gekmakend startprobleem

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
bazz

Hoi,

ik heb een raar startprobleem bij onze megane I uit 98 (E7J motor). Soms als het buiten warm is wil hij niet starten. Startmotor draait gewoon, enkel de motor slaat niet aan, al regelmatig heeft mijn vriendin met lege accu gestaan nu. Dit gebeurd helaas telkens wanneer ikzelf niet thuis ben en wanneer ik vanalles nakijk lijkt alles in orde. Onlangs nieuwe bougies, verdeelkap en rotor erin. probleem niet opgelost. Het lijkt erop dat het enkel bij een warme buitentemperatuur is, evt ook als er veel regen is gevallen. Klinkt dit toch gewoon als een vochtige onsteking of zou er ergens een sensor waar ik niet van weet of een rot relais kunnen zitten die dit veroorzaakt.

Alvast bedankt
Maarten-Jan
Car: R19.R

Controleer de stekker van je BDP sensor eens...
bazz

Ik heb in mijn haynes boek zitten zoeken. Bdp sensor is dat een krukas positie sensor (bovenste dode punt toch?)
ik zal het eens checken. hoe zou dat deze problemen kunnen geven?
Jeroen Wigger
Car: Laguna II 2.0 T 205

Deze meet je toerental, zoniet dan gaat ie lekker ook niet inspuiten :D
Verschillende namen, Vliegwielsensor, BDP sensor, Toerentalsensor...

Succes ermee,

Gr. Jeroen
bazz

klink als een briljante diagnose. Ik heb hem inmiddels gevonden. Nu nog meten. schoonmaken etc. Je hoort het nog.
Maarten-Jan
Car: R19.R

Het komt vaker voor... en als je startmotor wel gewoon draait maar de motor niet aanslaat is het meestal de krukaspositie/bdp/vliegwiel/etc. :wink: sensor :lol:
bazz

Ik heb ondertussen de bdp sensor gechecked. 247 ohm, schoongemaakt, stekker lijkt prima, ook schoongemaakt, weer goed vastgezet.
Ook meteen de inlaatluchttemperatuur bovenop de injector gechecked, ook goed.
Er zit ook nog een automatische klep in het luchtfilterhuis die switcht tussen koude buitenlucht en warme motorlucht als inlaatlucht. Deze staat nu uit zichzelf op warme lucht, moet dat nu juist geen koude lucht zijn en in de winter bij lage temps warme lucht. Of maakt dit geen drol uit en start ie toch wel.
Nu maar afwachten of het nog eens gebeurd. Wel is het altijd al zo geweest dat ie meestal 4 tot 5 omwentelingen nodig heeft om aan te slaan, dus zoiets als wu wu wu wu start, terwijl mijn oud mitsubitsietje de startmotor niet eens nodig lijkt te hebben zo snel start ie.
Ik zal mijn vriendin eens vragen goed op te letten als het nog eens gebeurd of ze de brandstofpomp hoort bij contact.

groeten

bAS
Nelis_1987
Contacteer:

Eventueel ook goed naar de bedrading gekeken van de bdp sensor ???? aangezien dat meestal het grootste probleem is bij die dingen
Jeroen Wigger

die bdp sensoren kun je niet meten eigenlijk.... Ik krijg ze op 't werk als storing op de kast te staan, en dan meet je ze, en hebben ze de juiste weerstand waarde...
Maar kapot gaan ze wel regelmatig... Tegenwoordig is er voor de 1.6 16V een gemodificeerde met compleet nieuw stekkertje... ik bedoel maar..

Gr. Jeroen
bazz

ah,

dus eigenlijk gewoon een nieuwe regelen plus stekkertje en deze erop zetten. Het probleem is enkel bij staten nooit onder het rijden. dat doet ie namelijk erg goed. Zou je niet verwachten dat een slecht functionerende BDP sensor ook onder het rijden een onregelmatige prestatie van de motor levert?

groeten

Bas

ps. is er een goede (online) leverancier voor de wat meer exotische onderdelen anders dan de renault dealer. Die bij ons is totaal niet gecharmeerd van doe het zelfers en werkt over het algemeen niet mee.
Jeroen Wigger

als er voor dat type een nieuwe stekker te krijgen is? dat weet ik zo niet maar kan wel zijn als ie slechter wordt dat ie onder het rijden ook kuren krijgt!!

Gr. Jeroen en suc6
bazz

Nelis_1987 schreef:Eventueel ook goed naar de bedrading gekeken van de bdp sensor ???? aangezien dat meestal het grootste probleem is bij die dingen
Ik zou natuurlijk op de ecu stekker kunnen checken wat daar de weerstand is. Al lijkt dat dus kennelijk niet zoveel te zeggen.
Plaats reactie