overmaat zuigers 16v

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
dohcmartijn
Berichten: 170
Lid geworden op: za 30 dec 2006 20:22
Car: Clio 3 RS / V6
Locatie: reeuwijk

volgens mijn vorige werkgever ( revisiebedrijf) zijn er geen overmaat zuigers voor de f7p motor leverbaar. De enige oplossing bij versleten cilinders was volgens hem verbussen. Ben er toen der tijd niet verder op ingegaan maar is dit inderdaad waar? Of kan het blok gewoon geboord en gehoond worden?

laat maar weten (I)
Frits Clio 16v
Berichten: 1455
Lid geworden op: do 26 feb 2004 13:40
Locatie: Utrecht

Dat er geen overmaat zuigers te krijgen zijn heb ik vaker gelezen, dus dat zal goed kunnen.
Wat je wel kunt doen is opboren en er een 2.0 van maken met een diesel krukas en williams zuigers.
Zoek maar eens op het forum met de search, dan vind je daar wel wat info over.

Gr, Frits.
Johan_16v
Berichten: 393
Lid geworden op: do 12 jan 2006 20:41
Locatie: Maaseik (BE)
Contacteer:

is toch geen onoverkomelijk probleem... vermits het blok losse bussen heeft kan je die gewoon vervangen. ofwel uitboren voor er 2l bussen in te duwen met ditto zuigers.
Frits Clio 16v
Berichten: 1455
Lid geworden op: do 26 feb 2004 13:40
Locatie: Utrecht

Zitten geen losse bussen in.
Johan_16v
Berichten: 393
Lid geworden op: do 12 jan 2006 20:41
Locatie: Maaseik (BE)
Contacteer:

och, ik ging er altijd vanuit dat zo'n f7p (en andere) renault blokjes meestal losse cilinders hebben? :s
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

C,E en J motoren wel. F motoren zijn zogenaamde closed deck motoren, dus geen bussen.
anti
Berichten: 141
Lid geworden op: za 8 jan 2005 17:28
Locatie: Turbo land

er zijn genoeg bedrijven die zuigers in overmaten leveren.
met lage of hoge compresie zuigers
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

precies, normaal gezien moet dat leverbaar zijn. kijk maar eens naar de revisiematen achterin je renault boekje.
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

F7P zuigers op 0,50 mm is geen probleem...ene dag bestellen, andere dag in huis...

maar goed...als je op die manier te werk wil gaan raad ik altijd een ombouw naar 2 liter aan, aangezien dan de kosten ongeveer gelijk zijn...
dohcmartijn
Berichten: 170
Lid geworden op: za 30 dec 2006 20:22
Car: Clio 3 RS / V6
Locatie: reeuwijk

oke,
maar als je er een 2 liter van maakt wordt het blok dat niet kwetsbaarder en waar vind je willy drijfstangen. Want die zal in ook nodig hebben. :~
MisterX
Berichten: 115
Lid geworden op: zo 6 mei 2007 9:38
Car: R26R

4 drijfstangen van een 2.0 16v (Williams) bij de dealer voor 348 euro.
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Die drijfstangen zijn 't zelfde.
rev it like a rental
MisterX
Berichten: 115
Lid geworden op: zo 6 mei 2007 9:38
Car: R26R

Klop,zie ik nu ook (S)
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

gewoon je blok aan ptrgte geven, hij maakt het wel voor je :wink:
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

gewoon honen en nieuwe zuigerveren of er moeten wel flinke vreetsporen in het blok zitten
anti
Berichten: 141
Lid geworden op: za 8 jan 2005 17:28
Locatie: Turbo land

dohcmartijn schreef:oke,
maar als je er een 2 liter van maakt wordt het blok dat niet kwetsbaarder en waar vind je willy drijfstangen. Want die zal in ook nodig hebben. :~
precies, net over de kwetsbaarheid van de blok wil ik meer weten

ben nl bezig met het aanschaffen van overmaat zuiges voor een F7P turbo blok en nu ben ik bij het aankoop van zuigers beland. heb me onderzoek gedaan en ben overmaat zuigers tegen gekomen met de maten 82.5 en 83 mm. nou hoe betrouwbaar zal je blok zijn bij hoge druk?

zou het blok het aankunnen? graag serieuze reacties want normaal ben niet zo goed met geld sparen dus wil ze zo snel mogelijk halen.

bedankt alvast
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

als je een turbo conversie gaat doen kun je ook bij de f7p blijven. om een 2.0 ervan te maken moet je je onderblok laten uitfrezen. men zegt dat het dan gevoeliger word voor scheuren. of dat ook gebeurd weet ik niet.

