Fritsie's Volvo 340 GTE drifter (dikke video!)

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

Meters zijn besteld. Was wel iets duurder dan aangegeven. Maar ik krijg ook weer korting, dus dat zit wel snor. Nog even kijken of ik adaptersn nodig heb om de sensors te monteren, maar ook dat komt wel goed.


Ik heb nu een bedrijfje benaderd voor een offerte voor het laten maken van de flenzen voor het uitlaatspruitstuk. In westervoort, Hendriks

Effe tempo zetten :D
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Offerte?

Beter gewoon zelf ff die flenzen in autocad rammen en direct een werknemer achter een freesbank/flowjet/plasmasnijer/etc. benaderen. Dat gaat je een hoop geld schelen.
Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

Kunnen die banken ook met Solid works overweg?

Als het me te duur is, dan doe ik dat alsnog.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Beetje afhankelijk van de bank, beter gewoon ff met zo'n vent babbelen. Die doet het ff in een kwartiertje en steekt het mooi in z'n eigen zak.

Jij blij, hij blij...
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

wij blij!
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

W'rom? Verdien jij er ook aan? :D
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

ik pak overal mn procentjes :p
Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

Waha! Ik zal jou wel 35 cent overmaken :lol:
SasjeSuper5
Berichten: 608
Lid geworden op: wo 18 mei 2005 14:20
Locatie: Arnhem
Contacteer:

heb je al een oliedrukmeter? anders heb ik nog wel eentje liggen, nieuwe!!
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... GE_027.jpg[/img]

Bezig met de flenzen voor het spruitstuk :p
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Zit je dat nou allemaal zelf te frezen? Damn je bent echt student he ;)
Mark van Nierop
Berichten: 2992
Lid geworden op: za 16 jul 2005 15:49
Locatie: Staphorst
Contacteer:

Knap stukkie werk dan he (Y)
Renault 19 1.8 16V Cabrio
Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

:D Ja, ben het allemaal zelf aan het frezen, het is niet echt super netjes, maar ach
Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

De flenzen zijn allemaal klaar. Nu zo snel mogelijk lasbochtjes scoren...

Ik heb trouwens nog gebeld over de bestelling van de leidingen, oliekoeler etc... De flensplaat met thermostaat staat in backorder.. Duurt dus nog een even voordat ik het binnen heb :(

Mja, ik kan komende week verder.
Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

Waarschijnlijk aan het eind van de week de oliekoeler met de rest van de shit binnen. K ken niet wachten

Ik ga vanmiddag even m'n 340 diff vastbakken :p Wil er namenlijk m'n driftlicentie mee gaan halen.
Steven(stk)
Berichten: 1530
Lid geworden op: di 6 dec 2005 10:40
Locatie: r`dam

Rwd-student schreef:Waarschijnlijk aan het eind van de week de oliekoeler met de rest van de shit binnen. K ken niet wachten

Ik ga vanmiddag even m'n 340 diff vastbakken :p Wil er namenlijk m'n driftlicentie mee gaan halen.
Ik ben benieuwd of dat een beetje lekker gaat/ te controleren is driften met zo`n gtturbo blok erin. :)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Gaat prima, GTT heeft een enorm klein turbogat die met goeie uitlaatlijn nog aanzienlijk veel kleiner te maken is.

Probleem begint pas als je een turbo hebt die bij 4000 rpm pas boost krijgt, dan krijg je vaak wel enorme koppelzwiepers waardoor het wat ongewenste glijpartijen kan opleveren. :p
Tim
Berichten: 7604
Lid geworden op: wo 24 jan 2007 0:05
Car: E36 M3

Zal wel even oefenen zijn ja met ineens zo'n koppelpiek :) Maar ach, ik krijg het voor mekaar om met m'n ouders terreinwagen (Suzuki Jimny) dwars door Zwolle te gaan... Iedere bocht ga je dwars met een klein beetje gas op vochtig wegdek :P

Als je dan een keer rustig wil rijden en je geeft bijna geen gas dan sta je alweer achterste voren als je niet oplet :P Zo af en toe wel kloten mja... :beer:
Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

Ik ben ook heel benieuwd, maar ik weet zeker dat ik het koppel en vermogen goed kan gebruiken :lol:

Diff 100% sperren is trouwens goed gegaan. Hij is klaar nu. Nu nog terug in de behuizing bouwen.
Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

Zo, even wat foto's


De equus meters:
[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/mt125/meters.jpg[/img]

Mijn broertje ging een feest geven in de schuur, dus vonden m'n ouders dat wel een goede reden om de 343 naar buiten te schoppen. :D Voor het eerst in 1,5 jaar weer buiten.
[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/mt125/343tje.jpg[/img]

Ik had verschillende kapotte diffies liggen, dus ik heb eerst op eentje lopen klooien (de losse delen op de foto's).

[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... ffies0.jpg[/img]

[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... 00sper.jpg[/img]

[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... eddiff.jpg[/img]

Dit deel is echt lastig netjes te lassen. Je kunt er nauwelijks bij.

[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... ddiff2.jpg[/img]
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

och ziet er goed vast uit he...

