Duurzame mobiliteit

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Riël
Über-Spammer

Misschien aardig er toch een topic aan te wijden, gezien het gebabbel in het ACT, en ik probeer om dit vak door middel van een mooie visie dicht te schrijven.

Onderstaand stuk tekst gaat over de toekomst van de mobiliteit en hoe het ons gevoel van vrijheid en gaan waar we willen zou kunnen beinvloeden, en mijn kijk erop. Het is een eerste opzet in grove lijnen, wellicht dat ik door de discussie wat extra inspiratie opdoe :)

-------------

Mobiliteit

Aangezien de PTH de opleiding Motorvoertuigen ook in het gamma heeft, is een blik op de Duurzame Mobiliteit een toevoeging in dit thema. Wat is mijn idee van een duurzame, mobiele toekomst? Dit zal ik hieronder beschrijven.

We stellen ons het vraagstuk, welke invloed mobiliteit in de toekomst heeft op de kwaliteit van ons leven. De mobiliteit blijkt voor mensen een belangrijk facet te zijn van het welbevinden. In de toekomst zullen er nieuwe manieren zijn om jezelf te verplaatsen. Het meest populair tegenwoordig is echter de auto.

Individualisatie

De auto ontstijgt de behoefte aan mobiliteit. De menselijke psyche werd door de auto veranderd. Afstanden werden kleiner en makkelijker overbrugbaar. Toen de auto steeds meer beschikbaar werd voor de "gewone man" zorgde het voor een gevoel van vrijheid bij de koper van dit voertuig. Het was deels een starter van de emancipatie (zo was de eerste persoon die daadwerkelijk een auto over een aanzienlijke afstand bestuurde een vrouw; Bertha Benz).1

Hoe zou de ontwikkeling in de toekomst er uit zien, wanneer de huidige functies van de auto behouden moeten blijven? Blijft men zelf rijden, of worden voertuigen ‘treintjes’?

Naar mijn mening zal de auto niet verdwijnen. De auto zal langzaamaan gevormd worden naar een écht persoonlijk bezit. Vrij om te gaan waar men wil. Materialen worden steeds duurzamer, en ook energieverbruik en aandrijving zullen uiteindelijk zover ontwikkeld zijn, dat onze automobielen ons milieu en samenleving niet meer zal beïnvloeden.

Personalisatie zal zich sterk ontwikkelen, en ook dit zal invloed hebben op de auto. De toon is tegenwoordig al gezet, reclame komt er al op maat binnen, en het is nog wachten totdat men door de stad loopt en je door middel van een scherm bij je in de buurt geattendeerd wordt op een nieuw model schoen, omdat je het vorige model toevallig draagt. Deze techniek sluipt langzaam de auto’s binnen, vooralsnog niet op commercieel niveau.

Audi demonstreert een auto die gepersonaliseerde actualiteiten biedt. Uit diverse externe bronnen, in dit geval radiozenders, kranten en de informatiedienst van Audi, worden allerlei soorten actuele informatie verzameld. Een ‘Multimedia DataServer’ stelt automatisch de informatie samen. Deze is in categorieën en thema’s ingedeeld, van het laatste nieuws tot het radioprogramma van vandaag.

Die info gaat via digitale radio de ether in, is dus zonder abonnement voor een mobiele telefoon of zoiets beschikbaar. De auto ontvangt dat en kan het voorlezen.
In de Audi kan op het beeldscherm een keus gemaakt worden welk soort informatie gewenst wordt. Het ontvangstapparaat in de auto schift die keuze uit de ontvangen informatiestroom. De geselecteerde informatie kan niet alleen op het beeldscherm gelezen worden, als een soort Teletekst, maar ook via ‘text-to-speech’-omzetting voorgelezen worden.

Een kleine stap verder zijn we al als wij bij BMW kijken. Een auto die niet alleen spreekt maar ook luistert, als uitkomst van het net afgesloten Europese TALK-project. In dit driejarig project werkten ook Bosch en twee Duitse universiteiten mee aan de getoonde BMW. Daarin kunnen navigatie- en geluidsapparatuur willekeurig met de stem of met de befaamde iDrive-knop bediend worden.

