[Olie] en andere smeermiddelenTalk

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
dohcmartijn
Berichten: 170
Lid geworden op: za 30 dec 2006 20:22
Car: Clio 3 RS / V6
Locatie: reeuwijk

willow schreef:ok want ik vertelde iemand over dat getik wat ik heb met accelereren en hij zei dan zou je is 0w40 moeten proberen..ik heb er nu 10w40 semi syntheet in zitten voor het inrijden van het blok..

ow40 heeft een zeer lage viscositeit (dun) als het koud is. Dit resulteerd inderdaad in minder brandstof verbruik na het starten omdat de olie weinig weerstand geeft. Maar de de oliedruk zal dalen en er zal pas later olie(druk) bij je bovenblok komen. Als je stoters nu al tikken zal dat veel erger worden.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

dan kan je beter 10 w 60 gebruiken, die blijft wat dikker en tikt die waarschijnlijk minder
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

inderdaad of 10w50 is ook een prima olietje! :)
Niels-16v
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 17 apr 2006 15:44
Locatie: Duiven
Contacteer:

Ik heb me olie en filter gister ververst in me clio 16v, er zat 10w40 van kroon in, en ik heb er nu 5w40 van kroon in gedaan.
Zit hier nog een wezelijk verschil in, of is de een alleen iets dunner?
willow
Berichten: 1348
Lid geworden op: do 9 sep 2004 20:32
Locatie: Pijnacker

Niels-16v schreef:Ik heb me olie en filter gister ververst in me clio 16v, er zat 10w40 van kroon in, en ik heb er nu 5w40 van kroon in gedaan.
Zit hier nog een wezelijk verschil in, of is de een alleen iets dunner?
ja en het is duurder :P
willow
Berichten: 1348
Lid geworden op: do 9 sep 2004 20:32
Locatie: Pijnacker

wat is de beste motorolie om een motorblok van een clio 16v 1800cc in te rijden??? en daarna vervangen na hoeveel km?? en wat voor olie dan?
Tim
Berichten: 7604
Lid geworden op: wo 24 jan 2007 0:05
Car: E36 M3

Persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van Comma 10W40 olie :)
willow
Berichten: 1348
Lid geworden op: do 9 sep 2004 20:32
Locatie: Pijnacker

Tim_Coupe schreef:Persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van Comma 10W40 olie :)
haha wat is daar zo bijzonder aan dan??
Tim
Berichten: 7604
Lid geworden op: wo 24 jan 2007 0:05
Car: E36 M3

Goede olie, gebuiken ze zover ik weet ook in de engelse racerij...

Tevens heb ik begrepen dat de motor er iets beter van start of kan starten aangezien het iets dunner is als de 15W40 wat ze voorschrijven...

En het is niet duur, althans niet echt :)

Vandaar mijn opmerking :)
willow
Berichten: 1348
Lid geworden op: do 9 sep 2004 20:32
Locatie: Pijnacker

ja precies, maar volgens mij schrijven ze geen 15w40 voor hoor voor een renault clio 1800 16v uit '91

maar voor het inrijden haal ik wel ff goedkoop spul bij een bouwmarkt en daarna gooi ik er castrol 10w40 halfsyntheet in, dat heb ik ook nog staan.

maar bedankt voor de reactie!
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

jullie mening graag. wat is beter?

1. kroon oil emperol 10w40 om de 10.000km verversen
2. budget action/gamma 10w40 olie om de 5.000km verversen
Jordi - Clio 16V
Berichten: 700
Lid geworden op: wo 18 jun 2003 19:42
Locatie: Alkmaar

kroon oil emperol 10w40 om de 5.000km verversen :D
een clio is net als je vriendin, je gaat er steeds meer van houden (en ze kosten ook genoeg)
Jordi - Clio 16V
Berichten: 700
Lid geworden op: wo 18 jun 2003 19:42
Locatie: Alkmaar

ben trouwens wel te spreken over Kendall
een clio is net als je vriendin, je gaat er steeds meer van houden (en ze kosten ook genoeg)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Jordi - Clio 16V schreef:kroon oil emperol 10w40 om de 5.000km verversen :D
da's wel beetje overdreven, 10 is plenty en als je de auto genoeg gebruikt dagelijks 15 ook nog wel.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

willow schreef:wat is de beste motorolie om een motorblok van een clio 16v 1800cc in te rijden??? en daarna vervangen na hoeveel km?? en wat voor olie dan?
Gewoon een minerale olie kopen, 15w40
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Maus
Berichten: 4127
Lid geworden op: zo 4 mar 2001 0:00
Locatie: Zwijndrecht

