Auto valt telkens uit, Clio 1.6 16v

Post hier al je vragen over de Clio
Plaats reactie
Ribalto

Hoi,

Ik rijd een Clio 1.6 16v 2002. Erg fijne wagen, rijdt lekker en ligt goed op de weg. Ik mag niet klagen op een punt na:

De auto slaat vaak uit, wanneer ik bijv. bij een stoplicht sta, geen gas geef en hem gewoon stationair laat lopen. Stationair loopt ie al best laag, maar soms dan slaat ie ook af. Het gebeurd ook wanneer ik een stoplicht nader en ik druk de koppeling in. Dan sta ik nog niet stil maar laat ik hem rustig uitrollen, ook dan slaat ie soms uit. Ik kan hem dan wel direct weer starten.

Ik heb dit met de dealer besproken, zij zeggen dat ik het gasklephuis moet vervangen (€350).

Is dit een bekend probleem? Heeft de dealer het bij het rechte eind?

Groeten,
Ribalto

Dit is 'm:

[img]http://66.98.166.23/exxer.com/clio/ribaltoclio001.jpg[/img]

[img]http://66.98.166.23/exxer.com/clio/ribaltoclio002.jpg[/img]
MisterX
Car: R26R

Aangezien deze motor niet te herprogammeren is,wordt het een nieuw smoorklephuis.Klopt dus.
Ribalto

Bedankt voor je reactie. Kun je in het kort uitleggen wat nou precies dit probleem veroorzaakt?
MisterX

Dat is niet zo 1,2,3 uit te leggen.
Komt er op neer dat het smoorklephuis uit zijn bereik gaat lopen,waardoor je nu een stroring hebt.
Met een (gwijzigd) smoorklephuis wordt dit opgelost.
Ribalto

Akkoord. Zijn er alternatieven voor een gasklephuis bij de dealer van €350,-, die hetzelfde resultaat opleveren?
MisterX

Je zou even kunnen proberen om de -pool van de akku even een minuut los te koppelen en daarna weer aansluiten.
Mocht dit al helpen,dan zal dit waarschijnlijk alleen maar een tijdelijke oplossing zijn.Ben bang dat je in de portomenee moet.
Paar biertjes minder denk ik :wink: .
Ribalto

Maak daar maar whisky van :)
Thnx voor je advies.
Maarten

Ik heb dezelfde Clio gehad en had ook dat probleem.

Bij de dealer hebben ze toen het luchtfilterhuis of gasklephuis schoongemaakt (weet niet meer precies wat het was) en vanaf toen nergens meer last van gehad!!

Is een bekend probleem bij dit type Clio in ieder geval!!! Nieuw gasklephuis is volgens mij niet nodig!
RENAULT CLIO III
Projecttopic
MisterX

Het smoorklephuis reinigen kan ook,maar in 90% van de gevallen is dit ook maar een tijdelijke oplossing.
Maar jouw Clio hoort kennelijk bij die 10% :) .
Ribalto

Kijk aan, ik zal dat zeker aankaarten als ik weer bij de dealer ben.
Bedankt.
Marco (ClioII)

Ik heb het zelfde probleem gehad met mijn clio 1.6 16v van 2002. Mijn motor liep altijd erg laag in toeren en viel ook regelmatig uit. Afgelopen dinsdag is hij voor een grote beurt geweest bij de dealer. Ik kreeg te horen via de telefoon dat mijn motor helemaal niet goed liep. Dit probleem was volgens de monteur op te lossen door het gasklephuis helemaal te reiningen. Dit hebben ze gedaan en de motor heeft nog nooit zo mooi gelopen. :smoke:
Ribalto

Rede genoeg om dat voor te stellen bij de dealer. De dealer hier in de buurt sprak direct over een compleet nieuw gasklephuis. We gaan eerst maar eens proberen dat ding te laten reinigen, mocht dat niet baten dan vervangen.

Ook bedankt Marco.
Jeroen Wigger
Car: Laguna II 2.0 T 205

De (vettige)aanslag die in het gasklep huis zit zorgt ervoor dat de gasklep blijft plakken...
1.6 16V kwaal!! Gasklep huis goed reinigen Niet schuren, maar gewapend met tandenborstel doek en remmenreiniger komt het weer goed!!
Ribalto

Je kunt het dus ook heel goed zelf doen. Kun je een beknopte beschrijving geven van hoe je te werk moet gaan?
Jeroen Wigger
Car: Laguna II 2.0 T 205

ik ben zelf Renault monteur en is dus beetje routine klus haha maar zelf is het wel te doen, kan je helaas niet vertellen hoe die eraf gaat, dat zou je zelf moeten ontdekken.... sorry :)
Ribalto

Ok bedankt Jeroen. Mocht iemand anders kunnen omchrijven hoe je dit kunt aanpakken dan hoor ik het graag.
Plaats reactie