Centraal in het TALK-project stond de ontwikkeling van spraakbediening. Deze BMW heeft geen voorgekookte commando’s nodig, maar begrijpt uit gewone gesproken zinnen wat je wilt. Hij herkent zelfs de spreekstijl en besluit daarop om de automobilist met ‘je’ of beter met ‘u’ aan te spreken. Als het systeem de opdracht of vraag niet begrepen heeft praat het terug, en vraagt na wat je bedoelt.

Tel daarbij de intergratie van Internet, en de grote speler Google op, en men kan vanaf de werkplek de volgende locatie naar de auto sturen, welke terug communiceert en de navigatie aanzet. Dit is géén toekomstbeeld, de technieken staan klaar om gelanceerd te worden 2

Ook stel ik me voor, dat door de individualisatie ook productieprocessen hierop aangepast gaan worden. Zo zal het in grotere mate mogelijk zijn een auto in te richten naar eigen smaak.

In de massa

Communicatie tussen automobielen onderling, elkaar op de hoogte houden van snelheid en locatie, geeft weer heel nieuwe mogelijkheden aan de manier waarop men zich kan verplaatsen. Auto’s met de mogelijkheid tot het vormen van een lange trein bijvoorbeeld. Ik kan me voorstellen, dat doordat de auto zoveel nevenfuncties kan bieden, men op de snelweg inderdaad de keuze heeft deze ‘autopiloot’ aan te zetten. Het lijkt op de manier waarop het vliegverkeer werkt. Opstijgen en landen gaat met de hand, maar eenmaal op weg, maak je deel uit van de massa.

Het gevoel wat eerder genoemd werd, het hebben van grote mate van vrijheid, zal voor de gebruiker niet verdwijnen. Allereerst zou ik daarmee even de aandacht willen brengen naar de huidige situatie. In welke mate heb je nog vrijheid, wanneer met om 17u s’-avonds de rit Eindhoven – Amsterdam wil ondernemen? Ik denk dat eenieder die dit leest het met mij eens is, dat het een verlichting zal zijn voor de gebruiker, wanneer de handen van het stuur kunnen, en men zich kan ontspannen met informatie die je gewoon kan vragen aan je eigen auto. Wanneer de afrit bereikt is, wordt je gewaarschuwd en rijd je naar huis, zoals de piloot het vliegtuig aan de grond zet wanneer het tijd is.

Let, nu hebben we het niet over het fileprobleem in het algemeen, want de oplossing hiervan ligt niet in het kader van dit stuk, maar het omgaan mét onder andere dit fileprobleem in samenhang met duurzame mobiliteit.

Openbaar vervoer

Openbaar vervoer is een duurzaam alternatief voor solo-autogebruik: het is minder milieubelastend, gebruikt aanzienlijk minder ruimte, het is veilig en het vervult belangrijke maatschappelijke functies. Openbaar vervoer is geen panacee voor de huidige mobiliteitsproblemen, wel een essentiële bouwsteen voor het oplossen ervan. 3

De bereidheid onder autogebruikers om vaker met het openbaar vervoer te reizen lijkt laag. Een toename van het aantal files is voor 21 procent van de automobilisten een argument om meer met het openbaar vervoer te gaan; voor 20 procent geldt dit wanneer de files langer worden. Een nog kleinere groep geeft aan meer gebruik te maken van het openbaar vervoer als de brandstofprijzen toenemen en een even zo grote groep doet dit als het rekeningrijden wordt ingevoerd. Dit blijkt uit de verschenen VervoersMonitor 2006 van Newcom Research & Consultancy.

Gelet op de toekomst is openbaar vervoer van hoge kwaliteit geen luxe maar noodzaak. De verbetering is nodig voor de reizigers die al gebruik maken van trein en bus en maar ook als aanvulling of alternatief voor automobilisten. Het zal toch het alternatief moeten zijn voor de auto. Zelfs als de auto, zoals eerder beschreven, helemaal op de gebruiker is ingericht. Hoe groot is het verschil dan niet, met een standaard bus?

