
redpearl
Berichten: 23
Lid geworden op: do 19 jul 2007 11:21

Ik heb nou de plus kabel van de accu eraf gehaald om de computer in nulstand te brengen....ff kijken of dat iets uitmaakt.

Hij heeft namelijk een half uur gelopen zonder goeie luchttoevoer...
dit kwam omdat mijn luchtfilter eraf gegaan was.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

je min kabel eraf halen ;)

min eraf, plus erop, even lampen aanzetten, en minkabel er weer op.

denk niet dat dat t is overigens :)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Heb je nog een katalysaotr?

te weinig tegendruk is (hoe vaak moet ik het zeggen) onzin ;)

Ik gok dat je uitlaat dicht zit, als de kat er nog onder zit.
redpearl
Berichten: 23
Lid geworden op: do 19 jul 2007 11:21

nee de katalysator is er ook onder weg hij is vanaf het blok tot aan de einddemper compleet leeg...

1 lange rechte pijp...

enigste wat er aan het uitlaat systeem kan zijn is dat ie in het spruitstuk verstopt zit.
Ad van Haperen
Berichten: 5838
Lid geworden op: za 2 feb 2002 0:00
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

klopt je teller wel? vind 5000 toeren in zijn 5 en maar 160 rijden al wel vreemd eigenlijk
redpearl
Berichten: 23
Lid geworden op: do 19 jul 2007 11:21

ja mijn teller klopt wel hij wijkt 3 km af
als ik dus 70 rij....rij ik dus in werkelijkheid 67...

maar ik ga vannacht nog een keer goed kijken als ik van het werk af kom,
ff kijken op hoeveel toeren ie dan draait.
Remco
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 19 jun 2006 20:06

Ad schreef:klopt je teller wel? vind 5000 toeren in zijn 5 en maar 160 rijden al wel vreemd eigenlijk
In mijn Clio 1.8 16v rijd ik 3900 toeren @ 120km/h..dus 5000 voor 160 is niet zo heel gek dan? Ik vond het persoonlijk ook wel aardig hoog (want mijn polo doet maar 3000 @120), maar in een ander topic werd mij vertelt dat het normaal was....
Chris16v
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 15 jul 2007 11:53

is vrij normaal bij een 19 16v dat 160 +/- 5000 in 5 is.

5500 is +/- 180.
4000 is +/- 120.
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

wat haal je inde 4 dan? 180 of 200 in 4 moet mogelijk zijn(wel afhankelijk van de bak)
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Hardcore RS
Berichten: 464
Lid geworden op: di 16 jan 2007 16:17
Locatie: Leende NB

idd knal em eens in zn 4 door
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Nee, dat slaat nergens op. Alsof de 5 'kapot' is of wat?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Patrick L.
Berichten: 3295
Lid geworden op: wo 3 okt 2001 0:00
Locatie: Bunde (L)

als ie op de 160km/u blijft hangen heb je dan het pedaal tot op de vloer ingedrukt?

mischien niet voor de hand liggend maar kan ook een oorzaak zijn:
blokkeert er iets onder je pedaal waardoor ie niet verder naar beneden kan?? of gaat de gasklep wel helemaal open? mischien blijft die gashendel wel ergens blokkeren/hangen.
redpearl
Berichten: 23
Lid geworden op: do 19 jul 2007 11:21

ik heb alles nagegeken... de gaskabel blijft nergens achter hangen...de gasklep gaat ook helemaal open en het pedaal blokkeert niet onderaan...

ik heb hem vannacht weer uitgeprobeerd en toen liep ie 170 op 5300 toeren... daarvoor heb ik de stelschroef dichtgedraaid zodat ie wat ie minder lucht krijgt...

een collega zei gister tegen me dat het ook aan de bobine kan liggen dus die ga ik vandaag ff nakijken...
redpearl
Berichten: 23
Lid geworden op: do 19 jul 2007 11:21

gister heb ik hem ook helemaal doorgetrapt in de 4 daarmee heb ik 165 gehaald en toen overgeschakeld op 6500 toeren....
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

maak eens een fototje van het blok voor ons aub. :wink:

dan kunnen we misschien het probleem in 1 keer tackelen.. (0)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Je verliest gewoon vermogen ergens, maar ben even aan het bedenken wat een voor de hand liggende oorzaak kan zijn.

