de powerflex is zowaar gisteren binnen gekomen. En in een keer de goede set nog wel
Nog even een montage vraagje. Als je je auto op een twee-kolommer hebt staan en je haalt je stabi stang er onderuit krijg je hem dan nog terug eigenlijk (dus zonder druk op de wielen) of wordt dat lastig? Handig om te weten, dan kies ik in 1 keer de goede brug
Ja dat is het hem nou juist, dan kom je er dus goed bij
Stabirubbers (en dan met name de binnenste) vervangen aan de auto is gewoon een kutklus. Je kan hem het beste op zijn wielen zetten (dus 4 koloms) zodat de draagarmen horizontaal staan, en dus ontlast zijn, zodat ook de stabistang geen krachten ondervind. Op de 2 koloms lukt het overigens ook wel hoor.
en anders trek je hem met een waterpomptang of iets dergelijks bijelkaar. dan gaat dat wel lukken. ze zijn stukken harder dan je gewone rubbers dus het kan wel even wat energie kosten.
alles is inmiddels vervange. draagarmrubbers en stabi rubbers compleet heeft me ongeveer 2,5 uur gekost. Viel me nog niet tegen. Ik heb ze ook per stuk met twee kleine lasjes vast gezet. stab stang ging prima overigens, met een enorme waterpomptang idd en dan gewoon boutje moertje aandraaien.
Wel een ding wat tegen zat. Dit kut Engelsen hadden blijkbaar 1 23mm en een 21mm (of de tolleranties daar zijn extreem) rubbertje mee gegeven voor de binnenzijde van de stabi. stang. Van buiten zijn deze exact gelijk dus enkel het gat was iets kleiner. Deze heb ik met een hoop vijlen wat groter gemaakt dus nou past deze ook prima. ik zal Biesheuvel nog wel even mailen want eigenlijk is het zo niet de bedoeling
Vandaag stond ik dus stil langs de kant. In een keer alle aandrijving weg. Koppelingskabel nog heel, en alle versnellingen goed in te leggen met en zonder lopende motor. Opgelseept door mijn baas en meteen op de brug gegooid die bak. Nu ben ik er achter dat de borgring mijn diff los is gelaten (deze zat gelast, zie foto. Is voor mijn tijd gebeurd).
Al met al mooi kut dus. aangezien deze bak ook al 205.00 gelopen heeft en niet meer nieuw is is het wellicht slim om hem effe te laten reviseren.
idd balen, autotje staat dus effe stil. heb Reinier ook al effe ge-pmt. (iemand toevallig zijn tel.). Vanavond met Rob nog even kijken en eens kijken wat we gaan doen. Wellicht beginnen het blok eruit te halen...........
kun je dat deel van het diff overigens repareren op de een of andere manier? Of hoe doe reinier dat?
Tom schreef:idd balen, autotje staat dus effe stil. heb Reinier ook al effe ge-pmt. (iemand toevallig zijn tel.). Vanavond met Rob nog even kijken en eens kijken wat we gaan doen. Wellicht beginnen het blok eruit te halen...........
kun je dat deel van het diff overigens repareren op de een of andere manier? Of hoe doe reinier dat?
misschien rijd mij clio wel nooit meer
dan heb ik nog een hele mooie pas door Reinier gereviseerde versnellingsbak voor je liggen die hooguit 3000 km slijtage heeft
Steven schreef:Is dat een JC5 dan? Ik vermoed een JB3
Enneh gewoon opnieuw vastlassen, of vind je dat te beunerig?
ach, dat beunerige heeft het ruim 50.000 bij mij vol gehouden (en wie weet hoe lang daarvoor). Maar de rest van de bak is ook niet meer 100% synchromeshen worden ook minder. En aangezien de bak er toch wel onder vandaan zal moeten is het misschien slim om hem meteen te laten reviseren dan
met of zonder stuurbekrachtiging? met of zonder ABS?
met stuurbekrachtinging vond ik die van paul makkelijker bovenlangs.
Met abs heb ik nog nooit gedaan.
onderlangs moet wel je hele voortrein los he... Bij de 19 van paul ging dat easy, maar dat is bij een 19 minder werk dan een clio naar mijn idee. niet vergeten je schakelstang en je stuurkolom los te maken:P
weet ik. Rob en ik hebben het eerder via boven gedaan. Maar ik heb geen takel dus die moet ik anders effe regelen/huren/kopen ergens. Maar subframe laten zakken lijkt me ook een best karweitje. Dan staat uiteindelijk toch ook heel de zooi op de grond? Of zie ik dat nou verkeerd
Lastigste van subframe lossen is die m8 bout onder bij de pedalen(stuurkolom)
radiateur kan blijven hangen, KVS kan erin blijven, uitlaat hoef je niet los te gooien.
Je kan de motor aan de rechter motorsteun laten hangen, maar het is beter m even te ondersteunen (krik eronder/takel erboven, of zon motor-draagbalk erboven)