Het openbaar vervoer zal ook in deze trend mee moeten. Hij zal het gevoel van vrijheid ook moeten kunnen houden in het openbaar vervoer. Uiteraard is dit in veel mindere mate mogelijk dan in de auto. Naar mijn idee ook een grote reden waarom tegenwoordig weinig gebruikt gemaakt wordt van het openbaar vervoer.

Openbaar vervoer kan ook zelf hinderlijk en milieubelastend zijn en leiden tot nieuwe mobiliteit (Zuiderzeelijn). Investeringen in openbaar vervoer zijn vanuit milieuoogpunt met name wenselijk in en rond stedelijke agglomeraties en als verbinding tussen grotere en middelgrote steden of stedelijke agglomeraties. Dit zijn vaak ook de plekken waar OV een alternatief kan zijn voor autogebruik. Concurrentie met lopen en fietsen moet worden vermeden.

1 Bron: Wikipedia

2 Bron: AMT.nl

3 Bron: http://www.natuurenmilieu.nl
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
RoyH

Leuk stukje :)

Ik denk inderdaad ook dat de trend van personalisering zich ook doorzet naar de auto's. In principe is dit al geruim tijd bezig, zie het hele tuning-gebeuren natuurlijk :)

Maar dan ook meer voor de "gewone consument". Echter naar mijn mening zal dit nog wel een flink aantal jaartjes duren omdat het productieproces hier ook op aangepast dient te worden ----> auto wordt duurder indien men hem persoonlijker wil hebben.

Vrijeheid begint langzaam een illusie te worden, als je lekker kunt rijden zoals op een zondag naar een meeting ergens in het land, of wanneer je lekker toert is dat te gek, maar als je 's morgens en 's avonds in de spits staat te wachten.. nou nee (vandaar dat ik ook een motor wil, lekker ertussendoor :P).

Als je dan toch maar wat op de snelweg staat te wachten kun je maar beter een auto-piloot hebben. Als iedereen dit heeft denk ik ook echt dat de files VEEL minder worden. Op kruispunten kan een computer precies voor alle auto's berekenen wie er kan door rijden, en loopt alles zo effieciënt mogelijk door: geen vertragingen meer door mensen die nog net door rood knallen, of mensen die niet op aan het letten zijn, efficiënter in- en uitvoegen op banen en stroken etc. etc.

Files zullen veel korter worden ook door de gelijke snelheid die iedereen heeft. Niet meer dat gemekker van opaatjes die met 60km/uur de autoweg oprijden, vrachtwagens die links gaan inhalen etc.

Uiteraard zal dit nooit helemaal zo gaan gebeuren, waarom? omdat er altijd genoeg mensen zullen zijn voor wie het dan niet snel genoeg gaat, de handmatige besturing weer inschakelen en zelf gaan inhalen etc. etc.

Eveneens brengt dit iets anders naarvoren: als het toch allemaal automatisch kan en niemand MAG harder dan 120, wat houdt de politiek tegen om iets te laten inbouwen waardoor de automatische piloot automatisch wordt ingeschakeld bij het oprijden van de autosnelweg en dit tevens te begrenzen op 120? Of uberhaupt alleen al een begrenzer die automatisch ingschakeld zodra men de autosnelweg oprijdt?

Argumenten als: "Ja maar dat kan niet want wat als ik dan in het buitenland kom waar andere regels gelden?". Geen punt: bij het verlaten van Nederland wordt de begrenzer van dat land ingeschakeld enzovoort enz.
Reno-loos
Riël
Über-Spammer

Iets technisch aanpassen lijkt mij geen optie. Ik kan dat ongedaan maken. En dan functioneert het hele systeem niet.