Als je nu gas terug neemt, gaat ie dan niet wél door?

Anders compressie eens meten!
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
redpearl
Berichten: 23
Lid geworden op: do 19 jul 2007 11:21

nee ik heb het al een paar keer geprobeerd om het gas los te laten en dan weer in te trappen maar het helpt niks...

hoe kan ik de foto erop zetten?
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Nee Riël bedoelt dat je probeert verder te gaan op 80% gasklepopening. Ipv 100% open.
redpearl
Berichten: 23
Lid geworden op: do 19 jul 2007 11:21

dat heb ik allemaal al geprobeerd... en allemaal tevergeefs...

kan het aan de bobine liggen???
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

of benzinetoevoer??
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Bij opel heb ik nog wel eens ontplofte einddempers gezien dat er echt zo'n staart aan dempingsmateriaal uit de demper hing, dan reed ie meestal ooknie zo lekker :D

Maargoed je zou zeggen benzineprobleem, maar dan moet ie het in z'n 4 ook hebben. Misschien toch die 5e versnelling aan gort?

Bobine lijkt me niet het probleem iig.
redpearl
Berichten: 23
Lid geworden op: do 19 jul 2007 11:21

Heb ff een album aangemaakt met foto's van mn auto...
daar staat ook een foto tussen van het motorblok...

http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&a=1010
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Steven schreef:Bij opel heb ik nog wel eens ontplofte einddempers gezien dat er echt zo'n staart aan dempingsmateriaal uit de demper hing, dan reed ie meestal ooknie zo lekker :D

Maargoed je zou zeggen benzineprobleem, maar dan moet ie het in z'n 4 ook hebben. Misschien toch die 5e versnelling aan gort?

Bobine lijkt me niet het probleem iig.
IK denk dat ie in de 4 ook niet loopt zoals het hoort.

Compressie wil ik wel eens weten ... Onstekings en benzinetoevoer lijkt me bijna onmogelijk, dat zou gaan stotteren. Dit is pure vermogensverlies.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ik kan niet inloggen trouwens.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
redpearl
Berichten: 23
Lid geworden op: do 19 jul 2007 11:21

ik zal proberen om morgen (zaterdag) de compressie te kunnen laten meten...

dit is het goeie adres van mijn album:

http://www.mijnalbum.nl/Album-B8FEPL8R- ... nault.html

hij staat ook onder projecten onder "project 19 1.8 16V"
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

he jammer,, er zit wel een 16V blok in (D)

dus op zoek naar het echte probleem

hoe zit dat met die luchtfilter van je?

wist je wel dat je met geen enkel openluchtfilter meer vermogen haalt??

orgineel luchtfilterhuis monteren en daar een vervangings filter in heeft het beste resultaat
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Ik heb nog een suggestie:
Te veel olie in je carter gegooit en nu is de lambda sonde stuk.

Bij mij was de lambda sonde en de temperatuursensor stuk en toen liep die ook maar met moeite 160.
Na reparatie rijdt hij open zonder problemen 180 en heeft nog vermogen over. (heb nooit harder dan 180 met de R19 16V gereden).

Als de lambda sonde stuk is start hij ook heel moeilijk.

Laat je auto anders even uitlezen bij de Renault dealer, 35 euro en je hoeft niet meer te puzzelen.

succes.
redpearl
Berichten: 23
Lid geworden op: do 19 jul 2007 11:21

het luchtfilter heb ik aangepast zodat ie alleen maar koude lucht pakt...hij zat eerst op de originele slang gemonteerd waar die alleen maar warme pakte.
de originele luchtfilterbak en de rest heb ik niet dat was er al af toen ik hem kocht.

inderdaad starten doet ie wat moeilijk na ongeveer 2 seconden slaat ie pas aan.
volgende week toch maar uit laten lezen en hopen dat het de lambda sonde is.
er is namelijk met het uitlaatsysteem ook vlak bij de lambda sonde gelast dus het kan zijn dat ie een knal heeft gehad.....
Plaats reactie