Compo setje of toch goede 10cm speakers?

Post hier al je vragen over de Renault Twingo
Plaats reactie
ArieKanarie

Net als wel meer mensen, vallen mij de standaard speakers van de Twingo ook wat tegen.
Ik kan vanalles los en dicht draaien maar verder ben ik geen echte klusjesman, daarom wil ik dus de speakers vervangen door 10 cm exemplaren zodat ik zelf geen aanpassingen hoef te doen aan het interieur.

Nu vraag ik mij alleen af: vervangen door een compo setje of door een paar goede 10cm speakers?
Ik heb al wat gezocht maar ik kom eigenlijk alleen DLS compo setjes (van 10 cm) tegen. Dit merk is mij vrij onbekend, maar is het ook een slecht merk?
Voor gewone 10cm speakers heb je meer keuze, is goedkoper en kom ik ook bekendere merken tegen. Ook merken die ik weleens heb kunnen beluisteren en waarvan ik dus weet dat ze redelijk spul maken.
Heb hier in de buurt weinig mogelijkheden om te beluisteren, dus hoop ik een beroep te kunnen doen op de hier aanwezige ervaringen.

Welke composetjes passen allemaal in een Twingo en waar zou ik die kunnen bestellen en/of beluisteren?
Mijn muzieksmaak is vrij breed (van rammstein tot lou reed met perfect day en van metallica tot de bounzz collectie)
Beetje bas mag/moet zeker wel aanwezig te zijn, maar echt te pompen en te knallen hoeft het niet (dan moet je toch een sub aanschaffen of naar een vette party gaan ;) )
Mijn budget gaat vrij ver, maar wat ik er voor kwijt wil is max. 150 euro. Dat vind ik wel genoeg voor 1 paar speakers.

u allen alvast bedankt voor de moeite en de informatie

edit: titel aangepast.
Mijn radio is een sony cdx 616 en de twingo is uit '97
TheoV
Contacteer:

DLS is een belachelijk goed merk!

maar ik ben lichtjes bevooroordeeld, gezien ik nooit anders gehad heb, net zoals al de rest hierthuis...
DLS is op zich geen goedkope keuze, maar t is het meer dan waard..

heeft je twingo de speakers bovenop het dash? of eerder onderin?
als ze er bovenop zitten, maakt het niet zo gek veel uit of je een compo neemt of niet.. hoewel een compo wel net ietsje beter zal zijn, maar dit zal ook een pak meer wegwerk-werk opleveren..
als je speakers onderaan je dash zitten kan je best een compo nemen, omdat anders je geluid onderaan in de "vergeetput" terecht komt, en je hogere tonen niet tegoei tot uw oren zullen komen...

In de DLS serie zou ik de reference serie aanraden. al naargelang de dealer net binnen tot ruim onder je budget, en een noemenswaardig goede klank.
het enige grote nadeel met DLS is dat je geen hoge wattages hebt.. je compo zal waarschijnlijk 50W RMS zijn :)
Abel
Über-Spammer

gewoon 10cm pioneer speakers in gooien, Ik ben er zeer teverden mee
Timpie

DLS is lang niet de enige met 10 cm hoor kijk eens rond op de site van audio-system.nl het is wel gericht hoge prijs maar dan heb je 10 cm met aardig wat vermogen, mocht je het alleen bij je radio willen hebben zou ik idd ook gewoon gaan voor een mooi setje kleine pioneer 10 cm of jbl die doen het ook zeer goed!

prijs verhouding is pioneer goedkoper dan een goed setje jbl maar kwa klank verkies ik zelf jbl, omdat smaken verschillen is het ook nuttig om is bij een echte car-audio shop langs te gaan en luistere :bang:
Chris@R5

Ga inderdaad even luisteren. Focal heeft ook een serie 10cm compo. Ik heb de 10cm JBL uit de power serie met een Axton filter en tweeter. DLS heb ik een keer gehoord in een kast, maar het klinkt in de autoaltijd weer anders. Wel heel erg mooi hoor.
ArieKanarie

TheoV schreef:DLS is een belachelijk goed merk!

maar ik ben lichtjes bevooroordeeld, gezien ik nooit anders gehad heb, net zoals al de rest hierthuis...
DLS is op zich geen goedkope keuze, maar t is het meer dan waard..

heeft je twingo de speakers bovenop het dash? of eerder onderin?
als ze er bovenop zitten, maakt het niet zo gek veel uit of je een compo neemt of niet.. hoewel een compo wel net ietsje beter zal zijn, maar dit zal ook een pak meer wegwerk-werk opleveren..
als je speakers onderaan je dash zitten kan je best een compo nemen, omdat anders je geluid onderaan in de "vergeetput" terecht komt, en je hogere tonen niet tegoei tot uw oren zullen komen...

In de DLS serie zou ik de reference serie aanraden. al naargelang de dealer net binnen tot ruim onder je budget, en een noemenswaardig goede klank.
het enige grote nadeel met DLS is dat je geen hoge wattages hebt.. je compo zal waarschijnlijk 50W RMS zijn :)
De speakers zitten onderin, op de standaard plek van de (phase 1) twingo. Inderdaad een heel gepruts om ze te vervangen, heb er al 1 uit gehad om op te meten hoeveel ruimte ik had.