Hoeveel vermogen kunnen die versnellings bak en die diff hebben eigenlijk.

of is dat vroegen ruim bemeten gemaakt?
Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

Ze kunnen veel hebben. De 740 2.3 turbo heeft geloof ik dezelfde bak..
Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

De flenzen zijn klaar, ze passen perfect! Ben heel erg blij :biertjuh:

[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... itstuk.jpg[/img]

[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... tstuk2.jpg[/img]

De oliedruksensor en temperatuursensor, morgen adapers voor bestellen.

[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... enolie.jpg[/img]

En dan het plaatsen van de meters.. In eerste instantie wilde ik ze ergens in het dashboard hebben, maar dit vind ik toch ook wel erg vet.

[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... eenrij.jpg[/img]

[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... enrij2.jpg[/img]

Of zo

[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... ters86.jpg[/img]
Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

Het uitlaatspruitstuk is klaar. Op de foto's zie je alleen nog het hechten.

Aanschouw mijn verselijke laskunsten :lol:

[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... 343GTT.jpg[/img]

[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... tuk343.jpg[/img]

Moet toch zeggen dat ik uiteindelijk wel tevreden ben, het ontwerp bevalt me wel. De huizen van de turbo moet ik nog draaien.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ik zou proberen die turbo nog aan je inlaatspruitstuk af te steunen met een beugeltje, dat ontlast je laswerk een beetje.

En buig ff een hitteschildje om die startmotor, om die reden gaan ze bij GT's ook vaak stuk ;)
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Leuk bouwseltje !

Denk dat er wel een paar plekkies bij zitten die je ff met de brander dicht moet lassen, omdat je er met een toorts niet bij komt.

Anyhow: succes! (maar zal wel goed komen )
rev it like a rental
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ja dat moet wel gezegd worden, je doet het ammal wel :)

Je kunt misschien je spruitstuk weer doormidden slijpen, die 2 helften goed aflassen en dan weer aan elkaar lassen. Maarja dan moet het wel zin hebben natuurlijk. Of pijpdeel voor pijpdeel eruit halen en aflassen.

En anders idd gewoon Menno's advies:
[img]http://brick47.hyves.org/70550001-70600 ... _eXk8.jpeg[/img]

:lol:
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

:lol:
Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

Ha Thanks :)

Ik heb het volgende gedaan: De losse pijpdelen afgebroken en apart afgelast. Daarna alles weer aan de collector gelast, terwijl de flenzen tegen de kop geschroefd zaten.

Ik denk trouwens dat ik het middelste deel van de collector niet helemaal dicht is... En dichtbranden lijkt me niet echt een strak plan, volgens mij trekken alle pijpen dan weer krom.
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Steven schreef:Ja dat moet wel gezegd worden, je doet het ammal wel :)

Je kunt misschien je spruitstuk weer doormidden slijpen, die 2 helften goed aflassen en dan weer aan elkaar lassen. Maarja dan moet het wel zin hebben natuurlijk. Of pijpdeel voor pijpdeel eruit halen en aflassen.

En anders idd gewoon Menno's advies:
[img]http://brick47.hyves.org/70550001-70600 ... _eXk8.jpeg[/img]

:lol:
:lol:

Hij heeft er ECHT plezier in hé!
Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

Zo, ik heb de huizen van de turbo gedraaid. Opzich is alles goed gegaan, alleen krijg ik de ring voor het uitlaathuis volgens mij niet helemaal lekker terug. Klote, volgens mij is hij door de warmte teveel vervormd.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Hij zit toch met 2 halve ringen gebout? Zit het turbinehuis er wel goed op dan?
Ander moet je die ff in de oven leggen op 200 graden, dan kun je em wat soepeler erop schuiven.
Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

Nee, dat is een fase 2 turbo, met die ringen.

Mijn turbo is een fase 1. Daarbij zit het uitlaathuis met een circlip vast.

Ik heb hem al warm gemaakt met een brander, totdat ik er het middendeel zonder moeite weer duidelijk tot het eind erop kon schuiven. Naderhand nogeens warm gemaakt, maar daar lag het niet aan. Denk echt dat die klip op sommige plaatsen wat dikker/ vervormd is door de warmte.

Vraag me nu alleen af of hij nog blijft zitten als hij door het rijden maximaal warm wordt. Als hij koud is zit hij vast, als hij warm is kan je hem er zo afpakken.

En anders moet ik het hele verhaal weer overnieuw doen met een nieuwe clip. Maja, eigenlijk is dit ook nog een beetje de "test" turbo. De lagers zijn niet echt heel goed meer. Ik wil hier wel nog even de eerste testrondjes mee maken. Ik heb namenlijk nog een andere turbo zonder speling liggen.

Ohja, ik heb van een vriend nog 3 mooie redelijk grote lekke intercoolers gekregen. Hoewel ik het idee heb dat er eentje helemaal niet lek is. :p
Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

Zo, de onderdelen voor de oliekoeler enzo zijn binnen.


[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... nteerd.jpg[/img]

De nieuwe oliedruksensor en de omvlochten aanvoerleiding voor de turbo:

[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... kmeter.jpg[/img]


En de nissan intercooler:

[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... nissan.jpg[/img]

Mischien dat ik er in de toekomst nog wat mee doe, voorlopig blijf ik even met de GTT intercooler rijden.
Plaats reactie