Riël heeft gelijk, liever ook wat dikkere olie bij koude start.
Je moet pas dunner gaan als je problemen krijgt met de 10W, zoals sommige 16v motoren die koud de klepstoters niet gevuld krijgen en dan even tikken.
W50 moet je ook alleen doen als je echt vermogen draait en het ding ook echt serieus belast. Dus met name circuitgebruik. Als je dat niet doet is de olie namelijk ooknie optimaal en juist weer slechter.
9 van de 10x moet je in je ouwe sportieve renault gewoon een goeie 10W40 semisyntheet gooien. Das altijd goed en je kunt bijv. best een huismerk van de automaterialenzaak nemen. Die is vaak hetzelfde geklassificeerd als een duurdere Castrol/Kroonoil etc. en met het geld wat je dan uitspaart kun je de olie wat eerder wisselen, daar heb je veel meer aan.
Bijv:
Castrol GTX = 10W40 klasse 3 ~40 voor 4,5 liter
Kroon Oil Torsynth = 10W40 klasse 3 ~40 voor 5 liter
Brega Chrono (Brezan huismerk) = 10W40 klasse 3 ~30 voor 5 liter
(prijzen kunnen wat afwijken, beetje afhankelijk van de korting

)
Komt in principe allemaal op hetzelfde neer en die Brega is stukken cheaper.
Je hebt ook mensen die een veel te dure olie kopen en er vervolgens ook veel langer mee gaan rijden, das echt veel slopender