Tja die wattages... Meeste 10cm speakers die ik tot nu toe heb gezien kwamen RMS niet veel verder dan 50W, max. vermogen staat altijd heel stoer maar als je dan gaat kijken naar RMS waarden dan komt het bijna allemaal op hetzelfde neer.

Ik zal eens kijken of er hier (achterhoek) in de buurt ergens een echte car-audio shop te vinden is. Geluid is wel belangrijk, maar om er nu 80 KM voor te gaan rijden is me iets te veel van het goeie ;)

...owja nog bedankt voor de reacties. Tot de volgende vraag :p
ArieKanarie

Nou ik ben er uit. Of eigenlijk vorige week al.
Het is de DLS PS4 reference geworden.
Heb vanmiddag mailtje gekregen dat de bestelling verzonden was. Wat ik mij nu afvraag: zitten er speakerkabels bijgeleverd? of moet ik zelf even wat halen? Dan ga ik namelijk direct na het werk ff paar meter goeie speakerkabel bij de electroboer halen.

Als het ingebouwd is zal ik ook eens laten weten of het een verbetering is of niet ;)
TheoV
Contacteer:

die heb k zelf ook gehad :)

ehm: er zit speakerkabel bijgeleverd voor van de filter naar de tweeter. die filter kan je (zeker als je op de standaard radio zit) gewoon aan de originele aansluiting van je speakers aansluiten, en dan heb je enkel wat draad nodig van je filter naar je speakers. en dat hoeft niet veel te zijn, al naargelang waar je de filter plaatst..
ArieKanarie

TheoV schreef:die heb k zelf ook gehad :)

ehm: er zit speakerkabel bijgeleverd voor van de filter naar de tweeter. die filter kan je (zeker als je op de standaard radio zit) gewoon aan de originele aansluiting van je speakers aansluiten, en dan heb je enkel wat draad nodig van je filter naar je speakers. en dat hoeft niet veel te zijn, al naargelang waar je de filter plaatst..
Oke, weet ik voldoende.
Dacht de filter ergens onder tegen het dashboard aan te schroeven/plakken (mits niet te zwaar). Vlakbij de speaker dus, dan hou ik alle dashboardvakjes vrij.
Geen idee hoe groot zon filter is en of er dus ergens anders nog plek voor is. Wilde het wel een beetje uit het zicht, en in ieder geval op een plek waar je moeilijk tegenaan schopt (niet dat de eerste de beste maat 46 door mn filter gaat :P)
Chris@R5

Ik heb vandaag kunnen luisteren naar een setje 10cm coax van Audio System. Allemachtig want klonk dat helder en herd zeg! Echt een hele goede aamrader. 60watt RMS en 120 max meende ik. Maar het is echt het mooiste wat ik op 10cm gebied ooit heb gehoord wat zo hard en zuiver kan (~) :worship:
TheoV
Contacteer:

Chris@R5 schreef:Ik heb vandaag kunnen luisteren naar een setje 10cm coax van Audio System. Allemachtig want klonk dat helder en herd zeg! Echt een hele goede aamrader. 60watt RMS en 120 max meende ik. Maar het is echt het mooiste wat ik op 10cm gebied ooit heb gehoord wat zo hard en zuiver kan (~) :worship:
AS is enorm goed, en zeker in z'n prijsklasse, maar persoonlijk vind ik DLS warmer klinken..
SLOMP

Ik heb in me deuren 17 cm compo ingezet chris weet wel hoe het klinkt gaat ook goed en hard :wink:
Chris@R5

Das de categorie SPL-oorverdovend. AS is echt heel helder SQL spul (in die serie).
pascal82

Heb zelf een tijdje een 10cm compootje van Morel in de wagen gehad. Klonk best leuk maar na een tijdje wil je toch meer. Heb de tweeters gehouden en mijn deuren voorzien van Phonocar deurbakken. Daar zitten nu Micro Precision Mp3 in. Klinkt stukken beter, zo goed zelfs dat ik een paar weken terug tijdens een SQ wedstrijd met de tweede prijs er vandoor ging... 8)
De filters hangen bij mij gewoon onder het dashboard aan de bestuurderszijde. Neem gewoon de sterkste dubbelzijdige tape die je kunt krijgen en het blijft prima zitten, dat geld ook voor de tweeters.
Wel eerst even goed ontvetten hè... :p
TheoV
Contacteer:

effe opmerken, toen ik 1 filter onderaan m'n dash had gekleefd aan de bestuurderskant, stootte ik er altijd met m'n voeten tegen, en limiteerden ze de bewegingsruimte van mijn voeten. ik heb toen geopperd van de achter het handschoenbakje te kleven, langs de achterkant ban het dash...
Chris@R5

Mijn filters zitten gewoon achter het dash. In mijn geval onder de topplaat. Makkelijk en uit het zicht. Tweeters horen niet in je deur vind ik. Mooi op het dash voor goed stereogeluid.
Plaats reactie