Je moet de moreel van mensen zien te veranderen. transformatie van het denken ... dan werkt het pas.
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Riël, bedankt voor de tip van "Who Killed The Electric Car". Wel lekker conspiracy theory, maar ik zit wel op 1 lijn met die gasten... Goed in elkaar gezet en interessant om te kijken. Voor iedereen die dit soort dingen interessant vind zeker een aanrader om eens te kijken. (Y)
Riël
Über-Spammer

Merijn schreef:Riël, bedankt voor de tip van "Who Killed The Electric Car". Wel lekker conspiracy theory, maar ik zit wel op 1 lijn met die gasten... Goed in elkaar gezet en interessant om te kijken. Voor iedereen die dit soort dingen interessant vind zeker een aanrader om eens te kijken. (Y)
Vond ik ook, ook niet tezeer een mening opdrukken maar een goed verhaal vertellen.
Hessel
Über-Spammer
Car: renault 5gt turbo
Contacteer:

Ben van mening dat met name de nederlandse overheid nog heel veel moet veranderen;

Biodiesel ik begrijp niet waarom dit in nederland verboden is. ( http://www.ageratec.com bedrijf van een vriend van me, ik vind t boeiend)

e85 waarom wordt dit in Nederland niet toegestaan?

Aardgas, nog schoner dan LPG, maar ik zie t niet van de grond komen?

Als al het geld dat in bijvoorbeeld de verbetering van de benzine motor nu eens in brandstofcel motoren ontwikkeling word gestopt..
Hessel; trotse oom van Fedde van Dreveldt
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Car: diverse
Contacteer:

er is allang een alternatief voor de verbrandingsmotor

ook is er al een alternatief om electriciteit op te wekken, dit is echt revolutionair

beide ontwerpen werken al volledig
het grote probleem is alleen dat de grote oliemaatschapijen al deze ontwikkelingen in de kiem smoren of de ontdekker uitkopen of vermoorden
zodoende bepalen hun wanneer en hoe de alternatieven op de markt komen

kleine tip
als de olie op is

eigenlijk niks anders dan de maffia dus
alternatieven zijn er al zat
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Riël
Über-Spammer

Er zijn vele alternatieven voor de verbrandingsmotor! Dat geloof ik.

Die electriciteit opwekken, welke revolutionaire manier is dat dan, luco?
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

er is een man die heeft magneten ontwikkeld die met 12 volt gevoed moeten worden en dan hun eigen stroom leveren om te blijven draaien en daarnaast een huishouden met gemak kan voorzien van 220

geen grote centrales meer nodig dus

maar man is uitgekocht en apparaat verdwenen

is ook zo klein dat het makkelijk in een auto kan
Strijder

Er zijn de warmtepompen.
in de winter warmte uit de grond trekken en in de zomer terug stoppen.

En er is al een cv ketel die ook stroom opwekt uit de ketel voor je huisinstallatie.
Riël
Über-Spammer

Luco/Alpine-racer schreef:er is een man die heeft magneten ontwikkeld die met 12 volt gevoed moeten worden en dan hun eigen stroom leveren om te blijven draaien en daarnaast een huishouden met gemak kan voorzien van 220
Jep, doormiddel van supergeleidend materiaal. Probleem is dat deze magneten alleen werken bij extreem lage temperaturen. Bovendien is een perpetuum mobile onmogelijk :) Hij is niet uitgekocht, het werkte gewoon nog niet.

Denk eerder aan bijvoorbeeld ITER in Frankrijk als toekomstige bron van energie, wat dat betreft.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Riël Notermans schreef:
Luco/Alpine-racer schreef:er is een man die heeft magneten ontwikkeld die met 12 volt gevoed moeten worden en dan hun eigen stroom leveren om te blijven draaien en daarnaast een huishouden met gemak kan voorzien van 220
Jep, doormiddel van supergeleidend materiaal. Probleem is dat deze magneten alleen werken bij extreem lage temperaturen. Bovendien is een perpetuum mobile onmogelijk :) Hij is niet uitgekocht, het werkte gewoon nog niet.

Denk eerder aan bijvoorbeeld ITER in Frankrijk als toekomstige bron van energie, wat dat betreft.
dat wordt gezegd ja
andere bronnen beweren dat het gewoon goed werkte
Riël
Über-Spammer