Riël Notermans schreef:
Jordi - Clio 16V schreef:kroon oil emperol 10w40 om de 5.000km verversen :D
da's wel beetje overdreven, 10 is plenty en als je de auto genoeg gebruikt dagelijks 15 ook nog wel.
Ben ik 't niet helemaal mee eens. :)
Ben je alleen maar aan 't knallen, is 't niet eens zo verkeerd om om de 5000 kilometer de olie te verversen.

Overigens staat voor de EVO 7500 kilometer voorgeschreven voor een oliewissel, echter het gros van de rijders wisselt al met 5000!
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Een opgefokte turbo doet de levensduur aanzienlijk verkorten ja, ik vervang mijn sportieve hokken ook vaak rond de 5000-7500. Afhankelijk of er veel circuitgebruik tussenzit.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

gt staat 7500 voor
ik doe het om de 5000
voor die paar euro moet je geen risico willen lopen (Y)
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

nou een 5 liter vaatje kroon kost mij in de winkel 40 euro. aangezien ik 6 liter nodig heb voor een olie wissel koop ik 2 vaatjes en van de laatste 4 liter vul ik de motor om de 1000km weer aan.

ik vroeg me af of het goedkoper kan zonder verlies van kwaliteit.
Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

Welke olie zal ik halen voor m'n GTT blokkie? Ik lees 1000 en 1 antwoorden.

10w40 Volsynteet?

En als ik dan toch bezig ben, welke type bougi's?

Ga uit van zware belastingen.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

zware belasting 5 w 40
hele zware belasting 5 w 50
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

gewoon 10W40 halfsyntheet, dat is prima en geen onnodig gelduitgeverij.

Die 5W heb je echt niet nodig, zo koud is het niet hier. Die 10W is bij onze gematigde temperatuurtjes dun zat.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

scheelt een euro of 1,5 per liter
als het daar op hangt moet je geen auto rijden
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Tja, als je voor die 1,5 euro iets had wat daadwerkelijk beter is, anders gooi het het de sloot in. Kun je er beter van tanken :beer:

Een 50 is bij hoge belasting wel ok, maar ik heb een 5w nooit begrepen.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Riël Notermans schreef:Tja, als je voor die 1,5 euro iets had wat daadwerkelijk beter is, anders gooi het het de sloot in. Kun je er beter van tanken :beer:

Een 50 is bij hoge belasting wel ok, maar ik heb een 5w nooit begrepen.
5 w is gewoon betere smering bij koude start (Y) (Y)
en dus extra behoud en minder motorslijtage
en als je dus zwaar belast kan je daar voordeel aan hebben
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Als jij t zegt.
Ohja, had ik al verteld dat je het nummertje voor de 5 kan vergeten als de olie eenmaal warm is?

Gek dan, dat 10w voorgeschreven is.

Maar ik ga niet weer beginnen, ieder zijn meuk natuurlijk :beer:
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

:lol:

10w40 is ook prima bij normaal gebruik hoor
in de gte en de 19 gaat 10w40 sti competition
in de gtt 5w40 omdat het een nieuw blok is en met hogere druk en grotere turbo rijdt
de race gaat de 5w50 in vanwege hoge belasting, dat is net water als die warm is :)
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ja maar je spreekt die 5w nooit aan, dat geeft enkel de dikte bij koude temperaturen. Dan wil je toch ook geen soepie?

Gewoon 10W, dat is voorgeschreven, als de auto op temp is kun je die 10W wegstrepen, want die 40 geeft dan de viscositeit aan.

5w is voor als je m in antarctica wil gebruiken, 10w is daar weer net stroop bij wijze van spreken.

Vandaar dat 5w gewoon geen toegevoegde waarde heeft voor n gt.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Riël heeft gelijk, liever ook wat dikkere olie bij koude start.

