volgens mijn vorige werkgever ( revisiebedrijf) zijn er geen overmaat zuigers voor de f7p motor leverbaar. De enige oplossing bij versleten cilinders was volgens hem verbussen. Ben er toen der tijd niet verder op ingegaan maar is dit inderdaad waar? Of kan het blok gewoon geboord en gehoond worden?
Dat er geen overmaat zuigers te krijgen zijn heb ik vaker gelezen, dus dat zal goed kunnen.
Wat je wel kunt doen is opboren en er een 2.0 van maken met een diesel krukas en williams zuigers.
Zoek maar eens op het forum met de search, dan vind je daar wel wat info over.
is toch geen onoverkomelijk probleem... vermits het blok losse bussen heeft kan je die gewoon vervangen. ofwel uitboren voor er 2l bussen in te duwen met ditto zuigers.
dohcmartijn schreef:oke,
maar als je er een 2 liter van maakt wordt het blok dat niet kwetsbaarder en waar vind je willy drijfstangen. Want die zal in ook nodig hebben.
precies, net over de kwetsbaarheid van de blok wil ik meer weten
ben nl bezig met het aanschaffen van overmaat zuiges voor een F7P turbo blok en nu ben ik bij het aankoop van zuigers beland. heb me onderzoek gedaan en ben overmaat zuigers tegen gekomen met de maten 82.5 en 83 mm. nou hoe betrouwbaar zal je blok zijn bij hoge druk?
zou het blok het aankunnen? graag serieuze reacties want normaal ben niet zo goed met geld sparen dus wil ze zo snel mogelijk halen.
als je een turbo conversie gaat doen kun je ook bij de f7p blijven. om een 2.0 ervan te maken moet je je onderblok laten uitfrezen. men zegt dat het dan gevoeliger word voor scheuren. of dat ook gebeurd weet ik niet.
als je een turbo conversie doet moet je sowieso met lage compressie zuigers gaan werken. anders ploft het boeltje uitmekaar als je een beetje druk wilt draaien.
als je het goed wilt doen kijk je ineens voor een andere koppakking, versterkte bouten en goede koeling. en als je enorme vermogens wilt draaien kun je ook nog gaan zoeken in versterkte drijfstangen etc.
kijk std is de bore van een F7P onderblok 82mm toch? en van een williemas 83.
als ik van 82 naar 82.5 of 83 wil gaan moet ik haan boren. als je een als je overmaat zuigers gaat gebruiken moet je de cylinders groter maken ( bore) maar met het boren worden de cylinder wanden ook 0.5 mm of 1 mm dunner.
dit is mijn vraag: hoe dunner hoe kwetsbaarder. als je 400 m met hoge druk gaat rijden zou die onderblok het aan kunnen?
ik hoop dat het nu duidelijk is anders wordt het maar doen en dan maar kijken wat er gaat gebeuren
De slag wordt verlengd doordat de afstand Kruktap - drijfstangtap toeneemt. De slag is ook 2 maal de krukstraal.
Als de slag toeneemt maar de lengte van de drijfstang blijft gelijk zullen je zuigers boven de cilinders uitsteken.
De slag wordt verlengd doordat de afstand Kruktap - drijfstangtap toeneemt. De slag is ook 2 maal de krukstraal.
Als de slag toeneemt maar de lengte van de drijfstang blijft gelijk zullen je zuigers boven de cilinders uitsteken.
Daarom zijn de zuigers korter t.o.z.v. de zuiger pen.
ik begrijp nog altijd niet wat je gaat doen. ga je nou een 2.0 maken? dan moet je onderblok namelijk uitgefreesd worden door de langere slag van de krukas. dan heb je voor de rest nog lage compressie williams zuigers nodig en al het andere turbo spul.
t wordt er in ieder geval niet sterker op, het belang van een fatsoendelijk functionerende mengselregeling en onsteking is stukken groter. Dan moet t wel goed gaan.