Naja, ik geloof niet in een onuitputtende energiebron, dat gaat toch tegen de wetten van de natuur in. Bovendien zou zo iemand, die dat had, nooit uitgekocht kunnen worden, want een zo'n energiebron is toch oneindig in waarde? Tenminste, lijkt mij.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Riël Notermans schreef:Naja, ik geloof niet in een onuitputtende energiebron, dat gaat toch tegen de wetten van de natuur in. Bovendien zou zo iemand, die dat had, nooit uitgekocht kunnen worden, want een zo'n energiebron is toch oneindig in waarde? Tenminste, lijkt mij.
ja niemand weet er het fijne van
maar stel

ik vind iets uit van onschatbare waarde
shell klopt bij mij aan en bied in en keer zeg 5 miljard

wil ik dan al die energie enzo nog wel steken in ontwikkeling en productie
of pak ik dat geld en hoef me nooit meer ergens zorgen over te maken :D
Riël
Über-Spammer

Hehe, idd
dat ligt aan het persoontje :)
Maar ontwikkel je t met het doel de wereld te verbeteren, of voor de centen? :p
Hessel
Über-Spammer
Car: renault 5gt turbo
Contacteer:

Iter???
Hessel; trotse oom van Fedde van Dreveldt
Riël
Über-Spammer

Kernfusieproject.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Riël Notermans schreef:Hehe, idd
dat ligt aan het persoontje :)
Maar ontwikkel je t met het doel de wereld te verbeteren, of voor de centen? :p
iedereen is te koop
zelfs de meest verfente wereldverbeteraar is te koop :p
Merijn
Über-Spammer

Het heeft niks met geld te maken, denk ik... met macht en uitgeoefende druk. Ze zullen zo iemand op alle mogelijke manieren op de knieen proberen te dwingen en duidelijk proberen te maken dat het beter is als ie gewoon geld aanneemt en een contract tekent, waardoor geheimhouding gezworen wordt...

Onderschat de kracht van angst niet. Bijna de hele maatschappij in de VS wordt door angst in een bepaalde richting gedreven, met Bush en de zijnen aan het roer. And everyone buys it... |:
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Merijn schreef:Het heeft niks met geld te maken, denk ik... met macht en uitgeoefende druk. Ze zullen zo iemand op alle mogelijke manieren op de knieen proberen te dwingen en duidelijk proberen te maken dat het beter is als ie gewoon geld aanneemt en een contract tekent, waardoor geheimhouding gezworen wordt...

Onderschat de kracht van angst niet. Bijna de hele maatschappij in de VS wordt door angst in een bepaalde richting gedreven, met Bush en de zijnen aan het roer. And everyone buys it... |:
het schijnt dat diverse oliemaatschappijen al mensen hebben laten vermoorden die zich niet uit lieten kopen
Riël
Über-Spammer

noaja, dat vind ik weer een broodje aap :)
Merijn
Über-Spammer

Niks broodje aap... De wereld zit zo gewoon in elkaar. :( Weet je nog, die engelsman die bewijslast had tegen Blair of zo, een paar jaar geleden? Ik weet effe niet meer waar het precies om ging, maar hij werd niet veel later dood gevonden en daarna hebben we er nooit meer wat van gehoord. Yeah, right. Daar klopt geen zak van! :) Dat gebeurt op veel grotere schaal en hoogstwaarschijnlijk ook hier, alleen horen wij daar nooit wat van. Precies wat ze willen... :)

De rijken worden rijker, de machtigen worden machtiger... That's just the way it is.
Xabre
Car: 19 16V

Dat was wapenexpert Dr. David Kelly.
Trust me. I know what I'm doing.
Merijn
Über-Spammer

Precies... :) Die zocht ik!

Ander verhaal, maar uiteindelijk gaat het om 1 ding: macht! En mensen gaan heel ver om die macht te behouden of te vergroten.
Riël
Über-Spammer

Ach, nee, dat zie ik nog niet zo.
Vind ik mee een gemaakt beeld van mensen die de macht niet hebben.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Riël Notermans schreef:Ach, nee, dat zie ik nog niet zo.
Vind ik mee een gemaakt beeld van mensen die de macht niet hebben.
jij bent soms echt naief 8)
niet lelijk bedoelt hoor (Y)
Riël
Über-Spammer

nee, ben optimistisch :) Zolang ik er persoonlijk niet mee te maken heb, is er voor mij geen reden zo'n aannames te doen. Naja, naief of niet :)
RoyH

Xabre schreef:Dat was wapenexpert Dr. David Kelly.
Zelfmoord door de druk van het onderzoek en het hele mediacircus. Dat is het officiële verhaal natuurlijk. Blijft allemaal vreemd, en waarschijnlijk zijn er xxx theroriën te vinden die aantonen dat hij vermoord is door de regering.