Je moet pas dunner gaan als je problemen krijgt met de 10W, zoals sommige 16v motoren die koud de klepstoters niet gevuld krijgen en dan even tikken.
W50 moet je ook alleen doen als je echt vermogen draait en het ding ook echt serieus belast. Dus met name circuitgebruik. Als je dat niet doet is de olie namelijk ooknie optimaal en juist weer slechter.

9 van de 10x moet je in je ouwe sportieve renault gewoon een goeie 10W40 semisyntheet gooien. Das altijd goed en je kunt bijv. best een huismerk van de automaterialenzaak nemen. Die is vaak hetzelfde geklassificeerd als een duurdere Castrol/Kroonoil etc. en met het geld wat je dan uitspaart kun je de olie wat eerder wisselen, daar heb je veel meer aan.

Bijv:
Castrol GTX = 10W40 klasse 3 ~€40 voor 4,5 liter
Kroon Oil Torsynth = 10W40 klasse 3 ~€40 voor 5 liter
Brega Chrono (Brezan huismerk) = 10W40 klasse 3 ~€30 voor 5 liter
(prijzen kunnen wat afwijken, beetje afhankelijk van de korting :p )

Komt in principe allemaal op hetzelfde neer en die Brega is stukken cheaper.
Je hebt ook mensen die een veel te dure olie kopen en er vervolgens ook veel langer mee gaan rijden, das echt veel slopender |:
Edward
Berichten: 3930
Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
Car: Laguna RTI 2.0 S
Locatie: Hardenberg, NL
Contacteer:

Steven schreef:Brega Chrono (Brezan huismerk) = 10W40 klasse 3 ~€30 voor 5 liter
(prijzen kunnen wat afwijken, beetje afhankelijk van de korting :p )

Komt in principe allemaal op hetzelfde neer en die Brega is stukken cheaper.
Je hebt ook mensen die een veel te dure olie kopen en er vervolgens ook veel langer mee gaan rijden, das echt veel slopender |:
Dit heb ik vorige week opgehaald (10W40), volgens de Brezan medewerker kwam dit uit dezelfde fabriek als Castrol. Als ik de teksten achterop een beetje vergelijk, dan lijkt dat nog wel te kloppen ook. Maar zoals altijd bij een huismerk, staat het er niet met naam en toenaam op.
Oh ja, kostte mij 26 euro, zonder korting.
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Steven schreef:
Bijv:
Castrol GTX = 10W40 klasse 3 ~€40 voor 4,5 liter
Kroon Oil Torsynth = 10W40 klasse 3 ~€40 voor 5 liter
Brega Chrono (Brezan huismerk) = 10W40 klasse 3 ~€30 voor 5 liter
|:
castrol=te duur
kroon oil=teduur
brega=te duur
elf is bij mij 25 euro voor 5 liter :D :D
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ik betaal voor alles ook minimaal een tientje minder :p

Maargoed 5L Elf voor €25 isnie heel duur, hoewel ergens in Den Bosch kon je ze krijgen voor 20 euro dacht ik. Rob of Tom had zo'n adressie.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

te lang rijden is inderdaad erg slecht
de gtt gaat o de 5000

alleen over die 5 w ben ik het niet helemaal eens
dagelijks gebruik zal het niet nodig zijn
maar als je hem vaak zwaar belast heeft die koud een betere smering denk ik
slechter kan het nooit zijn
wel olie die te dik blijft lijkt mij slecht
dus inderdaad de 50 of 60 nemen terwijl je alleen maar een beetjr toert lijkt me erg slecht
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Steven schreef:Ik betaal voor alles ook minimaal een tientje minder :p

Maargoed 5L Elf voor €25 isnie heel duur, hoewel ergens in Den Bosch kon je ze krijgen voor 20 euro dacht ik. Rob of Tom had zo'n adressie.
Van den Broek olie in Veghel. Prijs was altijd 18 euro voor 5 liter maar is wat duurder geworden. Weet hem nu niet meer exact uit mijn hoofd maar de prijs is nog steeds netjes. Je moet voor de gein maar eens kijken naar de prijs bij een total station (N)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Wouter
Über-Spammer
Berichten: 14527
Lid geworden op: zo 21 aug 2005 19:50
Locatie: Nieuw Vennep
Contacteer:

Luco/Alpine-racer schreef: elf is bij mij 25 euro voor 5 liter :D :D

Olie voor Weinag
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
Plaats reactie