als je een turbo conversie doet moet je sowieso met lage compressie zuigers gaan werken. anders ploft het boeltje uitmekaar als je een beetje druk wilt draaien.

als je het goed wilt doen kijk je ineens voor een andere koppakking, versterkte bouten en goede koeling. en als je enorme vermogens wilt draaien kun je ook nog gaan zoeken in versterkte drijfstangen etc.

succes (Y)
anti
Berichten: 141
Lid geworden op: za 8 jan 2005 17:28
Locatie: Turbo land

DAN IS OOK HET IDEE
IK BLIF BIJ DE 1800 MAAR MET EEN OVERMAAT LAGE COMPRESIE ZUIGERS.

ALEEN WIL IK WETEN HOE BETROUWBAAR IS DAT BLOK DAN
GROTTERE CYLINDERS = DUNNERE CYLINDER WANDEN VOORAL HET GEDEELTE TUSSEN 2 CYLINDERS

ps sorry voor de hoofdletters kom er nu pas achter en heb geen zin opnieuw te gaan typen
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

als je het goed maakt is het betrouwbaar, logisch :)

waarom spreek je weer van andere cilinders? die veranderen niet bij je conversie, enkel je zuigers.
anti
Berichten: 141
Lid geworden op: za 8 jan 2005 17:28
Locatie: Turbo land

ok
la me het rustig en goed uitleggen.

kijk std is de bore van een F7P onderblok 82mm toch? en van een williemas 83.

als ik van 82 naar 82.5 of 83 wil gaan moet ik haan boren. als je een als je overmaat zuigers gaat gebruiken moet je de cylinders groter maken ( bore) maar met het boren worden de cylinder wanden ook 0.5 mm of 1 mm dunner.

dit is mijn vraag: hoe dunner hoe kwetsbaarder. als je 400 m met hoge druk gaat rijden zou die onderblok het aan kunnen?

ik hoop dat het nu duidelijk is anders wordt het maar doen en dan maar kijken wat er gaat gebeuren
dohcmartijn
Berichten: 170
Lid geworden op: za 30 dec 2006 20:22
Car: Clio 3 RS / V6
Locatie: reeuwijk

Menno schreef:Die drijfstangen zijn 't zelfde.
??

De slag wordt verlengd doordat de afstand Kruktap - drijfstangtap toeneemt. De slag is ook 2 maal de krukstraal.
Als de slag toeneemt maar de lengte van de drijfstang blijft gelijk zullen je zuigers boven de cilinders uitsteken.
Sander
Berichten: 1542
Lid geworden op: zo 3 jun 2001 0:00
Locatie: in de buurt
Contacteer:

dohcmartijn schreef:
Menno schreef:Die drijfstangen zijn 't zelfde.
??

De slag wordt verlengd doordat de afstand Kruktap - drijfstangtap toeneemt. De slag is ook 2 maal de krukstraal.
Als de slag toeneemt maar de lengte van de drijfstang blijft gelijk zullen je zuigers boven de cilinders uitsteken.
Daarom zijn de zuigers korter t.o.z.v. de zuiger pen.

gr sander
dohcmartijn
Berichten: 170
Lid geworden op: za 30 dec 2006 20:22
Car: Clio 3 RS / V6
Locatie: reeuwijk

ja dat kan ook (Y)
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Nee, dat kan niet, dat IS zo :wink:
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

ik begrijp nog altijd niet wat je gaat doen. ga je nou een 2.0 maken? dan moet je onderblok namelijk uitgefreesd worden door de langere slag van de krukas. dan heb je voor de rest nog lage compressie williams zuigers nodig en al het andere turbo spul.
anti
Berichten: 141
Lid geworden op: za 8 jan 2005 17:28
Locatie: Turbo land

16v krukas
harde drijfstangen
lagere 16V compresie zuigers met de afmetingen 84mm Bore of 82.5mm

dus moet mijn blok gebored worden
maar wordt dit stukje ( zie foto ) niet te dun voor hoge boost?

[img]http://i206.photobucket.com/albums/bb24 ... 201398.jpg[/img]
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

t wordt er in ieder geval niet sterker op, het belang van een fatsoendelijk functionerende mengselregeling en onsteking is stukken groter. Dan moet t wel goed gaan.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
anti
Berichten: 141
Lid geworden op: za 8 jan 2005 17:28
Locatie: Turbo land

ok dat was wou ik weten

tnx
Plaats reactie