@Luco: een soort gelijk verhaal ken ik ook, dat er jaren geleden een motor is ontwikkeld die loopt op water. Dit is ook opgekocht/uitgekocht/etc. door de grote oliemaatschappijen en in een kluis gegooid/vernietigd ofzo.

Ik denk dat we niet willen weten wat we al zouden kunnen als geld geen rol speelde en iedereen evenveel belang had bij een alternatieve energiebron.

Die brandstofcellen, hoe gaat dat in zijn werk? Ik weet dat er gsm’s en mp3 spelers in ontwikkeling zijn (of zelfs al klaar nu) die met een brandstofcel werken. Hier gaat 1 druppel brandstof in waar mee zo’n ding xxxx uren kan draaien. Uiteraard nog niet te betalen maar toch..
Reno-loos
Riël
Über-Spammer

Een motor op water?
Waar zit de energie dan in?
Kom op, beetje logisch denken, 99,99% broodje aap verhalen.
Petertje5

dat had toch te maken met het water op molucair nivueau scheiden in waterstof en zuurstof? en dan de waterstof als brandstof gebruiken..
Riël
Über-Spammer

Kan wel.
Kost alleen energie, dat molecuul splitsen. En aangezien de methode splitsen van water en in zuurstof en waterstof , en dat 'verbranden/omzetten' terug in water, levert netto nog niks op.

Waterstof moet je ook alleen zien als 'batterij', als 'energiebuffer'. Geen energiebron. (tenzij je de waterstof bij de Zon gaat ophalen).
jiggy
Contacteer:

Strijder schreef:Er zijn de warmtepompen.
in de winter warmte uit de grond trekken en in de zomer terug stoppen.

En er is al een cv ketel die ook stroom opwekt uit de ketel voor je huisinstallatie.
jah klopt op het project waar ik nu zit hebben we ook twee warmtepompen.
pierre

riel wrote :
1.De mobiliteit blijkt voor mensen een belangrijk facet te zijn van het welbevinden.

2. De menselijke psyche werd door de auto veranderd.

1. volgens mij is de auto niet goed voor het welbevinden, ik voel me lekkerder op de fiets of als ik loop, veel minder stress.
economisch wel onmisbaar.

2. de psyche is nog steeds hetzelfde, psychoterapeuten behandelen nog steeds dezelfde mensen met dezelfde menselijke problemen

mijn antwoord op topic is duurzame mobiliteit maakt gebruik van non-fossiele brandstoffen want die raken op, dus biologisch geproduceerde brandstoffen of waterstofgeneratie door getijdewerking, in feite is het allemaal zonnenergie in een of andere omvorming, totdat de natuurkunde nieuwe inzichten krijgt in het Universum en structuur en dus andere manieren van energieomvorming.

perpetuum mobile gaat uit van een statisch universum en is onmogelijk behalve in een andere ruimte tijd constructie.
Laatst gewijzigd door pierre op ma 21 mei 2007 21:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

pierre schreef:riel wrote :
1.De mobiliteit blijkt voor mensen een belangrijk facet te zijn van het welbevinden.

2. De menselijke psyche werd door de auto veranderd.

1. volgens mij is de auto niet goed voor het welbevinden, ik voel me lekkerder op de fiets of als ik loop, veel minder stress.
economisch wel onmisbaar.

2. de psyche is nog steeds hetzelfde, psychoterapeuten behandelen nog steeds dezelfde mensen met dezelfde menselijke problemen
en wanneer gaan ze jouw behandelen piere :lol: :p
Riël
Über-Spammer

Pierre, de MOBILITEIT is een belangrijk facet. Jij maakt er de auto van. Voor jou is de fiets mobiliteit en dus van belang voor je welbevinden.

Verder vraag ik me af of er uberhaupt psychotherapeuten bestonden toen de auto uitgevonden werd :p
Plaats reactie